سیر تکامل کنسول های بازی ویدئوی خانگی بین سال های ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۱
بازی های خانگی راه درازی را از آغار تا به کنون از بازی پونگ Pong تا بازی پک من Pac- man طی نموده اند. امروزه ما می توانیم ازبازی هایی ارزان قیمت با کیفیت های بالای گرافیکی سه بعدی و در تعاملی جذاب در آسایش درون خانه هایمان استفاده نماییم که این امر بطور مسلم بخاطر پیشرفت هایی اندک اندک و دقیق برای هر یک و همه کنسول های بازی قبل از رسیدن به دست ما می باشد. در این مسیر رقابت شدید میان شرکت های سازنده بازی های ویدئویی کنسول٬ منجر به تولیدات هر چه سریع تر بازی های ویدئویی با ویژگی هایی برتر شده است که امروزه با کیفیت های عالی بدست ما رسیده است.
همانطور که در زیر مشاهده خواهد شد٬ سیر تکاملی کنسول های بازی ویدئویی به راستی جالب توجه است. آیا می دانستید تا به امروز هفتاد نوع کنسول های بازی متفاوت وجود داشته است؟ و آیا می دانستید زمان اوج بازی های ویدئویی آرکیدArcade هنگامی بود که میان شرکت های نینتندو Nintendo و سگا Sega ضدیت شدیدی علیه یکدیگر در سیر تکاملی کنسول های بازی آنها وجود داشته است؟ اگر شما با این واقعیات شگفت زده می شوید٬ من تضمین میکنم با دانستن این مطالب حتی گوشه ها یی از این حقایق جذاب تاریخی در جدول زمانی تحولات کنسول های بازی ویدئویی بسیار هیجان زده خواهید شد.
چه شما یک بازی کننده باشیذ یا نه٬ این یک قرصت بسیار خوبی برای شما برای به پشت صحنه رفتن و کشف نحوه ساخت کنسول های امروزی می باشد.
۱۹۶۷
اولین کنسول بازی ویدئویی(نمونه های اولیه بکار رفته) بصورت جعبه های چوبی قهوه ای مستطیلی بزرگ با دو دسته بازی متصل آغار به کار کرد که به این ترتیب به نام “جعبه قهوه ای” “Brown Box”. نامگذاری شدند. ابزاراختراع شده توسط رالف ه. بائر Ralph H. Baer متولد ۱۹۲۴ ٬ که به عنوان “پدر بازی های ویدئویی” شناخته می شود٬ باعث تکامل کنسول های بازی ویدئویی قهوه ای با توانایی اتصاال آنها و استفاده از آنها به همراه هر نوع تلویزیون معمولی شد. تنها شش بازی ساده برای کنسول ها وجود داشت شامل: پینگ پنگ٬ تنیس٬ هندبال٬ والیبال٬ بازی ها تعقیب و گریز و بازی های تفنگ نوری.
“Brown Box” (۱۹۶۷)
۱۹۷۲
نمایش ” جعبه قهوه ای” رهیافتی برای حضور فناوری هایی بوسیله شرکت مگناوکس Magnavox در سال ۱۹۷۲ ٬ با انتشار اولین کنسول بازی ویدئویی خانگی با نام اودیسه مگناوکس Magnavox Odyssey شد. از آنجا که نخستین فیلم ها دارای ویژگی ضبط صدا نبودند بنابر این نخستین کنسول های بازی ویئویی نیز صامت بودند با گرافیک های تصویری که با استاندارد امروزی بسیار ابتدایی هستند.
Magnavox Odyssey (۱۹۷۲)
ماشین های از نوع پونگ آرکید PONG arcade شرکت آتاری Atari در سال ۱۹۷۵ بسیار مشهور شد بطوری که آتاری Atari تصمیم به عرصه کنسول های خانگی در دو سال بعد یعنی سال۱۹۷۵ شد. در همین سال شرکت مگناوکس Magnavox تصمیم به ارتقا سیستم اودیسه Odyssey خود گرفت که نه تنها یکی بلکه دو نسخه متفاوت کنسول های اصل با عناوین ادیسه ۱۰۰ و ۲۰۰ مگناوکس انتشار داد.
از سال ۱۹۷۶-۱۹۷۷ ٬ یک سری از کنسول های اودیسه تولید شد بصورتی که هر کنسول جدید تنها کمی نسبت به مدل قبلی بهتر بود. کنسول ها اساسأ دارای بازی های یکسان بودند اما با مقداری اصلاحات در گرافیک٬ دسته های بازی و امتیازدهی نمایشگر دیجیتالی.
همانطور که انتظار میرفت شرکت آتاری برای رقابت با مگناوکس با کنسول جدیدش وارد عرصه شد با محصولاتی بسیار تحسین برانگیزی نظیر آتاری ۲۰۰۶ Atari 2600 ٬ پین بال ویدئویی Video Pinball و استانت سایکل Stunt Cycle. شرکت های جدید نظیر فیرچیلد Fairchild٬ آر سی ای RCA و کولکو Coleco برای کسب منفعت به این عرصه پیوستند و کنسول های جدیدی برای قاپیدن سهم خود از این بازار ساختند. کنسول واندر ویزارد Wonder Wizard شرکت تولیدی جنرال General Home Products حتی گفته می شد از اودیسه ۳۰۰ Odyssey 300 شرکت مگناوکس به غیر داشتن دسته های بازی پدالی مناسب تر اودیسه٬ بسیار بهتر بودند.
شرکت های فیرچیلد Fairchildو آر سی ای RCA با اولین کنسول هایشان به موفقیت نرسیدند و تنها کنسول باری ویدیوی شرکت کولکو Colecoبا عنوان تل استار Telstarبه خاطر قابلیت های ارائه باری های با صقحه رنگی و با داشتن مراحل متنوع سخت توانست موفقیت هایی کسب کند. در نتیجه این کسب شهرت ٬ تعدادی از کنسول های تازه شرکت کولکو به زودی در بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸ در بازار بصورت ناگهانی توسعه و وسعت یافتند.
۱۹۷۵ – ۱۹۷۷
Atari Sears Tele-Games Pong System (۱۹۷۵)
Magnavox Odyssey 100 (۱۹۷۵)
Magnavox Odyssey 200 (۱۹۷۵)
Coleco Telstar (۱۹۷۶)
Fairchild Channel F (۱۹۷۶)
Magnavox Odyssey 300 (۱۹۷۶)
Magnavox Odyssey 400 (۱۹۷۶)
Magnavox Odyssey 500 (۱۹۷۶)
The Wonder Wizard Model 7702 (۱۹۷۶)
RCA Studio II (۱۹۷۷)
Magnavox Odyssey 2000 (۱۹۷۷)
Atari 2600 (۱۹۷۷)
Atari Video Pinball (۱۹۷۷)
Atari Stunt Cycle (۱۹۷۷)
Coleco Telstar Ranger (۱۹۷۷)
Coleco Telstar Alpha (۱۹۷۷)
Coleco Telstar Colormatic (۱۹۷۷)
Coleco Telstar Combat (۱۹۷۷)
Magnavox Odyssey 3000 (۱۹۷۷)
Magnavox Odyssey 4000 (۱۹۷۷)
نینتندو Nintendo ، شرکتی که در نهایت به یک بازیگراصلی در صنعت بازی های ویدئویی برای سه دهه آینده تبدیل شد، اولین سری از کنسول بازی ویدئویی خود را از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۷ به بازارتحویل داد. سری های بازی رنگی تلویزیونی فقط در ژاپن به فروش رسید. این کنسول ها در اصل درادامه مسیرشرکت آتاری و بازی های برجسته به سبک پونگ پای نهادند
.
یکبار دیگر ، چند شرکت تازه وارد به بازار آمد اما آنها با موفقیت چندانی مواجه نشدند. شرکت بالی آستروکاده Bally Astrocade در سال ۱۹۷۷ تشکیل شد و بخاطر قابلیت های برتر گرافیکی خود مشهور شد. اما به دلایلی ، این امر چندان دوام نیافت. شرکت ماتل Mattel کنسول خود با نام اینتلویسون Intellivision در سال۱۹۷۹ معرفی کرد، که در واقع آتاری ۲۶۰۰ را با قابلیت های استثنایی خود مرعوب ساخت.
شرکت کولکو Coleco مسیر خود با انواع مختلف کنسول ها ، در تلاش برای در برابر قرار گرفتن آتاری ۲۶۰۰ ادامه داد. شرکت کولکو کنسول های بازی تیراندازی ، مسابقه اتومبیل رانی و پین بال داشت. به طور مشابهی ،شرکت مگناوکس Magnavox با کمی بیشتر به روز رسانی کنسول های خود را همچنان ادامه داد ، اما آنها ذاتا کنسول های پنگ Pong بودند که تنها کنسول بازی های مبتنی بر پونگ داشتند.شرکت فیلیپس Philips ،که شرکت مگناوکس Magnavox را در سال ۱۹۷۴ خریداری کرد، با برخی تغییرات در مدل اودیسه مگناوکس آنرا توسعه داد. آتاری ۲۶۰۰ بخاطر کنسول مبتنی بر کارتریج متعلق به خود و با گرافیک و بازی مجهز همچنان در برتر باقی ماند.
۱۹۷۸ – ۱۹۸۰
Nintendo Color TV Game Series (۱۹۷۷ – ۱۹۷۹)
Coleco Telstar Sportsman (۱۹۷۸)
Coleco Telstar Colortron (۱۹۷۸)
Coleco Telstar Marksman (۱۹۷۸)
Coleco Telstar Gemini (۱۹۷۸)
Coleco Telstar Arcade (۱۹۷۸)
Bally Astrocade (۱۹۷۸)
Magnavox Odyssey 2 (۱۹۷۸)
Philips Odyssey 2001 (۱۹۷۸)
Philips Odyssey 2100 (۱۹۷۸)
Mattel’s Intellivison (۱۹۷۹)
۱۹۸۱ – ۱۹۸۵
عصر طلایی بازی های ویدئویی فرا رسید. با استفاده بطور پیشرونده از فناوری های پیشرفته ،دهه 1980s دوره ای از سبک نوآوری در زمانی که صنعت شروع به تجربه بازی های غیر پنگ non-Pong games مانند بازی های مبارزه ای fighting ، پلت فرم platform ، ماجراجویانه adventure و آرپی جی RPG بود. همچنین در این دوره است که ما شاهد انتشار تمام وقت بازی های کلاسیک پک من Pac-man (1980)، ماریو باروس Mario Bros (۱۹۸۳)، افسانه موبایل و کامپیوتر Legend of Zelda (1986)، فاینال فانتزی Final Fantasy (۱۹۸۷)، تبر طلایی Golden Axe (1988) و غیره می باشیم . همچنین تغییر عمده ای در کنسول های اختصاصی (با ساخته شدن بازی ها) به سیستم های بازی ویدئویی مبتنی کارتریج وجود داشت.
هر دو شرکت سگا Sega و نینتندو Nintendo صحنه بازی های ویدئویی در آن دهه را تحت سلطه.خود داشتند. اولین کنسول که تا آن زمان توسط سگا منتشر شد اس جی SG-1000 ۱۰۰۰ در سال ۱۹۸۳ بود . ار آنجا که دقیقا شناخته نمی شدند عمدتا در آسیا پخش شد و در بازار شمال امریکا هرگز جای نیفتاد. با این حال ، آن ماشین دچار تغییرات اساسی با جانشین درجه یک برای خود در سال ۱۹۸۵ ، با نام سگا مستر سیستم the Sega Master System شد . با این حال ، سیستم سرگرمی نینتندو (NES) Nintendo Entertainment System در سال ۱۹۸۳ به صورت یک پدیده به عنوان پرفروش ترین کنسول آن نسل پیروزی خود را نشان داد. حتی این منصفانه است که بگوییم NES به تنهایی نینتندو Nintendo را آنچنان بزرگ کرد به طوری که به عنوان یک شرکت بازی به راحتی مطرح شد.
شرکت های قروشنده کنسول بازی ویدیویی مانند آتاری، ماتل و کولکو کنسول ها ی جدید خود با اسامی آتاری۵۲۰۰ ، اینتل لیویسیون دو Intellivision II و کولکو ویسیون ColecoVision منتشر کردند، اما این ها قابل مقایسه با محبوبیت سگا و نینتندو نبودند . در واقع، کولکو ویسیون ColecoVision بود آخرین کنسول بازی ویدیویی خانگی Colecoبود که منتشر شد. در همین حال ، چند کنسول های جدید و بی سابقه بود توسط شرکت های امیدوار به بازار٬ آورده شد، اما متاسفانه در رقابت مغلوب شدند.
Epoch Cassette Vision (۱۹۸۱)
Vectrex (۱۹۸۲)
Emersion Arcadia (۱۹۸۲)
ColecoVision (۱۹۸۲)
Atari 5200 (۱۹۸۲)
Mattel Intellivision II (۱۹۸۲)
Casio PV-1000 (۱۹۸۳)
Sega SG-1000 (۱۹۸۳)
Nintendo Entertainment System (NES) (۱۹۸۳)
Epoch Super Cassette Vision (۱۹۸۴)
Sega Master System (۱۹۸۵)
سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰
همانطور که مبارزه برای سلطه بین نینتندو و سگا ادامه می یافت ، هر یک از آنها با کنسول های جدید با نام تجاری برای به چالش کشیدن موقعیت همدیگر را بیرون می دادند. سگا با یک عدد کنسول رتبه اول خود در تمام دوران ، با نام درایو مگا/جنسیس Mega Drive/Genesis در سال ۱۹۸۸ وارد عرصه شد.. برای مقابله با تهدید،شرکت نینتندو٬ کنسول سوپر نینتندو سیستم سرگرمی (SNES) Super Nintendo Entertainment System دو سال بعد ارائه داد ، کنسول بعدی درسیر بعد از NES بود. سگا مستر سیستم دو Sega released the Master System II در همان سال پس از رسیدن به موفقیت قابل توجهی با مگا درایو / دیجنسیس Mega Drive/Genesis منتشر شد. این اصلی ترین جنگ کنسول ها رخ داده در دهه 80s بود.
آتاری کم کم داشت از بازار کنسول علی رغم تلاش های خود در آخرین سیستم خود با نام آتاری ۷۸۰۰ خارج می شد. طرح اینگونه بود که آن را با سازگاری با نسخه های قبلی٬ آتاری فوق العاده ۲۶۰۰ ارائه گردد ، تا به بازیکنان اجازه دهد تا از بازی های کلاسیک از گذشته لذت ببرند. کنسول تازه وارد توربو گرافکس۱۶ TurboGrafx – 16 توسط شرکت NEC سعی برای هدف قرار دادن هر دو کنسول سگا جنسیس Sega Genesis و اس ان ای اس SNES و ان ای اس NES نینتندو داشت و اما در سال ۱۹۹۱نهایت توسط آنها پیشی گرقته شد و در بازار بازی ویدیویی رتبه ای بهتر ازچهارمی دست پیدا نکرد. نسخه ارتقا یافته سوپر گرافکس در سال ۱۹۸۹ ، SuperGrafx ، نیز به جایگاه خوبی نرسید.
اس ان کی نئو چئو SNK Neo Geo ، در حالی که برای بازی های تولید ماشین های آرکید arcade معروف بود ، برای آوردن تجربه بازی آرکید arcade کنسول های بازی ویدئوی خانگی در سال ۱۹۹۰.اقدام نمود. نئو چئو AES (سیستم سرگرمی پیشرفته) مجهز به گرافیک فوق العاده شدند که در نتیجه به اندازه بزرگتربودن اندازه بازی ها ، با برچسب گران قیمت همراه شدند(قیمت کنسول بیش از ۸۰۰ دلارشد ، در حالی که هر قطعه بازی بیش از ۲۰۰ دلار قیمت داشت) . به همین دلیل است که استقبال عمومی از اولین کنسول نئو جئو کمتر از حد انتظار بود
Atari 7800 (۱۹۸۶)
NEC TurboGrafx-16 (۱۹۸۷)
Sega Mega Drive/Genesis (۱۹۸۸)
NEC SuperGrafx (۱۹۸۹)
Sega Master System II (۱۹۹۰)
SNK NeoGeo AES (Advanced Entertainment System) (۱۹۹۰)
Super Nintendo Entertainment System (۱۹۹۰)
1991 تا ۱۹۹۳
در چند سال اول دهه 1990s، تغییر قابل توجهی در ابزار مورد استفاده برای ذخیره سازی بازی ها از کارتریج به لوح های فشرده به وجود آمد. این بدین معنا بود بود که افزایش ظرفیت برای بازی ویدیو وجود داشت که همچنین باعث انتقال کارت های گرافیکی 2D به 3D شد. اولین کنسول بشورت لوح فیلیپس با سی دی آی the CD-i عنوان در سال ۱۹۹۱ ارائه شد . متاسفانه،این کنسول معمولا به عنوان یک شکست به علت بازی های زیر استاندارد و دسته های بازی ناامید کننده به شناخته شد.
در سال ۱۹۹۲ ،کنسول توربو گرافکس ۱۶ شرکت ان ای سی ۱۶-TurboGrafx NEC به کنسول توربو گرافکس سی دی TurboGrafx-CD در راستای برآورده نمودن خواسته های مبتنی بر کنسول ها با مبنا لوح ارتقا یافت. اما باز هم ، جایگاه خود به خاطر حضور سگا جنسیس /مگا درایو Sega Genesis/MegaDrive از دست داد که همراه با آخرین افزودنی با سی دی سگا Sega CDبود. آتاری آخرین کنسول خود را با ظاهر مبتنی بر لوح با نام آتاری جگوار Atari Jaguar در سال ۱۹۹۳ ارائه داد که در برابر کنسول های دیگر ۱۶ – بیتی مانند سگاجنسیس Sega Genesis و اس ان ای اسSNES به رقابت پرداخت. سپس در نبرد با کنسول های پیشرفته تر نسل بعدی مانند کنسول های سگا ساتورن Sega Saturn و سونی پلی استیشن Sony Playstation دریک سال بعد شکست خورد.
کومودور Commodore ، سازنده کامپیوتر های خانگی مستقر در ایالات متحده ،با کنسول بسیار اختصاصی خود به نام آمیگا سی دی ۳۲ Amiga CD32 در سال ۱۹۹۳به بازار وارد شد. متاسفانه، فقط برای چند ماه کوتاه بود که کومودور در سال اعلام ورشکستگی کرد، بنابراین علیرغم پتانسیل بالقوه قبل از موعد فروش کنسول بازی ویدیویی آن به پایان رسید.
Philips CD-i (۱۹۹۱)
NEC TurboDuo (۱۹۹۲)
Panasonic 3DO Interactive Multiplayer (۱۹۹۳)
Atari Jaguar (۱۹۹۳)
Commodore Amiga CD32 (۱۹۹۳)
در سال ۱۹۹۴، سونی نهایت با پلی استیشن Playstation وارد عرصه شد. سگا نیز در همان زمان، با موفقیت بسیار زیاد خود با سیستم جنسیس/مگادرایو MegaDrive/Genesis ، در ادامه دنبال یک سری تغییرات با ارائه جنسیس۲ Genesis 2 در سال ۱۹۹۴ و جنسیس۳ Genesis 3 در سال ۱۹۹۷ رو به گسترش گذاشت. همچنین به طور کامل با کنسول جدیدش به نام ساتورن Saturn در مقابل کنسول های رقیب بقیه مبتنی برلوح پای پیش نهاد. از سوی دیگر نینتندو Nintendo ، گرفتار سیستم مبتنی بر کارتریج در کنسول جدیدش به نام جدید نینتندو۶۴ Nintendo 64 شد.
اس ان کی نئو جئو SNK Neo Geo در سلا ۱۹۹۴ به کنسول های مبنی بر لوح تغییر یافت . همچنین پس از عبرت گرفتن از قرار دادن برچسب گران قیمت برای کنسول ها و بازی های خود که منجر به افت سریع فروش محصول قبلی خود یعنی ای ای اس AES شد، کنسول های لوحی جدید نئو جئو با قیمت ۳۰۰ دلار و بازی هایش با قیمت ۵۰ دلار ارائه داد. شرکت ان ای سی NEC اینک به نمایش محصول جدید خود یعنی پی سی –اف ایکس پرداخت که بیشتر شبیه به پردازنده دسکتاپ بود تا کنسول. تکنولوژی استفاده شده در آنها در مقایسه با ساتورن سگا و پلی استیشن سونی منسوخ شده حساب می آمد، از این رو این کنسول از بازار خارج شد و NEC دیگر تولیدش نکرد.
در طول این زمان، بسیاری دیگر از کنسول ها ساخته شدند که اکثر ما چیزی از آن نمی دانیم. بادانی Bandai، کاسیو Casio و حتی اپل Apple با کنسول خودوارد عرصه شدند. کنسول پسر مجازی The Virtual Boy توسط شرکت نینتندو، در سال ۱۹۹۵ عرضه شد، در بردارنده : سربند هایی با صفحه نمایش گرافیکی 3Dبود
Sega Genesis 2 (۱۹۹۴)
Sega Saturn (۱۹۹۴)
Playstation (۱۹۹۴)
SNK Neo Geo CD (۱۹۹۴)
NEC PC-FX (۱۹۹۴)
Bandai Playdia (۱۹۹۴)
Apple Bandai Pippin (۱۹۹۵)
Casio Loopy (۱۹۹۵)
Nintendo’s Virtual Boy (۱۹۹۵)
Nintendo 64 (۱۹۹۶)
Sega Genesis 3 (۱۹۹۷)
سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴
سگا ساتورن موفقیت بزرگ نبود ، بنابراین سگا به فکر ساختن کنسول جدید نسل بعدی خود با نام سگا دریمکست Sega Dreamcast در سال ۱۹۹۸ افتاد. از لحاظ پشتیبانی از طریق اینترنت بوسیله مودم ساحته شده توسط خودش قابلیت بازی های آنلاین را فراهم ساخت که در عرصه بازیها در سال ۱۹۹۸ پیشگام شد. دو سال بعد ، شرکت سونی پلی استیشن بعدی پیشرفته ترخود به نام پلی استیشن ۲ ارائه کرد. در سال ۲۰۰۱،شرکت نینتندو سیستم های مبتنی بر نینتندو ۶۴ را با سیستم مبتنی بر دی وی دی رام گیمکیوب DVD-ROM GameCube جایگزین ساخت. در همان سال ،شاهد آن بودیم که شزکت مایکروسافت Microsoft وارد عرصه صنعت کنسول های بازی ویدیویی در سال ۲۰۰۱ با سیستم ایکس باکس Xbox شد که به خوبی مورد پذیرش قرار گرفت، که شامل سرویس های بازی آنلاین با عنوان ایکس باکس زنده the Xbox Liveبود .
حالا که این صنعت بعد از سه دهه تجربه اندوزی با انواع کنسول ها تثبیت شده است٬ به ندرت شاهد هرگونه تلاش تازه ورود شرکت های در آن می باشیم. البته بصورت جالب توجهی، یک کنسول ژاویکس پورت XaviXPORT در سال نسبتا بی حضور پیدا کرد که این. کنسول از سیستم کارتریج ودسته هایی شبیه به تجهیزات ورزشی استفاده می کند که با بازی بر روی صفحه نمایش مرتبط است.. این اساسا برای تمرینات بدنی و حفظ تناسب اندام استفاده شد نوعی از کنسول ها که حضور نینتندو وی Nintendo Wii را به یاد ما می آورد.
Sega Dreamcast (۱۹۹۸)
Playstation 2 (۲۰۰۰)
Nintendo Gamecube (۲۰۰۱)
Xbox (۲۰۰۱)
XaviXPORT (۲۰۰۴)
سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۱۱(تا به امروز)
در نهایت، نسل فعلی کنسول بازی ویدیویی تنها به سه رقبای عمده تعلق دارد : ایکس باکس ۳۶۰، سونی پلی استیشن ۳ و نینتندو وی . Nintendo Wii با کارت های گرافیکی 1080p HD برای هر دو ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ و همچنین کنترل از راه دور نوآورانه برای حسگر حرکات سه بعدی 3Dکنسول نینتندو وی ، به نظر می رسد که بازی های ویدئویی در واقع به راه طولانی را پیموده اند. علاوه بر این، هر سه کنسول با اضافه کردن افزودنی هایی مانند موشن پلاس MotionPlus برای نینتندو وی درسال۲۰۰۹، کینکت Kinect برای ایکس باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۰ و موو Move برای پلی استیشن در سال ۲۰۱۰ ارتقا و توسعه یافتند . این سه افزودنیها شامل قابلیت های حسگر حرکات فیزیکی با دقت بالا و افزایش تجربه بازی های تعاملی برای بازیکنان خواهد بود.
بسیاری از شرکت ها در حال حاضر ار عرصه خارج شده اند نظیر آتاری، کولکو، NEC، سگا و غیره . اما در حال حاضر هنوز دو شرکت پرماجرا وجود دارند که جرات رقابت با سه aشرکت بزرگ دارند. شرکت ماتل Mattel پس از سه دهه ناپدید شدن از صنعت با کنسول Hyperscan بازگشته است. که تنها توانست به بازارکودکان پسران از سن پنج تا نه ساله راه پیدا کند ،که این امر حتی بعد از یکسال ماندن در قفسه های مغازه ها قبل از از گردونه خارج کردن آنها در سال ۲۰۰۷ بود . مجله جهانی رایانه The PC World Magazine در رتبه بندی خود آن را در رتبه ۷ بدترین سیستم بازی تمام دوران قرار داد .
از سوی دیگر، کنسول اوو هوشمند (۲۰۰۸) EVO Smart Console به نظر می رسد که با گرافیک HD، دسترسی به اینترنت، 120GB هارد درایو و 2GB رم بیشتر امیدوار کننده. باشد. همچنین کنسول مدیا پی سی Media PC به عنوان اولین کنسول از شرکت با بازی هایی با منبع باز Source game console . ارائه شد. با این حال به دلایلی عجیبی وب سایت رسمی کنسول دیگر در دسترس نیست وحتی در وب سایت انویژیون Envisions ‘ نشان داده نمی شود.
Xbox360 (۲۰۰۵)
Playstation 3 (۲۰۰۶)
Wii (۲۰۰۶)
Mattel’s Hyperscan (۲۰۰۶)
Envizions EVO Smart Console (۲۰۰۸)
Wii MotionPlus (۲۰۰۹)
Kinect for Xbox 360 (۲۰۱۰)
PlayStation Move (۲۰۱۰)