راهکارهای کاربردی جهت مقابله با اعتیاد به تلفن هوشمند

راهکارهای کاربردی جهت مقابله با اعتیاد به تلفن هوشمند
  • 1393/6/26
  • پرهام مارزلو
  • 0

سال گذشته و حتی امسال آمار‌های عجیب و غیرقابل انتظاری در مورد اعتیاد کاربران به تلفن‌ها هوشمندشان منتشر شد؛ البته هدف این مقالات بیشتر به سمت دانشجویان و دانش‌آموزان بود. طبق این گزارشات، کاربران تلفن‌های هوشمند خود را در روز بین 100 تا 150 بار از قفل در می‌آورند! این یعنی چند ساعت کار کردن با تلفن؟ حتی آنلاک کردن گوشی گاهی اوقات دلیلی ندارد و کاربر بر اساس یک عادت همیشگی این کار را انجام می‌دهد (مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است)

گاهی اوقات نیز اعتیاد شما در حین انجام فعالیتی به سمتتان می‌آید – به عنوان مثال به هنگام کار کردن با دوستانتان به چت کردن می‌پردازید و یا اینستاگرام را بررسی می‌کنید- در این صورت بازگشت به کار مذکور بسیار مشکل است. در ادامه با ما همراه باشید.

782284123428965705

اما آیا راهکاری برای ترک این اعتیاد وجود دارد؟ آیا می‌توانیم یک کاربری عادی تلفن هوشمند بوده و به مقدار معینی از آن در طی روز استفاده کنیم؟ به تمامی کاربران تلفن‌های هوشمند پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه و با این مقاله همراه ما باشند.

نوتیفیکیشن (اطلاع‌رسانی) را خاموش کنید

تکنولوژی نوتیفیکیشن‌های هوشمند که هرگاه کسی مطلب یا عکس اینستاگرام ما را لایک می‌کند و یا در توییتر به ما جواب می‌دهد بسیار کاربردی و خوب بوده اما به شدت ما را به سمت تلفن هوشمند خود می‌کشاند. خوشبختانه امکان غیرفعال کردن بخش‌هایی که بیش از حد نوتیفیکیشن می‌دهند امکان پذیر است.

تقریبا تمام اپلیکیشن‌های تلفن همراه گزینه‌ی Push Notification را در منوی تنظیمات خود قرار داده‌اند و کاربران می‌توانند نوتیفیکیشن‌های بیهوده و یا حتی کمی با اهمیت را غیرفعال کنند. این کار به دوری شما از تلفن هوشمند کمک به سزایی خواهد کرد.

782284123585650761کاربران اندروید کافیست وارد بخش تنظیمات اپلیکیشن مورد نظر شده و اطلاع‌رسانی آن را غیرفعال کنند. اما کاربران ios با مراجعه به بخش تنظیمات>Notification Center می‌توانند تمامی اطلاع‌رسانی‌های خود را مدیریت کرده و مواردی که بیش از حد حواسشان را پرت می‌کنند را غیرفعال کنند.

اما نتیجه این کار چیست؟ با این کار در روز یکبار پیام‌ها و لایک‌های فیس‌بوک یا اینستاگرام خود را بررسی خواهید کرد و عملا وقت زیادی را برای تلفن هوشمند خود صرف نمی‌کنید. این یک قدم بسیار بزرگ و با ارزش است.

اپلیکیشن‌ها را پاک کنید

اگر فقط غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها به شما کمک بسیاری نکرد، مشکل را از ریشه نابود کنید؛ اپلیکیشن‌های غیرضروری و یا حتی نیمه ضروری که وقت شما را بیهوده تلف می‌کنند را پاک کنید. می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی شروع کنید که سرویس و یا وب‌سایت اینترنتی را به تلفن هوشمندتان می‌آورند. آیا علاوه بر لپ‌تاپ حتما باید در تلفن هوشمند نیز از فیس‌بوک، توییتر، فیس‌نما، اینستاگرام و ده‌ها اپلیکیشن دیگر استفاده کنید؟ نمی‌توانید صبر کنید تا به خانه و رایانه خود برسید و فیس‌بوک را چک کنید؟

782284123783657033به بخش اپلیکیشن‌های نصب شده بروید (البته در اندروید) و به بررسی تک تک برنامهها بپردازید؛ مواردی که بیهوده وقت شما را می‌گیرند را بدون تعارف شناسایی و در نهایت پاک کنید. این کار نه تنها از اعتیاد شما به تلفن‌هوشمند جلوگیری می‌کند بلکه فضای عظیمی از حافظه را برایتان آزاد خواهد کرد. اگر برای ماه‌ها توانستید بدون یک اپلیکیشن زندگی کنید و به سراغش نرفتید، بدانید که قرار داشتن آن در تلفن هوشمند کاملا بیهوده و وقت‌گیر است.

حالت پرواز (Airplane Mode) را فعال کنید

یک مرحمت بزرگ سازندگان تلفن‌های هوشمند به کاربران قرار دادن حالت پرواز یا Airplane Mode است. با قرار دادن تلفن هوشمند بر روی این حالت از تمامی تماس‌ها، پیام‌ها، اطلاع‌رسانی‌های شبکه‌های اجتماعی و در یک کلام همه‌چیز در امان خواهیم بود. همچنین با فعال کردن این حالت نیاز به خاموش کردن دستگاه نیست و به تمامی فایل‌ها، تصاویر و ویدیوها دسترسی خواهید داشت.

782284124004571721البته نمی‌توان از این قابلیت همیشه استفاده کرد چرا که به تماس‌ها نیازاست اما استفاده از آن در برخی اوقات می‌تواند مفید و خوب باشد. همچنین در مواقعی که از خواب بیدار می‌شوید و هنوز در دنیای دیگری به سر می‌برید، دیگر نیازی به روبرویی با ده ها نوتیفیکیشن مختلف نخواهید بود.

تلفن خود را قایم کنید

در مقابل خود و تلفن یک سد ایجاد کنید؛ مثلا گوشی را مخفی کنید و یا یک پسورد نسبتا طولانی قرار دهید. در این صورت تنبلی برای اولین بار به شما کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین مواقعی که سر کار هستید تلفن را در داخل کشو بگذارید و در روز دو سه بار آن را چک کنید. در خانه نیز زمانی که می خواهید یک برنامه تلوزیونی ببینید همین کار را انجام دهید.

782284124421226057حتما نظرات و راهکارهایی که به نظرتان می‌آید را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *