نقد و بررسی گلکسی اس ۶ اکتیو

نقد و بررسی گلکسی اس ۶ اکتیو
  • 1394/5/2
  • پرهام
  • 1

مقدمه

امسال گلکسی اس ۶ تغییراتی ویژه ای را در بخش طراحی به خود دید و این نشان داد که کمپانی کره ای علاقه زیادی به طراحی تلفن های هوشمند زیبا و اعلاء دارد. از زمان گلکسی اس ۴، شرکت سامسونگ سری اکتیو از تلفن های خود را به عنوان یک نمونه ساده و کوچک تر از پرچمداران خود معرفی و ارائه می کرد.

امسال نیز همچون گذشته، کمپانی کره ای یک نسخه اکتیو از سری اس ۶ خود تولید کرده است. اگر به خاطر چشم پوشی سامسونگ از امکان ضد آب بودن در گلکسی اس ۶ ناراضی بودید، این امکان را می توانید در نسخه اکتیو آن تجربه کنید. علاوه بر این، تلفن مذکور مثل یک تانک محکم ساخته شده است، پس از افتادن احتمالی آن نترسید.

در مورد گلکسی اس ۶ اکتیو طبیعتا نکات مثبت و منفی مختلفی وجود دارد که آن ها را به طور ریز و کامل در ادامه بررسی خواهید خواهند.

گلکسی اس ۶ اکتیو بسیاری از امکانات درونی پرچمدار اصلی را با خود یدک می کشد اما از لحاظ بیرونی و بدنه، تلفنی کاملا متفاوت است.

جعبه این تلفن هوشمند شامل موارد زیر است:

  • خود تلفن ( گلکسی اس ۶ اج)
  • شارژر دیواری
  • کابل میکرو یو اس بی
  • دفترچه Quick Start
  • راهنمای سلامت، امنیت و گارانتی

طراحی

سلام به قابلیت ضد آبی و تحمل بدنه در افتادن از دست! شرکت سامسونگ گلکسی اس ۶ را برای عمری طولانی طراحی کرده است.

در یک نگاه، گلکسی اس ۶ اکتیو شباهت زیادی به نسخه سال قبل خود دارد، یکی از موارد همین مقاومت بدنه بالا است. اما در مقایسه با خود گلکسی اس ۶، نسخه اکتیو جهت دوام در شرایط سخت تر ساخته شده است.

Samsung-Galaxy-S6-Active-Review-029

جنس بدنه زخیم و بسیار مقاوم برای سری اکتیو که به مقاوت بالا مشهور هستند کاملا قابل پیش بینی بود. بیشتر بدنه این تلفن از جنس پلاستیک فشرده و مجکم است مطابق تصاویر طراحی بخش پشتی این محصول در نوع خود منحصر به فرد است، در حالی که جنس گوشه های تلفن محکم تر است. شباهت زیاد این محصول با نسخه سال قبل خود در نوع خود جالب به نظر می رسد، چرا که اکثر افراد طراحی مشابه با اس ۶ را برای این محصول پیش بینی می کردند. لازم به ذکر است بدنه پشتی اس ۶ اکتیو تا حدی محکم تر از سری قبلی است چرا که امکان دسترسی و تعویض باتری وجود ندارد.

در بدنه این محصول در تنها در چهار گوشه می توان پیچ هایی را جهت باز کردن و تعمیر تلفن مشاهده کرد. فناوری IP68 بدنه، این تلفن را در برابر هرگونه تهدیدی در طول روز مقاوم ساخته است و اس ۶ اکتیو به این سادگی ها آسیب نمی بیند. این تلفن هوشمند مقاوت در برابر گردخاک و آب (تا عمق یک و نیم متری به مدت سی دقیقه!) است.

اما یک نکته مثبت دیگر در طراحی، جایگاه میکرو یو اس بی است، بدین صورت که دیگر به خاطر ضد آب بودن نیازی به پوشاندن آن نیست چرا که سامسونگ این جایگاه را ضد آب طراحی کرده است و از بردن آن زیر آب هیچ ترسی نخواهیم داشت. در طول بررسی تلفن به طور اتفاقی از دستمان رها شد و با زمین سفت برخورد کرد؛‌ چند خراش در بخش های کناری تلفن نتیجه این اتفاق بود. گلکسی اس ۶ اکتیو از این رها شدن جان سالم به در برد، اما خراش افتادن بر روی بدنه امری طبیعی و غیر قابل انکار است.

Samsung-Galaxy-S6-Active-Review-004

اگر از دکمه های نرم افزاری اندروید در اس ۶ بیزار هستید، باید بگوییم در سری اکتیو این تلفن سه دکمه فیزیکی به جای آن ها تعبیه شده اند. متاسفانه دیگر از سنسور اثر انگشت خبری نیست، پس نه تنها امکان آنلاک کردن تلفن از طریق اثر انگشت وجود ندارد بلکه قابلیت Samsung Pay را نیز باید در این محصول به فراموشی سپرد. تغییرات دیگر شامل جایگان سیم کارت نانو ( نیاز به هیچ ابزاری جهت در آوردن سیم کارت نیست)، جایگاه ۳٫۵ میلی متری هدفون به بالای تلفن منتقل شده است و در نهایت اسپیکر در بخش پشتی تلفن تعبیه شده است.

با این حال این تلفن امکانات خاصی از اس ۶ را به همراه دارد؛از جمله این موارد می توان به سنسور ضربان قلب جهت اندازه گیری نبض، شارژ سریع میکرو یو اس بی ۲٫۰ و شارژ بی سیم اشاره کرد. منبع تغذیه اس ۶ اکتیو یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری است. دکمه های آنلاک و تنظیم صدا در دو طرف تلفن قرار گرفته اند. همچنین دکمه جدیدی در بالای دکمه های تنظیم صدا قرار گرفته است که به Active Key شهرت دارد و در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

صفحه نمایش

شرکت سامسونگ برای اس ۶ اکتیو همان صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی با  رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ (QHD) با پنل super AMOLED را در نظر گرفته است. تا الان می دانیم که تصاویر در صفحه نمایش اکتیو با تراکم پیکسلی بالا و کیفیت مطلوبی تولید می شوند، اما ویژگی های برتر در بخش های دیگری قرار گرفته اند.

در مجموع این تلفن همچون اس ۶ به دنبال نمایش رنگ های طبیعی است. با فناوری ۶۵۲۱K در بخش دمای تصاویر می توان گفت صفحه نمایش اس ۶ اکتیو تصاویر را گرم و سرد تولید می کند. علاوه بر این، با توجه به پنل به کار رفته در این محصول، رنگ مشکی با کیفیت منحصر به فردی در صفحه تولید می شود و زوایایی نمایش تصویر نیز مطلوب به نظر می رسند.

در بخش تولید رنگ، صفحه نمایش اس ۶ اکتیو با پرچمدار اصلی تفاوتی ندارد، هر دو تلفن در نمایش سایه ها بسیار دقیق و با کیفیت هستند. صفحه نمایش اکتیو ۶ در مقابل نور خورشید و روشنایی نیز بسیار قدرمند ظاهر شده است و با توجه به حالت کنتراست بالا عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. در مجموع در زمینه صفحه نمایش اس ۶ اکتیو گلایه های زیادی نمی توان داشت.

در نمودار زیر می توانید بررسی صفحه نمایش این محصول با گلکسی اس ۶ و همچنین اس ۵ اکتیو را مشاهده نمایید:

capture-20150724-023909

رابط کاربری و عملکرد

رابط کاربری تاچ ویز همیشه در زمینه عملکرد حرفه و ستودنی بوده است، اما نمی توان آن را بهترین دانست…

capture-20150724-023807

در بخش رابط کاربری گلکسی اس ۶ اکتیو هیچ چیز جدیدی که در اس ۶ ندیده باشیم را ندیدیم! اولا، نسخه تاچ ویز اکتیو فرقی با گلکسی اس ۶ ندارد و هر دو از اندروید ۵٫۰٫۲ استفاده می کنند، پس تفاوتی در این زمینه نمی توان بین پرچمدار اصلی سامسونگ و س ۶ اکتیو مشاهده کرد. در این زمینه زیاد قصد بحث نداریم، چرا که با توجه به پشتیبانی این محصول از اندروید ۵٫۰٫۲ و همچنین تشابه تاچ ویز آن با گلکسی اس ۶، می توانیم مطمئن باشیم که اس ۶ اکتیو در این زمینه چیزی از رقبا کم ندارد.

اپلیکیشن Activity Zone

یک نکته منحصر به فرد در گلکسی اس ۶ اکتیو همان دکمه Active key است که به آن اشاره کرده بودیم. با فشردن این دکمه وارد اپلیکیشن خاصی به نام Activity Zone می شوید. این بخش شامل اطلاعاتی از قبیل وضعیت آب و هوا، دما، قطب نما، Stopwatch و چراغ قوه می شود. همچنین در بخش فشار سنج (Barometer) می توانید اطلاعاتی از قبیل فشار هوا و ارتفاع را مشاهده نمایید.

لازم به ذکر است امکان باز شدن بخش S Health از طریق دکمه مذکور نیز وجود دارد، این کار را می توان به راحتی از بخش تنظیمات این دکمه انجام داد. در نهایت اپلیکیشن Activity Zone در اکتیو ۶ بیشترین کاربرد را برای افرادی که به کوه نوردی علاقه دارند دارد.

با این حال می توان اپلیکیشن های فراوانی را که امکانات Activity Zone را ارائه می کنند پیدا کرد و شاید این بخش در اس ۶ اکتیو برای برخی افراد تازگی نداشته باشد. با این حال از آنجایی که می توان اپلیکیشن های دیگری را با دکمه Active Key هماهنگ کرد، وجود این دکمه یک ایده جدید و منحصر به فرد به حساب می آید.

تم ها

اخیرا سامسونگ امکان دانلود و تغییر تم رابط کاربری را نیز میسر ساخته است. با رفتن به فروشگاه تلفن های گلکسی، می توان تم های مختلفی را دانلود و نصب کرد که نه تنها تصویر زمینه را تغییر می دهند، بلکه وجه های مختلفی از رابط کاربری ( از جمله رنگ، آیکون ها و حتی رابط برخی از اپلیکیشن ها) را نیز دستخوش تغییراتی خواهند کرد. این قابلیت هایی که شرکت سامسونگ در تاچ ویز خود معرفی و ارائه کرده است در مقایسه با رابط سنس ۷٫۰ اچ تی سی بسیار کاربردی تر به نظر می رسند.

حالت استفاده با یک دست

تعبیه حالت استفاده با یک دست ( One-handed Mode) یکی از اولویت های اصلی سامسونگ در تاچ ویز خود بوده است و می توان گفت اس ۶ اکتیو در این زمینه بهترین عملکرد را دارد. با توجه به صفحه نمایش نرمال و همچنین رابط کاربری تاچ ویز، امکان استفاده از یک دست و یا حتی یک انگشت در گلکسی اس ۶ اکتیو وجود دارد و کاربران از این نظر مشکلی نخواهند داشت. با این حال برخی کارهای سنگین و مهم همچنان دودست شما را جهت کار با تلفن می طلبند اما هنگامی که می خواهید کارهای ساده همچون تماس گرفتن، ایمیل فرستادن، بررسی وضعیت آب و هوا و… را انجام دهید، حالت استفاده یک دست بسیار راحت است.

Multi Window

کاربران بسیاری از اینکه حالت دو پنجره تاچ ویز در اس ۶ اکتیو وجود دارد و به راحتی با لمس طولانی بخش Recent Apps (اپلیکیشن های اخیر) قابل استفاده می باشد. با این امکان می توانید تصمیم بگیرید کدام دو اپلیکیشن را می خواهید همزمان و کنار هم در صفحه داشته باشید و مورد استفاده قرار دهید.

در نهایت باید بگوییم تاچ ویز هم اکنون امکانات بیشتری نصبت به قبل را ارائه می کند که از جمله آن ها می توان به دانلود و استفاده از تم های متنوع اشاره کرد. پس در نتیجه گلکسی اس ۶ اکتیو در زمینه رابط کاربری و عملکرد نمره قابل قبولی را می گیرد.

پردازنده و حافظه

این تلفن پرسرعت ترین در سری اکتیو سامسونگ است

سامسونگ اخیرا تصمیم به استفاده از چیپست های داخلی حتی در زمینه پردازنده دارد و در گلکسی اس ۶ اکتیو نیز نیز نشان داده که نیازی به کولاکام ندارد. این تلفن هوشمند از چیپستی مشابه با گلکسی اس ۶ استفاده می کند، چیپست ۶۴ بیتی و اکتاکور اگزینوس ۷۴۲۰، که شامل چهار بخش Cortex-A57 با قدرت ۲٫۱ گیگاهرتز می شود. این تلفن هوشمند دز زمینه پردازنده و سرعت نیز بسیار خوب عمل می کند. اس ۶ اکتیو همچنین دارای پردازنده گرافیکی Mali-T760 بوده و حافظه رم ۳ گیگابایتی را شامل می شود.

علاوه بر این، عملکرد اس ۶ اکتیو در تست های عملکرد و بنچ مارک ها نیز بسیار ستودنی بوده و در هر دو بخش گرافیک و پردازش نمره خوبی کسب کرده است. با دانستن این موضوع، باید گفت اس ۶ اکتیو در اجرای بازی های سنگین و گرافیکی مشکلی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که صفحه نمایشی با رزولوشن Quad-HD موجب کاهش عملکردش در برخی از بنچ مارک های گرافیکی شده است.

متاسفانه شرکت سامسونگ درگاه حافظه میکرو اس دی را در اس ۶ اکتیو قرار نداده است و باید با حافظه ۳۲ گیگابایتی آن بسازید. البته این حافظه برای کاربران معمولی معقول و کافی به نظر می رسد.

نتایج بنچ مارک های این تلفن را در مقایسه با رقیبانش در نمودارهای زیر مشاهده می کنید:

capture-20150724-023708

دوربین

تصاویر گرفته شده توسط دوربین اس ۶ اکتیو باور نکردنی هستند! متمئنا غافلگیر می شوید.

سخت افزار دوربین در این محصول مشابه با پرچمداران سامسونگ است چرا که عملکرد فوق العاده ای را در بخش های مختلف ممکن ساخته است. گلکسی اس ۶ اکتیو شامل یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با سنسور IMX240 سونی و لنز f/1.9 می شود. همچنین مواردی از قبیل قابلیت پایدارسازی اپتیکال، فلاش ال ای دی و BSI نیز در بخش دوربین گلکسی اس ۶ اکتیو دیده می شوند.

اپلیکیشن دوربین نیز بسیار پر سرعت است. همچنین می توانید آن را با دوبار فشردن دکمه Home باز کنید که کمتر از یک ثانیه راه اندازی می شود. دلیل این سرعت بالا نیز عدم پاک شدن آن از بخش Running Apps در حافظه تلفن است، بدین معنی که برنامه دوربین هیچ وقت فعالیت Background خود را متوقف نمی سازد. خوشبختانه شرکت سامسونگ ما را از عدم ایجاد مشکل در بخش باتری به خاطر این موضوع مطمئن ساخته است.

باتری

یکی از نکات مثبت در گلکسی اس ۶ اکتیو عمر باتری بالا است

capture-20150724-024036

چاق تر بودن این تلفن به نسبت گلکسی اس ۶ ممکن است به نظر برخی کاربران خوش نیاید، اما این موضوع به خاطر باتری قدرتمند ۳۵۰۰ میلی آمپری آن است. در نتیجه عمر باتری اس ۶ اکتیو به نسبت پرچمدار سامسونگ بسیار بیشتر است.

گلکسی اس ۶ اکتیو در بنچ مارک عمر باتری توانسته است تلفن های قدرت مندی را شکست دهد پس می توان از این بخش اطمینان خاطر داشت. نمره بنچ مارک این تلفن در بخش عمر باتری ۱۲ ساعت و ۹ دقیقه است که در این زمینه از گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج برتر است.

نتیجه گیری و جمع بندی

هنگامی که گلکسی اس ۶ معرفی شده، همگی به خاطر طراحی زیبا و منحصر به فردش سامسونگ را تحسین کردیم. با این حال قابلیت ضد آب فدای ظاهر شیک این تلفن هوشمند شده بود. با این حال گلکسی اس ۶ اکتیو با امکانات و ویژگی های منحصر به فردی معرفی شده است که مطمئنا کاربران بسیاری را به سمت خود خواهد کشید.

در پایان می توان گفت گلکسی اس ۶ اکتیو یک میان رده نیست، چرا که در بخش های مختلف عملکرد یک پرچمدار واقعی را به ما نشان داده است. امیدواریم نقد و بررسی ما توانسته باشد در انتخاب و تصمیم نهایی شما تاثیر مثبتی گذاشته باشد. منتظر بررسی های آینده گویا آی تی باشید.

منبع : وب سایت phone Arena

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *