روش های رفع خستگی چشم هنگام زل زدن به مانیتور

روش های رفع خستگی چشم هنگام زل زدن به مانیتور
  • 1395/8/25
  • زهرا معبودی
  • 0

با توجه به اینکه امروزه اکثر کارها با کامپیوتر انجام می شود، درد چشم هنگام کار با کامپیوتر به یک دغذغه جدی تبدیل شده است. خصوصا درد چشم  برای کسانی که شغل و درامدشان از فضای مجازی هست بیشتر است. مطالعات نشان می‌دهد که خستگی چشم و دیگر عوارض مربوط به بینایی برای ۵۰ تا ۹۰ درصد از کاربران کامپیوتر رخ می‌دهد.

به طور کلی کاربرانی که استفاده مستمر از کامپیوتر دارند با مشکلات بیشماری در دراز مدت مواجه خواهند شد. برخی از این مشکلات عبارتند از خستگی جسمی، کاهش بهره وری و افزایش خطا های کاری همچنین کسالت های جزئی مانند قرمزی چشم و انقباض و… که درصورت مداومت داشتن هرکدام ممکن است مشکلات بزرگ تری را برای کاربر ایجاد نمایند. در این مطلب  قصد داریم بهترین روش ها را برای کاهش عوارض چشم هنگام کار با کامپیوتر به شما آموزش دهیم، با گویا آی تی همراه باشید.

۱-آزمایش جامع چشمی

مهمترین موضوع برای پیشگیری از عوارض چشمی  انجام منظم معاینه ی چشم پزشکی است. کاربران اینترنت باید قبل کار با کامپیوتر و بعد آن تحت معاینه چشم‌‌ پزشکی قرار بگیرند. هنگام معاینه ی چشم پزشکی حتمی با پزشک خود درباره ی تعداد دفعات استفاده از کامپیوتر خود در محل کار یا خانه صحبت کنید. بعد از این معاینه پزشک به شما می گوید که هنگام کار با کامپیوتر چقدر از آن فاصله بگیرید .

۲- به حداقل رساندن تشعشعات

تابش هایی که از دیوار و سطوح صیقلی انجام می گیرد و به صفحه نمایش شما بازتاب می شود، می تواند باعث  آسیب رسیدن به چشم شما شود. برای جلوگیری از بازتاب می توانید از یک صفحه ضدبازتاب برای مانیتور خود استفاده کنید یا از یک صفحه برای جلوگیری از بازتاب از دیوار استفاده کنید.

۳-ارتقا نمایشگر

اگر از مانیتور های قدیمی استفاده می کنید. مانیتور خود را به ال سی دی یا ال ای دی تغیر دهید. مانیتور های ال سی دی مجهز به سطوح ضد بازتاب هستند و با چشم سازگارند. مانیتور های قدیمی باعث پرش در تصاویر می شوند که یکی ازاصلی ترین عوامل ایجاد خستگی چشمی خواهد بود.

۴-تصحیح تنظیمات نمایشگر

تنظیم مجدد نمایشگر کامپیوتر فشار و خستگی چشم را کاهش می دهد . به طور کلی تنظیم مجدد تنظیمات نمایشگر برای جلوگیری از خستگی چشم تاثیر گذار خواهد بود.

  • روشنایی نمایشگر: تنظیم کردن  روشنایی تاثیر بسیار زیادی برای خستگی چشم دارد. و تنظیم روشنایی نمایشگر تاثیری مانند تنظیم نور محل کار شما دارد. تصویر سفیدی در صفحه نمایش خود ایجاد کنید و میزان نور نمایشگر را تنظیم کنید.
  • اندازه متن و کنتراست: تنظیم اندازه متن ها برای زمانی که درحال خواندن یا نوشتن هستید، برای جلوگیری از خستگی سریع چشم بسیار تاثیر گذار است.
  • دمای رنگ: با تنظیم دمای نمایشگر می توانید میزان نور آبی تابیده‌ شده از آن را کم کنید. این یک اصطلاح فنی است که برای توصیف نور مرئی ساطع شده از یک نمایشگر به کار می رود (نور آبی).

۵-استفاده از نور مناسب

۱۰-ways-to-prevent-eye-strain-when-working-with-computers

نور زیاد صفحه نمایش یا محیط  کار با کامپیوتر باعث خستگی چشم می شود. همچنین تابش نور خورشید از پنجره ها نیز باعث اذیت و خستگی شدید چشم می شود. نور اتاق کامپیوتر باید طوری باشد، که در ادارات شاهد آن هستیم. بهترین راه این است که نور شدید خورشید را با بهره گیری از پرده کاهش دهیم و به جای آن از لامپ ها یمهتابی و یا معمولی برای ایجاد روشنایی استفاده نماییم. همچنین می توانید با جا به جا نمودن میز خود از جلوی پنجره و قرار دادن آن در جاهایی مانند کنار پنجره و همچنین کاهش نور نمایشگر تا میزانی که ممکن است به سلامت بیشتر چشم خود کمک نمایید.

۶-پلک زدن بیشتر

وقتی با کامپیوتر کار می کنید میزان  پلک زدن شما بسیار مهم است. پلک زدن باعث مرطوب شدن چشم می شود و از خارش و خشکی چشم جلوگیری می کند. اگر به مدت زیادی پلک نمی زنید اشک شما به سرعت زیادی تبخیر می شود. این اتفاق باعث خشکی چشم ها می شود. همچنین خشک بودن هوای ادارات می توان بر افزایش این مساله تاثیر گذار باشد.

۷-نرمش چشم ها

۱۰-ways-to-prevent-eye-strain-when-working-with-computers

یکی از دلایل فشار بر چشم خستگی ناشی از خیره شده است. یکی از ورزش هایی که می تواند به شما در این زمینه کمک نماید این است که هر ۲۰ دقیقه به  مدت ۲۰ ثانیه به جای در دود ۲۰ فوتی خود (در حدود ۶ متر) نگاه کنید. این قانون که “۲۰-۲۰-۲۰” نام گذاری شده است در سلامت چشم شما بسیار موثر خواهد بود.

۸- استراحت کافی

برای کاهش خطر  به بیماری سندرم بینایی و گردن درد کمر و شانه ها زمانی که با کامپیوتر کار می کنید، توقف مکرر را در برنامه ی خود قرار دهید.

بسیار کسانی که با کامپیوتر کار میکنند فقط ۱۵دقیقه به خود استراحت می دهند. طبق پژوهش NIOSH کسانی که در زمان کار با کامپیوتر بازه های زمانی کوتاه ۴-۵ دقیقه ای را به استراحت اختصاص می دهند خستگی و فشار چشمی کمتری را تجربه خواهند نمود.

۹-اصلاح محل کار

۱۰-ways-to-prevent-eye-strain-when-working-with-computers

اگر هنگام کار با کامپیوتر مدام به عقب یا جلو یا صفحه های چاپ شده و مانیتور نگاه می کنید، این یکی از عواملی است که به چشم شما آسیب می رساند. بهتر است برگه های چاپ شده را کنار نمایشگر قرار دهید.

اگر بدن در فرم نامناسبی باشد این وضعیت می تواند  باعث خستگی و درد چشم شود. پس میز کامپیوتر و صندلی خود را به میزان مناسبی تنظیم کنید.

۱۰-استفاده از عینک مخصوص کار با کامپیوتر

برای جلوگیری از بیماری های بینایی یا درد و خستگی شدید چشم می توانید از عینک مخصوص کامپیوتر استفاده کنید.اگر به طور معمول از لنز استفاده می کنید این موضوع برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد چون لنز باعث خشکی و ناراحتی چشم می شود و خشک بودن چشم می توانید باعث درد و خستگی شدید چشم شود.

منبع:ALL ABOUT VISION

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *