معرفی نرم افزار TestDisk

  • 1389/9/18
  • سپهر خيري
  • 9

یکی از مشکلات کاربران بازیابی اطلاعات از داخل هارد هست که ممکن است در قبل هارد دیسک شما یک مشکل جدی داشته باشد که موجب این اتفاق شد. و یا اینکه یکی از مشکلات هارد دیسک ها خراب شدن پارتیشن ها و بوت نشدن آنها هست که در آخر هیچ راهی ندارید و مجبور میشوید هارد را به کلی فرمت کنید.

در این مقاله میخواهیم نرم افزار TestDisk را معرفی کنیم که به کمک آن میتوانید تمام خرابی های قابل تعمیر و جدول های پاک شده پارتیشن ها را به حالت اول باز گردانید ، و به شما کمک میکند که بازیابی بهتری داشته باشید. البته مهمترین نکته این نرم افزار متن باز بودن و رایگان بودن آن است.

برای دانلود کاملاً رایگان این نرم افزار میتوانید به این آدرس بروید: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

پس از دانلود که حجم آن حدود 2 مگابایت است باید فایل Zip آنرا استخراج کنید تا تمام فایل ها و فولدر ها نمایان شود و برای اجرای نرم افزار به این آدرس مراجعه کنید: testdisk-6.11.3win در این فولدر باید فایل testdisk_win.exe را اجرا کنید تا نرم افزار باز شود.

یکی از کار های مهم این نرم افزار رایگان بازیابی پارتیشن های از دست رفته هست که اگر یک جستجوی پیشرفته را انجام دهید حتی لیست جدول های پارتیشن های قدیمی را به شما نشان میدهد حتی اگر خیلی وقت پیش پاک شده باشه و چندین بار روی آن نوشته شده باشه.

البته این جستجوی پیشرفته بسیار طولانی خواهد بود و روی یک کامپیوتر معمولی حدود 5 ساعت به طول می انجامد. در تصویر بالا هم صفحه اصلی و منوی اصلی این نرم افزار را مشاهده میکنید. این نکته را بگوییم که بازیابی پارتیشن را با بازسازی جدول پارتیشن را به اشتباه نگیرید.

این نرم افزار میتواند فایل هایی که موجب از کار افتادن بوت شده اند را حذف و قسمت بوت را بازسازی کند ، همچنین مهم نیست نوع فایل های شما 12 ، 16 یا 32 بیتی است چرا که این نرم افزار از تمامی آنها پشتیبانی میکند.

هنگامی که بوت سیستم یا همان قطاع راه‌انداز شما از کار بیافتد و خراب شود هنگام بالا آمدن سیستم عامل با همچین پیغامی رو به رو میشوید: The drive is not formatted, do you want to format it now? که این نشان میدهد فایل بوت شما تخریب شده است و احتیاج به فرمت هارد دارید.

اما به وسیله نرم افزار تست دیسک میتوانید این مشکل را بر طرف کنید که برای این کار ابتدا نرم افزار TestDisk را اجرا کنید و به قسمت Advanced بروید سپس صبر کنید تا لیست ظاهر شود و سپس پارتیشن و یا هارد مورد نظر را انتخاب کنید و گزینه را BOOT را انتخاب کنید تا فایل بوت سیستم شما تعمیر و یا بازسازی شود.

اولین نسخه این نرم افزار حدود 13 سال پیش یعنی 1998 منتشر شد و آخرین نسخه آن تا به الان 6.10 هست ، همچنین این نرم افزار تخصصی بر خلاف دیگر نرم افزار های مشابه به جای C++ با C  نوشته شده است. سازنده این نرم افزار بعد از استقبال خوب کاربران نرم افزاری به نام photorec را منتشر کرد.

Photorec نرم افزاری هست که به گفته خود سازنده یک مکمل خوب برای TestDisk است و به شما امکان بازیابی فایل های تصاویر را میدهد. برای استفاده از این نرم افزار نیازی نیست آن را دوباره دانلود کنید ، در همان فایل TestDisk این نرم افزار وجود دارد و برای دسترسی به آن باید به فولدر testdisk-6.11.3winphotorec_win.exe مراجعه کنید.

این نرم افزار هم تقریبا با همان تست دیسک منتشر شد و تا به الان در حال پیشرفت است ، این نرم افزار برای بازیابی تصاویر ابتدا یک جستجوی سطحی میکند و پس از مشخص شدن حجم آنها را بلاک به بلاک یا کلاستر به کلاستر می‌خواند تا به بهترین نحو آنها را بازیابی کند.

همچنین این نرم افزار از انواع دیسک ها مانند فلش های USB ، هارد دیسک های اکسترنال و مموری کار ها پشتیبانی میکند و میتواند فایل سیستم های FAT و NTFS را جستجو کند.

البته این نکته جا نماند که این نرم افزار فقط فایل های تصویری را بازیابی نمیکند بلکه میتواند فایل های صوتی ، متن و اسناد ، فایل های فشرده و فایل های گرافیکی را مانند PDF را به خوبی تصاویر بازیابی کند ، همچنین میتوانید بعد از انجام کار از تمامی فایل های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

مشخصات این نرم افزار

– از همه مهم تر رایگان و متن باز بودن

– تعمیر و باز سازی و بازیابی جدول های پارتیشن ها

– بازنویسی و تعمیر  MBR

– امکان بر طرف کردن ارور ویندوز ایکس پی The drive is not formatted, do you want to format it now?

– پشتیبانی و بازیابی فایل های سیستمی NTFS و FAT

– فتورِک بدون توجه به فایل‌سیستم به دنبال اطلاعات اصلی می‌رود در نتیجه حتی اگر فایل‌سیستم رسانه‌ی شما چندین‌بار فرمت شده باشد و یا به شدت صدمه دیده‌باشد نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

– پشتیبانی از MFT و MBR

– قابلیت پیدا کردن  سوپربلاک که خیلی از نرم افزار های مشابه قادر به انجام این کار نیستند.

– قابلیت تهیه بک آپ از نوع های FAT, NTFS, ext2, ext3

– حجم کم و سبک بودن آن در هنگام اجرا

– پشتیبانی از تمامی ویندوز ها و سیستم عامل های ALT Linux, ArchLinux, Debian, Fedora, RedHat, FreeBSD, Gentoo, Mandriva, PLD Linux Distribution , Source Mage, Ubuntu

سایت های مرتبط

سایت سازنده http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

آموزش http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

دانلود http://www.freebsdsoftware.org/sysutils/testdisk

http://www.clinux.org/node/55

به طور کلی میتوان گفت این نرم افزار یک نرم افزار با سابقه ، رایگان ، تخصصی و کار آمد هست که میتوانید از آن در اکثر سیستم عامل ها استفاده کنید و اگر یک برنامه نویس هستید به کمک متن های باز به پیشرفت نرم افزار کمک کنید و هرچه بهتر آن را ارتقا دهید.

این بود معرفی نرم افزار تست دیسک رایگان که اگر شما هم نرم افزار های مشابه یا بهتری را میشناسید میتوانید در قسمت نظرات به ما معرفی کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 9 دیدگاه
  1. ممنونمممممممممممممممم از توضیحاتون آفرینننننننننننننننن داری زیاددددددددددددددددد

  2. با تشکر از مطالب خیلی خوب شما اگر براتون مقدور هست این آدرس ایمیل من هستش ، می خواستم درمورد هارد اکسترنال که پیغام فرمت ایت می ده باهاتون مکاتبه و یا صحبت کنم

    Mohammadraoofi@yahoo.com

    با تشکر
    رئوفی

  3. با سپاس فراوان اول از شرکت و افراد سازنده این برنامه ، یعد از شما که این مطلب رو گزاشتیدید تا بدونیم از چه برنامه ای استفاده کنیم.

  4. واقعا ممنونم من همه اطلاعاتم یکدفعه ناپدید شد و پیام اینکه دیسک خالیه داد،داشتم از نگرانی پی میوفتادم چون اطلاعاتم مهم بود ممنونم باز هم

  5. با تشکر از مطالب مفیدتان. نرم افزار EASEUS partition master home edition هم برای بازیابی پارتیشن های گم شده و حتی ایجاد پارتیشن کاربرد دارد.

  6. باعرض سلام من از این توضیحات شما هیچی متوجه نمی شم میشه همه مراحل روباعکس وخیلی ساده برام توضیح بدید من هنوزفوتوریک رونصب نمی تونم بکنم.

  7. سلام
    واقعا برنامه قوی هستش. هارد یکی از دوستام که کلا سیستم نمیشناختسش و هیچ نرم افزار دیگه ای هم نتونست بشناسه و درستش کنه , درست کرد و همه پارتیشن ها و اطلاعاتش برگشت. عالیه واقعا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *