چگونه مشکلات ویندوز را به صورت خودکار حل کنیم؟

چگونه مشکلات ویندوز را به صورت خودکار حل کنیم؟
  • 1396/6/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بسته به نگارش ویندوزی که روی سیستم نصب کرده اید روش های گوناگونی برای تعمیر خودکار مشکلات جدی این سیستم عامل وجود دارد؛ با وجود این راهکارها دیگر به پروسه های مخربی مثل بازنشانی کامپیوتر به حالت اولیه (Reset) یا نصب از ابتدا (Clean Install) متوسل نخواهید شد. در ادامه به معرفی روش های حل مشکلات ویندوز به طور خودکار می پردازیم.

گویا آی تی – بسته به نگارش ویندوزی که روی سیستم نصب کرده اید روش های گوناگونی برای تعمیر خودکار مشکلات جدی این سیستم عامل وجود دارد؛ با وجود این راهکارها دیگر به پروسه های مخربی مثل بازنشانی کامپیوتر به حالت اولیه (Reset) یا نصب از ابتدا (Clean Install) متوسل نخواهید شد. در ادامه به معرفی روش های حل مشکلات ویندوز به طور خودکار می پردازیم.

نگارش های جدید ویندوز روش های خودکار بسیار آسانی برای حل مشکلاتی دارند که در گذشته تلاش می کردید آنها را به صورت دستی مرتفع کنید و البته شکست هم می خوردید مثل پیغام خطاهای تصادفی، کند شد عملکرد سیستم عامل و حتی مشکلاتی که مانع از شروع به کار ویندوز می شدند.

البته در مورد نگارش های قدیمی تر ویندوز این راهکارها چندان قدرتمند نبوده و هنگام استفاده هیچ تضمینی برای رفع مشکلات نمی دادند و همه چیز بیشتر طبق بخت و اقبال پیش می رفت.

چگونه مشکلات ویندوز را به صورت خودکار برطرف کنیم؟

در بیشتر مواقع، خصوصا زمانی که مشکلی جدی رخ می دهد، بهترین راه برای تعمیر خودکار ویندوز، بوت کردن سیستم توسط دیسک های بازیابی یا به کارگیری دیسک راه اندازی ویندوز و انتخاب گزینه مناسب عیب یابی است.

گام های خاصی که در پروسه های Startup Repair، Repair Install و Refresh Your PC انجام می شوند بسته به سیستم عامل مورد استفاده کاربر، تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند.

نکته مهم: لطفا آن چه که در ادامه می خوانید را به عنوان تنها راهکار برای حل مشکلات در نظر نگیرید. در پاره ای موارد شاید پیشنهادهای ما بهترین گزینه باشند اما گاهی اوقات راهکارهای ساده تر و موثرتری هم وجود دارد.

تعمیر خودکار ویندوز ۱۰ و ۸

این دو نسخه ویندوز از بهترین راهکارهای تعمیر خودکار استفاده می کنند که البته با توجه به جدید بودن شان این مساله تعجبی ندارد.

اگر ویندوز ۱۰ یا ۸ به درستی بالا نمی آید بهترین گزینه استفاده از ابزار Startup Repair است که قبلا با نام Automatic Repair شناخته می شد. برای دسترسی به این ابزار باید به منوی Advanced Startup Options مراجعه کنید. اما چگونه؟

روش های گوناگونی برای دسترسی به منوی مذکور وجود دارد که ساده‌ ترین آنها نگه داشتن کلید Shift در زمان کلیک روی گزینه Restart برای راه اندازی مجدد ویندوز است.

نکته: برای این کار باید از صفحه کلیدهای فیزیکی استفاده کنید. در صورتی که برای نگه داشتن کلید Shift صفحه کلید مجازی ویندوز را به کار بگیرید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

اگر Startup Repair کمکی نکرد یا مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کنید ارتباطی با بوت شدن ویندوز ندارد، بهترین گزینه ابزار Reset This PC است. البته این ویژگی در ویندوز ۸ با نام های Reset Your PC یا Refresh Your PC نام دارد. عملکرد این قابلیت مشابه پروسه Repair Install در ویندوز اکس‌ پی است.

هنگام استفاده از ویژگی Reset This PC امکان نگهداری داده های شخصی یا حذف آنها وجود دارد.

برای استفاد از این ابزار عبارت Rest this PC را در منوی استارت جستجو و بعد از نمایش نتیجه آن را اجرا کنید. در پنجره ظاهر شده دکمه Get Started را بزنید و گام های بعدی را دنبال کنید.

 

تعمیر خودکار ویندوز ۷ و ویستا

این دو نگارش ویندوز برای تعمیر خودکار فایل های مهم از فرآیندهای تقریبا یکسانی استفاده می کنند. این فرآیند Startup Repair نام داشته و عملکرد آن مشابه ابزار Startup Repair در ویندوزهای ۸ و ۱۰ یعنی برطرف کردن مشکلات بوت سیستم است.

متاسفانه در ویندوزهای ۷ و ویستا خبری از قابلیتی مشابه ابزار Reset This PC (در ویندوزهای ۸ و ۱۰) و یا حتی ویژگی‌ Repair Install (موجود در اکس ‌پی) که قادر به بازنویسی تمام فایل های مهم سیستمی باشد نیستیم. بازنویسی مجدد فایل ها در زمان مواجه با مشکلات عجیب و غریب ویندوز تقریبا دوای هر دردی است و به یاری آن کاربر می تواند بدون آسیب زدن به فایل های شخصی، اوضاع را به حالت عادی برگرداند.

تعمیر خودکار ویندوز اکس پی

ویندوز اکس پی تنها دارای یک قابلیت به نام Repair Install برای تعمیر خودکار خود است.

فرآیند Repair Install شباهت بسیار زیادی با پروسه Reset This PC در ویندوزهای ۸ و ۱۰ داشته و طی آن نسخه اصلی فایل های سیستمی جایگزین کلیه فایل های سالم یا معیوب فعلی خواهند شد.

برای دسترسی به این قابلیت ابتدا باید کامپیوتر را با دیسک ویندوز اکس پی بوت کنید و سپس در طی مراحل زمانی که از شما در مورد ادامه پروسه نصب ویندوز یا تعمیر آن سوال می شود کلید R را برای ورود به محیط Repair Install بزنید.

نکته مهم: اگر چه پروسه Repair Install در ویندوز اکس‌ پی آسیبی به داده های شخصی شما نخواهد زد اما توصیه می کنیم جانب احتیاط را در نظر گرفته و از فایل های مهم پشتیبان بگیرید. ضمنا در صورت از کار افتادن احتمالی نرم افزارهای شخص ثالث، آمادگی لازم برای نصب مجدد آنها را داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *