ابر هایی در سیاره ی فرا خورشیدی کپلر کشف شد

ابر هایی در سیاره ی فرا خورشیدی کپلر کشف شد
  • 1394/1/4
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، محققان موسسه فناوری ماسا چوست (MIT) برای تحلیل داده‌ های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، طرحی جدید ارائه کردند که کمک می کند ابر های حاضر در جو سیارات فرا خورشیدی دور شناسایی شوند. با کمک این تحقیق می توان به پیامدهای بالقوه ی عمیقی برای تعیین قابل سکونت بودن جهان‌ های دور پی برد. تلسکوپ‌هایی مانند هابل و کپلر که برای شناسایی سوسو های نور ستارگان دور دست استفاده می شود، یکی از روش های کشف سیارات فرا خورشیدی است و کمک می کند تا محققان از عبور سیاره در برابر دیسک ستاره ی میزبان آن آگاه شوند.

آنها در این روش به رصد پراکندگی ظریف نوری می‌پردازند که این عمل در هنگام انکسار نور ستاره ی میزبان بر روی ابر های موجود در جو سیارات دور دست صورت می گیرد و نور با توجه به ترکیب ابر ها در طول‌ موجهای مختلف پراکنده می‌شود که به ستاره شناسان کمک می کند آب و هوای جهان دور دست را حدس بزنند. پس از ثبت این داده ها، تلسکوپ کپلر در نقطه ای از آسمان و در هنگام شب ۱۴۵ هزار ستاره را رصد کرد و محققان توانستند با کمک آن کپلر _ ۷b را رصد کنند.

planet

این سیاره جهانی فاقد حیات شناخته شده که دمای آن در جو ۱۷۰۰ کلوین است و محققان برای مشخص کردن نوع ابر، با توجه به داده های فشار و دما مدلی از کپلر _ ۷b طراحی کردند و بیش از ۱۰۰۰ شرایط جوی روی آن به وجود آوردند. طبق یافته های محققان این سیاره در برگیرنده ی ابرهایی از سیلیکات و منیزیم بخار است که این مواد معمولا در سنگ های زمینی هستند و دمای زیاد به کپلر _ ۷b کمک می کند تا چنین ابر هایی تشکیل شود. علاوه بر آن محققان در تلاش هستند که در ماموریت های بعدی روش های جدیدی بر روی کپلر موسوم به K2 انجام دهند.

[منبع:Isna]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *