آسمان خراشی بدون سایه

آسمان خراشی بدون سایه
  • 1393/12/24
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 1

در حالیکه قرار است در چند سال آینده بیش از ۲۵۰ آسمانخراش جدید آسمان شهر لندن را بپوشانند، یکی از کمپانی های طراحی واقع در لندن راه حلی برای خارج کردن ساکنان شهر از سایه این آسمانخراش ها پیدا کرده است.به گزارش Wired، شرکت NBBJ یک جفت ساختمان طراحی کرده است که به جای سایه، نور خورشید را روی خیابان های اطراف منعکس می کند.

برای به دست آوردن این اثر بدون سایه، معماران این شرکت دو ساختمان طراحی کرده اند که در همکاری با یکدیگر کار می کنند. یکی از این ساختمان ها شبیه به یک آینه خمیده بزرگ عمل می کند و سطح شیشه ای آن نور را به سایه ای که ساختمان دیگر ایجاد کرده می تاباند. به دلیل شکل خاص ساختمان خمیده، نور بازتابیده شده می تواند سایه ساختمان دیگر را در طول روز دنبال کند.

کریستین کوپ، مدیر طراحی شرکت NBBJ در گفت و گو با Wired عقیده دارد: “ارتباط بین این دو ساختمان است در واقع همان رابطه خورشید و سایه است”.

این شرکت برای طراحی تعداد زیادی از نمونه های اولیه به منظور به حداکثر رساندن بازتاب نور از نرم افزار طراحی Rhinoceros استفاده کرده است. با پیشرفت طراحی هر ساختمان، تیم طراحان نیازمندی های مورد نظر را برای رسیدن به بهترین حالت ساختمان دیگر تغییر می داده اند. در نتیجه طرح نهایی آنها می تواند سایه ایجاد شده را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

اگر فکر می کنید بازتاباندن نور از ساختمان روی خیابان های اطراف می تواند نقش یک ذره بین بزرگ را بازی کرده و باعث سوختن مورچه ها شود، باید این نکته را در نظر بگیرید که این نور پراکنده است و نمی تواند باعث سوختگی رهگذران شود.

به گفته Wired، این اولین بار نیست که از ایده آینه ها در طراحی ساختمان برای بازتاباندن نور استفاده می شود. شهری در نروژ، کوهستان های اطرافش را با ۵۶ فوت از بازتاباننده های نور پوشانده است که باعث شده بر خلاف سایر کوهستان ها – که روی شهرهای اطراف سایه ایجاد می کنند – نور خورشید روی شهر بازتابیده شود. سال گذشته نیز یک گروه معماری در نیویورک طرحی مفهومی از یک آسمانخراش ارائه کرد که با استفاده از صدها چتر قابل جمع شدن، کارگران داخل را از نور خورشید در امان نگاه می داشت.

امروزه طرح هایی نظیر طرح NBBJ در حال کسب محبوبیت بیشتر هستند. به خصوص با در نظر گرفتن این نکته که تعداد آسمانخراش های ساخته شده در سال ۲۰۱۴، بیش از مجموع تعداد آسمانخراش های موجود تا قبل از این سال بوده است.

[منبع: Verge/Wired ]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. کشورهای پیشرفته به این صورت به فکر حقوق شهروندی هستند.باید این جور ریزه کاری ها برای همه الگو قراربگیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *