رمزتان را فراموش کرده اید؟ به جای آن از ضربان قلبتان استفاده کنید

رمزتان را فراموش کرده اید؟ به جای آن از ضربان قلبتان استفاده کنید
  • 1393/12/24
  • علیرضا اصغری
  • 1

ظاهرا روزهای محقر استفاده از رمز عبور به سر آمده است. فناوری های بدون تماس به سرعت در حال پیشروی در امور پرداخت بانکی هستند و حالا ضربان قلب شما می تواند جایگزین رمز عبور بانک شما گردد.

بانک هالیفاکس (Halifax) در حال آزمایش این تکنولوژی در انگلیس می باشد. یعنی از این پس شما به جای به یادآوردن رمز ۴ رقمی خود، می توانید هویت خود را با بستن یک دستبند که ریتم ضربان قلب شما را اندازه می گیرد،‌ تایید نمایید. از آنجایی که آهنگِ این ضربان برای هر فرد منحصر به فرد است،‌ لذا راهی وجود ندارد تا کسی بتواند هویت شما را جعل نماید.

در پشت این فناوری، شرکت کانادایی Bionym قرار دارد، ‌که از دستبند Nymi برای این کار بهره می برد. این شرکت مدعی است که اثر ضربان قلب از سایر پارامترهای تشخیصِ هویتی بیومتریک مانند اسکن چشم یا تشخیص صورت ایمن تر می باشد. هر چند (به خاطر محصول خود) باید هم این ادعا را داشته باشد.

حالا ببینیم که این فناوری چگونه عمل می کند:

انگشت خود را روی صفحه فلزی قرارگرفته بر دستبند قرار دهید. این کار باعث به وجود آمدن یک مدار بسته می شود که اجازه می دهد جریان از دست شما عبور کرده و به مچ دست دیگرتان برسد. پس از آن، نبض شما خوانده شده و با استفاده از آن،  ریتم منحصر به فرد ضربان قلبتان کنترل و ظبط می شود. این ضربان با آنچه که پیش از آن در سیستم ثبت شده است، ‌مقایسه شده و در صورت منطبق بودن، ‌هویت شما تایید می گردد.

این پروژه آزمایشی هالیفاکس به کاربران امکانِ ورود به حساب کاربری خود در بانک را از طریق تلفن های هوشمند می دهد. دیگر استفاده های احتمالی از این فناوری می تواند باز کزدن قفل ها، روشن کردن خودرو و کنترل دزدگیر آن و یا روشن نمودن تلویزیون شما باشد. همچنین دولت می تواند از این قابلیت جهت امنیت بیشتر در کنترل مرزها،‌ حمل و نقل عمومی و یا در کارهای دیگر استفاده نماید.

شرکت اپل پیش از این، از قابلیتِ پرداخت اپل (Apple Pay) با استفاده از ساعت خود در رویداد دوشنبه شب گذشته رونمایی کرده بود. این فناوری با استفاده از قابلیت NFC به شما اجازه می دهد که با استفاده از کارت اعتباری که از قبل تعین شده است و فقط با نزدیک ترین ساعت خود به دستگاه های قرائت کننده، ‌هزینه کالای مورد نظرتان را پرداخت کنید. و این در حالی است که گوشی شما در جیبتان قرار دارد.

بعضی از انواع گوشی ها مانند iPhone 6 و یا سامسونگ  Galaxy S6 به حسگرِ قرائتِ اثر انگشت مجهز شده اند، ‌بنابراین بدون نیاز به وارد کردن کد رمز می توانید قفل گوشی تان را به راحتی باز نمایید.

خب… خداحافظ کد های رمز. از آشنایی با شما بسیار خوشحال  شدیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *