نقد و بررسی تخصصی تبلت سامسونگ گالاکسی تب سون پلاس

نقد و بررسی تخصصی تبلت سامسونگ گالاکسی تب سون پلاس
  • 1390/10/26
  • محمدرضا ارجمندی
  • 11

 

سامسونگ سخت در تلاش است سهم خود در بازار پر سود و منفعت تبلت ها را حفظ کند و شاهد این مدعا معرفی تبلت های متنوع سری گالاکسی تب و فرستاندن انها به بازار یکی پس از دیگریست. هم اکنون مصرف کنندگان می توانند از بین سایزهای7  8.9 ، و 10.1 اینچ گالاکسی تب یکی را به دلخواه انتخاب کنند. در طبقه بندی دیگر، امکان انتخاب میان مدل تنها وای-فای، و مدل های تحت قرارداد با اپراتورهای معروف از جمله ورایزون ، AT&T ، T – Mobile  و Sprint را دارند. و در نهایت امکان انتخاب حجم های مختلف حافظه ذخیره سازی روی تبلت پیش روی خریدار است. (چه کسی می داند ، زمانی که این مقاله را می خوانید شاید گزینه های دیگری همچون تنوع رنگ بدنه و … نیز به این لیست اضافه شده باشد.)

 امروز، قصد داریم به طور خاص روی سامسونگ گالاکسی تب 7.0 پلاس (مدل وای-فای 16 گیگابایتی) تمرکز کنیم. در عرصه تبلت های 7 اینچی هیچگاه از نظر رقابت بین سازندگان خلائی احساس نشده است و همیشه محصولاتی در بازار موجود بوده اند، از جمله محصولاتی از شرکتهایی مثل Acer, Amazon, Archos, Barnes & Noble, Dell, HTC, RIM, Toshiba, Velocity Micro و غیره، و هر یک دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود بودند. با این حال ، مقایسه چهره به چهره بسیاری از تبلت های 7  اینچی تا حدودی برای خریدار مشکل است، چرا که هر یک جاذبه خاصی را دارند که دیگری از آن بی بهره است و این، خریدار را سر دو راهی انتخاب قرار می دهد.

 به طور خلاصه هدف سامسونگ از ارائه گالاکسی تب 7.0 اینچی در بازاری با محصولات و رقبای متعدد قابل درک است. این محصول ارائه شده تا تمام چیزهایی که یک دستگاه متصل به WiFi می تواند داشته باشد را یکجا برای کاربر به ارمغان آورد: (ایمیل ، مرور وب ، شبکه های اجتماعی ، و غیره) همراه با برخی از قابلیت های چند رسانه ای قابل توجه کاربران امروزی و همچنین ارائه محتوای سرگرم کننده به اندازه کافی زمانی که از وای-فای خبری نیست و می خواهید وقت خود را بگذرانید مانند بازی و خواندن ایبوک.

 مشخصات سخت افزاری به اندازه کافی گیرا و وسوسه برانگیز هستند: پردازنده 1.2گیگاهرتزی دو هسته ای Exynos سامسونگ که بسیار قدرتمند می نماید و 1 گیگابایت حافظه رم ، و شما می توانید از 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی آن بورد همراه با افزایش حافظه با افزودن کارت میکرو اس دی تا حداکثر 32 گیگابایت لذت ببرید. اما این کارت را باید بخرید و با خرید دستگاه تنها 16 گیگ فضا برای ذخیره سازی داده دارید، اما مشخصات سخت افزاری که در زیر ارائه شده است به طور حتم گالاکسی تب پلاس 7 اینچی را از جمله تبلت های جمع و جور مطرح بازار تا به امروز می نماید. برای آشنایی مقدماتی با این محصول می توانید ویدئوی زیر را تماشا کنید.

لینک ویدئو 

 

مشخصات گلکسی تب پلاس- 7 اینچ  

 صفحه نمایش : سایز 7 اینچی، از نوع WSVGA با رزولوشن 600×1024 پیکسل، قابلیت چرخش صفحه نمایش از هر 4 جهت.

حسگرها: ژیروسکوپ،شتاب سنج،حسگر نور محیط، قطب نمای دیجیتال، حسگر نزدیکی، Infrared blaster

سی پی یو: پردازنده 1.2 گیگاهرتزی دو هسته ای سامسونگ Exynos

 حافظه : 1 گیگابایت حافظه رم،

 فضای ذخیره سازی : 16گیگابایت حافظه داخلی + امکان افزایش حافظه توسط شیار میکرو اس دی (حداکثر کارت 32 گیگابایتی)

پشتیبانی از چند وظیفگی، تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت، پشتیبانی از فایل های با فرمت فلش

 شبکه بی سیم: WLAN 802.11 A / B / G / N

دوربین : جلو:  2 مگاپیکسل، عقب: 3 مگاپیکسل، اتوفوکوس، همراه با فلش و ضبط ویدئویی 720p

نرم افزارها:

سیستم عامل: آندروید نگارش 3.2 (Honeycomb)

Peel Smart Remote

Social Hub

Music Hub

Reader Hub

نرم افزارهای سامسونگ (Samsung Apps)

بروزر وب آندروید

برنامه آفیس پلاریس

امکانات صوتی: اسپیکرهای استریو، میکروفون، جک صوتی 3.5 میلی متری، پورت 30 پین برای اتصال به داک

ابعاد: 0.39×4.82×7.63 اینچ (9.9 ×123 ×194 میلیمتر) (ضخامت × عرض× طول)

وزن دستگاه: 12.7 اونس (360 گرم)

شاید اولین سوالی که ممکن است به ذهن هر کاربری خطور کند این است که دقیقا چه تفاوتی بین این محصول و گلکسی تب (7 اینچی) است که 50 دلار ارزان تر است. جواب این است که مدل پلاس از سیستم عامل آندروید 3.2 لانه زنبوری جدید در مقایسه با مدل قدیمی 2.2 Froyo.   مدل قدیمی گلکسی تب به طور پیش فرض برخوردار است، به علاوه مدل پلاسسبکتر و باریکتر است، و به طور پیش فرض از نرم افزار های مختلف (و از نظر ظاهری بهتر) بهره می برد. مهم ترین بهبود استفاده از پردازنده دو هسته ای 1.2 گیاهرتزی Exynos 4210  است که در مقایسه با سی پس یوتک هسته ای Exynos 3110 با سرعت 1 گیگاهرتزی مدل قدیمی تضمین کننده پردازش قوی تر و روانی بیشتر در حین کار با تبلت است. اگر شما فکر می کنید این تفاوت ها ارزش پنجاه دلار هزینه بیشتر را دارد، احتمالا هیچ کس استدلال شما را رد نمی کند.

نقد طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی تب 7.0 پلاس سامسونگ ، مانند برادران خود در خانواده گلکسی تب، ظاهر ساده و در عین حال جذابی دارد با اولین نگاهی به دستگاه شما به سادگی متوجه خواهید شد که هیچ دکمه ای دور تا دور صفحه نمایش نمی بینید و به سختی متوجه رنگ دور قاب که نقره ای است و به صفحه نمایش ظاهری آی پد مانند بخشیده است می گردید. چیزی که سامسونگ بعد از یک جنگ تمام و عیار حقوقی با اپل موفق به ثبت آن گردید و اکنون مجاز به استفاده از این طرح در تبلت های خود است.

 این دستگاه همچنین بسیار باریک است (0.39 اینچ، کمی کمتر از 10 میلی متر) و از ویژگی های خوب آن جلوه آلومینیوم براق قاب پشتی است. درپشت مدل سون پلاس جز لنز دوربین و فلاش، و نشان سامسونگ هیچ چیز دیگری وجود ندارد. حتی این بخشی از تبلت که هیچ کس معمولا توجهی به آن نشان نمی دهد نیز مورد طراحی زیبایی شناسانه قرار گرفته است.

 

پورت های خروجی بسیار کمی بر روی کناره های بدنه سون پلاس به چشم می خورد و حتی تعداد دکمه های سخت افزاری معمول نیز کاهش یافته اند. جک ورود هدفون در بالای تبلت تعبیه شده، اسلات کارت حافظه microSD در سمت چپ و در پایین در محلی مخفی، بلندگوهای استریو و پورت اتصال به شارژر و اتصال به داک (که در این مدل امکان شارژ از طریق اتصال USB نیز توسط کابلی که در جعبه دستگاه قرار دارد فراهم شده) نیز در پایین قرار دارند. میکروفون  دستگاه و دوربین جلویی، در نزدیکی بالای دستگاه قرار گرفته اند.کلیدهای  روشن/خاموش دستگاه و کنترل حجم صدا نیز  در سمت راست هستند.

 هر چند مسئله اذیت کننده در خصوص این دکمه ها آن است که بیش از حد  فشردن آنها آسان است، به هیمن دلیل، یک  ضربت ناگهانی به این کلید ها زمانی که می خواهید مثلا تبلت را در دست بگیرید، می تواند باعث خاموش شدن صفحه نمایش و یا کم و زیاد شدن حجم صدا شود. علاوه بر این، هر چند کلید روشن/خاموش طولی برابر نصف دکمه کنترل صدا را دارد، اما شبیه هم طراحی شده اند و به این دلیل که شما زمانی که به صفحه نمایش چشم دوخته اید نمی توانید آن کلید ها را ببینید، گاهی اوقات ممکن است خود را در حالی بیابید که به دنبال کلید درست می گردید.

 

سامسونگ نیز در زمینه لوازم جانبی ارائه شده  برای دستگاه اصل را بر لوازم اصلی و مورد نیاز گذاشته (که لزوما چیز بدی نیست).برای این تبلت سامسونگ  مجموعه ای از هدفون های توی گوشی (با دکمه کنترل حجم صدا و دو جفت سری اضافی ، برای اندازه گوش های مختلف)، کابل USB  و آداپتور اتصال به برق دستگاه و یک آداپتور برای اتصال به پریز را در جعبه گذاشته.همین! البته ، مقدار زیادی لوازم جانبی برای این محصول در بازار وجود دارد که اگر تمایل داشته باشید شما می توانید به طور جداگانه بخرید، از جمله جلد کتابی و داک رومیزی، صفحه کلید وایرلس و شارژر مسافرتی خودرویی.

تجربه کاربر، نرم افزارها و دوربین

گلکسی تب سون پلاس از رابط کاربری تاچ ویز UX  سامسونگ بهره می برد. پنج هوم اسکرین قابل تنظیم برای دسکتاپ طراحی شده که می توانید با ورق زدن روی دسکتاپ در حالت نمایش افقی بدان دسترسی پیدا کنید. طور پیش فرض، هوم اسکرین اصلی شامل بخش عمده ای از ویدجت های ضروری (زمان و تاریخ ، پروفایل عکس ، آب و هوا ، و اخبار) بوده و در پایین نیز ردیفی از آیکون نرم افزار ها شامل نرم افزارهای استاندارد سامسونگ، مرورگر وب ، و بازار اپلیکیشن های آندروید است.

 هنگامی که به سمت چپ ورق می زنید، وارد یک صندوق ایمیل واحد و مجتمع می شوید، که همچنین شامل نمایه دوستانبرای چت کردن، و تعدادی چند از بوک مارک هاست، یک ورق زدن دیگر به سمت چپ شما را به صفحه نمایشی می برد که در آن برنامه ها یا ویدجت های اغلب استفاده شده در آن برای تسریع دسترسی نگهداری می شود. در سمت راست صفحه اصلی صفحه دیگریست با نام  Social Hub  که اطلاع رسانی های پروفایل شما در شبکه های اجتماعی را نشان می دهد، همچنین یک تقویم ، و یک  ویجت مالی یاهو نیز در آن گنجانده شده. یک ورق زدن دیگر به سمت راست شما را به یک صفحه خالی هدایت می کند که در آن شما می توانید ویجتها و یا برنامه های دلخواه خود را قرار بدهید و آن را اصطلاحا سفارشی کنید. البته، به واقع همه این صفحات نمایش قابل تنظیم و سفارشی سازی هستند.

 

هوم اسکرین ها و صفحات نمایش نرم افزار

سامسونگ گلچینی از برنامه های کاربردی را در این دستگاه گنجانده که کاملا مفید و بدردبخور هستند، هر چند اگر ترجیح دادید از آنها استفاده نکنید، شما می توانید آنها را به راحتی حذف کنید. این خدمات عبارتند از : مرکز چندرسانه ای (Media Hub) و مرکز رسانه های اجتماعی (Social HubSamsung App  و برنامه Peel Smart Remote.

 مرکز چند رسانه ای به شما اجازه می دهد تا پیش نمایشی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را تماشا کرده، آن را خریداری نموده، و یا اجاره کنید. شما همچنین می توانید محتوای چند رسانه ای ذخیره شده روی تبلت خود را از طریق این برنامه تماشا کنید. هر چند، به منظور خرید یا اجاره فایل چند رسانه ای، شما باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. به نظر می رسد کلکسیون این محتوا کاملا محدود است، هر چند که جای تعجب ندارد. سامسونگ، مانند هر شرکت دیگری این روزها ، فروشگاه app خود را راه اندازی کرده و مشغول توسعه آن است، و Samsung App  پل ارتباطی کاربر و این فروشگاه انلاین است؛ کلکسیونی که در مرکز چند رسانه ای می بینید در واقع بر گرفته از فروشگاه سامسونگ است.

 نرم افزار دیگری که روز به روز مفیدتر شده و جای خود را میان کاربران هر چه بیشتر باز می کند مرکز شبکه های اجتماعی می باشد، که همه حساب های ایمیل و پروفایل های شما در رسانه های اجتماعی را در یک مکان و یکجا گردآوری نموده است. شما همچنین اطلاعیه ای از دریافت پیام های جدید را بر روی صفحه نمایش صفحه اصلی تبلت مشاهده خواهید نمود.

 یکی از بزرگ ترین برنامه های گلکسی تب سون پلاس اپلیکیشن Peel Smart Remote است که خوشبختانه به صورت پیش فرض روی تبلت نصب شده است. همچنین به طور پیش فرض روی هوم اسکرین اصلی قرار دارد . برنامهPeel  در واقع چیزی برای رجز خوانی سامسونگ در برابر رقباست. برنامه به شما اجازه می دهد تا کنترل هر دستگاه مجهز به وای-فای سینمای خانگی، از تلویزیون گرفته، تا دستگاه پخش دی وی دی و Blu – ray را ، تجهیزات صوتی ، و جعبه دریافت سیگنال های کابلی یا ماهواره ای — از جمله DVR. را با تبلت بدست بگیرید.

 هنگامی که برنامه را به دلخواه خود پیکربندی نمودید، Peel  تمام گزینه های برنامه ریزی خود را در اختیارتان می گذارد، بنابراین شما به گشت و گذار در فهرست برنامه ها و یا تماشای برنامه های دلخواه تلویزیونی و ویدئویی بپردازید. شما می توانید از بین تعدادی از گروههای برنامه ها گروه موردنظر انتخاب کنید ، برنامه گزینه هایی را برای نمایش به شما نشان می دهد و شما برای عوض کردن یک کانال کافیست یک ضربه روی تبلت خود  بزنید. Peel   همچنین از فیس بوک و توییتر پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید برنامه های تلویزیون دلخواه خود را به سرعت و آزادانه همانند افکار خود به اشتراک بگذارید. یک ویژگی جذاب Peel  این است که راه اندازی آن بسیار آسان است، و نیازمند این است که کاربر تنها چندین پنجره ویزارد راه اندازی را فقط با کلیک کردن تکمیل کند. ، بنابراین کاربران متوسط نیز ​​کمتر برای راه اندازی و استفاده از ان به مشکل برخورد می کنند.

 

تصاویر از سمت چپ بالا به ترتیب: مرکز چند رسانه ای، مرکز رسانه های اجتماعی ، کنترل از راه دور هوشمند Peel، برنامه مدیریت فایل ها (فایل منجر)، نرم افزارهای سامسونگ

 

تعدادی برنامه های دیگر از پیش نصب شده روی سون پلاس وجود داردکه سامسونگ برای تقدیم کردن آنها به کاربران بیش از حد سخاوت نشان داده است: AllShare به شما اجازه می دهد تا فایل های چندرسانه ای خود را با دیگر دستگاه ها مانند کامپیوتر یا تلویزیون خود به اشتراک گذاری  کنید. Pulse  یک گردآورنده جدید است که به شما گلچینی از خبرها از همه موضوعات و از سایت های خبری مختلف نشان می دهد. با برنامه پلاریس آفیس، شما می توانید انواع مختلفی از فایل های اسناد را ایجاد کرده، بازیابی کنید، باز کنید، و ویرایش نمائید. اگر عاشق مجلات باشید، NextIssue  یک برنامه عالی برای شماست، شما می توانید از این طریق نسخه های دیجیتالی از مجلات  را بخوانید البته فقط زمانی که یک حساب ثبت نام کرده و اشتراک مجله را خریداری کنید.

 علاوه بر این، حیطه کاملی از خدمات گوگل در دسترس کاربر قرار دارد، از جمله جی میل، گوگل میوزیک، یوتیوب، کتابهای گوگل، نقشه ها ، و غیره. نرم افزارهای اضافی دیگر شامل کیندل آمازون ، فلش پلیر ، یک نرم افزار پخش موسیقی ، ویرایشگر عکس ،ابزارهای یادآوری کننده، و یک دستگاه پخش ویدئو است. همچنین شما امکانات قابل انتظاری از جمله زنگ هشدار ، مرورگر وب، ماشین حساب ، تقویم ، ابزار مخاطبین و دفترچه تماس ها، گالری تصاویر و فیلم و جستجوی صوتی را در این دستگاه خواهید داشت.

 از جنبه کاربردی، یک برنامه مدیریت فایل های فوق العاده و با استفاده آسان روی تبلت نصب شده که اگر چه تا حدودیایستا و خشک است، اما در نهایت یک فایل منجر ضروری و با قابلیت استفاده بالاست.

 

تصویر- عکس های گرفته شده با دوربین سون پلاس در فضای باز و سرپوشیده

اگرچه دوربین تعبیه شده با دقت 3 مگاپیکسل برای این روزها اصلا چشمگیر نیست، اما باید بدانید نتایج  بدست آمده از عکاسی به طرز شگفت آوری خوب و فراتر از حد انتظار ماست. همانطور که در بالا می بینید، عکس در فضای باز در واقع کاملا خوب به نظر می رسد، و حتی در نور کم ، دوربین می تواند تصویری بیاندازد که بیش از حد دانه ای و نویز دار نیست. نکته دیگر در خصوص فیلم برداری اچ دی با کیفیت 720پیکسلی است کهکیفیت قابل قبولیست و نتایجی خوب در هنگام وجود نور کافی و نتایج با کیفیت پائین تر را در نور کم تر ارائه می دهد.

 

برنامه دوربین

تنظیمات دوربین و کنترل آن ساده برای استفاده و سریع است، و به لطف صفحه 7  اینچی، کلیدهای کنترلی بسیار در دسترس بوده و برای استفاده توسط انگشت شست دست راحتند. با این حال، هنگام کار با دستگاه متوجه شدیم که قابلیت فوکوس اتوماتیک گاهی خوب و گاهی ناکارآمد است، خوب است اگر در حال گرفتن عکسی از گل ها باشید (تصویر بالا) ، اما کاملا بی فایده است اگر در تلاش برای عکس گرفتن از کودک نو پای خود باشید که مدام ورجه وورجه می کند! (در اینجا تصویرش نیامده)

 نرم افزار ویرایشگر عکس که قبلا در این مقاله ذکر شد، به درستی به “ویرایشگر عکس” نام گذاری شده است، چرا که ابزارهای خوبی در زمینه ویرایش تصاویر در اختیار کاربر تبلت می گذارد- حداقل آنقدر کافیست که قادر به تمیز کردن و مرتب نمودن عکس های فوری شما و آماده کردن آنها برای به اشتراک گذاری در وب باشد.

فراموش نکنید که گلکسی تب سون پلاس قرار نیست جای دوربین دیجیتال شما را بگیرد، اما یک گزینه قابل استفاده برای انواع شرایط می باشد. بدتر از این زمانی بود که اصلا دوربینی برای تبلت درنظر گرفته نشده باشد.

آزمون عملکرد: سی پی یو و مرورگر وب

روش تست: در تمام تست های ما برای معیار های زیر ، ما هر تبلت را در تنظیمات عملکردی بهینه شده تا آنجا که امکان داشت مورد تست قرار دادیم، با استثنای  Eee Pad Transformer Prime، که با دو تنظیم پروفایل مصرف انرژی حالت نرمال و حالت متوازن مورد آزمایش قرار گرفت. حالت نرمال در پرایم سبب استفاده کامل از عملکرد پردازنده  NVIDIA Tegra 3آن می شود، در حالی که در حالت متوازن عملکرد، به منظور حفظ قدرت کمی پایین برده می شود، که از CPU در فرکانس حداکثری 1.2 گیگاهرتز کار کمتری کشیده می شود. فراتر از آن برای اطمینان از حصول عملکرد کامل، هر تبلت همچنین به یک منبع نیرو متصل شد. در اینجا تنظیمات مختصر و مفیدی که برای هر تبلت مورد آزمایش پیاده شد را ذکر می کنیم:

اسوس Eee Pad Transformer Prime:انویدیا تگرا 3، 1.3 گیگاهرتز، چهار هسته ای

 اسوسEee Pad Transformer: انویدیا تگرا 2، 1 گیگاهرتز، دو هسته ای

 اپل آیپد 2:اپل A5 دو هسته ای

 لنووو ThinkPad Tablet: انویدیا تگرا 2، 1 گیگاهرتز، دو هسته ای

 سامسونگ گلکسی تب 10.1: انویدیا تگرا 2، 1 گیگاهرتز، دو هسته ای

سامسونگ گلکسی تب  سون پلاس:سامسونگ 1.2 گیگاهرتزی،Exynos  دو هسته ای.

در آزمایشات زیر، سعی شده نگاهی به کارآیی سامسونگ گلکسی تب سون پلاس در مقایسه با تبلت های دیگر بیاندازیم آنهم با اجرای چند محک مشترک که در حال حاضر در بازار آندروید موجودند. دو آزمایش اولی محک های محاسباتی عمومی هستند.

 

متاسفانه ، نسخه IOS برنامه LINPACK آنقدر متفاوت از نسخه آندرویدی است که نمی توان اعداد بدست امده توسط اپل آیپد 2 را در این آزمایش با رقبای آندرویدی مقایسه کرد، و هنوز هم برتری اپل را نشان داد. همانطور که به وضوح می توانید ببینید، گلکسی تب سون پلاس سامسونگ در بسیاری از زمینه های مورد آزمایش خوب ظاهر شده است(همچون برادر بزرگتر خود گلکسی تب 10.1) ، که به طور کلی تنها تبلت اسوس Eee Pad Transformer Prime می تواند این تبلت را شکست دهد.

 

دو تست فوق مبتنی بر محک مرورگر طراحی شده برای تعیین عملکرد دستگاه مورد نظر با توجه به پردازش جاوا اسکریپت و رندرینگ HTML. تست مرورگرموسوم به Righware’s Browser Mark به طور خاص به عملکرد مرورگر تمرکز دارد، در حالی که محک  SunSpider  صرفا به جاوا اسکریپت و پردازش کدهای این زبان می پردازد. به طور کلی، این تست ها بار کاری سنگینی را متوجه سخت افزار تبلت نمی کنند.

 در آزمون BrowserMark ، می بینیم که سون پلاس کوچک پا به پای تبلت های بزرگتر حرکت کرده و ما را به خودش امیدوار می کند، چرا که با کسب دومین نمره برتر پشت سر اسوس ای پد Transformer Prime (در حالت تنظیم نرمال) قرار می گیرد. تبلت مورد بررسی ما در تست SunSpider حتی کارش را بهتر انجام داد، به ثمر رساند به مراتب جلوتر از بسیاری  تبلت های دیگر قرار گرفته و شانه به شانه با آی پد 2 حرکت کرد.

آزمون عملکرد: گرافیک

GLBenchmark  تستی جدید برای مجموعه محک های عملکرد ما در زمینه عملکرد سه بعدی دستگاه های الکترونیکی است.مجموعه آزمون شامل محک OpenGL ES 2.0  است که  با تعدادی دیگر از معیارهای عملکردی گنجانیده شده است. ما به طور خاص از بسته Fill Texture Fetch برای اندازه گیری سرعت پر شدن بافت خام هسته پردازنده گرافیکی و از تست  Egypt Off Screen  برای اندازه گیری عملکرد 3D در فریم بر ثانیه استفاده شد.تست Off Screen  یک بار کاری را در رزولوشن 720×1280 بر روی همه دستگاه ها وارد می سازد، اما خارج از صفحه نمایش، بنابراین Vsynch و رفرش کردن صفحه نمایش محدود کننده عملکرد نیست.

اپل آیپد 2 در آزمون GLBenchmark بین تبلت ها اول است، با این حال ، دومین امتیاز برتر به سون پلاس تعلق دارد به علاوه، این تبلت از  ترانسفورمر پرایم با اختلاف اندکی پیش است. اما این مسئله در تست Egypt  یک داستان متفاوت است. ترانسفورمر پرایم و آی پد 2 به وضوح در صدر این آزمون قرار دارند، اگر چه باز می بینیم سون پلاس بالاتر از بقیه رقباست.

An3DBench XL، ابزار محکی مبتنی بر پورت آندرویدی موتور سه بعدی jPCT  است. برنامه در کل 7 آزمون را روی دستگاه اجرا می کند که متمرکز بر سرعت پر کردن بافت پردازنده های گرافیکی و بارهای کاری سنگین و پیچیده شامل رندرینگ و صحنه های گرافیکیست.

این محک تنها برای اندروید قابل استفاده است، بنابراین متأسفانه آیپد 2 را نمی توان در آزمون شرکت داد. همچنین باید توجه داشته باشید که به نظر می رسد تست Emperer’s New Clothes  توسط رفرشینگ صفحه نمایش (Vsynch) بر روی دستگاه های قوی تر محدود می شود، که به همین دلیل است که نمودار میله ای در این آزمون نزدیک به هم شده است. با این حال، با نگاهی به تست های مهم تری از جمله   Flower Power  و  Magic Island ، می توان متوجه برخی تفاوت ها شد.

 به نظر می رسد نرخ پر کردن از نقاط قوت گلکسی تب سون پلاس باشد، چرا که یک بار دیگر برنده رقابت شده، این بار در آزمون Flower Power .در تسن موسوم به Magic Island که در آن 3 Tegra ظاهرا بر دیگر پردازنده ها غالب است، امتیاز سون پلاس بدترین در میان رقبا بود.

عمر باتری

در تلاش برای اندازه گیری عمر باتری سامسونگ گلکسی تب سون پلاس، در یک محیط کنترل شده و توسط محک استاندارد، ما آزمایشی را ترتیب دادیم که در آن باید یک صفحه وب با ترکیبی از گرافیک و متن را راه اندازی می کردیم. صفحه به طور خودکار هر سه دقیقه یک بار باید رفرش می شد. این یک تست پایه ای ساده است که زمان مرور وب می سنجد.

برای این تست ، نور صفحه نمایش سون پلاس را روی روشنایی 50 ٪ تنظیم کردیم، که هنوز هم مقدار زیادی نور داشت و تماشای صفحه برای چشم امکان پذیر بود. این تبلت تقریبا 7.5 ساعت قبل از اخطار کمی شارژ باتری دوام آورد که نشان می دهد باتری آنقدر ها هم ضعیف نیست.

 گلکسی تب سون پلاس در این تست نمره قابل قبول اما نمره عادی گرفت، البته در مقایسه با رقبا 25 دقیقه بیشتر از لنوو IdeaPad K1 دوام آورد، اما نسبت به گلکسی تب 10.1 و ترانسفورمر، به ترتیب 92 دقیقه و 79 دقیقه مدت دوام باتری اش کمتر بود.

جمع بندی و تصمیم گیری نهایی

یکی از استراتژی های قدیمی برای دادن خبر بد این است که ان را همراه با خبری خوب به استماع دیگران برسانید، به عبارت دیگر، شما با چیزی خوب شروع می کنید، جملاتی را که بار منفی و ناامید کننده دارند در میانه سخن بیان می کنید و در پایان با یک جمله مثبت صحبت خود را به پایان می رسانید. این روش در بررسی سخت افزارهای مختلف نیز به خوبی جواب می دهد، اما در این مورد، ما فقط چند مورد منفی را در تا اینجا بیان کرده و به سرعت از آن گذشته ایم تا به درستی بتوان وضعیت این دستگاه را که غیر از این موارد عالی است  را بیان کرده باشیم.

 اول از همه، ما عاشق برچسب قیمت 399.99 دلاری تبلت نیستیم. این بهای گزافی برای دستگاهی است که تنها مجهز به WiFi  است و از 3G در آن خبری نیست، به خصوص تبلتی که اندازه صفحه نمایشش هم کوچکتر است و این کاملا روی تجربه بازی و تماشای ویدئو نسبت به تبلت های بزرگتر تاثیر می گذارد. نیاز به گفتن نیست که دیگر 7  اینچی های بازار قیمت کمتری دارند، از جمله  کیندل فایر که بسیار ارزان تر است.

دوم، تجربه لمس صفحه نمایش می تواند صفحه ای پر از لکه و نافرم را برای کاربر در پی داشته باشد، ما متوجه تاخیری در پاسخگویی صفحه لمسی شدیم- که گاهی اوقات خسته کننده بود مثلا هنگام تلاش برای انداختن بمب توسط پرنده سفید در بازی پرندگان خشمگین این اتفاق می افتاد- و برخی اوقات رابط کاربری تا حدودیدارای نقص فنیبود. احتمالا شما به این تاخیرها نسبتا سریع عادت خواهید کرد، اما گاهی اوقات می تواند بازی کردن با این دستگاه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در نهایت ، این تبلت دارای پورت های محدودی است. مگر در مواردی که شما فقط با منبع نیروی اختصاصی / کابل USB و یا یک کارت حافظه microSD بخواهید کار کرده و کار بیشتری نخواهید، به طور مثال نمی توانید با رابط کاربری هر دستگاه دیگری از طریق سخت افزاری ارتباط برقرار کنید. با توجه به اینکه سون پلاس یک دستگاه تنها مجهز به وای-فای است گاهی تصور اینکه شما در خارج از خانه، دور از کامپیوتر یا یک کانون وای-فای هستید و نمی دانید با تبلتی که در دست دارید چه باید بکنید ناامید کننده هست. البته، عدم وجود پورت های متعدد به طراحان سامسونگ این امکان را داده که دستگاهی نازک و مد روز طراحی کنند، تبلتیکه واقعا زیباست و جلوه شیکی دارد، این روی دیگر سکه است.

حالا که همه جنبه های منفی را دیدیم، می توانیم بر روی ویژگی های مثبت گلکسی تب سون پلاس تمرکز کنیم. ما قبلا هم در مورد طراحی کلی عالی این محصول  بحث کرده ایم، اما ارزش دارد تکرار کنیم که  این تبلت جلب کننده نگاه هاست. همچنین دارای وزن متعادل و منطقی است، و کار با آن چه با هر دو دست و چه با یک دست آسان و سریع است.

 اینکه سون پلاس را در طبقه بندی کلی قرار دهیم که 7  اینچی های دیگر مانند کتاب خوان های الکترونیکی در آن قرار دارند یک اشتباه محض است، مانند مقایسه خودروی جمع و جور و کوچک شهری که قدرت موتور کمی داردبا یک ماشین اسپرت دو نفره که قدرت زیاد ولی جثه کوچکی دارد، فقط به خاطر اینکه وزن و سایز آنها یکیست. این تبلت برای نبرد با کتاب خوان های الکترونیکی عرضه نشده، که دستگاه هایی هستند که برای کاری که ساخته شده اند واقعا مناسبند، بلکه سون پلاس را باید فقط یک نسخه کوچکتر از یک تبلت کامل درست همان هایی که در تست های خود آنها را با سون پلاس مقایسه کردیم در نظر گرفت.

 در واقع، عملکرد عاقلانه این تبلت صرف نظر از کلاس و وزنش، به طور مداوم سبب کسب امتیازات برتر در آزمونهای معیار ما گردید. عملکرد این تراشه جدید Exynos سامسونگ کاملا چشمگیر است ، طوری که تگرا 2 را به راحتی در پشت سر خود می بیند.  

علاوه بر این به طریق مشابه، اگر شما به ویژگی های iPad 2  یا  گلکسی تب 10.1 عشق می ورزید، اما به دنبال یک گزینه جمع و جور تر می باشید، سون پلاس یک گزینه مناسب  و کامل برای شخص شماست. این تبلت به اندازه کافی کوچک است که با یک دست آن را آسان بدست بگیرید و برای گذاشتن در جیب یا کیف دستی همراه عالیست، اما به اندازه کافی صفحه اش بزرگ است که منطقی و به راحتی بتوان رویش تایپ کرد. به غیر از کمتر بود فضای صفحه نمایش واقعی، کاربر در زمان بازی و یا تماشای فیلم در مقایسه با تبلت های بزرگتر  چیز دیگری را از دست نداده.

 در نهایت، نرم افزار اضافی سون پلاس، به ویژه Peel Smart Remote، به سادگی قادرند از سخت افزار بسیار عالی دستگاه برای ارائه یک تجربه فوق العاده عالی وایرلس استفاده نمایند.

 حتی اگر 400 دلار پول زیادی برای خرج کردن برای دستگاهی باشد که به اینترنت تنها از طریق وای فای متصل می شود، اگر فقط یک تبلت باشد که ارزش چنین پولی را داشته باشد، آن چیزی نیست جز تبلت سامسونگ گلکسی تب سون پلاس.

 

نقاط قوت:

ظاهر شیک و زیبا

عملکرد و کارایی کلی قدرتمند

طراحی عالی و متوازن

نرم افزارهای اضافی جذاب و کاربردی

نقاط ضعف:

قیمت بالا

عملکرد لمسی در حد ایده آل و کامل نیست

کمی پورت های سخت افزاری خروجی

منبع: HotHardware

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 11 دیدگاه
  1. سلام
    عالی هست… خیلی ممنون از بررسی خوبتون
    فقط یه سوال داشتم…. من تو خیلی از Unboxing های خارجی این تبلت رو دیدم که نور صفحه اش خیلی کم بود در حد افتضاح… تو اکثر سایتهای خارجی نقطه ضعف دستگاه رو همین نور کم میدونستن
    میشه بیشتر توضیح بدین؟

    1. سلام. من این تبلت رو هفته گذشته خریداری کردم. کیفیتش و اپلیکیشن هاش واقعا بسیار بسیار بالا هستند

  2. سلام
    خیلی خوب و عالی بررسی شده بود.
    واقعاً این چنین بررسی هایی خیلی به انتخاب آگاهانه کمک می کنه.
    من اولین بار این تبلت رو توی سایت تبلت شاپ دیدم و خیلی خوشحال شدم که قابلیت مکالمه صوتی جی اس ام هم داره.
    http://tabletshop.ir/index.php?route=product/product&product_id=121

  3. سلام
    اگه کسی قیمت تبلت های سامسونگ رو میدونه لطفا برام ایمیل کنه
    با تشکر
    ayda_nayebi@yahoo.com

  4. salam ! mamnun az rahnamayiatun vali 1 soal?!!! in dastgah 3G nadare?!!!!!:O hameja neveshte dare!!! pas yani simkart nmikhore bhesh?????? khaheshan javab bdin!

  5. سلام من یک تبلت گلکسی سون پلاس دارم ولی برنامه peel smart remote که میگید بصورت پیش فرض ندارد در ضمن توی نت هم خیلی گشتم ولی نتونستم این برنامه رو پیدا کنم و دانلود کنم لطفآ راهنمائی کنید.

  6. خیلی الی بود اما من نمی دانم قیمت ان ها چه قدر است…..خیلی ممنونم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *