۶ روش بهبود محتوای اینترنتی برای خواننده

۶ روش بهبود محتوای اینترنتی برای خواننده
  • 1395/11/14
  • مهدی پیوندی
  • 0

تصور کنید که یک کتاب را برای مطالعه از قفسه بر می دارید، این یک محتوای یکپارچه است که به احتمال زیاد از ابتدا تا انتهای آن را مطالعه خواهید کرد. حالا یک روزنامه را تصور کنید؛ تنوع بیشتری وجود دارد، اما احتمالا دو یا سه مقاله آن را به طور کامل مطالعه می کنید. اکنون تصور کنید هنگامی که می خواهید در دنیای اینترنت به مطالعه بپردازید و در اقیانوسی از گزینه های متنوع سیر می کنید چه اتفاقی می افتد.

تفاوت عادت های رفتاری مردم در دنیای دیجیتال با رفتارهای آنها در دنیای واقعی با توجه به حجم عظیم محتوا در اینترنت غیر منطقی نیست. بنابراین، برای اینکه یک محتوا موفق ظاهر شود، علاوه بر اینکه موضوع آن باید برای بازدیدکنندگان جالب باشد، ابعاد فنی لازم برای بهینه سازی وبسایت نیز باید در آن رعایت شده باشد.

ما در اینجا برای کمک به حفظ مخاطبان شما، به شش نکته اشاره می کنیم:

 

  1. مرور کلی (skim) و مطالعه گذرا (scan)

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما نمی توانید توجه خواننده را برای مدت زمان زیادی روی مطلب خود حفظ کنید. بر اساس یک تحقیق که اخیرا توسط مایکروسافت انجام شد، عصر گوشی های هوشمند دامنه توجه انسان را به ۸ ثانیه رسانده است، چیزی کمتر از ماهی سفره هفت سین!

به همین دلیل، هنگامی که مردم یک مطلب را در اینترنت مطالعه می کنند، بیشتر تمایل دارند که یک مرور کلی داشته باشند و یا اینکه کامل، اما بصورت گذرا آن را مطالعه کنند تا به اطلاعاتی که به دنبالش هستند یا برایشان جالب است دست پیدا کنند. اما اگر این اطلاعات را فورا پیدا نکنند، به سرعت خسته شده و از مطالعه مطلب صرف نظر می کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیام های اصلی به نحوی (از طریق زیرعنوان، فونت ضخیم یا نشانه های مختلف) برجسته تر به نظر می رسند.

 

  1. قسمت بالای صفحه

با در نظر داشتن نکته ذکر شده، به اطلاعاتی که در قسمت بالای صفحه (بخشی از صفحه که بدون جابجایی قابل مشاهده است) قرار می دهید نیز باید توجه داشته باشید. بیشتر مردم برای پیداکردن چیزی که به دنبال آن هستند به پایین صفحه اسکرول نمی کنند. البته منظور این نیست که نباید در ادامه صفحه مطلبی بگذارید. تحقیقات نشان می دهند که هنگامی که کاربر از قسمت بالای صفحه پایین تر می آید، احتمال تعامل و خرید افزایش پیدا می کند.

 

  1. الگوی آینه F

از آنجایی که تکنولوژی ردیابی چشم پیشرفت قابل توجهی داشته است، ما اکنون می دانیم که الگوی آینه F (جهت F به سمت چپ) برای مطالعه در اینترنت بسیار رایج است. منظور از آینه F این است که مردم در ابتدا به شکل افقی خواندن متن بالای صفحه را شروع می کنند، سپس کمی فرود می آیند و به سرعت دوباره یک نگاه افقی به متن می اندازند و هنگامی که به انتهای صفحه می رسند، چنان است که گویی یک ستون در سمت راست را مطالعه کرده اند و لذا شکل آینه F را بوجود می آورند.

الگوی مطالعه آینه F

این یعنی مردم تقریبا ۷۰ درصد از وقت خود را روی اطلاعات سمت راست صفحه صرف می کنند، بنابراین خوب است در هنگام برنامه ریزی برای چینش صفحات سایت خود این نکته را در ذهن داشته باشید.

 

  1. مقدمه

احتمالا تاکنون متوجه شده اید که اکثریت عمده کاربران، محتوای شما را کلمه به کلمه مطالعه نمی کنند. در واقع، یک تحقیق (توسط گروه نیلسِن نُرمَن) نشان داد که تنها ۱۶ درصد از کاربران تا آخرین کلمه متن با شما همراهی می کنند.

در یک صفحه متوسط، حتی کاربرانی که جذب متن شده اند تنها ۲۸ درصد از کلمات را می خوانند، درحالیکه ۲۰ درصد عدد واقع بینانه تری است. با توجه به این آمار و ارقام، اطمینان پیدا کنید که متن مقدمه شما به تمام سوالات ضروری پاسخ می دهد؛ چرا من باید این متن را مطالعه کنم؟ چه چیزی عاید من می شود؟

 

  1. فضای خالی

هنگامی که متنی را مشاهده می کنید که پاراگراف های آن چنان در هم تنیده اند که بینشان جای سوزن انداختن نیست، چه احساسی به شما دست می دهد؟ همه ما با این احساس ترس آشنا هستیم. چنین وضعیتی در صفحات اینترنت برای کاربر رعب آور است و باعث می شود که ترجیح بدهد پیش از شروع، روی علامت ضربدر بالای صفحه کلیک کند!

بنابراین به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد، فضای خالی –یا به عبارت بهتر، قرار دادن فضا در بین محتوا- از متن موثرتر واقع می شود. برای تقسیم متن به پاراگراف های کوچکتر و قابل هضم تر تردید به خودتان راه ندهید.

 

  1. کمتر، غنی تر است

هرچه یک صفحه کمتر آشفته به نظر برسد، بازخوردی که دریافت می کنید بهتر خواهد بود. البته استفاده از تصاویر و ویدیوها برای تنوع و فاصله انداختن بین متن خوب است، اما چیزی که خوب نیست زیاده روی است. برای تاکید روی نکات اصلی می توانید از اندازه های فونت متنوع یا ضخیم کردن فونت استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که برای حفظ تاثیر، باید در کل نوشته های خود یکپارچه و یکدست عمل کنید. یک چینش مشخص را برای محتوای خود انتخاب و همان را حفظ کنید.

اگرچه منطق پشتوانه بهینه سازی محتوا به تنهایی برای جلب مخاطب کافی نیست، اما با درک رفتار کاربران اینترنت می توانید سطح تعامل و مشارکت آنها را در وبسایت خود بالا برده و محتوای بهتر، مناسبتر و جذاب تری برای آنها تولید کنید.

 


 

اگر در حال خواندن این کلمات هستید، باید تبریک بگوییم؛ شما جزو «آن» ۱۶ درصد هستید! لطفا کمی پایین تر بروید و ما را از ایده ها و دیدگاه های خود درباره این مطلب نیز آگاه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *