نرم افزار همستر؛ مبدل ویدئویی با رابط گرافیکی بسیار کاربر پسند و رایگان [ویندوز]

  • 1389/8/12
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

در این مقاله قصد داریم شما را با یک مبدل ویدئویی رایگان به نام Hamster (موش بزرگ) آشنا کنیم. پیش از این تجربه استفاده از برنامه های کاربردی ویرایش ویدئویی رایگان مانند Wax  نگارش  2.0 و  VirtualDub برای انتشار فیلمهای مورد علاقه در شبکه های به اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب را داریم و با این دیدگاه به سراغ برنامه Hamster می رویم. البته برنامه های فوق، همراه با محدودیت هایی در انجام امور تبدیل فرمت های ویدئویی همراه اند به طوریکه به نظر می رسد بیشتر ویراستاران ویدیو رایگان تنها فایل های با فرمت  AVI  را می پذیرند.(به جز برنامه Avidemux که فرمت  MP4هم می پذیرد.)

استفاده از مبدل های ویدئویی آنلاین به طرزی فوق العاده راحت و ساده است.( Zamzar یکی این دسته مبدل هاست که به شدت مورد علاقه من بوده و قادر به تبدیل فایلها با کیفیت بالاست) ، اما به نظر می رسد استفاده از نرم افزاری که روی ویندوز نصب شده و اصطلاحا دسکتاپی می باشد برای کسانی که به طور مداوم نیاز به تبدیل فرمت کلیپ ها و  فایل های ویدئویی دارند مفید تر باشد.

بنابراین ، در وب  به دنبال یک نرم افزار مبدل ویدیو خوب و رایگان بودم، که امکاناتی در حد  آنهایی که در مقالات قبلی برایتان معرفی کردیم یا دیگر مبدل های رایگان تصویری و صوتی داشته باشد. به نظر می رسید تعدادی از مواردی که در جستجو می یافتم بیش از حد پیچیده یا دارای امکانات غیر ضروری برای نیازهای من باشند چون من فقط می خواستم یک برنامه مبدل سریع بدست اورم  که  در آن کاربر نیاز به صرف زمان زیاد برای گذارندن تنظیمات مختلف تبدیل فایل نداشته باشد، زیرا ویرایش فایل های ویدئویی به اندازه کافی زمان کاربر را می گیرد. اینجا بود که برنامه رایگان مبدل کلیپ های ویدئویی «موش بزرگ» را پیدا کردم و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت توسعه دهنده ان سر زدم، که اتفاقا در آن هیچ گونه نشانی از باز کردن آگهیهای تبلیغاتی و هدایت کاربر به سایت های ناخواسته که معمولا برای نرم افزارهای رایگان امری عادی می باشد خبری نبود. (مگر اینکه شما لینک هایی مثل صفحه توسعه دهنده در فیس بوک ، توییتر و لینک های یوتیوب که در صفحه اصلی سایت اورده شده را تبلیغات حساب کنید!). پس از استفاده ای مختصر از این نرم افزار متوجه شدم Hamster همان برنامه مبدل مورد علاقه من برای سیستم عامل ویندوز می باشد. (پس از خواندن این مقاله و استفاده از ان روی رایانه خود ممکن است برای شما نیز این گونه شود. کافیست ان را امتحان کنید!)

شما می توانید فایل نصب این برنامه به حجم 14.2مگابایت را از سایت Download.com دانلود کنید. پس از اتمام پروسه  نصب روی رایانه خود، می توانید با اجرای برنامه شروع به تبدیل کلیپ های مورد علاقه خود به فرمت قابل پخش در پخش کننده چندرسانه ای رایانه یا دستگاه های الکترونیکی قابل حمل  خود به سرعت و در یک لحظه کنید.

رابط کاربری زیبا و گام به گام

وقتی که برای بار اول برنامه نصب شده را راه اندازی و اجرا می کنید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند محیط و رابط کاربری زیبای Hamster است. بر خلاف بسیاری از برنامه مبدل های ویدئویی دیگر که قریب به اتفاقشان  رابط کاربری با دکمه ها و امکانات زیاد و گیج کننده ارائه می دهند از یک محیط تر و تمیز و ساده سازمان یافته به طوری  که قطعا می توانید بگویید محیط کاربری  Hamster  «با دقت و به خوبی» طراحی شده است. این محیط تشکیل یافته از 3 زبانه مجزا، که هر یک نشان دهنده مراحل مورد نیاز برای تبدیل ویدئوهای شماست: مرحله اول-اضافه کردن فایل ، دوم- انتخاب تنظیمات تبدیل، و در نهایت دستور تبدیل فایل به فرمت دلخواه.

زبانه اول جاییست که در آن شما باید با کشیدن و رها کردن، فایل های خود را به برنامه بدهید. شما همچنین می توانید فایل موردنظر خود را که قصد تبدیلش دارید را با کلیک کردن بر روی دکمه Add Files  از فهرست انتخاب و اضافه کنید.

این نرم افزار همچنین از تبدیل گروهی فایل ها به فرمتی خاص و یا تبدیل ظرفی پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید چند فایل را در یک دفعه بکشید و در محیط برنامه رها کنید. همچنین  در همین زبانه و در سمت راست به یک پخش کننده ویدئو تعبیه شده دسترسی دارید، بنابراین می توانید با پخش  فایل درگ شده مطمئن شوید که فایل را درست انتخاب کرده اید. یک اشکال همین جا مشخص می شود زیرا به نظر نمی رسد پخش کننده این برنامه بتواند صدای درون ویدئوها را پخش کند، اما شما هنوز هم قادر به مشاهده اطلاعات کدک های صوتی و تأیید ان خواهید بود، و همچنین دیگر جزئیات فایل در قسمت پایین سمت راست در جعبه اطلاعات به نمایش درآمده.

انتخاب تنظیمات تبدیل

پس از اضافه کردن فایل های مورد نظر خود برای تبدیل، به زبانه شماره 2 می روید با عنوان ویرایش(Edit)، که لیستی از تمام فرمت های خروجی ممکن توسط برنامه و فرمتهای از پیش تنظیم شده برای دستگاه های الکترونیکی محبوب شامل دستگاه های همراه جدیدی مانند iPad و آیفون 4 ، و همچنین سازگار با آندروید ، بلک بری، PSP ، ایکس باکس ، زون (Zune) ، و غیره توسط طراح برنامه گنجانده شده است.

علاوه بر این برای خروجی گرفتن از فایل با فرمت های AVI ، WMV و FLV ، به گزینه هایی اضافی از جمله تغییر اندازه ویدئو، تغییر نرخ فریم بر ثانیه کلیپ و نرخ بیت بر ثانیه دسترسی دارید.

وقتی که شما عمل تبدیل به فرمت AVI  را از برنامه می خواهید، همچنین می توانید کدک هایی از جمله دایویکس  یا Xvid را انتخاب کنید (که قبلا  در مقاله ای با عنوان «بهترین تنظیمات و فرمت های ویدئویی برای به اشتراک گذاری در یوتیوب »توضیح داده شد.) ، که انتخاب این کدک ها بستگی دارد به اینکه قیلا آنها را روی سیستم خود نصب کرده اید یا نه.

اگر از جمله کاربرانی هستید که به طور مرتب به کار تبدیل فرمت های ویدئویی مشغولند، می توانید تنظیمات خود را برای دفعات بعد با کلیک بر روی  گزینه «اضافه کردن به لیست علاقه مندیها» (Add To Favorites) ذخیره کنید.

وقتی که تمام تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید، به زبانه سوم بروید و روی Convert  کلیک کنید و تا اتمام فرآیند تبدیل کلیپ به فرمت موردنظر منتظر بمانید.

زبان ها و تم های مورد پشتیبان برنامه

این برنامه خوشبختانه به تعداد زیادی از زبان های زنده دنیا از جمله زبان اسپانیایی (که من این نسخه را تست کرده و مشخص شد که گزینه ها به خوبی به این زبان، ترجمه است) ، فرانسوی ، ژاپنی و غیره  ترجمه شده که شما می توانید توسط کلیک کردن بر روی تنظیمات (Settings) در نوار عنوان ، انتخاب Language  و تیک زدن کنار  زبان مورد نظر منوهای برنامه را به آن زبان درآورید. به گفته وبلاگ رسمی توسعه دهنده ، لیست زبان های مورد پشتیبانی نزدیک به 40 زبان مختلف است که در بسیاری از نرم افزارهای دیگر به ویژه انواع رایگان معمولا پشتیبانی نمی شوند و این نشان دهنده توجه زیاد طراحان برنامه به کاربران و احترام به زبان های سایر ملل می باشد.(در همین اسکرین شات زیر مشخص است که خوشبختانه زبان فارسی نیز مورد پشتیبانی برنامه است.)

رنگ اصلی و پیش فرض رابط کاربری در واقع زرد است، اما اگر سری به قسمت تنظیمات آن بزنید، می توانید با کلیک روی Themes ، یک پالت رنگین کمانی از رنگ های طیف رنگ در اختیار خواهید داشت که  شما را در سفارشی کردن رنگ محیط کاربری کمک می کند. کافیست رنگ را از این نوار انتخاب کنید تا رنگ محیط برنامه به آن رنگ درآید.

اما آیا شما نیز  مبدل ویدیو رایگان مورد علاقه ای در ذهن دارید که دوست دارید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟ اجازه دهید در نظرات از علاقه مندی های شما اگاهی یابیم!

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *