به اپرا نکس سلام کنید: کانال توسعه‌دهنده اپرا

  • 1390/2/17
  • حدیث دلبرد
  • 5

تا کنون٬ مرورگر اپرا فاقد نسخه‌ای برای توسعه‌دهندگان بود؛ بر خلاف کروم (کانال قناری و توسعه‌دهنده) و فایرفاکس (اورورا (Aurora) و نایتلی (Nightly)) که نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان را ارائه کرده‌اند. کاربرانی که مایل بودند نسخه‌های در حال طراحی مرورگر اپرا را بررسی کنند٬ به اجبار می‌بایست نسخه پایدار آن را ترک می‌کردند زیرا دو نسخه مختلف از این مرورگر نمی‌توانستند در کنار یکدیگر کار کنند. این وضعیت با انتشار اپرا نکس (Opera Next)٬ که نسخه توسعه‌دهنده این مرورگر است٬ تغییر کرد.

اپرا نکس نسخه‌ای مجزا از مرورگر رومیزی (دسکتاپ) اپرا است که می‌تواند در کنار نسخه پایدار آن نصب شده و فعالیت کند. اپرا نکس از فن‌آوری و پیشرفت‌های جدیدی برخوردار است که در حال توسعه هستند. این نسخه توسعه‌دهنده همواره به محض ارائه اسنپ‌شات‌های جدید٬ خود را به صورت اتوماتیک به روزرسانی می‌کند. کاربران می‌توانند با غیرفعال کردن گزینه Download All Snapshots (دانلود همه اسنپ‌شات‌ها) در opera:config از دانلود خودکار اسنپ‌شات‌های آینده جلوگیری کنند. این اقدام باعث خواهد شد که مرورگر تنها نسخه‌هایی نظیر آلفا٬ بتا و نسخه‌های کاندیدا را دانلود کرده و از دانلود اسنپ‌شات‌ها خودداری کند.

نسخه ۱۱.۵۰ که با اسم رمز نیزه‌ماهی (Swordfish) شناخته می‌شود٬ اولین نسخه‌ای است که تحت اپرا نکس منتشر خواهد شد. این نسخه توسعه‌دهنده  به منظور سهولت در ایجاد تمایز میان نسخه‌های پایدار مرورگر و اپرا نکس٬ دارای آیکن‌های سفید بوده و رنگ پس‌زمینه منو هم به جای قرمز٬ آبی می‌باشد.

نسخه نیزه‌ماهی دارای دو پیشرفت اساسی است: امکان همزمان‌سازی پسورد و افزونه‌های شماره‌گیری سریع.

با استفاده از قابلیت همزمان‌سازی پسوردها٬ همه پسوردهای ذخیره‌شده  بین مرورگرهای کامپیوترهای مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. می‌توانید این قابلیت را در اولین دفعه‌ای که آن را نصب می‌کنید و یا از طریق بخش تنظیمات همزمان‌سازی٬ فعال کنید.

ویژگی دوم٬ یک موتور افزونه جدید برای شماره‌گیری سریع است. افزونه‌های شماره‌گیری سریع شبیه صفحات کوچک وب هستند که در بخش شماره‌گیری سریع مرورگر ادغام شده‌اند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا تصویر زنده‌ای از صفحه وب ارائه داده و یا آن را به شکل‌های زیبای دیگری تزئین کنند. تعدادی از افزونه‌های شماره‌گیری سریع در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. یک افزونه هواشناسی وجود دارد که دمای فعلی و اطلاعات هواشناسی را مستقیماً روی بخش شماره‌گیری سریع نمایش می‌دهد. همچنین افزونه‌ای برای خواندن RSS٬ یک افزونه ساعت و چند مورد دیگر به نمایش درآمده‌اند.

اگر از اپرا استفاده می‌کنید٬ توصیه می‌کنم اپرا نکس را امتحان کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. البته قبلا هم امکان نصب هر دو نسخه اپرا (پایدار و آزمایشی) در یک سیستم و در کنار هم وجود داشت و اخلالی در کار هم بوجود نمیاوردن (چون کش و تنظیماتشون در پوشه های جداگانه ذخیره می شد). فقط کافی بود اونها رو در دو پوشه مختلف نصب کنید. اما این امکان جدید یعنی Opera Next، کاملا بعنوان یک نرم افزار جدا از اپرا و با نام دیگه روی سیستم نصب میشه.

    1. سلام یاسر جان .
      ممنون بابت اطلاعات مفیدی که به ما دادی .
      موفق و سربلند باشی ……..

  2. سلام علیرضا
    ۴ ساله که از اپرا استفاده میکنم در زمینه برنامه نویسی هم کار میکنم به نظر شما برای مشارکت در توسعه اپرا از کجا بهتره شروع کنیم.در این زمینه خوشحال می شم فعالیت داشته باشم لطفاً راهنمایی بفرمایید.

    1. با سلام و خسته نباشید
      منظورتون از توسعه چیه؟
      یعنی چه کاری میخوایید برای اپرا انجام بدید

  3. سلام و درود ,
    هر فعالیتی که بتونم. مثل معرفی اون به دیگر دوستان نوشتن مقاله آموزشی که این کار رو هم شروع کرده ام
    تمایل دارم با نوشتن افزونه شروع کنم. شما در این زمینه از کجا شروع کردید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *