HTC U11 در برابر گلکسی اس ۸ سامسونگ و LG G6؛ نبرد شاهزادگان اشرافی!

HTC U11 در برابر گلکسی اس ۸ سامسونگ و LG G6؛ نبرد شاهزادگان اشرافی!
  • 1396/4/31
  • مقدم
  • 0

نزدیک به یک ماه و نیم از معرفی گوشی پرچم‌دار شرکت HTC با نام U11 می‌گذرد و این مدل که به عنوان متفاوت‌ترین محصول این سازنده وارد بازار شده است، اکنون باید با گوشی گلکسی اس ۸ سامسونگ و ال‎جی G6 رقابت نماید. اما کدام‎یک، بهترین گوشی در بازار است؟ برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با بررسی دقیق مشخصات و قابلیت‌های سه گوشی HTC U11، برابر گلکسی اس ۸ سامسونگ و LG G6 در وب‌سایت گویا آی‎تی، همراه باشید

اچ‌تی‌سی U 11 به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس شرکت تایوانی سازنده خود، معرفی شده است و اچ‌تی‌سی ادعا می‌کند که U 11 تعامل کاربران با گوشی‌های هوشمند خود را به سطح کاملاً تازه‎ای خواهد رساند. این گوشی از یک فریم حساس به فشار برخوردار است که شرکت اچ‌تی‌سی، آن‌را Edge Sense می‎نامد.

این فریم حساس به فشار به کاربران اجازه می‌دهد تا با وارد نمودن فشار مشخصی به لبه‎های دستگاه، دستورات مختلفی را اجرا نمایند؛ برای مثال در هنگام رونمایی از این گوشی، از قابلیت اج سنس برای تصویربرداری استفاده شد. با وارد نمودن فشاری مشخص، برنامه دوربین اجرا شد و سپس با فشار مجدد، تصویری از حضار به ثبت رسید. کاربران می‌توانند این قابلیت را به منظور استفاده راحت‌تر شخصی‌سازی نمایند و بدین شکل، اچ‌تی‌سی در فناوری جدیدی پیشتاز است که گوشی‌های پرچم‎دار دیگر از آن بهره نمی‎گیرد. هرچند در حال‎حاضر، بسیار زود است که لبه‎های حساس‌ به فشار HTC U 11 را با لبه خمیده و قابلیت Edge Panel گلکسی اس ۸ و اس ۷ اج سامسونگ مقایسه کنیم.

اچ‌تی‎سی ادعا می‌کند که میزان فشار وارد بر لبه‎های دستگاه، توسط کاربر قابل تنظیم است و در حالت Pocket mode برای شناسایی فشارهای اشتباه و عدم اجرای یک برنامه خاص، از حسگر مجاورت استفاده می‎شود. شرکت اچ‌تی‌سی اعلا کرده است که استفاده از Edge Sense برای کاربران محدودیت به همراه نخواهد داشت و به همین جهت، HTC U 11 زمانی‌که خیس است یا با دستکش از آن استفاده می‌کنید؛ هم‌چنان پاسخ‌گوی فرامین شما خواهد بود.

جدا از این قابلیت که تعامل کاربران با گوشی‌های هوشمند را به مرحله جدیدی وارد می‎کند، HTC U 11 موفق شده است تا به عنوان بهترین گوشی پرچم‌دار برای عکاسی در DxOMark لقب بگیرد. امتیاز به دست آمده برای گوشی پرچم‎دار جدید اچ‌تی‌سی، ۹۰ است که آن‎را در مقایسه با سایر گوشی‌های پرچم‎دار اندرویدی متمایز خواهد کرد. این امتیاز از گلکسی S8 سامسونگ و پیکسل‌های شرکت گوگل نیز بالاتر است و به همین جهت، شرکت اچ‌تی‎سی ادعا می‌کند که تجربه‎ای باورنکردنی از کار با دوربین این گوشی به دست خواهید آورد. هرچند باید در عمل، صحت این ادعا را سنجید.

برای دوربین سلفی، شرکت HTC از یک شاتر ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f2.0 استفاده کرده است؛ قابلیت UltraPixel نیز برای شاتر ثانویه در نظر گرفته شده و برای تصویربرداری سلفی به صورت گروهی، زاویه دید لنز دوربین سلفی به ۱۵۰ درجه محدود شده است. همین موضوع به تنهایی برای اطمینان از ثبت تمامی جزئیات در هنگام تصویربرداری جمعی کافی خواهد بود. دوربین اصلی مطابق با روند گذشته شرکت سازنده، از رزولوشن کم‌تری در مقایسه با دوربین سلفی برخوردار است؛ هرچند عملکرد آن به واسطه تثبیت‌کننده نوری تصویر و فوکوس خودکار Dual Pixel بهتر خواهد بود. لازم به‌ذکر است که تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور به کمک فلاش LED دوگانه آن برای دوربین اصلی، امکان‌پذیر خواهد بود و هم‌چنین دوربین اصلی برخلاف برخی از گوشی‌های پرچم‎دار جدید بیرون نزده است و با بدنه در یک سطح قرار دارد.

HTC U 11 با تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با پردازنده هشت هسته‌ای و واحد پردازش گرافیکی Adreno 540 همراه شده است و از چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. هرچند، شرکت اچ‌تی‌سی نسخه دیگری از آن‌را با شش گیگابایت رم و ۱۲۸  گیگابایت حافظه داخلی عرضه خواهد کرد که البته به صورت محدود در دسترس قرار خواهد گرفت و کاربران در ایالات متحده، نمی‌توانند آن‌را خریداری نمایند.

HTC U 11

HTC U 11 از یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی Quad HD استفاده می‌کند و پوشش روی نمایشگر، با لایه‌ای شیشه‌ای از جنس کورنینگ گوریلا گلس ۵ پوشانده شده است. هرچند در حال‌حاضر، نمی‌دانیم که شرکت اچ‌تی‌سی چگونه از بدنه پشتی دستگاه در برابر خط و خش احتمالی جلوگیری کرده است! بدنه پشتی مانند HTC U Ultra براق است و شرکت اچ‌تی‌سی آن‌را سرفیس لیکوئید (سطح مایع) می‌نامد. علت نام‌گذاری بدنه پشتی، بدین خاطر است که با تابش نور به بدنه پشتی، همواره یک رنگ به نمایش گذاشته نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تا HTC U 11 با رقبای خود که از بدنه شیشه‌ای استفاده می‌کند؛ متمایز شود.

خبری از سنسور تشخیص عنبیه چشم یا سیستم تشخیص چهره نخواهد بود زیرا HTC U 11 تنها به یک سنسور تشخیص اثرانگشت مجهز شده است که در حاشیه پایین نمایشگر قرار دارد. مشابه با نسل گذشته، خبری از حذف حاشیه‌های اضافی اطراف نمایشگر نیست و از این بابت، باید شرکت سازنده را سرزنش کرد. به این موضوع، جای‌گیری نامتقارن سنسور تشخیص اثرانگشت را در حاشیه پایین نمایشگر اضافه کنید تا HTC U 11 یکی از بدترین گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۱۷ به واسطه طراحی ناموزون خود لقب بگیرد!

قیمت پایه HTC U 11 نزدیک به ۶۹۹ دلار است و این گوشی در حال‌حاضر، در بازار عرضه می‎شود. لازم به‎ذکر است که خبری از جک ۳٫۵ میلی‌متری در گوشی پرچم‎دار جدید اچ‌تی‎سی نیست و به همین جهت به یک مبدل برای تبدیل جک ۳٫۵ میلی‎متری به درگاه یواس‌بی Type-C محدود خواهید شد. رنگ‌های در نظر گرفته شده برای گوشی پرچم‎دار جدید اچ‎تی‌سی U 11 عبارتست از قرمز، آبی، نقره‎ای، سفید و مشکی و همان‌طور که گفته شد، در تمامی آن‌ها از بدنه براق استفاده شده است. این گوشی، ۱۶۹ گرم وزن داشته و ضخامت آن نیز تنها ۷٫۹ میلی‌متر است.

ال‎جی G6

ال‌جی G7

یکی از پیشرفت‌های عمده این گوشی در مقایسه با ال‌جی ۵، نمایشگر ۵٫۷ اینچی FullVision آن  است که از استانداردهای رنگ بیشتری پشتیبانی می‌کند؛ دالبی ویژن و HDR 10. صفحه‌نمایش با لایه محافظ گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود.

گوشی پرچم‌دار ال‌جی به یک نمایشگر با رزولوشن Quad HD + مجهز شده است؛ به عبارت بهتر، تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش علی‌رغم افزایش اندازه آن در مقایسه با ال‌جی جی ۵ افزایش یافته است. گوشی پرچم‌دار ال‌جی جی ۶ با تاییدیه IP68 همراه شده است که از مقاومت آن در برابر آب و گرد و غبار خبر می‌دهد. به دلیل عرضه ال‌جی جی ۶ با شاسی ضدآب، باید گفت که گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی ماژولار نخواهد بود.

حسگر اثرانگشت همانند ال‌جی جی ۵ در بدنه پشتی جای گرفته اما خبری از برآمدگی ماژول دوربین و حسگر اثرانگشت، نیست و به همین جهت، طراحی گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی جی ۶ در مقایسه با نسل قبل جذاب‌تر به‎نظر می‎رسد.

گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی به تراشه اسنپدراگون ۸۲۱ کوالکام با چهار هسته پردازشی مجهز شده است و چهار گیگابایت رم به همراه ۳۲ گیگابایت یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را با استفاده از یک کارت حافظه میکرو اس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید.

شرکت ال‌جی در اواسط هفته گذشته، قابلیت‌های گوشی پرچم‌دار جدید خود را به نمایش گذاشت و رونمایی رسمی از ال‌جی جی ۶ تایید می‌کند که این محصول با دوربین دوگانه ۱۳ مگاپیکسلی همراه شده است. یکی از دو سنسور، گشودگی دهانه لنزی f/1.8 دارد؛ از تثبیت‌‌کننده نوری استفاده می‌کند و می‌تواند در سه محور، لرزش دست کاربران برطرف نماید. سنسور دیگر با میزان گشادگی دریچه دیافراگم f/2.4 همراه شده است.

فوکوس لیزری، تشخیص چهره، تصویربرداری HDR و فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K از دیگر قابلیت‌هایی به شمار می‌رود که شرکت ال‌جی برای گوشی پرچم‌دار جدید خود در نظر گرفته است. در جلوی گوشی نیز، یک شاتر ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه لنزی f/2.2 جای دارد و حداکثر رزولوشن دوربین ثانویه ال‌جی جی ۶ برای ثبت فیلم‌های سلفی به فول اچ‌دی (۱۰۸۰p) محدود شده است.

انرژی گوشی پرچم‌دار جدید شرکت ال‌جی با استقاده از یک باتری غیرقابل حذف ۳۳۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت تامین می‌شود و از فناوری شارژ سریع ۳٫۰ کوالکام برای شارژ کامل باتری در یک مدت زمان کوتاه، استفاده شده است. ال‌جی جی ۶ از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند اما باید بدانید که این قابلیت تنها برای مدل‌های عرضه شده در بازار آمریکا، در نظر گرفته شده است و مدل‌های دیگر از گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی، از مبدل آنالوگ به دیجیتال چهارگانه استفاده می‌کند.

شرکت ال‌جی، گوشی جدید خود را با قیمت ۷۰۰ دلار به صورت جهانی عرضه می‌کند و قیمت نسخه Plus آن با ۱۲۸ گیگابایت حافظه و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، نزدیک به ۸۹۹ دلار است.

گلکسی اس ۸ سامسونگ

گلکسی اس ۸ به عنوان نسخه استاندارد گوشی پرچم‌دار جدید سامسونگ به یک نمایشگر ۵٫۸ اینچی مجهز خواهد بود و رزولوشن صفحه‌نمایش Quad HD + (بنابر اطلاعات رسمی، ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) خواهد بود. گلکسی اس ۸ پلاس از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۶٫۲ اینچی استفاده می‌کند و رزولوشن نمایشگر همانند مدل پایه با صفحه‌نمایش ۵٫۸ اینچی است. هر دو مدل، با نسبت ابعاد ۱۸٫۵ به ۹ ارائه می‌شود که این دو مدل را به کشیده‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار از سری گلکسی اس مبدل می‌سازد.

در رابطه با طراحی بدون حاشیه آن نیز، باید اشاره کرد که بیش از ۸۰ درصد از پنل جلوی گوشی به نمایشگر اختصاص یافته است که در مقایسه با گوشی ال‌جی جی ۶ و هوآوی پی ۱۰ و هوآوی پی ۱۰ پلاس، از حاشیه‌های کم‌تر صفحه‌نمایش در گوشی پرچم‌دار جدید سامسونگ خبر می‌دهد.

ابعاد گوشی گلکسی اس ۸ بنابر اطلاعات رسمی، ۱۴۸٫۹ در ۶۸٫۱ در ۸٫۰ میلی‌متر عنوان شده است و این مدل، ۱۵۵ گرم وزن دارد؛ مدل پلاس نیز با ابعاد ۱۵۹٫۵ در ۷۳٫۴ در ۸٫۱ میلی‌متر روانه بازار می‌شود و وزن آن، ۱۷۳ گرم است که برای یک گوشی ۶٫۲ اینچی (البته، باید آن‌را فبلت بنامیم) قابل‌قبول خواهد بود. با اینکه اندازه صفحه‌نمایش در هر دو مدل افزایش یافته است، گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس با ابعادی نزدیک به نسل قبل، ارائه شده است و به همین جهت، گلکسی اس ۸ برای کاربرانی که به گوشی‌های بزرگ‌ عادت ندارند و آن‌ها را مناسب نمی‌دانند؛ مناسب خواهد بود.

گلکسی S8

طراحی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس نسبت به سایر گوشی‌های پرچم‌دار دیگر شرکت سامسونگ از سری گلکسی متفاوت ب.ئخ و اکنون، دکمه فیزیکی Home از حاشیه پایین صفحه‌نمایش حذف شده است. سنسور تشخیص اثرانگشت به بدنه پشتی و در کنار دوربین اصلی، منتقل شده است و به جای ارائه گوشی گلکسی اس ۸ با ترکیبی از دکمه‌های لمسی و دکمه فیزیکی Home، شرکت سامسونگ از دکمه‌های لمسی استفاده کرده است. هم‌چنین، مجموعاً چهار دکمه فیزیکی در لبه‌های هر مدل وجود دارد که برای کاهش و افزایش حجم صدا، آنلاک نمودن دستگاه و فعال‌کردن دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بیکسبی کاربرد خواهد داشت.

هنگامی‌که پای مشخصات سخت‌افزاری به میان می‌آید، تفاوت‌های کمی بین این دو مدل وجود دارد؛ البته از تفاوت بین اندازه صفحه‌نمایش در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس چشم‌پوشی نمایید. شرکت سامسونگ، هر دو مدل از گوشی‌های پرچم‌دار جدید خود را با تراشه اگزینوس ۸۸۹۵ و اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام ارائه می‌دهد؛ البته نسخه مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام تنها برای عرضه در بازار ایالات متحده در نظر گرفته شده است.

چهار گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، بخش دیگری از مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را تکمیل می‌کند؛ لازم به ذکر است که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را با استفاده از یک کارت حافظه جانبی تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید.

گوشی گلکسی اس ۸ سامسونگ به یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ گشودگی دهانه دیافراگم، f1.7 بوده و این مدل با یک شاتر ۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی همراه شده است. دوربین اصلی از قابلیت فوکوس خودکار پیکسل دوگانه استفاده می‌کند و برای ثبت تصاویر سلفی، یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. دوربین اصلی نیز از قابلیت فوکوس خودکار استفاده می‌کند که در میان گوشی‌های هوشمند، این قابلیت چندان رایج نیست.

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ با بلندگوهای استریو همراه شده است و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را نیز به همراه دارد. درگاه یواس‌بی نوع C نیز (یواس‌بی ۳٫۱) برای آن در نظر گرفته شده است. آنچه که گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ را از سایر گوشی‌های پرچم‌دار دیگر متمایز می‌کند، داک DeX است.

use-galaxy-s8s-hidden-screen-recorder-other-samsung-devices

کاربران می‌توانند با استفاده از یک داک مخصوص از گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به عنوان یک رایانه شخصی استفاده نمایند. در حقیقت، ابتدا باید گوشی خود را در این داک قرار دهید؛ سپس، این امکان برای کاربران فراهم می‌شود تا گوشی‌هوشمند خود را به یک نمایشگر بزرگ‌تر با استفاده از درگاه HDMI متصل نمایند. دو درگاه یواس‌بی ۲٫۰ و یواس‌بی Type-C نیز برای آن در نظر گرفته شده است که اتصال وسایل جانبی را از جمله ماوس و صفحه‌کلید به آن امکان‌پذیر خواهد نمود.

داک از یک فن استفاده می‌کند و این موضوع، باعث می‌شود تا گوشی در اجرای برنامه‌هایی که فشار زیادی به پردازنده می‌آورند؛ قدرت کافی را داشته باشد. رابط‌کاربری در صفحه‌نمایش، تغییر اندازه می‌یابد و به همین جهت، با تجربه متفاوتی از سیستم‌عامل اندروید خود روبه‌رو خواهید شد.

شرکت سامسونگ، گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را با یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت همراه ساخته است و سنسور تشخیص عنبیه چشم، قابلیت‌های این محصول را کامل می‌کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *