بررسی لپتاپ یوگا بوک لنوو با سیستم عامل عجیبش

بررسی لپتاپ یوگا بوک لنوو با سیستم عامل عجیبش
  • 1395/7/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هیچ تبلت یا لپ تاپ موجود کنونی نمی تواند مانند لپ تاپ جدید Lenovo Yoga Book توجهات را به خود جلب کند. مردم همیشه مطمئن نیستند که این دستگاهی که از روی آن داستان های فکاهی می خوانند و یا بر روی آن یادداشت می نویسند چیست، اما می دانند که آن یک دستگاه شگفت انگیز، کوچک و جالب است.

گویا آی تی – Yoga Book با داشتن یک صفحه کلید لمسی شارژی که با فشار یک دکمه به یک تبلت نقاشی تبدیل می شود، قطعاً نسل آینده لپ تاپ ها و تبلت ها و فضای مبهم بین آن خواهد بود. اما مشکل عمده ای که باریک ترین لپ تاپ Lenovo دارد این است که دارای سیستم عامل ویندوز است و با یک نسخه سفارشی اندروید ارائه می شود. هیچ سیستم عاملی برای این محصول نسل آینده Lenovo تولید نشده است.
از لحاظ قطعات داخلی و اصلی، آن همانند نسخه ویندوز ۱۰ است. هر دوی آنها دارای پردازنده های Intel Atom x5-Z8550، ۴ گیگابایت RAM، ۶۵ گیگابایت حافظه روی دستگاه و صفحه نمایش با وضوح تصویر ۱۲۰۰×۱۹۲۰ هستند. قیمت نسخه اندروید از ۵۰۰ دلار و نسخه ویندوز از ۵۵۰ دلار شروع می شود.
یوگا بوک لنوو

به دلیل این که ویندوز ۱۰ با پردازنده های کم ولتاژی مانند Intel Atom عملکرد خوبی ندارد، این نسخه دارای عمر باتری کمتری نسبت به نسخه ای است که من تست کردم و نسبت به نسخه اندروید سرعت کمتری خواهد داشت. با این وجود آن دارای تنوع بهتری از نرم افزارها خواهد بود، همانند نسخه های کامل نرم افزارهای فتوشاپ و مایکروسافت آفیس. در ضمن، سیستم عامل اندروید برای پردازنده Atom بسیار مناسب خواهد بود. من در طی سه روز تقریباً دوازده ساعت به صورت مداوم از آن استفاده کردم.
اما سیستم عامل اندروید برای یک لپ تاپ چندان مناسب نیست. Lenovo تلاش می کند تا Yoga Book را به عنوان یک لپ تاپ معرفی کند، اما من به سختی می توانم فقط به دلیل این که آن از یک پردازنده Atom و یک نسخه اندروید استفاده می کند آن را یک لپ تاپ به حساب بیاورم. از لحاظ طراحی، لولای ۳۶۰ درجه شبیه بند ساعت آن مشابه لپ تاپ های سری Yoga Lenovo است. Yoga Book به دلیل این که همانند پسر عموهای های لپ تاپ خود بزرگ تر است، می تواند مانند یک لپ تاپ استفاده شود یا برای تماشای فیلم به حالت چادر چرخانده شود و یا کاملاً خم شده و به یک تبلت تبدیل شود.

در بیشتر مواقع از Yoga Book به عنوان تبلت استفاده می کردم. آیا شرکت Lenovo می دانسته که من حالت تبلت را ترجیح می دهم؟ آیا به همین دلیل است که آن را یک تبلت می نامد؟ نه نمی توانسته این گونه باشد، زیرا Lenovo بر روی افراد علاقه مند به عامل متمایز کننده اصلی بین Book جدید و سری های قدیمی Yoga حساب کرده است یعنی: صفحه کلید “Halo”. نیمه پایین این دستگاه یک دستگاه لمسی شارژی است. یک دکمه را فشار می دهید و صفحه کلید روشن می شود. با فشار دادن دوباره آن دکمه صفحه کلید ناپدید می شود و تقریباً به یک تبلت گرافیکی Wacom شبیه می شود – این یک ویژگی مفهومی جالب است اما وقتی آن را در عمل بر روی اندروید استفاده کردم چندان جالب نبود. اگرچه سطح حساسیت ۲۰۴۸ آن مشابه تبلت گران قیمت Intuos Pro Wacom با قیمت ۲۲۵ دلار است، اما سیستم عامل اندورید فاقد تمام نرم افزارهای مهمی است که یک دستگاه ویندوز دارد و بنابراین واقعاً نمی تواند تمام مزیت های کاربردی آن را داشته باشد.
با این وجود، آن هنوز برای پز دادن در بین دوستان بسیار مناسب است. وقتی شما صفحه کلید آن را روشن می کنید آن همانند یک دستگاه فضایی نور ساطع می کند و یک حس درونی در شما بوجود می آید که من در حال لمس آینده هستم. متاسفانه، صفحه کلید Halo ترکیب بندی بسیار بدی دارد. حتی انجام کاری به سادگی اجرای نرم افزار Slack ( یا هر سیستم پیام رسان بین اداری دیگر) توسط آن به شدت من را ناامید کرد.
یوگا بوک لنوو
در مقیاس وسیع تر نیز این صفحه کلید ناامید کننده است زیرا علی رغم مهندسی متفکرانه Lenovo، هنوز مناسب به نظر نمی رسد. صفحه کلید Halo بازخورد لمسی متوسطی دارد، اما این برای هماهنگ شدن با تایپ کردن پی در پی بر روی کلیدهای واقعی کافی نیست. همچنین این بازخورد دارای اندکی تاخیر است به طوری که به اشتباهات بیشتر منجر می شود. من متوجه شدم که به طور دیوانه وار یک حرف را به طور مکرر تایپ کرده ام در حالی که منتظر یک صدای وزوز سریع در نوک انگشتان خود بوده ام.
تمام مشکلاتی مانند طراحی و بازخورد از طریق یک آپدیت اصلاحی قابل رفع شدن هستند – که واقعاً نیاز است. مشکل مهم دیگر این صفحه کلید نیاز آن به یک تعمیر مهندسی اساسی است. صفحه کلید و پد لمسی در نسخه ویندوز خوب کار می کند اما در نسخه اندروید عملکرد خوبی ندارد و واضح است که این سیستم عامل برای لپ تاپ ها مناسب نیست. کار با سیستم عامل اندروید بر روی یک ساختار لپ تاپ مانند همانند کار با تبلت Pixel C سال گذشته ناراحت کننده است.
اندروید اکنون به شما اجازه می دهد تا چندین نرم افزار را اجرا کرده و آنها را بر روی صفحه نمایش به طور هم زمان نمایش می دهد، اما آنها را به صورت کوچک در کنار هم نمایش می دهد، این بدین معناست که شما باید به سمت صفحه نمایش خم شده و چشمان خود را کمی تنگ کنید تا بتوانید مطالب را بخوانید. اندروید همچنین در تغییر بین حالت های landscape و portrait در بسیاری از نرم افزارها چندان عملکرد خوبی ندارد. همچنین میانبرهای صفحه کلید اندکی در اندروید وجود دارد، به همین دلیل عملکرد سریع موجود در Windows، Mac و حتی iOS در اندروید وجود نخواهد داشت.

در نتیجه Yoga Book کمتر شبیه یک لپ تاپ کوچک و جذاب (یا یک تبلت سودمند) و بیشتر شبیه یک ابزار سرگرمی عجیب و غریب است. چیزی که Yoga Book واقعاً نیاز دارد سیستم عاملی است که به خوبی در لپ تاپ و تبلت (مانند ویندوز ۱۰) کار کند و به اندازه کافی سبک باشد تا هنگام اجرا شدن بر روی یک پردازنده Atom کند نشود (مانند اندروید). Chrome OS، با داشتن قابلیت اجرای نرم افزارهای اندروید، می تواند انتخاب خوبی باشد، اما سیستم عاملی است که قابلیت لمسی مناسبی ندارد.
هنوز راه حل واقعی وجود ندارد، اما گفته می شود که گوگل در حال کار بر روی آن است. سیستم عامل جدیدی موسوم به ” Andromeda ” ظاهراً یک ترکیب بهتر و منحصر به فرد تری از اندروید و Chrome OS خواهد بود. این سیستم عامل دارای تمام ویژگی های شگفت انگیز لپ تاپ Chrome و همه نرم افزارها و قابلیت های لمسی اندروید خواهد بود و زمان پردازش را کند نخواهد کرد. متاسفانه آن تا اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه نخواهد شد و حتی هنوز مشخص نیست که آن بر روی چه دستگاهی قرار داده خواهد شد.
اما آن برای Yoga Book عالی خواهد بود. این دستگاه بسیار باریک به نظر می رسد که نسل آینده کامپیوترهای موبایلی باشد. در آینده با برخی تغییرات در این صفحه کلید و سیستم عامل، Yoga Bookمی تواند به یک لپ تاپ- تبلت هیبریدی مورد پسند شما تبدیل شود. اما در حال حاضر این کار بیشتر شبیه به یک شعبده بازی جذاب است. اگر شما می خواهید تا دوستان خود را با یک دستگاه جدید ۵۰۰ دلاری حیرت زده کنید این دستگاه مناسبی است، اما نباید از آن انتظار داشته باشید تا کار چندان زیادی برای شما انجام دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *