دستگاه اندرویدی خود را به یک اسکنر قوی تبدیل کنید !

دستگاه اندرویدی خود را به یک اسکنر قوی تبدیل کنید !
  • 1392/4/14
  • سهیل دارائی
  • 0

امروز قصد دارم با این آموزش ، شما کاربران خوب گویا آی تی را از شر اسکنرها راحت کنم و دستگاه اندرویدی شما را به یک اسکنر مجهز و قوی تبدیل کنم ! دیگر به جای استفاده از اسکنرها که کار با آن ها ممکن است وقت شما را نیز هدر دهد وقت آن رسیده تا از دستگاه اندرویدی خود به عنوان یک اسکنر قوی استفاده کنید ! اسکنری که هر روز آن را همراه خود دارید ! فرمول ساخت این اسکنر قوی این است : یک دستگاه اندرویدی + یک سند که قرار است اسکن شود + یک اپلیکیشن رایگان اسکنر = فایل اسکن شده شما در فرمت پی دی اف (PDF) ؛ به همین راحتی !

pile-of-receipts

صحبت از PDF شد ، بد نیست در همین ابتدا عرض کنم که ؛ شما با انجام عمل OCR می توانید متن سند موجودتان را استخراج کنید.

  • اپلیکیشن گوگل درایو (Google Drive) :

اگر پیش خودتان می گویید که نیازی به خواندن این آموزش ندارم ! و به راحتی با یک فریم بندی مناسب به وسیله دوربین اسمارت فونم از سندی که می خواهم اسکن کنم عکس می گیرم ! باید بگویم که سخت در اشتباهید ! نهایت کاری که اپلیکیشن دیفالت (پیش فرض) اسمارت فون شما بتواند برایتان انجام دهد ؛ گرفتن یک عکس ساده است و شما قابلیت OCR را نخواهید داشت.توصیه من به شما این است که برای این عمل از اپلیکیشن Google Drive که رایگان هم می باشد استفاده نمایید.در واقع  اپلیکیشن Google Drive ؛ مدیریت حساب ابری گوگلتان را انجام می دهد اما امروز به شما نشان می دهم که گونه می شود از آن یک اسکنر حرفه ای و کارا ساخت ! به وسیله Google Drive ؛ شما هر سندی و مدرکی را که اسکن می نمایید ؛ یک فایل کپی شده از آن ( در فرمت پی دی اف ) وارد حساب گوگل درایو شما می شود و در حسابتان ذخیره می گردد.در گام بعدی می توانید متوصل به سرورهای قوی گوگل شوید و روی این فایل های کپی شده ؛ عمل OCR را انجام دهید.شما با این کار ؛ علاوه بر این که متن کامل سند اسکن شده خود را در دست دارید ؛ قابلیت ها و آپشن های بیشتر و بهتری را هم برای سرچ و جستجو دارید.حال برویم سراغ آموزش نحوه انجام این عمل.ابتدا سراغ دستگاه اندرویدی خود رفته و اپلیکیشن Google Drive را اجرا نمایید.وارد منوی اصلی اپلیکیشن شوید.روی گزینه “Add New” ضربه بزنید.

google-drive-for-android-add-new-scan

برای این که وارد مرحله اسکن سند مورد نظرمان شویم بایستی بر روی گزینه “Scan ” ضربه بزنید.خواهید دید که اپلیکیشن دوربین برای شما اجرا شد ؛ حالا خیلی دقیق و با حوصله به تنظیم فریم دوربین بپردازید و یک زاویه بندی مناسب از سند موجودتان داشته باشید و اقدام به گرفتن عکس از سند کنید.

scan-document-with-google-drive-for-android

گفتنی است که برای راحتی بیشتر شما و افزایش سرعت عملتان ؛ شما می توانید ویجت درایو را به هوم اسکرین دستگاه اندرویدی خود پین کنید.و با لمس آیکون مربوطه آن که بر روی هوم اسکرین شما پین شده است ؛ بی درنگ و بی واسطه وارد محیط اسکن سند شوید.شاید برای شما این نگرانی حاصل شود که پس از انجام عملیات آپلود ؛ حجم بالایی برای هر سند در نظر گرفته شود و شما را با مشکلاتی رو به رو سازد. اما باید این نوید را به شما بدهم که می توانید با آسودگی خاطر به انجام اسکن اسنادتان با اپلیکیشن گوگل درایو بپردازید ، چرا که معمولا فایل اسکن شده اسناد شما حجمی پایین دارند و می توانید بدون این که مشکلی برای حساب شما روی سرور گوگل ایجاد شود ؛ همان جا آن ها را نگه داری کنید.این نکته را هم اضافه کنم که هوشمندی این اپلیکیشن بالا بوده و به صورت اتوماتیک سند موجود در عکس را می شناسد و اتوماتیک روتیت ( rotate- چرخش ) می کند و به صورت فایل پی دی اف برای شما ذخیره سازی می کند.

pdf-scanned-with-google-drive

  • اپلیکیشن Evernote :

اپلیکیشن Evernote یکی از برترین . محبوب ترین اپلیکیشن های اندرویدی است.شاید با شنیدن نام اپلیکیشن Evernote ؛ به صورت ناخود آگاه ذهنتان برود به سوی هماهنگی و نظم بخشی به کارها و یادداشت برداری و برنامه ریزی ! ذهنتان به جای درستی کشیده شده است ! چرا که اکثرا از اپلیکیشن Evernote همچین استفاده هایی می شود.

evernote-android-open-page-camera

امکان استفاده از اسکن اسناد و پی دی اف کردن آن ها امکانی است که برای اغلب افراد هنوز ناشناخته مانده است.از آپشن OCR هم می توانید در فایل اسکن شده به سرچ و جستجو پردازید. حال برویم سراغ آموزش نحوه انجام این عمل.ابتدا سراغ دستگاه اندرویدی خود رفته و اپلیکیشن Evernote را اجرا نمایید.یک یادداشت بسازید.حالا روی علامت (+) را ضربه بزنید.گزینه ” Page Camera ” را انتخاب نمایید.حالا وارد میحط دوربین شده اید.سعی منید فریم بندی مناسبی از سند خود داشته باشید.پس از این که مطمئن شدید از فریم بندی سند ؛ دکمه را فشار دهید تا ثبت شود.اگر بخواهم یک تفاوت میان اپلیکیشن Evernote و اپلیکیشن گوگل درایو برای شما بیان کنم ؛ باید بگویم که اپلیکیشن Evernote ؛ این آپشن را دارد که چندین سند را پس از اسکن کردن به یکدیگر متصل سازد و در یک فایل واحد برای شما پدید آورد اما در اپلیکیشن گوگل درایو بیشتر سعی شده است تا فایل اسکن شده به صورت مجزا و جداگانه ذخیره شود.

evernote-android-page-camera

  • آیا اپلیکیشن های دیگری در همین زمینه وجود دارند ؟!

در پاسخ سوال بالا باید خدمتتان عرض کنم که با توجه به کارایی و تقاضای کاربران برای اسکن اسناد به وسیله اسمارت فون های اندرویدی ؛ شرکت های برنامه نویسی دیگر بی کار ننشته اند و توانسته اند طیف گسترده ای از اپلیکیشن هایی در این زمینه روانه بازار کنند.اگر چرخی در گوگل پلی بزنید به لیست بلند بالایی از اپلیکیشن هایی در این زمینه بر خواهید برد.اما نکته منفی ای که این اپلیکیشن ها دارند از نظر من فقدان قابلیت OCR می باشد.بدین جهت هم توصیه ام برای شما ؛ نصب دو اپلیکیشن بالایی است.البته اگر برای شما این قابلیت اهمیت ندارد ( زیرا متاسفانه خبری از ساپورت قابلیت OCR برای زبان شیرین پارسی نیست ! ) پیشنهاد من نصب اپلیکیشن ” Scan to PDF Free” است.این اپلیکیشن رایگان می باشد و از سند شما یک فایل پی دی اف می سازد.همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ؛ عمل کراپینگ (بریدن) باید از سوی شما به صورت دستی انجام گیرد.

scan-to-pdf-free

اما اگر به شدت به قابلیت OCR وابسته اید و هیچ کدام از دو اپلیکیشن بالایی را که معرفی کردم نمی پسندید ، توصیه من به شما ؛ استفاده از اپلیکیشن ” Mobile OCR Free” است.در این اپلیکیشن خبری از درج واتر مارک و علامت زدن روی فایل شما نیست و تبلیغات هم ندارد.

mobile-ocr-free

» از دوستان و کاربران خوب گویا آی تی تقاضا دارم تا نام اپلیکیشن هایی که برای اسکن کردن اسنادشان مورد استفاده قرار می دهند را در قسمت نظرات درج نمایند.

منبع : howtogeek 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *