دانشمندان موفق به ساخت پای پروتزی مصنوعی شدند که با ذهن کنترل می شود

دانشمندان موفق به ساخت پای پروتزی مصنوعی شدند که با ذهن کنترل می شود
  • 1394/3/5
  • راضیه نائین
  • 0

مهندسان پزشکی شرکت Össur تولیدکننده محصولات پروتزی ، موفق به ساخت پای مصنوعی شده اند که به طور کامل با فکر کاربر کنترل می شود . این پای مصنوعی با فناوری به نام Implanted MyoElectric Sensor  ساخته شده است.

در این فناوری، پای مصنوعی با بهره گیری از حس گرهایی که در ساختار آن کاشته شده است سیگنال هایی را به عضو مصنوعی ارسال  می کند و عضو مصنوعی را قادر می سازد که با کمک ذهن کاربر و به صورت ناخودآگاه سریع تر و طبیعی تر حرکت کند .

ossur-mind-control-limb-2

ایده ی این طرح از اواخر دهه ۱۹۶۰ در ذهن دانشمندان و محققان شکل گرفته بود اما تکنولوژی به آن حد از پیشرفت نرسیده بود تا این طرح عملی شود .

اما این پاهای مصنوعی چگونه کار می کنند ؟ به گفته ی مهندسان این پروژه، حس گرها به صورت ذره ای در پوست کاشته شده و به شخص اجازه می دهد با فکر کردن به پای خود آن را حرکت دهد. برای کاشت این حس گرها و قرار دادن پروتز و اتصال آن ها به هم نیاز به یک  عمل جراحی  ۱۵ دقیقه ای است .پس از این عمل دیگر نیازی به تعویض این پروتزها و حس گرها نخواهد بود . امکان بهره گیری از این فناوری در سایر اعضا بدن نیز مهیا است اما مشکل این است که هر عضو برای تکان خوردن نیازمند تمرکز جداگانه کاربر است .

ossur-mind-control-limb-5

یکی از افرادی که  این پای مصنوعی روی او  تست شده است ، برای اولین بار پس از تکان دادن پایش گریه کرده و گفته است : “شما مچ پای تان را به راحتی تکان می دهید اما من ۱۱ سال است که مچ پا ندارم.”

شرکت Össur این پروژه را یک پروژه ی جهانی می داند و امیدوار است طی ۳ تا ۵ سال آینده تمام کسانی که پای خود را از دست داده اند بتوانند با این فناوری یک پای مصنوعی با ساختار کاملا واقعی داشته باشند .
منبع :[gizmag]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *