رقابت شبانه ی دوربین های گوشی های iPhone 6 و iPhone 6 Plus ، iPhone 5s ، Galaxy S5 ، LG G3 ، Lumia 1520، Xperia Z2 ، HTC One (M8)

رقابت شبانه ی دوربین های گوشی های iPhone 6 و iPhone 6 Plus ، iPhone 5s ، Galaxy S5 ، LG G3 ، Lumia 1520،  Xperia Z2 ، HTC One (M8)
  • 1393/10/8
  • زهرا معبودی
  • 8

زمانی که می خواهیم قدرت دوربین یک گوشی هوشمند را بررسی کنیم، یکی از بهترین گزینه ها که می توان معرف کیفیت دوربین باشد، کیفیت و نحوه تصویر برداری در شب است که در برخی گوشی ها به تناسب امکانات، قابل قبول و برخی هم نیست. داشتن فلش lED  و حتی فلش دو گانه می تواند این تجربه را بهتر از دستگاه های محروم از فلش، برمی گرداند. به همین منظور، چند تا از بهترین گوشی های هوشمند سال 2014 را به میدان مسابقه شبانه کشانده ایم تا بتوانیم قدرت و کیفیت تصویر برداری دوربین را در شب بررسی کنیم.

نا گفته نماند که وجود سنسورهای low-light موجب می شود که دوربین گوشی، کیفیت بهتری در فضای داخل اطاق و یا حتی در تاریکی شب، ارائه دهد. به هر حال مرسوم است که کاربران هنگام خرید گوشی، به تعداد پیکسل های دوربین توجه دارند در صورتی که این، تنها بخشی از ویژگی های مهم برای کیفیت خوب است. گاهی وجود پیکسل های بالا در کنار کمبود امکاناتی نظیر فلش دو گانه و … می تواند کیفیت را حسابی زیر سوال ببرد. اینجا است که سیستمی مثل اکسپریا Z3  با یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی مغلوب دوربین 13 مگاپیکسلی LG G3  می شود و ال جی این موفقیت را مدیون، فلش ال ای دی خود است. در ابتدای این بررسی، به معرفی ویژگی های دوربین های این چند گوشی می پردازیم و بعد به سراغ مسابقه می رویم:

جدول ویژگی های دوربین های گوشی های هوشمند

نام گوشی کیفیت دوربین عقب کیفیت دوربین جلو فاصله کانونی امکان فلش اندازه دیافراگم ویژگی های بارز
Apple iPhone 6 8 مگاپیکسل 1.2 مگاپیکسل 29 میلی متر فلش دو گانه LED F2.2 سسنسور روشنایی عقب یا BSI ،فوکوس خودکار ،تشخیص خودکار فاز ،فوکوس لمسی ،تثبیت تصویر دیجیتالی ،تشخیص چهره ،جبران نوردهی کم ،زوم دیجیتالی ،تگ گذاری جغرافیایی ،تصویر برداری مستمر، Panorama Self-timer
Apple iPhone 6 PLUS 8 مگاپیکسل 1.2 مگاپیکسل 29 میلی متر فلش دو گانه LED F2.2 سسنسور روشنایی عقب یا BSI ،فوکوس خودکار ،تشخیص خودکار فاز ،فوکوس لمسی ،تثبیت تصویر دیجیتالی ،تشخیص چهره ،جبران نوردهی کم ،زوم دیجیتالی ،تگ گذاری جغرافیایی ،تصویر برداری مستمر، Panorama Self-timer
iPhone 5s 8 مگاپیکسل 1.2 مگاپیکسل 29 میلی متر فلش دو گانه LED F2.2 Panorama، سسنسور روشنایی عقب یا BSI –،فوکوس خودکار ،تشخیص خودکار فاز ،فوکوس لمسی ،تثبیت تصویر دیجیتالی ،تشخیص چهره ،جبران نوردهی کم ،زوم دیجیتالی ،تگ گذاری جغرافیایی ،تصویر برداری مستمر،
Samsung Galaxy S5 16 مگاپیکسل 2.1 مگاپیکسل 31 میلی متر LED F2.2 فوکوس لمسی ،تثبیت تصویر دیجیتالی ،تشخیص چهره ،جبران نوردهی کم ،زوم دیجیتالی ،تگ گذاری جغرافیایی ،تصویر برداری مستمر،-فوکوس خودکار ،کنترل ISO ،تنظیم بالانس رنگ سفید ،سنسور تصویر برداری شبانه ،افکت ،Self-timer ،راه اندازی صوتی ،فوکوس دستی،
LG G3 13 مگاپیکسل 2.1 مگاپیکسل Dual LED F2.4 فوکوس خودکار، Panorama، سسنسور روشنایی عقب یا BSI ،تشخیص چهره، تگ گذاری جغرافیایی،تصویر برداری مستمر،کنترل ISO ،راه اندازی صوتی،فوکوس دستی ،تشخیص لبخند ، تثبیت تصویر اپتیکال 
Lumia 1520 20 مگاپیکسل 1.2 مگاپیکسل 26 میلی متر فلش دو گانه LED F2.4 فوکوس خودکار، Panorama، سسنسور روشنایی عقب یا BSI ،تشخیص چهره، تگ گذاری جغرافیایی،تصویر برداری مستمر،کنترل ISO –جبران نور دهی کم –تثبیت تصویر اپتیکال ،افکت ،Self-timer
Xperia Z2 20.7 مگاپیکسل 2.2 مگاپیکسل LED F2.0 سنسور تصویری CMOS، فوکوس خودکار، فوکوس لمسی، تثبیت کننده تصویر دیجیتال، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، ایستگاه از پیش تنظیم تعادل رنگ سفید، حالت پشت سر هم، زوم دیجیتال، برچسب زدن جغرافیایی، حالت محدوده دینامیکی بالا (HDR)، پانوراما، افکت
HTC One (M8) 4 مگاپیکسل دو دوربینه 5 مگاپیکسل 28 میلی متر فلش دو گانه LED F2.0 سسنسور روشنایی عقب (BSI)، فوکوس خودکار، فوکوس دستی، تثبیت کننده تصویر دیجیتال، تشخیص چهره، جبران نوردهی کم، کنترل ISO، ایستگاه از پیش تنظیم تعادل رنگ سفید، حالت پشت سر هم، برچسب زدن ژئو ، تشخیص لبخند، حالت محدوده دینامیکی بالا (HDR)، پانوراما، حالت Macro ، افکت

 

اگر تصاویر گرفته شده در حالت معمولی توسط گوشی آیفون 6 را با آیفون 6 پلاس مقایسه کنید، متوجه می شوید که دوربین آیفون 6 پلاس در حالت معمولی بهتر از آیفون 6 عمل کرده است اما در حالت شب، هر دو تقریبا در یک محدوده عمل کرده اند و کیفیتشان مشابه است. ( نکته ای که باید بگوییم این است که ویژگی های دوربین های این دو گوشی تمام و کمال یکسان است اما در حالت دوربین فیلم برداری، گوشی پلاس برخی ویژگی ها بیش از گوشی آیفون 6 دارد )

Apple iPhone 6
Apple iPhone 6
Apple iPhone 6 Plus
Apple iPhone 6 Plus

این مورد در تصاویر مشهود است. در عکس های شبانه ای که این دو گوشی ثبت کرده اند، جزییات زیادی مشاهده می شود که نشان از دقت دوربین است اما نویز هایی هم همچنان به عنوان مزاحم در تصویر مشاهده می شود. با تمام این اوصاف ما از عکس های شبانه این دو گوشی راضی هستیم.

گوشی Nokia Lumia 1520 این بار عکس های خوبی به ما تحویل داده است، اغلب کیفیت دوربین این گوشی دست کم گرفته می شود اما هر جا که دوربین Nokia Lumia 1520 کم گذاشته باشد، در تصویر برداری شب حرف هایی برای گفتن دارد.

Nokia Lumia 1520
Nokia Lumia 1520

تصویر های Nokia Lumia 1520 به صورت واضح و با تاری بسیار کم ( در حد صفر )، کمترین نویز، و جزییات زیاد، گرفته شده اند. موارد گفته شده خصوصا نبودن تاری در تصویر، از جمله چیزهایی است که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. البته نا گفته نماند که تعادل رنگ سفید از پیش با تنظیمات دوربین گوشی، تنظیم شده بود. نقطه ضعف عکس های این دوربین، تبدیل رنگ های زرد و گرم چراغ های خیابان به تونی از رنگ آبی است که نمی توان آن را پسندید.

عکس هایی که با گوشی LG G3 گرفته شده است هم می تواند مورد علاقه شما واقع شود البته به شرط اینکه برای تصویر برداری در شب زیاد از حالت زوم استفاده نکنید. در اینصورت می توان بهترین عکس ها را با این دوربین شکار کرد.

LG G3
LG G3

عکس هایی که توسط iPhone 5s گرفته به اندازه کافی جزییات را نمایش داده است، همچنین از نظر تاری رنگ، از نظر کاهش نویز، در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. اما هنوز تصویر آن با عکس های آیفون 6 و آیفون 6 پلاس قابل مقایسه است.

Apple iPhone 5s

عکس های Sony Xperia Z2 را هم می توان در رسته عکس های خوب قرار داد اما، هنوز انتظار داریم که بهتر از این ها نتیجه بگیریم. از نظر جزییات و وضوح با عکس های دوربین های بالا قابل قیاس نیست اما با اندکی بهینه سازی دوربین توسط سونی می توان نتایج بهتری کسب کرد.

Sony Xperia Z2
Sony Xperia Z2

عکس هایی که شبانه با گوشی سامسونگ گلکسی اس 5 گرفته شده چندان چنگی به دل نمی زند، به طوری که ما نمی توانستیم برخی از عکس ها را برای مقایسه انتخاب کنیم چرا که بسیار تار و تیره و نا معلوم بودند. در هر صورت هر وقت خواستید با دوربین این گوشی عکس بگیرید باید منبع نور قوی را ایجاد کنید تا بتوانید جزییات را هم در تصویر دخیل کنید.

 Samsung Galaxy S5
Samsung Galaxy S5

در نهایت عکس هایی که با HTC One (M8), گرفته شده است بد نیستند اما از عالی خیلی فاصله دارند، بدین صورت می توان برخی از تصاویر را برای مقایسه با گوشی های بالا انتخاب کرد اما نمی توان در کنار جزییات عالی این گوشی، دوربینش را مورد قبول فرض کرد. مهم ترین شاخصه ضعف این دوربین، نبودن جزییات صحنه در عکس است که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد.

crop
HTC One (M8)

سایر تصاویر:

crop و جدا سازی صد در صدی از تصاویر
crop و جدا سازی صد در صدی از تصاویر

2Night

به مجموعه زیر توجه کنید:

Apple iPhone 5s Apple iPhone 6 Apple-iPhone-6-Plus HTC-One-M8 LG-G3 Nokia Lumia 1520 Samsung Galaxy S5 Sony-Xperia-Z2

100-crop

Night

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. واقعا نوکیا شاهکار کرده یعنی من که می خواستم z2 بخرم منصرف شدم حالا موندم چی کار کنم

    ببخشید به نظر شما سونی zr چه جور گوشی هست لطفا راهنمایی لازم رو به بنده ایمیل فرمایید
    ممنون

    1. dawsh sony ashghale
      bikhiyalesh sho
      hamon nokia o begiri behtare
      faghat dore sony-LG naro

  2. کاملا معلومه که از حربه های تبلیغاتی اپل هست. سامسونگ در کیفیت دوربین بعد از نوکیا هست و از اپل بهتر نباشه کم نداره. حالا ببین بدبخت رو به چه روزی انداختن. سایت منبع این مقاله باید خجالت بکشه. چقد بعضیا خریدنی هستن.

  3. یه چیز دیگه: این آقا یا خانم اینقدر کارشناس بوده که به قدرت وایت بالانس عالی نوکیا عیب گرفته که چرا نور زرد لامپ سفید میشه. یعنی حتی نمیدونه وایت بالانس چجوری باشه بهتره.

  4. همیشه توی مقایسه به گوشیه توی دستتون یا اونی که ازش خوشتون میاد نگاه میکنید و پس از اون انتقاد از مقاله نویس و بقیه … مشخصه که کدوم شرکت زحمت بیشتری کشیده و سرویس بهتری ارایه داده .
    با تشکر از مطلب خوبتون

  5. لومیا۱۵۲۰دارم قابل مقایسه نیس با بقبه دوربینا
    عکس از نزدیکش با دوربین عکاسی 7d ک ی دوربین ۵-۴ملیونیه فرق نداره
    فیلمبرداری هم ک همرو میخوره 🙂
    عکسایی هم ک خودتو گذاشتین چیز دیگه نشون میده

  6. لومیا۱۵۲۰دارم قابل مقایسه نیس با بقبه دوربینا
    عکس از نزدیکش با دوربین عکاسی 7d ک ی دوربین ۵-۴ملیونیه فرق نداره
    فیلمبرداری هم ک همرو میخوره 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *