Samsung Galaxy S6 در مقابل LG G3

Samsung Galaxy S6 در مقابل LG G3
  • 1394/2/1
  • مهدي ده نبي
  • 8

سال گذشته تلفن هوشمند G3 که محصول کمپانی مشهور الجی است، با طراحی شیک و مشخصات سخت افزاری خود، نظر بسیاری از علاقمندان دنیای تکنولوژی را به خود جلب کرد. در حالی که G3 همچنان در حال درخشش است، سامسونگ دست به معرفی پرچمدار جدید خود با نام گلکسی اس ۶ زد.

اگر شما به دنبال خرید تلفن هوشمند جدید هستید و بین جی ۳ و گلکسی اس ۶ مردد مانده اید، در این بررسی با گویا آی تی همراه باشید تا این دو غول امروزی دنیای تکنولوژی را با هم مقایسه کرده و شما را در مورد مشخصات آنها بیش از پیش مطلع سازیم.

ما در این مقاله، این دو تلفن هوشمند را از لحاظ طراحی، صفحه نمایش، رابط کاربری، سخت افزار، ابزارهای ارتباطی، دوربین، کیفیت مکالمات و عمر باطری مورد قیاس قرار خواهیم داد. با این تفاسیر، شما قادر خواهید بود تا تصمیم خود را راحت تر بگیرید و گزینه مناسب را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.


 

طراحی

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-06

گلکسی اس ۶ ، طراحی سری قبل محصولات گلکسی را به خود می بیند، اما دیگر خبری از پلاستیک نبوده و ترکیب آلومینیوم و شیشه، جای آن را گرفته است. اما جی ۳، دارای بدنه ای از جنس پلاستیک است که البته از مقاومت و کیفیت خوبی برخوردار می باشد. اما حقیقتا در مقابل حس لمس بدنه گلکسی اس ۶ ، حرفی برای گفتن ندارد. سامسونگ برای طراحی گلکسی اس ۶ ، نهایت دقت را به کار گرفته و با تکیه بر گوریلا گلس ۴ که پشت و جلوی دستگاه را در بر می گیرد، استحکام فوق العاده را به پرچمدار جدید خود بخشیده است. از نظر لوکس بودن، جی ۳ در مقابل گلکسی اس ۶ ، در رده پایین تری قرار می گیرد. اما مزیت آن نسبت به طرف مقابل، خوش فرم بودن و ارگونومی فوق العاده آن هنگام در دست گرفتن است.

حالا که صحبت از ارگونومی دستگاه ها شد، اجازه بدهید تا به مبحث سایز این دو تلفن هوشمند برپدازیم. گلکسی اس ۶ دارای ابعاد ۶٫۸ * ۷۰٫۵ * ۱۴۳٫۴ میلیمتر و وزن ۱۳۸ گرم و در مقابل جی ۳ از ابعاد ۸٫۹ * ۷۴٫۶ * ۱۴۶٫۳ و وزن ۱۴۹ گرم بهره می برد. گلکسی اس ۶ جمع و جور تر به نظر می رسد، چرا که صفحه نمایش آن در مقابل جی ۳ ، ۰٫۴ اینچ کوچکتر بوده و با وجود آلومینیوم، وزن آن نیز سبکتر ار رقیب خود است.

فرق اساسی گلکسی اس ۶ و جی ۴ در طراحی، در قسمت قرارگیری دکمه های سخت افزاری است. در پرچمدار سامسونگ، این دکمه ها در کناره دستگاه قرار داده شده اند. حال آنکه در طرف مقابل و در پرچمدار شرکت الجی، دکمه های سخت افزاری در پشت دستگاه جای خوش کرده اند. فرق مهم دیگر آنها، نبود قابلیت کاهش یا افزایش میزان حافظه و عدم پشتیبانی از درگاه microSD در گلکسی اس ۶ است که البته این فقدان، توسط سنسور اثر انگشت جبران شده است که در مباحث بعدی به آن خواهیم پرداخت.

به عنوان خلاصه، گلکسی اس ۶ از لحاظ طراحی بهتر از محصول رقیب عمل کرده و جمع و جورتر، سبکتر و جنس بدنه آن نیز از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. اما کماکان جی ۳ با بهره گیری از صفحه نمایش بزرگتر ۵٫۵ اینچی، پشتیبانی از درگاه کارت حافظه microSD و همچنین قابلیت تعویض باطری، همچنان یک محصول جذاب و مهم در رده تلفن های هوشمند به حساب می آید.


 

صفحه نمایش

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-04

از نظر صفحه نمایش، خوشبختانه هر دو دستگاه از مشخصات بسیار خوبی برخوردار هستند. گلکسی اس ۶ دارای صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۲۵۶۰*۱۴۴۰ با تراکم پیکسلی ۵۷۷ و در مقابل جی ۳ دارای صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۵۶۰*۱۴۴۰ و تراکم پیکسلی ۵۳۸ است.

در مبحث گرمای رنگ ها، اختلاف زیادی بین این دو تلفن هوشمند وجود دارد. صفحه نمایش گلکسی اس ۶ دارای گرمای رنگی ۶۵۸۴ درجه کلوین است که نزدیکی قابل قبولی به دمای استاندارد، یعنی ۶۵۰۰ درجه کلوین دارد و به همین دلیل، رنگ های آن گرم و واقعی به نظر می رسند. در مقابل صفحه نمایش الجی جی ۳ با گرمای رنگی ۷۰۹۹ درجه کلوین که تفاوت بسیار زیادی با میزان استاندارد دارد، رنگ های سردتری نسبت به رقیب خود به کاربر نمایش می دهد.

در مبحث میزان روشنایی صفحه نمایش نیز، گلکسی اس ۶ نیز گوی سبقت را از میان تمامی رقبا دزدیده و با به دست آوردن امتیاز ۵۳۶ در این قسمت، عنوان نخست را از آن خود کرده است. به همین دلیل، در زیر تابش شدید نور خورشید نیز شما هیچگونه مشکلی را برای کار با صفحه نمایش گلکسی اس ۶ احساس نخواهید کرد. در مقابل نیز برای کمترین میزان روشنایی نیز، گلکسی اس ۶ با کسب امتیاز ۲، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به این ترتیب، هنگام خواب شبانه نیز می توانید بدون اذیت شدن چشم، به کار کردن با این تلفن هوشمند بپردازید. در مقابل جی ۳ با کسب امتیاز ۴۵۵ ، عملکرد نسبتا مناسبی را از خود نشان داده و با این وجود در زیر تابش مستقیم نور خورشید، با کمی مشکل می توانید کارهای خود را انجام دهید. در قسمت حداقل میزان نور نیز جی امتیاز ۹ را به خود اختصاص داده است.

در جدول زیر می توانید مقایسه ای بین صفحه نمایش گلکسی اس ۶ و جی ۳ را مشاهده نمایید.

۳


 

رابط کاربری و قابلیت ها

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-10

در قسمت رابط کاربری، سامسونگ کمی بهتر عمل کرده است. سایز آیکون های بزرگتر در پرچمدار سامسونگ، باعث شده تا کنترل و استفاده با یک دست از گوشی راحت تر به نظر برسد. کارهایی که اغلب مردم انجام می دهند مانند چک کردن ایمیل، اطلاع از وضعیت آب و هوا و همچنین برقرار کردن تماس، به راحتی توسط یک دست در هر دو دستگاه قابل انجام است. ضمنا الجی با در نظر گرفتن توییک هایی مانند فرستادن کیبورد به انتهای چپ یا راست صفحه نمایش، تایپ با یک دست را برای کاربران بسیار آسان تر کرده است.

حال به بررسی امکانات تخصصی این دو گوشی هوشمند می پردازیم. سیستم پرداخت سامسونگ و قابلیت KnockOn/KnockCode الجی.

سیستم پرداخت سامسونگ در حال حاضر در کشور کرده قابل اجرا است و قصد دارد تا جایگاه سیستم پرداخت اپل که سال گذشته معرفی شد را بگیرد. این سیستم پرداخت توسط قابلیت اثر انگشت در گلکسی اس ۶ انجام می پذیرد. همچنین توسط این امکان، شما می توانید لاگین ها و خریدهای خود را نیز انجام دهید.

سیستم KnockOn در جی ۳ نیز به شما این امکان را می دهد تا با دو بار ضربه به صفحه نمایش، آن را در اصطلاح آنلاک و آماده پاسخگویی کنید و همچنین KnockCode به شما این قابلیت را می دهد تا با ضربه به صفحه نمایش به صورت پترن یا کدهای مخصوص، تلفن هوشمند خود را به صورتی امن آنلاک و آماده پاسخگویی کنید.

۱

با وجود تفاوت هایی که در سیستم عامل های سامسونگ و الجی وجود دارد، هر دوی آنها موفق شده اند تا کاربران را راضی نگه داشته و موفقیت قابل ملاحظه ای را از آن خود کنند. اما در مقام مقایسه، ما رابط کاربری الجی را به دلیل دلچسب بودن، سادگی و همچنین بهری گیری از قابلیت های کاربردی، بیشتر می پسندیم. اما رابط کاربری سامسونگ نیز در حال بهبود هست و هر نسخه نسبت به نسخه پیشین، دارای بهبودهایی می باشد.


 

پردازشگر

به مبحث مهم و اصلی تلفن های هوشمند، یعنی پردازشگر رسیدیم.

گلکسی اس ۶ با بهره گیری از پردازنده هشت هسته ای Exynos 7420 با معماری ۶۴ بیت، گرافیک Mali-T760 و ۳ گیگابایت رم DDR4 ، عملکرد فوق العاده ای را از خود در انواع تست ها نشان داد. بسیاری از علاقمندان و تحلیلگران، اصلا توقع عملکرد اینچنینی را از ایک تلفن هوشمند نداشتند و خوشبختانه گلکسی اس ۶ با پشت سر گذاشتن انواع تست ها، نظر خیل عظیمی از کاربران را به خود جلب کرد.

در مقابل، جی ۳ با بهره گیری از پردازنده Snapdragon 801 ، حرفی برای گفتن نداشت. چرا که این پردازنده چهار هسته ای با معماری ۳۲ بیت شرکت کوالکام، متعلق به سال گذشته است و یک سال از تولد آن می گذرد. همچنین گرافیک Adreno 330 آن نیز متعلق به سال گذشته است. با این حال این پردازنده و گرافیک، عملکرد خوب و قابل قبولی را در مقابل بازی ها و ویدئوهای ۴K از خود نشان داده اند.

قدرت پردازنده گلکسی اس ۶ با بهره گیری از فلش مموری UFS 2.0 ، از رقبای خود بسیار بالاتر است و تقریبا سرعتی معادل ۲٫۷ برابر نسبت به سایر تلفن های هوشمند را در اختیار کاربر می گذارد. در نتیجه سرعت بارگذاری و انجام عملیات به طرز محسوسی بالا رفته است.

در جدول زیر، می توانید مقابسه ای بین پردازنده این دو تلفن هوشمند شاهد باشید.

۴


 

اینترنت و ارتباطات

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-22

هر دو دستگاه گلکسی اس ۶ و جی ۳ از تکنولوژی های :

  • وای فای
  • بلوتوث
  • ان اف سی
  • جی پی اس
  • ۳جی
  • LTE

پشتیبانی می کنند که نشان دهنده پوشش مناسب تمامی روش ارتباطی است. همچنین هر دو دارای پورت microUSB 2.0 برای انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه هستند.

۲

گلکسی اس ۶ از بلوتوث نسخه ۴٫۱ پشتیبانی می کند، در حالی که جی ۳ دارای بلوتوث نسخه ۴٫۰ است. در این قسمت، شرح این نکته لازم است که با خرید هر کدام از دستگاه ها، از لحاظ ارتباطات و اینترنت، چیزی را از دست نداده اید. چرا که این دو تلفن هوشمند در این قسمت، کاملا مانند یکدیگر عمل می کنند. البته گفتن این نکته نیز لازم به نظر می رسد که مطمئنا وب گردی روی دستگاهی با مشخصات امروزی و جدیدتر، سریعتر خواهد بود.


 

دوربین

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-03

گلکسی اس ۶ دارای دوربین پشت ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم F1.9 با قابلیت های لرزشگیر اپتیکال، HDR، بالانس سفیدی تصویر مادون قرمز و فوکوس اتوماتیک است. همچنین دوربین جلوی این دستگاه نیز ۵ مگاپیکسل است تا علاقمندان سلفی را راضی نگه دارد.

در عکس زیر، می توانید رابط کاربری اپلیکیشن دوربین جی ۳ ( تصویر بالا ) و گلکسی اس ۶ ( تصویر پایین ) را مشاهده نمایید.

۱

در مقابل، جی ۳ دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 با قابلیت فوکوس اتوماتیک است. دوربین این دستگاه اگرچه گلکسی اس ۶ ضعیف تر به نظر می رسد، اما عملکرد سریع تری را از خود نشان داده و در شرایط نور خوب، عکس های بسیار زیبایی را شکار می کند. عکس های شکار شده توسط جی ۳ کمی دارای گرمای رنگی زیاد است. اما مطمئن باشید که این موضوع شما را آزار نخواهد داد.

عکس های گرفته شده با دوربین جی ۳ ( تصویر پایین ) و گلکسی اس ۶ ( تصویر بالا ) را با هم مرور می کنیم.

۱۱-۱

۲۲-۱

۳۳-۱

۴۴-۱

۵۵-۱

۶۶-۱

در جدول زیر می توانید مقایسه ای بین عملکرد دوربین دو دستگاه را مشاهده نمایید.

۱

در قسمت ضبط ویدئو نیز هر دو دستگاه عملکرد یکسانی داشته و توانایی ضبط ویدئوهای ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و بهره گیری از سنسور لرزشگیر اپتیکال برای ثبت ویدئوهای پایدارتر را دارا می باشند. اما گلکسی اس ۶، همانطور که پیشتر گفته شد به دلیل دارا بودن حافظه فلش UFS 2.0، دارای سرعت بیشتری در این زمینه می باشد. به این معنی که از زمان باز کردن اپلیکیشن دوربین تا ذخیره فیلم دلخواه، همه چیز با سرعت بیشتری نسبت به جی ۳ صورت می پذیرد. اما تفاوتی که در این قسمت وجود دارد، این است که گلکسی اس ۶ دارای قابلیت ضبط فیلم های ۱۰۸۰ با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است که جی ۳ از این قابلیت بی بهره است. اما با نصب برنامه های سوم شخص، می توانید این کمبود را نیز برطرف نمایید.


 

سرگرمی و چند رسانه ای

در قسمت سرگرمی و چند رسانه ای، با وجود امکانات سخت افزاری قوی تر گلکسی اس ۶ ، می توان گفت که هیچگونه تفاوتی بین دو دستگاه وجود نداشته و عملکرد یکسانی را از خود نشان می دهند. ذکر این نکته لازم است که اسپیکرهای جی ۳ ، از رقیب خود یعنی گلکسی اس ۶ بهتر عمل کرده و در نتیجه، می توانید کیفیت صدای بهتری را از آن انتظار داشته باشید.

رابط کاربری موزیک پلیر جی ۳ ( تصویر راست ) و گلکسی اس ۶ ( تصویر چپ ) را می توانید در عکس زیر مشاهده نمایید.

۱

در جدول زیر نیز می توانید مقایسه کیفیت صدای این دو تلفن هوشمند را شاهد باشید.

۱


 

 

کیفیت مکالمه

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-09

در مبحث کیفیت مکالمه نیز جی ۳ عملکرد بهتری را از خود نشان داده است. طبق بررسی هایی که ما بین این دو تلفن هوشمند انجام دادیم، کیفیت صدای مکالمه در گلکسی اس ۶ کمی پایین به نظر می رسد. در مقابل، کیفیت صدای رفت و برگشت در جی ۳ بسیار مطلوب و قابل قبول است.

در قسمت اسپیکرها، هر دو دستگاه عملکرد یکسانی را از خود نشان داده و صدای دریافت شده کاملا مطلوب و قابل قبول است.

در نهایت، هر دو تلفن هوشمند به نسبت، عملکرد یکسانی داشته و انتظار سورپرایز از آنهای نباید داشته باشید.


 

 

باطری

Samsung-Galaxy-S6-vs-LG-G3-11

گلکسی اس ۶، دارای باطری ۲۵۵۰ میلی آمپری است. راستش را بخواهید با توجه به مشخصات سخت افزاری پرچمدار سامسونگ، ما انتظار بیشتری از باطری دستگاه داشتیم. باطری ۲۵۵۰ میلی آمپری گلکسی اس ۶ ، می تواند ۷ ساعت و ۱۴ دقیقه به صورت کار مداوم دوام آورد که می تواند در مقابل رقیب خود، عملکردی قابل قبول به نظر آید. چرا که با وجود باطری ۳۰۰۰ میلی آمپری در جی ۳، این تلفن هوشمند قابلیت تنها ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه کار مداوم را در اختیار شما می گذارد. پس شما باید کارهای خود را با مدیریت بیشتری انجام دهید.

گلکسی اس ۶ و جی ۳، هر دو از فناوری شارژ وایرلس بهره می برند. اما تفاوت آنها در این است که برای جی ۳، شما نیاز به خرید یک قطعه جداگانه برای بهره گیری از این قابلیت خواهید داشت. اما امکان شارژ وایرلس به صورت پیشفرض در گلکسی اس ۶ وجود دارد. اگرچه سامسونگ، پد مخصوص شارژ وایرلس را در جعبه پرچمدار خود قرار نداده و آن را به صورت جداگانه به فروش می رساند.

اما جی ۳ دارای قابلیتی است که گلکسی اس ۶ از آن بی بهره است و آن هم تعویض باطری است. به این صورت که شما می توانید یک باطری فول شارژ شده را همراه خود داشته و به محض پایان یافتن شارژ باطری دستگاه، آن را تعویض کرده و ادامه کار خود را با دستگاه انجام دهید.

در جدول زیر می توانید بنچمارک باطری این دو دستگاه را مشاهده نمایید.

۱


 

 

در نهایت، امیدواریم این بررسی برای شما کاربران محترم گویا آی تی مفید واقع شده و به شما در تصمیم گیری بین این دو پرچمدار کمک کرده باشیم. ممنون از این که با ما تا پایان این بررسی همراه بودید. لطفا نقطه نظرات خود را پیرامون این بررسی با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. تو دوربین انگار G3 بهتر بوده.ولی تو باتری شکست خورده واقعیه. تو مقایسه صفحه نمایش هم که s6 خیلی بهتره.البته قیمتشونم قابل مقایسه نیست. امیدوارم G4 از هر لحاظ بهتر از نسل قبلی باشه.باتریش یاید شاهکار باشه.

    1. بله با شما موافقم. تو دوربین G3 با اینکه ۱ سال پیش از گلکسی اس ۶ تولید شده٬ واقعا بهتر عمل کرده.

    1. باید ببینید نیاز هاتون با کدوم یکی از این دو سازگار هست. از تمامی لحاظ این دو گوشی با هم مقایسه شدن. تعجب می کنم که نمیتونید انتخاب کنید 🙂

    1. دسستتون درد نکنه بابت زحمت کشیدن این بررسی. ولی این که ال جی۳ اصل نیس که.یه مدل دیگه از جی۳ است !فک کنم g3 beat باشه.
      راستش خودم امروز رفتم بازار موبایل واسه پرسش قیمتای g3 g2, وقتی اونجا این اس ۶ رو دستم گرفتم و برنامه هاشو دیدم وااااای خیلیییی خوشم اومد ازش! اعتراف میکنم که خیلی خفنه!آخه قبلش از مدل سامسونگ بدم میومد.ولی نمیتونم اون قیمت بخرمش ولی میدونم که میارزه

  2. دسستتون درد نکنه بابت زحمت کشیدن این بررسی. ولی این که ال جی۳ اصل نیس که.یه مدل دیگه از جی۳ است !فک کنم g3 beat باشه.
    راستش خودم امروز رفتم بازار موبایل واسه پرسش قیمتای g3 g2, وقتی اونجا این اس ۶ رو دستم گرفتم و برنامه هاشو دیدم وااااای خیلیییی خوشم اومد ازش! اعتراف میکنم که خیلی خفنه!آخه قبلش از مدل سامسونگ بدم میومد.ولی نمیتونم اون قیمت بخرمش ولی میدونم که میارزه

    1. سلام. دوست عزیز مطمئن باشید که این جی ۳ هست و این مقایسه، یه جورایی نامردی هست. چون باید بین محصول امسال هر دو شرکت مقایسه انجام می شد 🙂

      باید منتظر اومدن جی ۴ بمونیم تا ببینیم الجی، چه حرفایی برای گفتن داره 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *