Android L یا ios8؟ مقایسه‌ی ویژگی‌ها و امکانات

Android L یا ios8؟ مقایسه‌ی ویژگی‌ها و امکانات
  • 1393/5/11
  • پرهام مارزلو
  • 0

امروزه رقابت بین شرکت‌های مختلف برای ارائه‌ی اسمارت‌فون برتر بسیار داغ است. یکی از فاکتورهای اصلی این شرکت‌ها مطمئنا سیستم‌عامل است. همانطور که می‌دانید، رقابت بین دو سیستم عامل اندروید گوگل و ios اپل، سال‌هاست که ادامه دارد و هر دو شرکت برای بهتر بودن و غلبه بر دیگری از هیچ‌چیزی دریغ نمی‌کنند. البته سیستم عامل ویندوزفون شرکت مایکروسافت نیز در سال‌های گذشته توانسته است خود را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی این رقابت معرفی کند. چندی پیش به مقایسه‌ی کلی و جزئی دو سیستم عامل اندروید L و ویندوزفون 8.1 پرداختیم و هم اکنون در این بخش قصد داریم تا یک مقایسه‌ی همه‌جانبه بین دو سیستم عامل قدرتمند Android L و ios 8 انجام دهیم. در سال‌های گذشته سیستم عامل ios نشان داد که یک اسمارت‌فون باید چه رابط کاربری داشته باشد و از آن طرف سیستم عامل اندروید با ویژگی‌های جدیدش تحولی عظیم در زمینه‌ی سیستم عامل‌ها به وجود آوردند. ios-8-android-l-comparativa-imagenesمطمئنا انتشار نسخه‌های جدید این دو سیستم عامل قدرتمند در پاییز هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد و رقابت بین این دو سیستم‌عامل همچنان ادامه خواهد داشت. این مقایسه بین دو نسخه‌ی آزمایشی و پیش‌نمایش ios 8 و Android L بر روی آیفون 5s ونکسوس 5 انجام می‌شود.

لاک اسکرین و صفحه ی اصلی

ابتدا در مورد لاک اسکرین یا همان صفحه‌ی قفل در اندروید L که تغییرات بخصوصی را به خود دیده است، صحبت می‌کنیم. امکان مشاهده اطلاع‌رسانی‌ها (notifications) در لاک اسکرین یکی از مهمترین تغییرات در این بخش است. این نوارهای اطلاع‌رسانی که در وسط صفحه قرار می‌گیرند به راحتی قابل مشاهده بوده و دیگر نیازی نیست برای دیدن آن‌ها مثل گذشته نوار بالا را به سمت پایین بکشیم. با دو بار تاچ هر نوار اطلاع‌رسانی در این صفحه، وارد اپلیکیشن مربوط به آن می‌شوید و با اسلاید آن به طرفین آن‌ها محو می‌نمایید. اما در ios 8 با اسلاید نوارهای مربوط به ایمیل، می‌توانید جواب آن ایمیل‌ها را بدهید و یا آن‌ها را به صورت خوانده شده در بیاورید. The-Android-L-and-iOS-8-lock-screensاین نوارهای اطلاع‌رسانی در ios صفحه را برای چند لحظه روشن می‌کنند تا کاربر آن‌ها را مشاهده کند و عکس العملی به آن‌ها نشان دهد اما در اندروید L این اتفاق نمی‌افتد و فقط دکمه‌ی چشمک زن گوشی و یا تبلت کاربر را مطلع می‌کند. همچنین در لاک‌اسکرین اندروید L امکان تماس اضطراری وجود دارد؛ در حالی که این مورد را در ios 8 نمی‌توان مشاهده کرد. میانبر برای بخش دوربین گوشی در لاک اسکرین هر دو سیستم عامل قرار گرفته است. برخلاف نسخه‌ های قبلی اندروید، در این نسخه امکان قرار دادن ویجت در لاک اسکرین توسط گوگل برداشته شده است، شاید گوگل با این کار قصد داشته فضای بیشتری برای میانبرهای این صفحه و نوارهای اطلاع رسانی بوجود آورد. البته این ویجت‌های لاک اسکرین زیاد حرفه‌ای و کاربردی نبودند. با این حال، ios 8 اجازه‌ی نصب ویجت‌های مختلف در لاک‌اسکرین را برای کاربران فراهم کرده است. iOS-8-android-Lاما هوم‌اسکرین هیچ یک از دو سیستم عامل تغییر خاصی را شامل نشده است و شاید دلیل آن نیز موفقیت نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل‌ها در زمینه‌ی هوم اسکرین باشد.

پنل اطلاع‌رسانی و تنظیمات سریع

بخش اطلاع‌رسانی یکی از مهمترین ویژگی‌های اندروید L می‌باشد و تغییرات زیادی کرده است، چه در بخش لاک‌اسکرین و چه در بخش پنل اصلی نوتیفیکیشن‌ها. از این پس نوارهای مربوط به اطلاع رسانی‌ها متناسب با اهمیت خود در پنل قرار می‌گیرند. به عنوان مثال نوارهایمربوط به تماس از دست رفته و یا ایمیل جدید به دلیل اهمیت بالایی که دارند در بالاترین بخش پنل نوتیفیکیشن‌ها قرار می‌گیرند. اما ios 8 در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی تغییرات متفاوتی داشته است. اول از همه برای مشاهده پنل نوتیفیکیشن‌ها باید نوار بالای صفحه را به سمت پایین بکشید(همانند اندروید). این پنل مطابق شکل زیر دارای دو منوی Today و Notifications می‌باشد. در بخش Today برنامه‌ی روزانه‌ی کاربر، پیش‌بینی وضع آب و هوا و از این قبیل موارد قرار دارد و ترتیب قرار گرفتن آنها را می‌توان از منوی تنظیمات تغییر داد. Notifications-in-Android-L-and-iOS-8 اندروید L دارای یک منوی تنظیمات سریع نیز می‌باشد که در همان پنل نوار بالای صفحه قرار گرفته و در طراحی آن نیز تغییراتی صورت گرفته است. اما فقط طراحی این منو تغییر نکرده است بلکه با اضافه شدن امکاناتی همچون یک نوار تنظیم روشنایی صفحه عملکرد آن نیز بالا رفته است. اما از آن طرف منوی تنظیمات سریع ios 8 نیز دست کمی از اندروید ندارد. این منو در هر قسمت به راحتی قابل دسترسی است و در آن می‌توان روشنایی صفحه، حالت WiFi، کنترل موزیک در حال پخش و… را کنترل کرد. اما باید مواظب باشید هنگامی که در مرورگر مشغول خواندن محتوای یک صفحه هستید، منوی تنظیمات سریع را به طور تضادفی باز نکنید. iOS-8-vs-Android-L-visual-Multitasking1  کیبورد

کیبورد اندروید نیز در ورژن جدید خود تغییراتی را شامل شده است. البته برنامه‌ی این کیبورد برای استفاده از ورژن‌های قبل نیز در فروشگاه قرار گرفته است. سرعت عمل و دقت از فاکتورهای اصلی گوگل برای طراحی یک کیبورد جدید بوده است و کیبورد اندروید L در این زمینه بسیار بهتر از قبل شده است اما ویژگی‌های قبلی کیبورد این سیستم‌عامل نیز در در آن قرار گرفته است. کیبورد ios 8 نیز تغییراتی را به خود دیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت هوشمند پیش‌بینی لغت در حال تایپ اشاره نمود. برنامه‌های مرتبط به کیبورد نیز پس از انتشار نسخه‌ی رسمی ios 8 در فروشگاه قرار می‌گیرند. Android-L-keyboard-Google-Play-01بخش تلفن در اندروید L و ios 8 نیز تغییراتی کرده است و یک رابط کاربری ساده و کاربردی دارد. این تغییرات به ساده‌تر شدن آن‌ها و سهولت در استفاده کمک بسیاری کرده است.

گالری و دوربین

برنامه‌ی پیش‌فرض دوربین در اندروید ال، Google Camera می‌باشد. این برنامه نیز برای استفاده در ورژن‌های قدیمی اندروید در این لینک قابل دسترسی است. این برنامه نیز با رابط کاربری زیبا و پرکاربرد ارائه شده است. ios 8 نیز در زمینه‌ی اپلیکیشن دوربین تغییراتخوبی داشته است اما از بررسی نکات ریز مربوط به آن صرف نظر می‌کنیم. camera1لینک منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *