قابلیت رمزنگاری حافظه در اندروید ۵ از حالت اجباری به حالت اختیاری تبدیل می‌شود

قابلیت رمزنگاری حافظه در اندروید ۵ از حالت اجباری به حالت اختیاری تبدیل می‌شود
  • 1393/12/14
  • مجتبی
  • 0

سال گذشته میلادی، زمانی که گوگل از اندروید ۵ آبنبات چوبی رونمایی کرد، یکی از قابل توجه ترین ویژگی های آن، امکان رمزنگاری کامل حافظه ذخیره سازی دستگاه بود که دسترسی غیر مجاز افراد به داده های موجود بر روی حافظه دستگاه کاربران را غیر ممکن می ساخت. در حالی که شیوه کار این قابلیت، بسیار خاص طراحی شده و نیاز به یک رمزعبور برای قفل کردن آن دارید، همچنان باعث افزایش امنیت خواهد شد.

متاسفانه بر اساس مطالبی که توسط AnandTech و Ars Technica منتشر شده، گزارشات اعلام کرده اند، نکسوس ۶ جدید که از ویژگی رمزنگاری یاد شده، بهره می برد، نسبت به نسل قبلی خود یعنی نکسوس ۵، کندتر عمل می کند.

پیش از این، گوگل تصمیم گرفته بود که این ویژگی، به صورت دائمی بر روی دستگاه هایی که اندروید ۵ آبنبات چوبی را اجرا می کنند، فعال باشد و این قابلیت پس از روشن کردن دستگاه برای همیشه فعال گردد. این ویژگی همانطور که گفتیم به غیر از نکسوس ۶ و نکسوس ۹ خود گوگل، بر روی تمامی دستگاه هایی که اندروید ۵ دارند به صورت پیشفرض فعال شده.

ظاهرا گوگل حالا به این نتیجه رسیده که قابلیت رمزنگاری فضای ذخیره سازی دستگاه های اندرویدی را به صورت یک گزیته اختیاری به کاربران ارائه کند، تا خود‌ آنها تصمیم بگیرند که آیا قصد فعال کردن این ویژگی را دارند یا خیر.

دلیل اصلی چنین تصمیمی هنوز مشخص نیست اما می تواند آن را به آسانی حدس زد. حافظه‌ های ذخیره سازی کنونی هنوز به اندازه کافی برای خواندن و نوشتن اطلاعات رمزنگاری شده پرسرعت نیستند و برای اینکه داده را از این حالت به صورت رمزگذاری نشده در آوردند، زمان بیشتری را طلب می کنند. باید کار زیادی بر روی حافظه ها انجام پذیرد تا واحد های حافظ برای انجام عملیات یاد شده با سرعت بیشتری عمل کنند. این موضوع در نهایت بر سرعت عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم می گذارد. به احتمال زیاد، گوگل قابلیت رمزنگاری داده های دیسک دستگاه های اندرویدی ‌را برای گوشی ها و تبلت هایی که سرعت بالا دارند، به صورت پیشفرض فعال می کند اما در حال حاضر OEM ها می توانند دستگاه هایی را عرضه کنند که ویژگی یاد شده در آنها غیرفعال باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *