نقد و بررسی اپلیکیشن نمایشگاه بین المللی کتاب

نقد و بررسی اپلیکیشن نمایشگاه بین المللی کتاب
  • 1394/2/16
  • محمد رضایی یزدی
  • 1

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب از آن دسته رویدادهایی است که همیشه با استقبال زیادی از طرف اقشار مختلف مردم و بالاخص قشرهای فرهنگی روبرو بوده است.

قدیم ها که خبری از موبایل و تبلت و اپلیکیشن های جور و واجور نبود برای پیدا کردن غرفه، ناشر و کتاب مورد نظر خود بعضی مواقع مجبور بودیم وقت زیادی را صرف کنیم. تعداد ناشرانی که در این رویداد فرهنگی شرکت میکنند کم نیست و پیدا کردن ناشر مورد نظر و عناوین کتاب هایی که میخواهید وقت زیادی میطلبد. خوشبختانه اخیرا اپلیکیشنی برای بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب عرضه شده که تا حد زیادی میتواند در این زمینه کمک کننده باشد. در زیر به نقد و بررسی کوتاه این اپلیکیشن میپردازیم.

 screenshot_2_q90

قبل از هر چیز برای استفاده از این برنامه باید در آن ثبت نام کنید که بیشتر از چند دقیقه وقت شما را نمیگیرد و با وارد کردن اطلاعاتی همچون آدرس ایمیل، نام، نام خانوادگی و رمز عبور انجام میشود. پس از ثبت نام با صفحه نخستین برنامه مواجه خواهید شد که ۶ انتخاب اصلی را پیش روی شما میگذارد. این انتخاب ها به صورت آیکن های رنگی و کاملا واضح دیده میشوند و ۵ تای آنها مربوط به ناشران و یکی باقیمانده مربوط به نقشه نمایشگاه است. ۵ آیکنی که مربوط به ناشران میشوند عبارتند از: دانشگاهی، عمومی، کودک و نوجوان، آموزشی و بین المللی. آیکن نقشه نمایشگاه نیز نقشه نمایشگاه را به صورت سه بعدی به شما نشان میدهد. این گزینه یکی از گزینه های بسیار به درد بخور این اپلیکیشن است. شما به هر دلیلی در نمایشگاه راه خود را گم کنید میتوانید با مراجعه به این بخش از اپلیکیشن موقعیت مکانی خود را در نمایشگاه شناسایی کرده و مسیر درست را پیدا کنید. ضمنا این نقشه قابلیت بزرگنمایی نیز دارد و روی آن میتوانید موقعیت غرفه ها، درب های ورودی، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، دفتر پست، نمازخانه، استراحتگاه، کمیته روابط عمومی و ایستگاه های مترو را ببینید. همچنین نام خیابان های اطراف نمایشگاه نیز در نقشه مشخص شده است.

 screenshot_3_q90

همانطور که گفتیم ناشران در این اپلیکیشن در ۵ دسته بندی ناشران دانشگاهی، ناشران عمومی، ناشران کودک و نوجوان، ناشران آموزشی و ناشران بین المللی قرار میگیرند که به صورت ۵ آیکن رنگی در صفحه اول برنامه نشان داده میشوند. با لمس هر کدام از این آیکن ها شاهد لیست بلند بالایی از ناشرانی خواهید بود که در آن دسته بندی قرار میگیرند. در زیر نام هر ناشر، آدرس دقیق آن در نمایشگاه بین المللی را میتوان دید، همچنین در منتهی الیه سمت چپ نام هر ناشر آیکنی شبیه به نقشه وجود دارد که وقتی آن را لمس کنید موقعیت ناشر مربوطه روی نقشه به شما نشان داده خواهد شد. نمایش لیست ناشران در این اپلیکیشن هوشمند است به این معنا که در ابتدا نام ۵ یا ۶ ناشر به شما نشان داده میشود و در صورتی که شما با حرکت طولی انگشت روی صفحه نمایشگر به پایین لیست بروید ناشران بیشتری بارگذاری و نمایش داده خواهند شد. در واقع اپلیکیشن از همان ابتدا تمام ناشران را بارگذاری نمیکند که میتواند باعث بهبود قابل توجه عملکرد آن شود.

 screenshot_4_q90

در صورتی که انگشت خود را روی نام هر کدام از ناشران بگذارید شاهد لیستی از کتاب هایی خواهید بود که توسط آن ناشر منتشر شده و در نمایشگاه موجود است. برای راحتی کار در زیر نام کتاب نام ناشر و آدرس آن نیز نوشته شده است. در منتهی الیه سمت چپ نام هر کتاب آیکن فلشی را میبینید که در صورت لمس آن اطلاعات بیشتری راجع به آن کتاب در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در واقع با این کار صفحه جدیدی باز خواهد شد که در بالای آن نام کتاب بزرگ نوشته شده و در زیر آن نام ناشر، سال انتشار، نام نویسنده، آدرس غرفه و قیمت کتاب را خواهید دید. در همین صفحه دو آیکن قلب و نقشه نیز وجود دارند که با لمس آیکن قلب کتاب مربوطه به لیست کتاب های مورد علاقه شما اضافه خواهد شد و با لمس آیکن نقشه موقعیت مکانی غرفه ناشر که میتوانید از آنجا کتاب را تهیه کنید روی نقشه به شما نشان داده خواهد شد. همچنین دکمه ای هم در پایین صفحه برای درخواست نسخه الکترونیک کتاب نیز وجود دارد.

 screenshot_5_q90

اپلیکیشن دارای قابلیت جستجو نیز میباشد. نوار جستجو در بالای همان صفحه اول قرار دارد و در آنجا شما میتوانید نام کتاب، نویسنده یا ناشر مورد نظر خود را جستجو کنید. نتایج جستجو نیز در صفحه باریکه (تب) عنوان، نویسنده و ناشر به شما نشان داده خواهند شد فارغ از اینکه عملا چه کلمه یا عبارتی را جستجو کرده اید. اگر انگشت تان را از سمت راست به چپ صفحه نمایشگر بکشید شاهد نوار کناری برنامه خواهید بود که گزینه های خانه (صفحه اول برنامه)، نقشه، ناشران، جستجو، علاقمندی و توسعه دهنده در آن قرار گرفته اند. در صورتی که گزینه توسعه دهنده را لمس کنید اطلاعاتی راجع به توسعه دهنده های برنامه و اهداف آنها خواهید دید. شایان ذکر است که عرضه این اپلیکیشن نتیجه همکاری بسیار نزدیک کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب، شرکت پنجره دهم فناوری همراه آرین و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران میباشد.

دریافت نسخه اندروید

دریافت نسخه آی او اس

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. ممنون جناب یزدی بابت این مقاله خوب 🙂

    امیدوارم این دست اپلیکیشن های کاربردی به زبان پارسی، بیشتر و بیشتر در فروشگاه های نرم افزاری دیده و استفاده بشه 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *