آموزش سیشارپ C# – بخش ۳۸
- مقدمه
برنامههایی که تا کنون (هرچند ساده) نوشتهایم، همگی حداقل از یک متغیر استفاده کرده بودند؛ درواقع شما متوجه اهمیت استفاده از متغیرها شدهاید، که یک برنامهی حتی ساده حداقل یک متغیر را دارا میباشد.
متغیرهایی که تا کنون آنها را فرا گرفتیم، همگی در یک زمان واحد تنها یک مقدار را میتوانند در خود ذخیره کنند. برای مثال یک متغیر Integer، تنها یک عدد میتواند در خود ذخیره کند؛ همچنین یک متغیر String نیز تنها یک رشتهی خاصی را میتواند در درون خود نگه دارد.
آرایهها، مفهوم تازهایست که در این بخش با آنها آشنا خواهید شد که راهحلی برای ذخیرهی چندین مقدار مختلف در یک متغیر است.
- تعریف آرایهها و نحوه پیادهسازی
فرض کنید که چندین دانشآموز (=Student) در یک کلاس هستند که قرار است نمرات درس ریاضی آنها در یک متغیر ذخیره گردد. باتوجه به معلوماتی که تا کنون شما دارید احتمالاً شما بهشکل زیر متغیرهای مربوطه را تعریف کنید:
Student_Number_1 = 18;
Student_Number_2 = 16;
Student_Number_3 = 19;
Student_Number_4 = 20;
.
.
.
احتمالاً متوجه هستید که چقدر اینکار باعث اتلاف وقت میشود و از لحاظ کدنویسی غیربهینه میباشد. توسط آرایهها شما میتوانید تنها یک متغیر با یک نام را داشته باشید که میتوانید تعداد مشخصی از نمرات مربوط به درس ریاضی دانشآموزان یک کلاس را در آن ثبت کنید.
نحوه پیادهسازی آرایهها بدین شکل است؛
int[] Student;
در واقع ابتدا نوع متغیر را تعیین میکنید (برای مثال int) و سپس دو براکت باز و بسته در کنار هم قرار داده و با یک فاصله، نام متغیر خود را انتخاب میکنید. برای ایجاد آرایهای از Stringها نیز بدین شکل عمل میکنیم:
string[] my_string;
در واقع متوجه هستید که نحوه پیادهسازی هر نوع متغیر همانند بقیه است.
نکته بعدیای که حائز اهمیت فراوانی میباشد، سایز یک آرایه است. برای مثال، در نمونهای که برای ثبت نمرات ریاضی دانش آموزان ذکر شد، میدانیم که (مثلاً) تعداد دانشآموزان یک کلاس، ۳۱ نفر میباشند؛ پس میبایست که به سیشارپ این کد فرمان دادهشود که سایز آرایهی ما را ۳۱تایی کند؛ بدین شکل:
int[] Student = new int[31];
بعد آنکه شما علامت مساوی را قرار میدهید، یک کلمه کلیدی به نام new اضافه میکنید که در واقع برای سیشارپ این مفهوم را القا میکنید که ما یک شئ جدیدی (new object) داریم. بعد از کلمه کلیدی New، مجدداً نوع متغیرخود را نوشته و اینبار براکتها را خالی نمیگذاریم؛ بلکه سایز مورد نیازمان را برای آرایه مینویسیم.
تا اینجا این مورد را فرا گرفتید که چگونه یک آرایه از یک نوع خاص بسازیم. حال نوبت به مقدار دهی میرسد. تا الان که ما آرایهای به نام Student داریم، دارای هیچ مقداری در داخل خود نمیباشد. برای انتساب یک مقدار به آرایه، به شکل زیر عمل میکنیم:
array_name[شماره آرایه] = array_value (مقدار مورد نظر)
برای مثال، برای ثبت نمرات دانشآموزان نفر ۱۰، ۱۱ و ۱۲، بدین شکل عمل میکنیم:
Student[10] = 20;
Student[11] = 18;
Student[12] = 13;
جهت دریافت این بخش آموزشی بصورت یک فایل PDF، اینجا را کلیک کنید.
سلام pdf راا بذارید ممنون
سلام دوست عزیزم،
چشم حتماً.
سلام
خسته نباشید آقای موسوی
می خواستم بگم اگه زحمتی نیست لطفا پی دی اف این آموزش رو قرار بدین
بازم از آموزش های بسیار عالیتون تشکر می کنم
انشاءالله که این دوره از آموزش های برنامه نویسی تون ادامه داشته باشه!
من که به شدت منتظر جلسات بعدی آموزش سی شارپ تون هستم.
متشکرم
سلام دوست عزیزم،
خوشحالم که راضی هستید؛ چشم، PDFهای مربوطه نیز قرار میدهم. بنده این چند روز برای دوره آموزشی خدمت سربازی اعزام بودم، لذا کمی در رابطه با مطالب آموزشی عقب افتادم.
موفق باشید!
سلام ممنون ارز آموزشهای خوبت. اگه ادامه بدی ممنون میشم. من تا پایان بخش 38 خوندم .منتظر بقیشم.
ممنونم به خاطر زحمات ولی فک کنم نمره نفر دهم میشه.
Student[9] = 20 که از آرایه صفر شروع میشه.