بهترین برنامه های اسکن اندروید

بهترین برنامه های اسکن اندروید
  • 1394/2/1
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

شاید شما هم در موقعیت هایی قرار گرفته باشید که در آن نیازی ضروری به اسکن کردن بعضی از اسناد دارید اما تا شعاع چند کیلومتری خبری از اسکنر نیست! در این مواقع تنها چیزی که می تواند به کمکتان بیاید تلفن هوشمند اندرویدیتان است.

برنامه های اسکن بسیار زیادی در بازارهای مختلف وجود دارند. اکثر آنها رایگان و دارای خرید های درون برنامه ای برای ویژگی های پیشرفته هستند. اما عملکرد بیشتر آنها بسیار شبیه به هم است، عکسی از سند خود می گیرید، برنامه به شما کمک می کند آن را برش داده، کنتراست عکس را برای بهتر شدن وضوح و خوانش تغییر داده و در نهایت آن را روی تلفنتان ذخیره کنید.

برنامه های اسکن به صورت PDF برای اندروید

حالا بیائید با هم نگاهی به بهترین برنامه های اندروید در این زمینه بیندازیم. در این آزمایش از سند یکسان در همه برنامه ها استفاده کرده ایم. همچنین اتاقی که اسکن ها را در آن انجام داده ایم دارای نور کافی با لامپ های اکثرا LED بوده است. در این آزمایش به دنبال بررسی ویژگی های خاص و نه رابط کاربری نرم افزارها خواهیم بود.

۱ – Microsoft Office Lens

چند وقتی می شود که مایکروسافت هم برنامه اسکن موبایلی مخصوص خود را برای دستگاه های اندرویدی و کاربران آیفون ارائه کرده است. نسخه مخصوص کاربران ویندوزفون هم سال گذشته عرضه شده بود.

Office Lens مخصوص اندروید احتمالا یکی از مینیمال ترین برنامه های اسکن موجود در بازار است. زمانی که برنامه را باز کنید، فورا وارد حالت دوربین می شوید. مثل برنامه های دیگر، Office Lens هم به صورت خودکار گوشه های کاغذ را تشخیص می دهد و پس از آنکه عکستان را گرفتید زاویه و بعد را هم تنظیم می کند.

در کمال تعجب، در بدترین و عجیب ترین زاویه های هم Office Lens به خوبی از پس تنظیم بعد و زاویه بر می آید تا تصویر نهایی به صورتی باشد که انگار از بالا از آن عکاسی شده است.

از لحاظ کیفیت خوانش، نتیجه نهایی بسیار رضایت بخش است. اما بنا به دلایلی، Office Lens در تنظیم رنگ با مشکل مواجه است. هر دو آزمایش ما در نتیجه تصاویری متمایل به آبی و یا متمایل به قرمز داشتند. شاید این چنین چیزی یک مشکل بزرگ به حساب نیاید، چون می توانید به راحتی تصاویر را به وسیله برنامه های ویرایش عکس به صورت سیاه و سفید ذخیره کنید. اما به هر حال احساس می کنیم مایکروسافت باید این قابلیت را درون خود برنامه قرار می داد.

شما می توانید تصاویر گرفته شده را مستقیما به صورت عکس روی تلفن هوشمندتان ذخیره کرده و یا به وسیله گزینه های به اشتراک گذاری خود اندروید آنها را در جاهای دیگر بارگذاری کنید.

اگر کاربر اندروید هستید، برای دانلود این برنامه باید چند کار انجام دهید. ابتدا وارد صفحه official office lens Google+ Community شده، در این صفحه عوض شوید و در بخش “درباره” روی Become a tester کلیک کنید. کاربران آیفون می توانند این برنامه را مستقیما از App Store دانلود کنند.

 extreme-angle-correction-scan

نکات مثبت

  • اسکن سریع اسناد
  • کیفیت بسیار خوب
  • عملکرد بسیار عالی تصحیح عکس
  • رایگان بودن
  • قابلیت اسکن کردن کاغذ، وایت بورد و تصاویر

نکات مثبت

  • وجود نداشتن تنظیم رنگ (شاید به دلیل آزمایشی بودن برنامه)
  • نبودن یکپارچه سازی با سرویس های محبوب مانند evenote و dropbox (به دلیل وجود OneDrive و OneNote خود شرکت)

۲- My Scans

My Scans برنامه ای رایگان به همراه برخی ویژگی های قابل خریداری است که عملکردهای اولیه را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد و برای استفاده از قابلیت های پیشرفته تر می توانید نسخه حرفه ای آن را خریداری کنید.

زمانی که برنامه را باز می کنید، پیشنهاد میکند یک سند به کتابخانه برنامه اضافه کنید. با کلیک کردن روی آیکون + در گوشه سمت چپ تصویر می توانید برای اسکن اسناد از دوربین تلفن استفاده کنید. با این کار قابلیت دوربین خود برنامه فعال می شود و می توانید کار اسکن را شروع کنید.

My Scans هم به صورت خودکار لبه های کاغذ را تشخیص داده و یک خروجی از صفحه کاغذ نمایش می دهد. به این ترتیب مهم نیست از چه زاویه ای عکس برداری کنید، چون خود برنامه بعد و زاویه را تنظیم می کند و تصویر نهایی کاملا از بالا خواهد بود.

My-Scans-PDF-Document-Scanner

اما به نظر می رسد نتیجه نهایی آنقدر ها هم رضایت بخش نباشد. شما می توانید متن را مشاهده کنید اما وضوح آن با چیزی که انتظار دارید بسیار فاصله خواهد داشت. مطمئناً این مشکل از فوکوس دوربین نیست.

برای به اشتراک گذاری اسناد اسکن شده با سایرین باید نسخه حرفه ای را خریداری کنید (۴٫۹۹$) یا اینکه از داخل برنامه یک تبلیغ ویدئویی ببینید!

۳- CamScanner

اولین نکته ای که پس از دانلود کردن و باز کردن برنامه متوجه آن می شوید، طراحی زیبا و در نظر گرفتن کاربر نهایی است. تجربه کار با این برنامه بسیار مشابه سایر برنامه های اسکن اسناد است که برای اندروید ارائه شده اند. در پایین صفحه، یک دکمه دوربین مشاهده می کنید که مشخصاً قابلیت دوربین درونی برنامه را فعال می کند.

در حالیکه MyScan نمای کلی بسیار خوبی نمایش می دهد، CamScanner در این بخش بسیار ساده است. نمای کلی و AR اضافه ای در این برنامه وجود ندارد (هرچند همان طور که در ابتدا گفتیم ما فقط به دنبال نتیجه نهایی هستیم).

CamScanner2

پس از گرفتن عکس از صفحه ای که می خواهید آن را اسکن کنید، برنامه گوشه های کاغذ را تشخیص داده و برای تبدیل آن به بهترین حالت، عکس را برش می زند. ادامه فراید شبیه به سایر برنامه هاست.

اما نتایج به دست آمده دارای تفاوت هایی با برنامه های دیگر است. در شرایط نوری یکسان و موقعیت قرارگیری کاغذ و تلفن مشابه، این برنامه متن های شفاف تر و دارای قابلیت خوانش بهتری ارائه می کند. متنی که توسط این برنامه اسکن شده باشد را می توانید به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید.

با همه این تعاریف باز هم باید قبول کنید که کیفیت برنامه با اسکنرهای رومیزی زمین تا آسمان فاصله دارد.

به اشتراک گذاری اسناد بسیار ساده است. با CamScanner می توانید از گزینه های زیر استفاده کنید:

  • Gmail
  • شبکه های اجتماعی
  • ذخیره سازی در گالری
  • بارگذاری / فکس / پرینت
  • سایر گزینه های اشتراک گذاری اندروید

۴- Tiny Scan

همان طور که قبلاٌ هم گفتیم، عملکرد کلی برنامه های اسکن مشابه هم هستند و Tiny Scan هم از این گذاره مجزا نیست. شبیه سایر برنامه ها، صفحه اصلی برنامه دارای یک گزینه دوربین است که قابلیت دوربین آن را فعال می کند تا کار اسکن را آغاز کنید.

Tiny Scan هم گوشه های کاغذ را تشخیص داده و زاویه و بعد را تنظیم می کند. شما می توانید به صورت دستی هم گوشه ها را مشخص کنید تا اگر برنامه در این کار موفق نبود مشکلی برای اسنادتان پیش نیاید. به هر حال باید گفت تا زمانی که رنگ پشت زمینه متفاوت از رنگ کاغذی که آن را اسکن می کنید باشد، برنامه به خوبی از عهده این کار بر می آید.

نتیجه نهایی قابل قبول است. متن کاملا قابل خواندن است اما اندکی نویز روی آن وجود دارد. از لحاظ کیفیت، Tiny Scan ضعیف تر از My Scans و بهتر از CamScanner است.

TinyScan-Pro-iPhone-PDF-scanner

به کمک این برنامه می توانید PDF های اسکن شده را به وسیله ایمیل به اشتراک گذاشته و یا آن را در گالری دستگاهتان ذخیره کنید تا از آنجا به هر صورتی که خواستید تصاویر را هم رسانی کنید. همچنین می توانید برای ذخیره سازی و یا به اشتراک گذاری، سه سایز فایل کوچک، متوسط و بزرگ را انتخاب کنید.

نسخه حرفه ای برنامه با Dropbox، Evernote، Box، OneDrive و Google Drive یکپارچه سازی شده است (که مورد آخر خودش هم دارای قابلیت اسکن کردن است).

۵- Simply Scan

برنامه Simply Scan اخیرا توسط یکی از کاربران Reddit با نام AggieDev ارائه شده است. به گفته توسعه دهنده این برنامه، بسیاری از برنامه های اسکن دارای عملکردهای اولیه یکسانی هستند، اما به محض اینکه به چیزی بیش از این عملکردهای ساده نیاز داشته باشید باید برای بیشتر برنامه های مبلغی در حدود ۵ دلار بپردازید. معمولاٌ این قابلیت های خریداری شده ویژگی هایی نظیر اضافه کردن چندین صفحه به یک سند PDF، حذف کردن واترمارک ها از اسکن های انجام شده و … را انجام می دهند. هدف Simply Scan ارائه همین قابلیت ها با قیمتی کمتر در مجموعه ای با طراحی متریال است.

SimplyScan - Android app1

قبل از آنکه خیلی سریع نتیجه گیری کنیم باید گفت این برنامه در ابتدای راه قرار داشته و جا برای پیشرفت دارد. توسعه دهنده این برنامه نیز به نظرات کاربران توجه کرده و سعی می کند آن را بهبود بخشد. با این شرایط، Simply Scan برنامه اسکنی جدید است که می توانید در آینده تبدیل به بهترین برنامه در این گروه شود. طراحی ساده (استفاده از همه عناصر طراحی متریال گوگل) و راهنمایی های کاربردی، استفاده از آن را بسیار آسان می کنند. نتیجه نهایی نیز قابل مقایسه با سایر برنامه های پیشرفته است. اما همان طور که اشاره شد ضعف هایی نیز وجود داشته و جا برای پیشرفت وجود دارد.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • راهنمایی های مناسب در اولین مرتبه استفاده
  • قیمت مناسب برای نسخه حرفه ای (۰٫۹۹$) با قابلیت حذف واترمارک ها، اسکن چند صفحه ای، دسته بندی اسناد اسکن شده در پوشه های مجزا، کنترل کیفیت PDF
  • نداشتن قابلیت های بی مورد و اضافه

نقاط ضعف

  • نداشتن حالت سیاه و سفید واقعی
  • نبود قابلیت تشخیص خودکار گوشه ها

۶- استفاده از Google Drive برای اسکن اسناد

بسیاری از افراد به صورت روزانه از Google Drive استفاده می کنند و اسناد زیادی روی فضای ابری گوگل ذخیره می کنند. به نظر می رسد گوگل نیز راهی برای اسکن اسناد با تلفن های اندرویدی در اختیار کاربران قرار داده است.

اسکن کردن اسناد به کمک تلفن هوشمند اندرویدی به وسیله Google Drive بسیار ساده است. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید تا از کیفیت بسیار خوب اسکن گوگل شگفت زده شوید:

  1. برنامه Google Drive را به آخرین نسخه بروز سانی کنید
  2. برنامه را باز کرده و روی دکمه + قرمز رنگ کلیک کنید
  3. گزینه اسکن را انتخاب کنید
  4. از سند مورد نظرتان عکس بگیرید

img_54e27a8d086a3

تنها نقطه ضعف این قابلیت Google Drive، حالت تنظیم ابعاد است که ممکن است کار را خراب کند. بنابراین اگر تلفنتان را موازی با صفحه کاغذ بگیرید مشکل خاصی نخواهید داشت.

نتیجه گیری

آزمایشی که انجام دادیم به کمک یک دستگاه Nexus 5 (که در مقایسه با سایر تلفن های اندرویدی دارای دوربین متوسطی است) و یک برگه A4 در شرایط نوری متوسط با نورهای LED نسبتا گرم صورت گرفته است.

اسکن کردن اسناد، ذخیره کردن آنها به صورت PDF و هم رسانی با سایرین بسیار ساده است. بهترین برنامه های موجود در بازار کیفیت بسیار خوبی ارائه می کنند و می توانید از این برنامه ها برای مصارف شخصی و یا حرفه ای استفاده کنید. با این حال، اسکنر های رومیزی از لحاظ کیفیتی بسیار فراتر از تلفن های هوشمند هستند و نباید توقع زیادی از آنها داشته باشید.

اگر شما از برنامه هایی استفاده می کنید که کیفیت بهتری دارند، بسیار خوشحال می شویم اگر آنها را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

[منبع: TrendBlog]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *