هشدار جدی برای ساکنین زمین؛ شکاف در لایه مغناطیسی زمین

هشدار جدی برای ساکنین زمین؛ شکاف در لایه مغناطیسی زمین
  • 1395/8/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تاکنون زمین به واسطه میدان مغناطیسی وسیعی که آن را احاطه کرده است از بادها و طوفان های خورشیدی و تشعشعات مضر فضایی در امان مانده است؛ اما یافته جدید دانشمندان شرایط را تغییر داده است.

گویا آی تی – به تازگی دانشمندان در حال بررسی و تحقیق در مورد قوی ترین طوفان های ژئومغناطیس تاریخ بودند که با نکته عجیبی برخورد کردند و دریافتند که حفاظ دفاعی زمین انقدرها هم در برابر چنین طوفان هایی مقاوم نیست و در نهایت مشخص شد علت تضعیف این لایه، سوراخی است که در میدان مغناطیسی پیرامون زمین به وجود آمده است.

دانشمندان داده های تلسکوپ GRAPES-3 را که در اوتی هند مستقر است بررسی کردند و دریافتند که شکاف بزرگی که به واسطه تشعشعات مخرب فضایی به وجود آمده است از تاریخ ۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۵ در میدان مغناطیسی زمین به وجود آمده است.

آنها با بررسی های بیشتر دریافتند که برای دو ساعت ، زمین تحت بمباران ذرات مگنتوسفر که از خود تشعشعات با انرژی بسیار زیاد ساطع می کند، بوده است.
این تشعشعات فضایی قدرت زیادی دارند و در فضا با سرعت نور حرکت می کنند؛ این تشعشعات به سادگی می توانند از بدنه فضاپیماها عبور کرده و مشکلات جدی برای فضانوردان به وجود آورد و اولین لایه دفاعی ساکنین زمین در برابر این تشعشعات نیز میدان مغناطیسی آن محسوب می شود.

تقریبا ۴۰ ساعت قبل از اتفاقی که در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ افتاد، توده ابر غول پیکری از سطح خورشید جدا شده بود و با سرعتی بالغ بر ۲٫۵ میلیون کیلومتر بر ساعت به سمت مگمنوسفر در حرکت بوده است.
این همه آنچه باید بدانید نیست، چرا که این ابر موجب فعال شدن طوفان مغناطیسی بسیار شدیدی شد که موجب اختلالات عمده در سیستم برق در آمریکای جنوبی و شمالی در آن تاریخ شد.
این پدیده همچنین باعث به وجود آمدن یک شفق شمالی بسیار قوی شد که تنها زمانی به وجود می ایند که ذرات باردار جو خارجی زمین به اتمسفر زمین می رسند.
اما با بررسی های اخیر، دانشمندان متوجه علت آن بمباران ذرات باردار شده اند . تیمی از دانشمندان از موسسه تحقیقاتی تاتا در هندوستان ، با شبیه سازی های فراوان مبتنی بر داده های تلسکوپ GRPES-3 از آن روز به بعد دریافتند که لایه مگنتوسفر به طور موقت در برهه ای از زمان شکاف برداشته بود و به همین خاطر در آن تاریخ همه سیستم های رادیویی در آن تاریخ مختل شده بودند.
تیم تحقیقاتی معتقد است که آن بمباران بی امان و بدون وقفه صورت گرفته و باعث فشرده شدن شدید مگنتوسفر شده است به طوری که این فشرده شدن اجباری موجب شده بود تا شعاع این لایه از ۱۱ برابر شعاع زمین به اجبار به ۴ برابر آن کاهش یافته بود.

دانشمندان معتقدند در صورت تکرار این اتفاق، طوفان ژئومغناطیسی بعدی به سادگی قادر است میدان مغناطیسی زمین را دستخوش تغییرات جدی کند و باعث به وجود آمدن شکاف های بیشتری در این لایه می شود که تشعشعات به سادگی می توانند از میدان مغناطیسی زمین عبور کرده و خسارات سنگینی برای ساکنین زمین به همراه داشته باشند.

یکی از دانشمندان تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: این آسیب پذیری بزرگ زمانی اتفاق می افتد که پلاسمای مغناطیسی از سطح خورشید میدان مغناطیسی زمین را تغییر دهد و باعث کشش آن در قطب ها و کاهش قدرت قطبین برای منحرف کردن ذرات باردار می شود.

اتفاقی که افتاده است دانشمندان را نگران کرده است چرا که آثار ضعیف شدن میدان مغناطیسی و تکه تکه شدن آن در حال نمایان شدن است.
شانسی که ساکنین زمین آوردند این بوده است که بمباران فقط دو ساعت بوده است و لایه میدان مغناطیسی زمین برای مدت کوتاهی شکاف برداشته است اما خبر بد این است که اگر این لایه برای همیشه از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
دانشمندان معتقدند در برابر این تهدید باقوه بشر قادر به انجام کار خاصی نیست ولی آنها ابراز امیداوری کرده اند تا با بررسی موارد مشابه گذشته و احتمالی در آینده بتوانند زمان وقوع این اتفاق را حدس بزنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *