راهنمای سریع استفاده از مک برای کاربران ویندوز

راهنمای سریع استفاده از مک برای کاربران ویندوز
  • 1393/6/21
  • Jeff Mosawy
  • 1

هر روز به تعداد کاربران ایرانی که از ویندوز به سمت مک مهاجرت می‌کنند افزوده می‌شوند؛ آن‌ها با دیدن قابلیت‌های عالی این سیستم‌عامل، و یا حتی نیاز پیدا کردن به آن، اقدام به تهیه یک مک می‌نمایند. اما همیشه استفاده از چیزی که تا کنون به آن عادت نداشتیم کمی سخت و دشوار خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با پایه و اساس سیستم‌عامل مک آشنا کرده و درصورتی که پیش‌تر از ویندوز استفاده می‌کردید، بتوانید با مک به‌راحتی ارتباط برقرار کنید.

اختلاف‌های اساسی

در سیستم‌عامل مک شما چیزی به نام منوی Start نخواهید داشت، اما بجای آن در مک ابزاری با نام Dock وجود دارد که بصورت پیشفرض در پایین صفحه نمایش دسکتاپ شما حضور دارد. برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در سمت چپ حضور دارند و پوشه‌ها و پنجره‌های کوچک شده (Minimized) در سمت راست قابل مشاهده است. برنامه‌هایی که در حال اجرا هستند یک نقطه و یا خطی در کنار آن‌ها قرار دارد که شما می‌توانید آن را در تصویر زیر مشاهده کنید

dock1

در بالای صفحه دسکتاپ شما نوار منو را دارید و اینجا جایی خواهد بود که گزینه‌های معروف File, Edit و View را برای هر برنامه فعال (Active) فعلی را مشاهده خواهید کرد. بیشتر قابلیت‌هایی که در System Tray ویندوز قابل انجام و مشاهده بودند را در سمت راست این منو مشاهده می‌کنید؛ مثل مشاهده باتری، ساعت، اتصال به شبکه Wi-Fi و …

جستجو در مک

سیستم‌عامل مک دارای یک موتور جستجوی بسیار عالی است که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد و به اصطلاح به آن Spotlight می‌گویند. پس اگر زمانی شما چیزی را در مک گم کردید یا می‌خواهید بدانید که آن شیء کجاست، کافیست که در این بخش جستجوی خود را آغاز کنید. برای دسترسی به آن می‌توانید بر روی آیکون جستجو کلیک کرده و یا از Command+Spacebar استفاده نمایید.

spotlight_search

زمانی که شما شیء مورد نظرتان را پیدا کردید، می‌توانید محل آن را در Finder به‌راحتی پیدا کنید؛ کافیست که کلید command را نگه‌داشته و آن را انتخاب کنید.

صفحه کلید و موشواره در مک

کلید command به‌نحوی معادل کلید Windows در ویندوز است و بسیار از قابلیت‌های آن را انجام می‌دهد. کلید Option معادل کلید Alt است، و در مک کلید Backspace نداریم! شما تنها کلید Delete را مشاهده خواهید کرد. بجای آن‌که از alt+tab برای جابجایی در برنامه‌ها استفاده می‌کردید، می‌بایست که در مک از command+tab استفاده کنید.

در مک شما همچنان می‌توانید راست کلیک کنید، با استفاده از Magic Mouse و یا Trackpadها می‌توانید حرکات چند انگشتی بر روی موس خود انجام دهید و دیگر کارها که به آرامی متوجه آن‌ها خواهید شد.

trackpad

اگر که از موشواره لمسی استفاده می‌کنید، تعداد زیادی حرکت‌های حرفه‌ای وجود دارند که می‌بایست آن‌ها را یاد بگیرید تا به‌راحتی بتوانید در میان صفحات اسکرول کنید، زوم کنید، برنامه‌ای را مخفی کنید و …

کافیست برای یاد گرفتن آن‌ها وارد تنظیمات Trackpad در Settings شوید.

فایندر(Finder)، فایل‌ها و درایو USB

Finder در مک معادل Windows Explorer در ویندوز می‌باشد و شما برای دسترسی به آن می‌توانید که بر روی آیکون شکلک نیمه‌خندان در گوشی سمت چپ در Dock کلیک کنید. ما در مک چیزی به اسم Cut نداریم؛ شما اول می‌بایست فایلی را Copy کرده (command+c) و سپس کلیدهای Command+option+v را بزنید تا عملیات Copy را به Move تغییر دهید. برای Rename کردن یک فایل نیز می‌توانید با انتخاب کردن آن، کلید Return را انتخاب کنید.

finder

در سمت چپ Finder، لینک‌هایی را مشاهده می‌کنید که باعث می‌شود شما به مکان‌های مهم مکتان همانند Documents و یا Downloads دسترسی سریع‌تری داشته باشید. همچنان اگر که کمی پایین‌تر بیایید، فلش مموری و یا هارد اکسترنال‌های خود را در صورت وصل بودن مشاهده می‌کنید. اگر در هنگام استفاده از یک درایو USB قادر به نوشتن اطلاعات بر روی آن نبودید، به احتمال زیاد آن درایو بصورت NTFS فرمت شده است که مک نمی‌تواند بر روی چنین نوع فرمتی اطلاعاتی را بنویسد.

برنامه‌ها و تنظیمات

سه کلید که در گوشه‌ی بالای سمت چپ هر پنجره است، کلید‌های بستن (قرمز)، کلید Minimise کردن (زرد) و کلید بزرگ کردن (سبز) است. کلید سبز بجای آنکه مثل ویندوز کل پنجره را در صفحه بزرگ کند، تنها به‌اندازه‌ای پنجره را بزرگ می‌کند که محتوایات برنامه بطور کامل قابل دیدن باشد. دقت کنید زمانی که از کلید قرمز جهت بستن اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید، برنامه‌ی شما معمولاً همچنان باز است که بوسیله نقطه و یا خط کوچک در Dock مشخص است.

dock2

برای خارج شدن از یک برنامه در مک می‌توانید بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Quit را انتخاب کنید. نگه‌داشتن کلید option باعث می‌شود که برنامه به‌اصطلاح Kill شود که زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برنامه هنگ کرده باشد و پاسخگوی عملیات شما نیست.

در مک، معادل task manager، اپلیکیشنی با نام Activity Monitor است که از آن طریق می‌توانید نیز اپلیکیشن‌هایی که هنگ کرده است را ببندید.

چگونه مک را خاموش کنم؟

شما گزینه‌های مربوط به Shut Down, Restart و Log off را در گوشه بالا سمت چپ تحت لوگوی اپل مشاهده خواهید کرد؛ می‌توانید در آن‌جا عملیات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

منبع مقاله

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مک واقعا فوق العاده است
    از طرفی، کاربران از پرداخت بالای 3 ملیون برای آن و کوچک ترین امکان پشیمانی ترس دارند!
    ممنون جعفر جان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *