آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۴۵

آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۴۵
  • 1392/5/26
  • Jeff Mosawy
  • 4
  • مقدمه

تا بخش شماره‌ی ۴۴ از سری آموزش‌های زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، با تعدادی از متغیرهایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، مجموعه‌های خود را پیاده‌سازی کنید آشنا شدید؛ برای مثال Hashtableها، List<>ها، و …

در این بخش نیز با یک نوع دیگری از متغیرها که توسط آن می‌توانید مجموعه را پیاده‌سازی نمایید آشنا می‌شویم. مفهوم جدیدی به نام Enumeration.

  • آشنایی با و نحوه‌ی استفاده از Enumeration

شما با استفاده از Enumerationها، می توانید مجموعه ای از اشیاء مورد نظرتان را پیاده سازی کنید. برای مثال، در نظر بگیرید که می خواهید که یک لیستی از عناوین دروسی که یک دانشجو می تواند آن ها را مطالعه کند را داشته باشید. شما در اینجا می توانید از Enumeration استفاده کنید.

پروژه ای را که جلسه ی پیش داشتیم را مجدداً اجرا نمایید؛ یک button جدید به فرم خود اضافه کرده و نام آن را به Enumeration تغییر دهید. بر روی button ای که هم اکنون آن را ساخته اید دابل کلیک کنید تا وارد بخش کد نویسی شوید.

با توجه به عکس زیر، سطری که با enum شروع می شود را بیرون از متد مربوط به button بنویسید.

enumeration_code_1

شما ابتدا از کلمه ی کلیدی enum استفاده می کنید. بعد آن یک فاصله (space) ایجاد کرده اید؛ نام مربوط به لیست خود را وارد می‌کنید. در میان دو براکت، لیست مورد نظر را نوشته و برای ایجاده فاصله میان هر آیتم، از کاما استفاده می‌کنید. ما در لیست بالا، ۵ آیتم را اضافه کرده‌ایم.

برای اینکه از لیست خود استفاده کنید، در داخل کد مربوط به Button جدید خود، خط زیر را وارد کنید:

Subjects newSubject = Subjects.Science;

در واقع شما نام را وارد کرده، و یک شی جدید از آن در ادامه با نام دلخواه می‌سازید. پس از درج مساوی و نوشتن مجدد اسم لیست خود، با توجه به عکس پایین، لیستی که از قبل اضافه کرده‌اید برای شما نمایان می‌شود که می‌توانید از میان آن، موردی را انتخاب کنید. در ضمن، دقت کنید که آیتم‌ها به ترتیب از شماره صفر شماره‌گذاری می‌شوند و تا انتها پیش می‌روند.

enumeration_code_2

برای آن که لیست را در یک Message Box نمایش دهید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

MessageBox.Show( newSubject.ToString() );

با باید توسط متد ToString() آن را تبدیل کنیم؛ چرا که مقادیر در اصل بصورت متن نیستند!

جهت دریافت این بخش آموزشی بصورت فایل PDF، اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام…خیلی ممنون از آموزش های خوب و مداومتون….
    واقعا متشکرم….
    یه خواهشی داشتم…
    اگه میشه pdf همه آموزش هاتون رو هم بزارید….مثلا هر 10 قسمت یه بار pdf 10 تاشونو بزارید….یا اینکه وقتی رسید به 50 قسمت،آموزش 50 قسمت رو تو یه pdf بگذارید.
    اگه امکان داره جواب نظر رو هم بدید.
    خیلی ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیزم،

      ممنونم از شما. من معمولاً در داخل هر بخش آموزشی، لینک مربوط به PDF همان بخش آموزشی را قرار می‌دهم. انشاءالله هم تا آخر امشب سعی‌ام رو خواهم کرد که PDF قسمت ۴۵ را در بخش ۴۵ و قسمت ۴۶ را در بخش ۴۶ قرار دهم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *