نگاهی به تاریخچه 10 ساله کنفرانس های اپل

نگاهی به تاریخچه 10 ساله کنفرانس های اپل
  • 1392/3/19
  • امیر امام جمعه
  • 0

1

اپل تصمیم دارد در روز یک شنبه کنفرانس خود را برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود برگزار کند. این بیست و چهارمین مراسم این شرکت است که انتظار پرده برداری از نسخه جدید iOS و OS X به همراه آپدیت رایانه های مک در آن می رود. به بهانه همین کنفرانس تصمیم گرفتیم نگاهی به تاریخچه 10 ساله مراسم این شرکت داشته باشیم.

Apple CEO Jobs Delivers Keynote At Worldwide Developers Conference

2003 سال بزرگی برای اپل بود زیرا در این سال از PowerMac G5 پرده برداری کرد. در آن زمان این رایانه به عنوان سریع ترین محصول در زمینه خود شناخته می شد و اولین دستگاه مک اپل بود که به یک پردازشگر 64 بیتی اپل مجهز شده بود. این دستگاه دو ماه بعد به بازار عرضه شد و 1.999 دلار قیمت داشت. اپل هنوز هم از طراحی مشابهی برای سری Mac Pro استفاده میکند و PowerMac G5 به یکی از به یاد ماندنی ترین دستگاه های اپل تبدیل شد.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : پیش نمایش نسخه 10.3 سیستم عامل OS X با نام Panther – مرورگر Safari نسخه 1.0 – Xcode – iSight و برنامه iChat

Steve Jobs Kicks Off Apple's Worldwide Developer Conference

در کنار پیش نمایش نسخه جدید سیستم عامل OS X که Tiger نام داشت ، اپل تصمیم گرفت نسل جدیدی از صفحه نمایش های تخت را معرفی کند. این صفحه نمایش در سه مدل عرضه شد که بزرگترین آنها 30 اینچ اندازه داشت و رزولوشن 2560×1600 را در اختیار کاربر قرار میداد. البته قیمت 3.299 دلاری آن نیز چشمگیر بود که حتی امروزه نیز رقم بالایی محسوب میشود. برای استفاده از چنین نمایشگری به یک کارت گرافیک Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL نیاز داشتید که خود 599 قیمت داشت و رایانه برای آن مناسب بود.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : Xcode 2  و نسخه 10.4 سیستم عامل OS X با نام Tiger برای سرورها

Steve Jobs Opens Apple Worldwide Developers Conference

در سال 2005 شرکت اپل یکی از بزرگترین کار های خود را انجام داد. این شرکت اعلام کرد که قصد استفاده از پلتفرم x86 شرکت اینتل را به جای پردازشگر های PowerPC شرکت IBM دارد. اپل از سال 1994 از چیپ های IBM استفاده میکرد و این تصمیم باعث شد که بسیاری از برنامه نویسان مجبور به ایجاد تغییراتی در برنامه های خود شوند.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : پیش نمایش QuickTime 7 برای ویندوز

Steve Jobs Opens Apple's Worldwide Developers Conference

دست آورد سال 2006 برای کاربران رایانه های Mac Pro بود که جایگزینی برای سری PowerMac شد با این تفاوت که از چیپ های شرکت اینتل استفاده می کرد. البته این سری جدید اولین سری نبود که با پردازشگر های اینتل کار میکرد اما قطعا قوی ترین آنها در زمان خود به شما می رفت. قیمت آنها نیز 2.499 دلار بود و امروزه نیز همین رقم برای آنها در نظر گرفته شده است.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : پیش نمایش نسخه 10.5 سیستم عامل OS X با نام Leopard و سرور های چهار هسته ای Xserve

Apple Inc. CEO Steve Jobs gives the keyn

در حالی که اپل نسخه 10.5 سیستم عامل OS X را عرضه کرده بود در پشت صحنه مشغول به آماده سازی برنامه های لازم برای آیفون بود. اما در همین مدت دست آورد مهمی برای کاربران در سال 2007 عرضه شد و آن ، نسخه ویندوز مرورگر Safari بود. اولین نسخه آزمایشی این برنامه که به صورت رسمی عرضه شد توانست در طی دو روز به رکورد یک میلیون دانلود برسد.

Apple Introduces New iPhone At Worldwide Developers Conference

یکی از مهم ترین مشکلات آیفون در ابتدا ، پشتیبانی نکردن از فناوری 3G بود. درحالی که بسیاری از محصولات دیگر شرکت ها این فناوری را مورد استفاده قرار می دادند. اپل در کنفرانس WWDC سال 2008 نسخه 3G آیفون را معرفی کرد و نمایش برخی دموها و مقایسه آن با محصولات مشابه دیگر شرکت ها قصد به رخ کشیدن قدرت و سرعت آن را داشت.

هم چنین اپل سرویس MobileMe را نیز معرفی کرد که برای همگام سازی دستگاه با اینترنت طراحی شده بود. اما مشکلات زیادی در این سرویس وجود داشت و در آخر نیز تعطیل شد و یک شرمندگی در کارنامه کاری اپل به جای گذاشت. البته این روند ادامه پیدا نکرد و اپل در سال 2011 با معرفی iCloud دوباره به صحنه بازگشت.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : نسخه دوم سیستم عامل iOS – پیش نمایش نسخه 10.6 سیستم عامل OS X با نام Snow Leopard

8

WWDC سال 2009 با سخت افزارها و نرم افزارهای گوناگونی همراه بود که مهم ترین آنها iPhone 3GS به شما می رفت. این محصول اولین دستگاه اپل با پسوند S بود. در نسخه جدید آیفون از پردازشگر سریع تر استفاده شده بود که تماشای ویدیو ها را آسان تر میکرد. هم چنین نسخه سوم iOS قابلیت های تازه ای داشت که در آخر موجب ایجاد دستیار صوتی با نام Siri در سال های آینده شد.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : نسخه جدید مک بوک پرو – نسخه 4 مرورگر Safari

9

جمله معروف Stop me if you’ve seen this before که استیو جابز برای معرفی آیفون 4 به کار برد ممکن است هنوز در ذهن بسیاری از توسعه دهندگانی که در سالن حضور داشتند باقی مانده باشد. البته این مسئله خود موجب مشکلات فراوانی شد زیرا یکی از مهندسان شرکت اپل یک دستگاه از نمونه آزمایشی آیفون را در یک کافه جا گذاشته بود. پس از آن وبلاگ Gizmodo تصاویر بسیاری را از دستگاه منتشر کرد که باعث رسوایی اساسی در اپل شد. بقیه داستان را نیز که خود میدانید. آیفون 4 فروش بسیاری کرد و طراحی های آیفون های بعدی نیز از آن الهام گرفت.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : پتلفرم iAds – نسخه 5 مرورگر Safari – سرویس Facetime برای چت تصویری -iMovie برای iOS

Steve Jobs Introduces iCloud Storage System At Apple's Worldwide Developers Conference

اپل در سال 2011 سرویس iCloud را برای کاربران به ارمغان آورد که برای پر کردن فضای خالی MobileMe به وجود آمد. این سرویس امکانات بسیاری را همانند MobileMe داشت اما مهم ترین نکته این بود که به صورت رایگان عرضه شد. استیو جابز گفت این سرویس همانند یک چسب است که دستگاه های مختلف را به یک دیگر متصل میکند و مردم میتوانند بسیاری از کارهایی که مربوط به رایانه میشود را با موبایل انجام دهند.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : قیمت و تاریخ عرضه برای نسخه 10.7 سیستم عامل OS X – پیش نمایش iOS 5

Apple's World Wide Developers Conference Begins In San Francisco

در همایش WWDC سال گذشته شاهد معرفی سخت افزار هایی برای رایانه های Mac بودیم اما هیچ یک از آنها به مهمی سری جدید MacBook Pro نبود. کیفیت تصویر این دستگاه نقطه قوت آن محسوب می شد که از نمایشگر Retina بهره میگرفت. هم چنین برخی از قابلیت های جدید برای هارد درایو و دیسک درایو موجب شده بود که شباهت هایی به MacBook Air داشته باشد.

موارد معرفی شده در این کنفرانس : مدل های جدید MacBook Pro و MacBook Air با پردازشگر سریعتر و قابلیت های جدید مثل USB 3.0 – پیش نمایش iOS 6 – قیمت و تاریخ عرضه نسخه 10.8 سیستم عامل OS X با نام Mountain Lion

+ منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *