۹ مشکل رایج در پرینترها + روش حل آن ها

۹ مشکل رایج در پرینترها + روش حل آن ها
  • 1396/7/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه پرینتر یا همان چاپگر به یک وسیله ی بسیار ضروری برای انجام کارهای اداری تبدیل شده است. البته اگر استفاده از این دستگاه را به انجام کارهای اداری تقلیل دهیم اشتباه است زیرا در بسیاری موارد در منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در هر صورت پرینتر به جزء لاینفک زندگی امروزی تبدیل شده است. اما با این حال گاه برخی مشکلات و اختلالات برای این دستگاه به وجود می آیند و موجب مختل شدن کارها می شوند. خوشبختانه بسیاری از مشکلاتی که برای پرینتر به وجود می آیند قابل تشخیص بوده و می توان درصدد رفع آن ها برآمد. آن چه که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت همین است، یعنی تشخیص و رفع برخی مشکلات رایج در پرینتر.

۱- پرینت نگرفتنِ پرینتر:

هنگامی که دستگاه پرینتر قادر به پرینت نیست، می بایست ابتدا به بررسی وضعیت اتصال پرینتر به کامپیوتر بپردازید. این امر اولین کاری است که برای رفع این مشکل انجام آن لازم است.
اگر وضعیت اتصال پرینتر و کامپیوتر بدون مشکل بود، بایستی به بررسی درایور دستگاه بپردازید. یعنی باید بررسی کنید که آیا درایور دستگاه به نصبِ دوباره احتیاج دارد یا نه. اگر این روش نیز راهی از پیش نبرد می بایست گزینه ی عیب یابی سیستم یعنی troubleshooting را بررسی کنید. در صورتی که مشکل همچنان پابرجا ماند باید حل مشکل را بر عهده ی کارشناسان تعمیر بگذارید.

۲- سرعت پایین دستگاه:

کم نیستند کسانی که از سرعت پایین پرینتر به ستوه آمده اند. اگر شما نیز جزو این دسته هستید باید سیستم را بر روی PostScript تنظیم کرده و چاپ دورویه یعنی duplex را غیرفعال کنید. این امر سبب افزایش سرعت دستگاه و کیفیت عکس ها می شود. اگر باز هم مشکل پابرجا ماند، بایستی حل مشکل را به کارشناسان تعمیر بسپارید.

۳- فقدان کیفیت و وضوح لازم در پرینت های گرفته شده:

یکی دیگر از مشکلات رایجی که در ارتباط با دستگاه های پرینت وجود دارد، فقدان کیفیت و وضوح لازم در پرینت های گرفته شده است. این امر زمانی که مربوط به اسناد و مدارک ضروری باشد آزاردهنده تر است. برای حل این مشکل، بایستی به تعویض کارتریج دستگاه بپردازید. افزون بر این سعی کنید از کاغذهای مرغوب تر استفاده کنید.

۴- جمع شدن کاغذ در دستگاه:

جمع شدن کاغذ در دستگاه نیز از جمله مشکلاتی است که می تواند برای هر پرینتری، خصوصاً دستگاه های قدیمی، پیش آید. برای پیشگیری از این مشکل، حتماً سعی کنید مخزن کاغذ را کاملاً پر نکنید. بهتر است اندکی فضای خالی باقی بگذارید. افزون بر این سعی کنید به هنگام قرار دادن کاغذ، از نوع قرارگیری آن اطمینان حاصل کنید. یعنی مطمئن شوید که کاغذ تا نشده باشد. همچنین تا جای امکان از کاغذهای نامرغوب و یا دست دوم استفاده نکنید.
اما در صورت رخ دادن مشکل برای رفع آن بایستی بسیار آرام اقدام به رها کردن بخشی که به اصطلاح گیر افتاده است نمایید. در صورتی که این امر میسر نبود حتماً مشکل را به دست یک کارشناس تعمیر بسپارید.

۵- پرینت پرهزینه:

استفاده از دستگاه پرینت به سبب قیمت نسبتاً بالای کارتریج جوهر یک امر کم هزینه نیست. افزون بر این، گاه به سبب نوع دستگاه این هزینه بیش از میزان معمول است. برای آن که در هزینه های خود در ارتباط با دستگاه پرینت صرفه جویی کنید بایستی تنها مطالب ضروری را چاپ کنید. اما فارغ از این مورد، نکات زیر را نیز حتماً رعایت کنید:
• حتی الامکان از چاپ دورویه یا همان duplex استفاده نکنید.
• در اغلب پرینترها دو حالت high capacity و lower capacity وجود دارد. گزینه ی lower capacity میزان کمتری از کارتریج جوهر را مصرف می کند. بنابراین جهت صرفه جویی در هزینه، این تنظیم را روی حالت lower capacity قرار دهید.
• برای چاپ یک مطلب یکسان، چندین بار پرینت نگیرید بلکه از دستگاه کپی استفاده نمایید.
• سعی کنید هنگام انتخاب پرینتر، دستگاهی را انتخاب کنید که میزان مصرف کمتری دارد.

۶- پرینت کم سرعت ناشی از وای فای:

سرعت کم پرینت در بسیاری از موارد یکی از امور بسیار آزاردهنده است. اگر از طریق وای فای با پرینتر کار می کنید، برای افزایش سرعت پرینت، دستگاه را به مودم وای فای نزدیک کنید. بدیهی است که قدرت وای فای نیز نقشی اساسی در این زمینه ایفا می کند.

۷- مواجه شدن با هشدار کارتریج خالی:

یکی دیگر از مشکلات نسبتاً رایج در ارتباط با دستگاه های پرینت، هشدار کارتریج در عین تعویض کارتریج جوهر است. یعنی در عین آن که کارتریج تعویض شده اما باز هم برای پرینت های بعدی این هشدار وجود دارد. بایستی بدانید که همواره هشدار کارتریج به معنای خالی بودن میزان جوهر پرینتر نیست. در برخی از پرینترها هنگامی که جوهر به میزانی خاص می رسد کاربر با هشدار کارتریج مواجه می گردد.
پس اگر با چنین هشداری مواجه می شوید به آن توجه نکنید و به انجام کارتان بپردازید. تنها هنگامی که با پرینت های بی کیفیت و کمرنگ مواجه شدید، بایستی برای تعویض کارتریج دستگاه اقدام کنید.

۸- اجرا نشدن دستورات موبایل:

تمامی پرینترها، چه قدیمی ها و چه مدرن ها، امکان هماهنگی با موبایل را دارند. این امر با استفاده از وای فای صورت می گیرد. اما گاهی پرینتر دستورات موبایل را اجرا نمی کند. اگر با این مشکل مواجه شدید باید به بررسی اتصال موبایل و دستگاه پرینتر بپردازید. برخی از گوشی ها، همچون گوشی های آیفون، می توانند از طریق AirPrint به پرینتر متصل شوند. اما در همین راستا، برخی اپلیکیشن ها وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید به آسانی گوشی خود را به پرینتر متصل کنید.

۹- عدم انجام پرینت توسط دستگاه های چند منظوره:

در صورتی که جهت انجام پرینت از دستگاه های چند منظوره بهره می برید می بایست از درست نصب شدن نرم افزارهای مورد نیاز اطمینان حاصل کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *