احتمال ارتقای دوربین در آیفون بعدی اپل

احتمال ارتقای دوربین در آیفون بعدی اپل
  • 1394/2/30
  • حسین محمودزاده
  • 0

بنا به سخنان Kevin Wong تحلیلگر موسسه IHS چین، که در شبکه اجتماعی چینی Sina Weibo منتشر شده، ممکن است اپل تغییر قابل توجهی در سنسور دوربین گوشی های iPhone خود اعمال کند و مگاپیکسل آن ها را از ۸ به ۱۲ ارتقا دهد.

اگر این گفته حقیقت داشته باشد می توانیم شاهد یکی از بزرگترین تغییرات دوربین آیفون در طی سال های اخیر باشیم.

اپل از سال ۲۰۱۱ که iPhone 4S را روانه بازار کرد دوربین این سری از گوشی ها را برابر ۸ مگاپیکسل، ثابت نگه داشته است. با اینکه اپل شمار مگاپیکسل های گوشی های آیفون را ثابت نگه داشته، اما در چند سال اخیر بهبودهایی بر روی آن ها صورت داده که به عنوان مثال می توان به بزرگتر کردن اندازه مگاپیکسل ها اشاره کرد.

برای درک بهتر این موضوع باید اشاره کوتاهی در مورد نحوه کار دوربین ها داشته باشیم. یک مگاپیکسل در واقع فیلتری برای ورود نور در هنگام عکاسی می باشد و هرچه نور بیشتری توسط دوربین جذب شود تصاویر کیفیت بهتری خواهند داشت.

iphone-camera-2پس با توجه به مطلب فوق به نظر می رسد هر چه تعداد مگاپیکسل ها بیشتر باشد، عکس کیفیت بهتری خواهد داشت. ولی آیا کیفیت تصویر تنها به تعداد مگاپیکسل ها وابسته است؟ مطمئنا این گونه نیست.

با این که افزایش مگاپیکسل ها می تواند به ثبت تصاویر با کیفیت تری منجر شود، ولی لزوما نمی تواند تنها عامل در این زمینه به شمار آید. سایز و اندازه مگاپیکسل ها نیز در بین از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و در کیفیت نهایی تصاویر تاثیر زیادی دارد.

متخصصان، نحوه دریافت نور توسط مگاپیکسل ها را به جمع آوری آب توسط سطل تشبیه می کنند. اگر هر مگاپیکسل را یک سطل و نور را نیز آب در نظر بگیریم، برای اینکه بتوانیم آب بیشتری جمع کنیم علاوه بر تعداد سطل ها، اندازه آن ها نیز مهم خواهد بود.

این روشی است که اپل در جند سال اخیر در پیش گرفته و با اینکه تعداد مگاپیکسل ها را در گوشی آیفون ثابت نگه داشته، ولی با بزرگتر کردن آن ها توانسته کیفیت عکس های گرفته شده با آیفون را بالاتر برده و با گوشی های هوشمند دیگر موجود در بازار رقابت کند، در صورتی که در مقایسه با آنها از مگاپیکسل کم تری برخوردار است.

شرکت اپل در گوشی iPhone 5s اندازه مگاپیکسل ها را از ۱٫۴ میکرون به ۱٫۵ میکرون افزایش داده بود، در صورتیکه سایر گوشی های هم رده این گوشی مانند Galaxy S4 و Moto X به ترتیب دارای مگاپیکسل هایی با اندازه ۱٫۱۲ و ۱٫۴ میکرون بودند.

iphone-camera-1پس از آن اپل اندازه مگاپیکسل ها را نیز ثابت نگه داشت و به جای آن ویژگی های جدیدی به دوربین گوشی های خود اضافه کرد. مانند فوکوس بهتر و یا ویژگی “تثبیت نوری تصویر (optical image stabilization)” که در گوشی iPhone 6 Plus اضافه شده و از تار شدن تصاویر در هنگام لرزش دست جلوگیری می کند.

حال اگر پیش بینی آقای Wong صحیح باشد، نشان می دهد که اپل رویکرد متفاوتی در قبال دوربین گوشی های آیفون در پیش گرفته است. وی اشاره کرده است که اپل در صدد افزایش مگاپیکسل های دوربین آیفون می باشد و در عین حال اذعان کرده که اندازه این مگاپیکسل ها کوچکتر خواهد شد (که این می تواند به معنی جذب نور کمتر باشد).

این سخنان آقای Wong با سخنانی که قبلا تحلیلگر موسسه امنیتی KGI، آقای Ming-Chi Kuo در مورد گوشی های آیفون بیان کرده بود مطابقت دارند. وی ادعا کرده بود که گوشی بعدی آیفون از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، طراحی جدید و همچنین تکنولوژی Force Touch (که در ساعت های اپل و مک بوک جدید استفاده شده است) بهره خواهد برد.

یکی از وبلاگ نویسان مطرح نیز در نوامبر سال گذشته اعلام کرده بود که آیفون بعدی بزرگترین تغییر را در دوربین های این سری خواهد داشت. انتظار می رود در ماه سپتامبر (که معمولا اپل در این ماه از آیفون های جدید خود رونمایی می کند) اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر گردد.

منبع: [businessinsider]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *