نقد و بررسی دیکشنری Fastdic

نقد و بررسی دیکشنری Fastdic
  • 1393/11/20
  • محمد رضایی یزدی
  • 1

دیکشنری که در فارسی از آن به فرهنگ یا لغت نامه ترجمه شده است مجموعه ای از لغات به یک زبان و معنی آنها به زبانی دیگر است که میتواند در فهم بهتر مطالب به شما کمک کند. در واقع این رسم دیرینه را همه میدانیم که به محض برخورد با یک کلمه برویم و آن را در دیکشنری جستجو کنیم. قدیم ها که صحبت از رایانه و گوشی های هوشمند نبود معمولا دیکشنری ها به صورت کتاب های قطوری بودند (البته هنوز هم هستند) که برای پیدا کردن یک کلمه در آنها میبایست به صورت دستی در آنها جستجو میکردیم و در بین خطوط ریز و درشت آنها بالا و پایین میرفتیم تا بالاخره به کلمه مورد نظر خود برسیم. خوشبختانه با همه گیر شدن رایانه ها و گوشی های هوشمند و آمدن اپلیکیشن های دیکشنری دیگر این کار خسته کننده به عهده گوشی یا رایانه است و شما فقط کافی است کلمه مورد نظرتان را تایپ کنید. در زیر به بررسی یکی از معروفترین دیکشنری های انگلیسی به فارسی و بالعکس با نام Fastdic که از توسعه دهنده ای ایرانی است میپردازیم.

با گویا آي تی همراه باشید.

screenshot_65_q90

Fastdic از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است. به محض باز کردن اپلیکیشن بدون هیچ مقدمه ای نوار جستجو برای شما باز میشود که میتوانید در آن لغت مورد نظرتان را جستجو کنید. این دیکشنری دو زبانه است یعنی شما میتوانید هم برای پیدا کردن معادل انگلیسی لغات فارسی و هم بالعکس همین از آن استفاده کنید. به محض لمس نوار جستجو در این برنامه صفحه کلید گوشی تان را خواهید دید که از آن میتوانید برای تایپ کردن لغت مورد نظر خود استفاده کنید. موتور جستجو در این برنامه هوشمند است به این معنا که برای جستجوی معنی یک کلمه منتظر نمیماند تا شما آن را به طور کامل تایپ نمایید بلکه به محض تایپ چند حرف اول کلمه لیستی از تمام کلماتی که با آن چند حرف شروع میشوند را به شما نشان میدهد و البته همچنان که تایپ میکنید این لیست کوتاه و کوتاه تر میشود تا نهایتا به کلمه مورد نظر شما میرسد. بعد از این شما میتوانید با لمس نتیجه جستجو توضیحات بیشتری راجع به کلمه و احیانا مثال هایی از آن را نیز مشاهده کنید.

screenshot_66_q90

همانطور که گفتیم رابط کاربری برنامه بسیار ساده است. در بالای این رابط کاربری نواری به رنگ آبی نفتی وجود دارد که سه آیکن فلش، ستاره و سه نقطه روی آن دیده میشوند. آیکن فلش که در واقع به صورت دو فلش خلاف جهت هم هست صفحه دیگری را برای شما باز میکند که در بالای آن سه گزینه “همه”، “فارسی” و “انگلیسی” وجود دارد. این بخش در واقع پیشینه ای از جستجوهای شما را نشان میدهد. گزینه فارسی و انگلیسی به ترتیب لغات فارسی و انگلیسی که شما جستجو کرده اید و گزینه “همه” همانطور که از اسمش پیداست تمام جستجوهای شما چه فارسی و چه انگلیسی را نشان میدهد. آیکن ستاره برای اضافه کردن لغتی به لیست لغت های مورد علاقه خود است و آیکن سه نقطه منویی را باز خواهد کرد که شامل گزینه های “تماس با ما”، “درباره ما”، “پیشنهاد Fastdic به دیگران”، “امتیاز دادن به Fastdic”، “راهنما” و “تنظیمات” میباشد. البته در پایین رابط کاربری یک بنر تبلیغاتی هم وجود دارد که وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر میروید تغییر میکند. این هم احتمالا هزینه رایگان بودن برنامه است.

screenshot_67_q90

Fastdic حاوی بیش از 100 هزار کلمه و 4 هزار مثال مختلف است. این دیکشنری قابلیت تلفظ کلمات به دو لهجه آمریکایی و انلگیسی را دارد و تلفظ های آن به صورت آنلاین و آفلاین در دسترس هستند (تلفظ های آنلاین، تلفظ های مورد تایید دانشگاه کمبریج هستند). علاوه بر این برای هر کلمه علائم آواشناسی (فونتیک) برای تلفظ صحیح آن هم به لهجه های آمریکایی و انگلیسی و هم زبان فارسی به کاربر نشان داده میشود. یکی دیگر از ویژگی های Fastdic نمایش اشکال مختلف افعال با قاعده و بی قاعده به صورت فهرست وار همراه با توضیحات مرتبط با آنهاست. برای تغییر زبان دیشکنری هم فقط کافی است زبان صفحه کلید خود را تغییر دهید. یکی دیگر از امکانات جالبی که در این برنامه در نظر گرفته شده که شاید در سایر برنامه های مشابه موجود نباشد امکان پاک کردن حروف تایپ شده تنها با تکان دادن گوشی است. در دیگر برنامه های دیکشنری وقتی میخواهید کلمه جدیدی را جستجو کنید معمولا باید لغت قبلی را با استفاده از دکمه جای خالی معکوس (بک اسپیس) پاک کنید و لغت جدید را تایپ کنید ولی در این دیکشنری پاک کردن فقط با تکان دادن گوشی انجام میشود که هم راحتتر است و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد کرد.

screenshot_69_q90

شایان ذکر است که Fastdic برنده سه جایزه کاربرد‌پذیری، بهترین نرم افزار در گروه کتاب و مراجع در جشنواره نرم افزارهای موبایل و موبایل وب ایران و بهترین وبسایت در گروه موبایل وب از سوی کاربران در جشنواره نرم افزارهای موبایل و موبایل وب ایران نیز شده است. این دیکشنری در اپ استور اندرویدی ایران اپس بیش از 40 هزار بار دانلود شده و متوسط امتیاز آن از بین 276 امتیازی که کاربران به آن داده اند تقریبا 5 ستاره از 5 ستاره است.

Download-az-Iranapps

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *