نقشه‌ای بی‌نظیر از ارتباطات پیوسته مفاهیم ریاضی با یکدیگر

نقشه‌ای بی‌نظیر از ارتباطات پیوسته مفاهیم ریاضی با یکدیگر
  • 1395/11/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر در دوران دبیرستان و بین همسالان در درس ریاضی به عنوان فردی نخبه یا حداقل بسیار زرنگ شناخته می‌شده‌اید که هیچ! اما اگر این طور نبوده باشد احتمالا در حاضر تنها آموخته‌هایی مبهم از مفاهیمی مثل هندسه، جبر، متساوی‌الساقین و … به خاطر دارید.

گویا آی تی – طبیعتا هیچ کس از این مساله خوشحال نیست چرا که ریاضیات یکی از جالب‌ترین زبان‌هایی است که انسان اختراع کرده اما بدون وجود دانش آکادمیک، فهم و درک مسائل و مفاهیمی مثل ارتباط نظریه‌ی بی‌نظمی یا هندسه‌ی فراکتال با یادگیری ماشینی و البته اعداد اول عجیب و غریبی که پیدا می‌شود، بسیار دشوار خواهد بود.
«دومینیک ولی‌من» در دسامبر سال گذشته در کانال یوتیوب‌اش نقشه‌ای فوق‌العاده از علم فیزیک منتشر کرد و حال مجددا دست به کار شده و سعی کرده جذابیت‌های ریاضیات را در قالب طراحی نقشه‌ای کاربردی به ما نشان داده و عشق ما نسبت به آن را مجددا زنده نماید.
ولی‌من در ویدئوی زیر که در کانال یوتیوب‌اش منتشر کرده می‌گوید: ”مفاهیم و مسائلی که در مدرسه یاد می‌گیریم موجب شکل‌گیری تصور و درک صحیحی از ریاضیات نمی‌شود، ما به یادگیری جزئی بسیار کوچک از یک حوزه بسنده می‌کنیم حال آن که ریاضیات در مفهوم کلی، یک موضوع بسیار بزرگ و فوق‌العاده گستره است.“
برای بررسی این نقشه‌ی پیچیده و کلی ریاضیات بهترین نقطه‌ی شروع درست وسط صفحه است؛ جایی که دایره‌ی نارنجی قهوه‌ای منشا علاقه‌ی انسان‌ها از اعداد برای توضیح مسائل جهان را توضیح می‌دهد:
نقشه کامل ریاصیات
در این قسمت دو بخش اصلی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی دو رشته‌ی اصلی از ریاضیات امروزی‌اند یعنی ریاضیات محض (رشته‌ای در مورد زیبایی زبان اعداد) و ریاضیات کاربردی (چگونه از ریاضی می‌توان برای حل مشکلات واقعی استفاده کرد).

شاید در حال حاضر هیچ تصوری از اسامی مثل توپولوژی، تجزیه‌ و تحلیل پیچیده و هندسه‌ی دیفرانسیل نداشته باشید اما به زودی متوجه خواهید شد که آنها تنها اشکال‌ چیزهای موجود در جهان را شرح می‌دهند و شیوه‌ی تغییر شکل آنها در زمان و مکان با مفاهیمی مثل دیفرانسیل و نظریه‌ی بی‌نظمی توضیح داده می‌شود.
حال که با مهم‌ترین نظریه‌های ریاضی آشنا شدید وقت آن رسیده که به ریاضیات کاربردی بپردازیم که قوانین آن در اصول فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی استفاده می‌شوند؛ در این حوزه‌ها سیستم‌های عددی بخش جدایی‌ناپذیر درک عملکرد جهان و رفتارهای آن دارند.

در اینجا شاهد علوم مهندسی، اقتصاد و نظریه‌ی بازی، احتمالات، رمزنگاری و کامپیوتر هستیم که اگر اجداد کنجکاو ما پایه و اساس علم اعداد را بنا نمی‌نهادند شاید هیچ کدام از علوم فوق امکان ظهور پیدا نمی‌کردند.

در یک کلام باید گفت که ریاضیات تقریبا در جای‌جای زندگی‌ ما و همچنین در کل سیستم‌های موجود در جهان وجود داشته و نقش بازی می‌کند.
اگر سطح داشن قابل قبولی در حوزه‌ی ریاضیات دارید و احساس می‌کنید این مطالب برای شما بسیار ساده و ابتدایی‌اند عجله نکنید چرا که این نقشه همچنان حرف‌های برای گفتن دارد.
در این نقشه حتی از بزرگ‌ترین راز این حوزه هم صحبت می‌شود یعنی چگونه پژوهشگرانی که اساس ریاضیات را مورد بررسی قرار می‌دهند در پیدا کردن مجموعه‌ قوانین بنیادی، (اصول بدیهی این علم) که با تمام مسائل و مشکلات دنیای ریاضیات سازگار باشند، شکست خورده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *