آینده تلویزیون

آینده تلویزیون
  • 1391/2/24
  • آزاد
  • 2

در طول تاریخ زمانی بهتر از این برای درخانه ماندن و بیرون نرفتن وجود نداشته . در حال حاضر شرایط به نوعی است که همه ما ترجیح می دهیم تا جای ممکن از خانه خارج نشویم و بیشتر درخانه بمانیم و خودمان را با کنسول های بازی و سینمای خانگی سرگرم کنیم .

با پیشرفت های ناگهانی تکنولوژی در چند سال گذشته عرضه تلویزیون های های سه بعدی با قیمت معقول و کیفیت خوب به بازار همزمان با پر شاخ و برگ شدن عرصه مولتی مدیا و افت قیمت تکنولوژی بلو- ری ، همه و همه دست به دست همه داده اند تا عاشقان سینه چاک فیلم سینمایی ، با بالاترین کیفیت قابل تصور و با امکانات جانب باورنکردنی از لم دادن روی کاناپه و تختخواب شان لذت ببرند و دیگر هیچ وقت از جایشان تکان نخورند .

بر اساس مصاحبه هایی که ماهنامه واپرد با کارشناسان متخصص در مورد پیش بینی تکنولوژی های آینده داشته ، شبکه های اجتماعی ، نرم افزارهای هوشمند و بازی های مجانی گروهی ، در حال رسیدن به سطح تازه ای از هوشمندی و کارآمدی برای ایجاد ارتباط با جامعه از محیط خانه هستند .

 تلویزیون در 2020

جهش کیفیت :

ما افتخار این را داریم که در دورانی زندگی کنیم که شاهد جهش عظیم تکنولوژی از کیفیت تصویر با جزئیات و شفافیت معمولی ، به تصویری با جزئیات بالا یا همان HD  باشیم . ولی این جهش ضربه شدیدی به صنعت تولید تلویزیون زد و توجیهی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که از طریق تغییر دادن نوع توزیع محصولات مولتی مدیا ما مصرف کنندگان را تحت فشار قرار بدهند و مجبور به خریدن تلویزیون های جدید HDTV  کنند .

تااواخر سال 2014 بیش از 99 درصد منازل آمریکایی مجهز به سیستم دریافت و پخش برنامه های روی آنتن شبکه های HD  می شوند ولی حالا که همه به HD مجهز شده اند شرکت های تولید کننده ژاپنی خبر از جهش عظیم دیگری می دهند ، جهش به Super HD  .

در آخرین نمایشگاه بین المللی قطعات الکترونیک که در برلین برگزار شد هر دو شرکت توشیبا و شارپ تلویزیون های جدید خود را با کیفیت 4K  و 2K  یعنی چهار برابر کیفیت تصویر HD به نمایش گذاشتند .

ولی آیا واقعا ما به کیفیت تصویر بالاتر احتیاج داریم ؟

پاول مولینوکس ، مدیر بخش هماهنگی برنامه شرکت شارپ می گوید : « ما انتظار داریم برای نمایشگاه IFA سال بعد تلویزیون های با کیفیت 4K  و 2K مجهز به نرم افزارهای هوشمند ارائه بدهیم و از کیفیت اضافه تصویر برای ایجاد حس برجستگی و عمق میدان بیشتر در تصویر استفاده کنیم . شکی نیست که این تکنولوژی نمونه ای بارز از آینده تلویزیون است . »

HDTV

سیستم های بعدی :

در سیستم سه بعدی فعال نمایشگر که می تواند تلویزیون یا پروژکتور باشد ، در هر ثانیه 24 فریم تصویر را با هدف گیری خیلی دقیق به صورت جداگانه به دو چشم می فرستد و نیاز به عینک خاصی دارد که با استفاده از باتری ترتیب دریافت تصاویر را برای چشم چپ و راست تنظیم می کند . ولی هزینه های ساخت تلویزیون ها و عینک های سه بعدی فعال چنان سرسام آور است که تا وقتی شرکت های تولید کننده موفق به پیدا کردن راهی برای کم کردن هزینه ها نشوند ، عملا این سیستم قابلیت تولید انبوه را نخواهد داشت.

در سیستم سه بعدی غیر فعال ، نمایشگر یک تصویر واحد را نمایش می دهد و این عینک مخصوص است که با داشتن فیلتر پولاریزه عمودی روی شیشه یک چشم و فیلتر پولاریزه افقی روی شیشه چشم دیگر ، دو لایه تصویر را از هم تفکیک کرده و به صورت سه بعدی نمایش می دهد .

بیشتر شرکت های تولید کننده در حال حاضر مشغول تولید سیستم غیر فعال هستند که هنوز با بالا بودن قیمت عینک ها مواجه است . هر عینک حدودا 100 یورو خرج بر می دارد.

 هر چند ال جی امسال لقب قهرمان تولیدات سه بعدی را از آن خود کرد و عینک های غیر فعال جدیدش را با قیمت ناچیز حدودا 1 یورو به نمایش گذاشت ، اما نکته مهم این بود که این عینک ها از نظر شفافیت و اندازه تصویر نسبت به نمونه های گرانقیمت ضعیف تر شده اند .

 تلویزیون در 2020

دریچه سه بعدی جدید :

توشیبا از یک تلویزیون سه بعدی فعال هوشمند بدون نیاز به عینک پرده بردای کرد و دریچه ای رو به آینده پیش چشمان ما گشوده شد . این تلویزیون 55 اینچی اولین تلویزیون سه بعدی بدون نیاز به عینک در جهان است .

گلن زانونی مدیر بازاریابی محصول توشیبای انگلیس معتقد است که این همان تکنولوژی جادوی و جذابیست که همه ما سال ها در انتظارش بودیم . او می گوید : « تلویزیون سه بعدی بدون نیاز به عینک به بینندگان این امکان را می دهد که بدون به چشم زدن عینک و با حالتی خیلی طبیعی تر از تماشای تصاویر سه بعدی لذت ببرند . خیلی تلاش کردیم که تلویزیون سه بعدی بدون عینک ما به راحتی تلویزیون های معمولی دو بعدی قابل استفاده باشد . برای رسیدن به این هدف در سری تلویزیون های Z12   ، سیستم هوشمند تشخیص و تعقیب صورت جدیدی را نصب کرده ایم ، تلویزیون به صورت اتوماتیک بهترین تصویر سه بعدی را با توجه به زاویه دید هر یک از تماشاگران نمایش می دهد » .

ولی جنس مخصوص شیشه سطح نمایش و پردازش های پیچیده و سنگین نرم افزاری باعث شده که قیمت پایه این تلویزیون ها خیلی بالا باشد و فقط افراد ثروتمند و عاشق سینه چاک سه بعدی حاضر به خرید آن خواهند بود . به هر حال شکی در این موضوع نیست که همه ما خواهان تماشای تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک هستیم .

تلویزیون در 2020

پیش به سوی هوشمند شدن :

در حالی که جنگ بین سیستم های مختلف سه بعدی ادامه دارد ، تلویزیون های هوشمند سیاست ها و خط مشی های جالب تری را در پیش گرفته اند . واژه تلویزیون هوشمند معنای تعریف شده و دقیقی ندارد ، ولی با تعریف کنونی تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته می شود که ارتباط مستقل اینترنتی و توانایی دریافت و استفاده از نرم افزارهای جانبی مختلف را دارا باشد . درست به همان حالتی که روی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی این توانایی وجود دارد .

با توجه به اهمیت بالای نرم افزارهای جانبی در نبردهای هوشمند بین شرکتهایی مثل اپل ، گوگل و مایکروسافت خیلی عجیب نیست که رقبای مشابه در تلویزیون های هوشمند ایجاد شده است .

سامسونگ امسال هم بالاترین رکورد فروش محصولات صوتی و تصویری را در بین همه تولید کنندگان به خود اختصاص داد . در ضمن بیشترین تعداد رم افزار جانبی را هم ارائه می دهد .

در زمان اعلام خبر راه اندازی سیستم یکپارچه هوشمند ، این نرم افزارهای جانبی به صورت مجانی در اختیار مشتریان قرار گرفتند و تعداد زیادی از نسخه ها محدود بودند . ولی بعضی از نرم افزارهای جانبی که بیشتر محصولات شرکت های خصوصی مانند Skype , You Tube , iplayer , LoveFilm  بودند، بازهگسترده ای از امکانات مختلف را به توانایی به روز رسانی در آینده ارائه می دادند .

تلویزیون در 2020

پیش بینی :

در آینده نه چندان دور به جای اینکه ما به دنبال راه های مختلف سرگرمی بگردیم ، تفریح و سرگرمی خود به سراغ ما می آید .

اطلاعات فایل های خاصی که بر اساس سلیقه و وضعیت روحی و روانی ما توسط نرم افزارهای فوق هوشمند انتخاب شده ، در انتظار فرستاده شدن به ابزار نمایش دلخواه ما لحظه شماری می کنند و این سبک زندگی فقط به فضای داخل منازل هم ختم نمی شود ، شبکه های ارتباط جمعی راه خود را به تلفن های همراه و کامپیوترهای شخصی قابل حمل هم باز می کنند.

حالا که بیشتر محصولات الکترونیکی قابل حمل به نمایشگرهای HD و حتی جدید سه بعدی مجهز شده اند می توانیم هر چیزی را در هر زمان ، در هر جا و روی دستگاهی که دلمان می خواهد تماشا کنیم و از لحظه لحظه زندگی آن طور که باید لذت ببریم

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *