چرا نباید از Task Killer در آندروید استفاده کنید ؟

چرا نباید از Task Killer در آندروید استفاده کنید ؟
  • 1391/8/10
  • علیرضا
  • 22

برخی کاربران آندروید فکر می کنند که Task killerها ابزارهای مهمی در آندروید هستند . این افراد گمان می کنند که با حذف کردن برنامه هایی که در پس زمینه اجرا میشوند می توانند باعث افزایش بازدهی دستگاه و همچنین عمر باتری شوند . در هر صورت این هم یک ایده است . اما در واقع تسک کیلرها باعث کاهش بازدهی دستگاه و عمر باتری می شوند .

تسک کیلرها می توانند برنامه های اجرا شده در پس زمینه را به سرعت از حافظه موقت دستگاه پاکسازی کنند . برخی از تسک کیلرها این کار را به صورت اتوماتیک انجام می هند . گرچه خود سیستم عامل آندروید می تواند به صورت هوشمندانه ای پردازش های جاری را مدیریت کند . پس نیازی به تسک کیلر نیست .


آندروید پردازش ها را مانند ویندوز مدیریت نمی کند

اکثر کاربران آندروید با ویندوز هم آشنایی دارند . در سیستم عامل ویندوز اکثر برنامه ها در یک زمان اجرا می شوند و خود سیستم عامل و حتی برنامه هایی که در بخش System Tray ( کنار ساعت ویندوز ) قرار دارند می توانند باعث کاهش بازدهی کامپیوتر شما شوند . بستن برنامه هایی که از آنها استفاده ای نمی کنید می تواند باعث افزایش کارایی سیستم شود .

اما آندروید مانند ویندوز پردازش ها را مدیریت نمی کند . بر خلاف ویندوز که در آنها روش واضح و مشخصی برای بستن برنامه ها وجود دارد ، اما در آندروید چنین روشی برای بستن یک برنامه در دسترس نیست . البته این به دلیل طراحی آندروید است و مشکلی نیست . هنگامی که شما از یک برنامه آندرویدی خارج می شوید ، مثلا به Home Screen باز می گردید و یا بین برنامه ها جابجا می شوید ، آن برنامه در پس زمینه سیستم خواهد ماند . در اکثر موارد هنگامی که برنامه ای به این شکل در پس زمینه سیستم قرار می گیرد ، از منابع سیستمی مانند پردازنده و یا شبکه استفاده ای نمی کند . البته برخی برنامه ها همچنان به استفاده ی خود از پردازنده و شبکه ادامه می هند . مثلا برنامه هایی مانند موزیک پلیرها ، دانلودرها ( برنامه های مجزا برای دانلود و یا دانلودر موجود در مرورگرهای وب ) و یا برنامه هایی که در حال همسان سازی اطلاعات هستند . مثل برنامه هایی نظیر گوگل درایو ، اسکای درایو و یا دراپ باکس .

هنگامی که شما دوباره به برنامه ای که قبلا از آن استفاده می کردید باز میگردید ، آندروید دوباره برنامه را از حالت متوقف بیرون خواهد آورد و همه چیز از همان جایی که متوقف شده بود ادامه پیدا خواهد کرد . این کار باعث دسترسی سریع تر شما به آن برنامه خواهد شد . چرا که برنامه ی مذکور در حافظه رم ذخیره شده است و آماده استفاده ی مجدد توسط شماست .

چرا تسک کیلرها بد هستند

طرفداران تسک کیلرها ادعا می کنند که آندروید میزان رم زیادی مصرف می کند . در واقع این مورد به این دلیل است که آندروید تعداد زیادی از برنامه ها را در رم دستگاه نگه می دارد و همین باعث پر شدن رم خواهد شد . اما این چیز بدی نیست . ذخیره برنامه ها در رم باعث خواهد شد که دیگر لازم نباشد تا آندروید برنامه ها را از یک رسانه ذخیره سازی کم سرعت تر بارگذاری کند و همانطور که در بالا گفتیم این کار باعث افزایش سرعت بارگذاری برنامه ها خواهد شد .

در واقع رم خالی یک چیز بی استفاده خواهد بود . اما اگر رم پر باشد و آندروید نیاز به حافظه خالی داشته باشد ، می تواند به راحتی برنامه ای که مدتی است از آن استفاده نمی کنید را از رم پاکسازی کرده و فضای آزاد شده را به عملیات مورد نظر خود اختصاص دهد . همه این کارها به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد . بدون نیاز به تسک کیلرها و ابزارهای مشابه و فقط توسط خود سیستم عامل آندروید . البته باز هم در این شرایط آندروید استثناها را رعایت می کنند . مثلا فایل دانلودها ، همسان سازها و موزیک پلیرها از حافظه خارج نمی شوند .

تسک کیلرها فکر می کنند که از آندروید بهتر می فهمند . آنها در پس زمینه اجرا شده و به صورت اتوماتیک برنامه ها را از رم خارج می کنند . تسک کیلرها همچنین به شما امکان Force Quite کردن برنامه ها را به شما می هند . اما شما نباید این کار را انجام دهید .

این ابزارها نه تنها بی فایده هستند ، بلکه باعث کاهش بازدهی و کارایی دستگاه آندرویدی شما نیز می شوند . در صورتی که یک تسک کیلر برنامه ای را ببندد و شما دوباره بخواهید آن برنامه را اجرا کنید ، برنامه ی مذکور با سرعت کمتری بارگذاری خواهد شد . چون که آن برنامه توسط تسک کیلر موجود در دستگاه شما از رم خارج شده است و اکنون آندروید باید دوباره آن را از حافظه ذخیره سازی دستگاه به رم منتقل کند و همین فرآیند باعث کندی بارگذاری برنامه می شود . این فرآیند حتی باعث افزایش میزان مصرف باتری نیز خواهد شد . در صورتی که اگر آن برنامه در رم قرار داشت ، نیازی به انجام این فرآیند نبوده و در نتیجه باتری کمتری مصرف میشد . برخی برنامه ها پس از اینکه توسط تسک کیلرها بسته می شوند ، ری استارت شده و همین باعث می شود که برای بارگذاری و اجرای دوباره باتری و پردازنده بیشتری مصرف کنند . در هر صورت باید گفت که رم خالی یا پر تقریبا به یک اندازه از باتری استفاده می کنند . پس کاهش دادن تعداد برنامه های موجود در رم باعث افزایش عمر باتری و بازدهی بیشتر پردازنده نخواهد شد .

هنگامی که تسک کیلرها می توانند به کمک ما بیایند

شاید برخی افراد فکر کنند که این موراد حقیقت ندارد . ممکن است آنها در گذشته از تسک کیلرها برای مقابله با برنامه هایی که به شدت از پردازنده استفاده می کردند بهره گرفته باشند و در نهایت نیز با افزایش سرعت دستگاه و عمر باتری مواجه شده باشند . خب ، این ممکن است حقیقت داشته باشند . در واقع استفاده از تسک کیلرها برای مقابله با برنامه هایی که رفتار غیر عادی در استفاده از منابع سیستمی دارند ممکن است راهگشا باشد . اما این کار مانند این است که برای خلاص شدن از شر یک مگس از شات گان استفاده کنیم 🙂 . به طور خلاصه بگوییم که ممکن است تسک کیلرها شما را در اینگونه مواقع یاری کنند اما باید اخلال هایی که در روند مدیریت پردازش ها نیز بوجود می آورند را هم در نظر داشته باشید .

به جای اینکه در اینگونه موارد از تسک کیلرها استفاده کنید ، بهتر است که برنامه ای که رفتار غیر عادی دارد را Uninstall کرده و برنامه ی بهتری را جایگزین آن کنید . بهتر است از برنامه Watchdog Lite برای مشخص کردن برنامه ای که رفتار نادرستی در استفاده از منابع سیستمی دارد کمک بگیرید . این برنامه به شما نشان می دهد که یک اپلیکیشن در حال استفاده درست از پردازنده هست یا نه .

تسک کیلرها همچنین باعث اخلال در روند برنامه هایی می شوند که شما قصد دارید در پس زمینه همچنان به فعالیت خود ادامه دهند . به طور مثال اگر شما از یک اپلیکیشن ” ساعت هشدار دهنده ” استفاده کنید ، تسک کیلر موجود در دستگاه شما باعث حذف برنامه ساعت هشدار دهنده از حافظه خواهد شد و بنابراین در ساعت تعیین شده هیچ نوع هشداری دریافت نخواهید کرد .

ساینوژن مود که بزرگترین جامعه توسعه دهندگان رام های آندروید را در خود دارد ، حتی از پذیریش گزارش خطاها یا همان Bug report های کاربرانی که در دستگاه خود از تسک کیلرها استفاده می کنند نیز امتناع می کند . چون معتقدند که این ابزارها باعث ایجاد اخلال در روند کاری سیستم می شوند .

در پایان باید بگوییم که از تسک کیلرها استفاده نکنید . در صورتی که با برنامه های غیر عادی مشکلی دارید سعی کنید که آنها را پیدا کرده و سپس Uninstall کنید . اما برنامه ها را از حافظه رم گوشی یا تبلت آندرویدی تان پاک نکنید . این کار هیچ کمکی به افزایش کارایی و عمر باتری دستگاه تان نخواهد کرد .

دریافت Watchdog Lite از کافه بازار

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 22 دیدگاه
  1. واقعاً مفید بود. من خودم اندروید 4.04 دارم و می دونم که اصلا تسک کیلر ارزشی نداره
    مممنون که مطمئنم کردید که راه درستی میرم

    1. خواهش میکنم حمید جان .
      لطف دارید شما …….

  2. حرفتون کاملا درسته
    اما توجه کنید پر بودن رم باعث افزایش مصرف باتری میشود

    1. سلام .
      شاید بیشتر مصرف کنه ولی نه اونقدر زیاد که باعث زودتر تموم شدن غیر عادی باتری بشه .

    1. سلام .
      خواهش میکنم .
      متاسفانه اشتباهات تایپی هر چقدر هم دقت کنیم ممکنه پیش بیاد دیگه 🙂
      بازم ممنون از تذکرتون .
      موفق باشید …..

  3. در اندرویدهای ورژن پایین تسک کیلر باید استفاده شه،مخصوصا اندرو 1.6 و 2.1 و غیره،ولی در ورژن های 4 به بعد تسک کیلرها همانطور که گفتید اهمیتی ندارن و بی ارزش،در واقع باعت کندی در اجرای برنامه ها میشن،فرمایشتون کاملا درست و بجاست

  4. ولی وجوشون بعضی مواقع لازمه. مثلا من پیش اومده در حال دانلود یه برنامه از مارکتم یه دفع دانلود قطی میشه. حالا ایراد از هرچی که باشه با تسک منیجر به صورت تکی همون برنامه رو میشه بست. با فورس کلوز هم میشه از توی خود برنامه ها ولی راه طولانیه
    بازم ممنون . بسیار عالی

  5. سلام خسته نباشي.يه سوال داشتم.وقتي مصرف باتري گوشيمو نگاه ميكنم بخش زياديش توسط andriod system اشغال شده يعني 70%! چجوري ميشه اين مقدارو كاهش داد

    1. سلام دوست عزیز..به نظره من که نمیشه کاهشش داد ینی هسته سیستم هست ینی تمام دستورات سیستم عامل اندروید

  6. سلام. خیلی مفید بود. ممنون از راهنمایی. سوالم اینجاست که من گوشیم 270 مگ رم داره و مقدار زیادیش توسط سیستم اشغال شده. یعنی هر وقت هم پاکسازی میکنم، دوباره یه سری برنامه ها باز میشن. در ضمن سیانوژن مود 9 نصب دارم و گوشیمم گالاکسی ایس اس 5830 هست. مرسی.

  7. واقعا تسک کیلر مزخرفه من استفاده کردم بد تر سی پی یو دستگاه فعالیتش بیشتر شد

  8. انصافا خودت هم می فهمی چی می گی :
    در اکثر موارد هنگامی که برنامه ای به این شکل در پس زمینه سیستم قرار می گیرد ، از منابع سیستمی مانند پردازنده و یا شبکه استفاده ای نمی کند . البته برخی برنامه ها همچنان به استفاده ی خود از پردازنده و شبکه ادامه می هند

  9. با سلام.. حالا اندرونی من ۴٫۴ هستش و خودش ی برنامه ای شبیه تسک کیلر داره و فضای رم و خالی میکنه چکار کنم؟؟ ؟
    اگه بد بود ک نگذاشتن رو خود سیستم عامل…
    جواب و برام میل کن. .زیاد اهل گردش تو اینترنت نیستم

  10. چرا از وقتی تسک کیلرو پاک کردم وقتی آهنگ میزارم بعد صفحه مو نیمه خاموش میکنم بعد که روشنش میکنم میخوام رمزو بزنم هنوز دستم نرفته روش آهنگ قطع میشه؟

  11. این مطلب هیچ گونه بنیه علمی ندارد . و به هیچ وجه درست نیست . هر برنامه که اجرا میشه بخشی از حافظه را به خود اختصاص میده . حتی اگر از هیچ منبع سیستم استفاده نکند . و اگر برنامه های زیادی هم باز بمونه . صد در صد و بدون شک رم شما رفته رفته پر خواهد شد . حالا فردی را در نظر بگیر که برنامه ها و بازی های بسیار زیادی را روی گوشیش نصب کرده و هر روز هم برنامه های زیادی را جهت تست و … نصب و حذف و … می کنه . شاید یکی از این برنامه ها پشت زمینه باز می مونه و اطلاعات کاربر را موقعی که به اینترنت وصله به یه جایی میفرسته . کاربر از کجا می تونه متوجه بشه ؟؟؟؟ ایا بهترین کار بستن همه پروسس های در حال اجرا نیست ؟؟؟؟ پس نرم افزار پس زمینه چی کار می کنه ؟ به برنامه نویسش ربط داره نه سیستم عامل اندروید . ممکنه از منابع استفاده نکنه ممکنه هم بکنه . این واقعیت پشت کد هایی که برنامه نویس نوشته شده پنهان شده. پس تسک کیلر ها بهترین نرم افزار جهت امنیت و راندمان بالا ی سیستم عامل و افزایش ماندگاری باطری است . اینو هم بدون سیستم عامل ویندوز بسیار بسیار بسیار قوی تر و پیشرفته تر از اندروید است . و اصلا قابل مقایسه نیست

  12. در سیستم عامل اندروید (لینوکس) وضعیت کاملا وارانه است و کش های زائد و پس زمینه های بلااستفاده به طور خودکار توسط سیستم از بین میروند و مدیریت لینوکس یا اندروید کاملا هوشمندانه حافظه را جابه جا میکند و مانند ویندوز که سیستم عامل ضعیفی میباشد نیازی به کارهای دستی ندارد. بیشتر برنامه ها برای تجارت هستند در اندروید. سیستم عامل ضعیف ویندوز بر پایه “اگر” میباشد یعنی ویندوز میگوید اگر رم 1 باشد پس cpu باید 2 باشد که خوب کار کنم اگر رم اشغال شد باید با نرم افزار تخلیه شود. چون در توان ویندوز نیست. اما لینوکس یا همان اندروید برپایه “حالا” است یعنی میگوید حالا که رم 512 است و cpu 1 و رم اشغال شده حالا باید رم را اپتیمایز کنم. این فرق هوشمند بودن اندروید با متکی بودن ویندوز به برنامه جانبی بود

  13. با سلام,از کجا متوجه شم این برنامه برروی گوشیم قرار دارد و همجنین روش پاک کردن یا غیر فعال کردن این برنامه را یاد بدهید,ممنون میشوم راهنماییم کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *