حل مشکل عدم پخش صدا از هدفون در ویندوزهای ۷، ۸٫۱ و ۱۰

حل مشکل عدم پخش صدا از هدفون در ویندوزهای ۷، ۸٫۱ و ۱۰
  • 1396/9/5
  • رقیه کُرد
  • 13

 

مایکروسافت تائید کرد برخی از کاربران ویندوز بعد از نصب تعدادی از بسته های به روزرسانی، با مشکل پخش صدا در کامپیوتر مواجه شده اند. اگر شما هم جز این دسته از کاربران هستید نگران نباشید، راهکارهای مختلفی برای حل عدم پخش صدا از هدفون ها برای شما آماده کرده‌ایم. فاکتورهای متعددی ممکن است منجر به بروز این مشکل شوند و امیدواریم پیشنهادهای ما بتوانند چاره ای برای حل مشکل شما باشند.

حل مشکل عدم پخش صدا از هدفون‌ ها در ویندوز ۸٫۱

راه حل اول: به روز رسانی راه انداز (درایور) صدا را بررسی کنید

اگر کامپیوتر بعد از به روزرسانی سیستم عامل به ویندوز ۱۰ در زمینه صدا با مشکل مواجه است یا شاهد بروز مشکلات صوتی صرفا در یک نرم افزار خاص هستید احتمالا با به روزرسانی راه انداز صدا مشکل برطرف خواهد شد.

اولین توصیه‌ ای که همه به شما خواهند کرد حصول اطمینان از به روز بودن راه اندازهای صداست. معمولا راه اندازهای قدیمی مشکلات مختلفی برای هدفون ها و اسپیکرها ایجاد خواهند کرد. بعد از مراجعه به بخش Device Manager و پیدا کردن اسپیکرها به روز بودن آنها را بررسی کنید. اگر راه اندازها به روز هستند و همچنان با مشکل مواجه هستید به ترتیب زیر عمل کنید:

راه حل دوم: از ابزار مشکل گشای ویندوز ۸ استفاده کنید

ابزار مشکل گشای ویندوز ۸ قادر به حل بسیاری از اشکالات سیستم از جمله مسائل مربوط به بخش صداست. اگر چه این ابزار قادر به حل تمام مشکلات نیست اما بهتر است قبل از انجام هر کار دیگری، استفاده از آن را در دستور کار قرار دهید.

برای باز کردن ابزار مشکل گشا به این ترتیب عمل کنید:

۱- در قسمت جستجوی منوی استارت عبارت find and fix audio را تایپ کنید.

۲- از نتایج نشان داده شده گزینه Find and fix audio playback problems را انتخاب و Next را بزنید.

۳- ابزار مشکل دار را انتخاب (طبیعتا هدفون یا اسپیکر) و روی Next کلیک کنید.

۴- چند دقیقه‌ ای را منتظر باشد تا این ابزار مشکلات موجود را شناسایی و تغییرات لازم را اعمال نماید.

۵- بعد از پایان کار در صفحه Troubleshooting has completed تمام مشکلات پیدا شده و همچنین لیست تغییرات انجام شده در سیستم را خواهید دید. اگر مایل به مشاهده جزئیات بیشتر این مشکلات و تغییرات اعمال شده هستید کافی است دکمه View detailed information را بزنید. در آخر Close را بزنید تا پنجره بسته شود.

اگر یک اقدام پیشنهادی نشان داده شده گزینه Apply this fix یا Skip this step به منظور ادامه روند جستجو برای پیدا کردن سایر مشکلات را انتخاب کنید. اگر مشکل شما حل نشد بهتر است با استفاده از دستورالعمل هایی که در ادامه مطلب خواهید دید، مشکل را به صورت دستی حل کنید.

راه حل سوم: انتخاب اسپیکرهای پیش فرض و تست صدا

بعد از پایان استفاده از ابزار مشکل گشا در ویندوز ۸٫۱، وقت آن رسیده که اسپیکرهای سیستم را به حالت پیش فرض برگردانید:

۱- در قسمت جستجوی منوی استارت عبارت Sounds را نوشته و از میان نتایج گزینه Change system sound را انتخاب کنید.

۲- در بخش Sound به برگه Playback رفته و هدفون‌ ها را انتخاب کنید. روی دکمه Set Default کلیک کنید. اگر تنها اسپیکرها به سیستم متصل شده اند و هیچ گونه ابزار پخش دیگری وصل نیست، به طور خودکار به عنوان ابزار پیش فرض پخش صدا انتخاب خواهند شد.

۳- بعد از انتخاب ابزار پخش پیش فرض دکمه Configure را بزنید.

۴- در بخش Audio channels سبک اسپیکر را انتخاب کنید.

۵- برای پخش صدا از ابزار خروجی دکمه Test را بزنید یا به صورت جداگانه روی هر کدام از اسپیکرها کلیک کنید تا صدای آن پخش شود.

اگر بدون هیچ مشکلی موفق به شنیدن از هدفون ها یا اسپیکرها شدید که کار تمام است. اگر هنوز از صدا خبری نیست بهتر است ابتدا پنجره پیکربندی تست صدا که باز است را ببندید؛ روی Next کلیک و دستورالعمل‌های بعدی را دنبال کنید. بهتر است آرامش خود را حفظ کنید چرا که هنوز می توان کارهای بیشتری برای رفع مشکل انجام داد.

راه حل چهارم: حل مشکلات صدا در بخش Device Manager

بهتر است با مراجعه به بخش Device Manager وضعیت سخت افزار صدا را بررسی نمایید.

شاید به صورت اتفاقی، ناخواسته و یا ندانسته هدفون ها غیرفعال شده اند یا اتفاقی مشابه موجب از کار افتادن آنها شده است. در این صورت برای مرتفع کردن مشکل می توان کارهای مختلفی در Device Manager انجام داد.

۱- روی گزینه This PC کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید. البته با تایپ عبارت Device Manager در کادر جستجوی منوی استارت هم می‌ توان این ابزار را باز کرد.

۲- بعد از نمایش پنجره مربوطه بخش Sound, video and game controllers را باز کنید.

۳- بسته به وضعیت نشان داده شده به ترتیب زیر عمل کنید:

اگر علامت یک پیکان رو به پایین روی اسپیکرها قرار دارد پس معلوم است که غیرفعال شده اند. روی نام هدفون ها کلیک راست و برای فعال کردن مجدد آنها گزینه Enable را بزنید.

اگر قادر به مشاهده هدفون ها در این لیست هستید روی نام آنها کلیک راست و برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره آنها گزینه Properties را بزنید. اگر در قسمت Device Status نوشته شده که هدفون ها به درستی متصل شده اند احتمالا مشکل عدم پخش صدا مربوط به تنظیمات صدا یا وجود اشکال در کابل هاست.

راه حل پنجم: بازیابی کامپیوتر

اگر تمام راهکاری فوق را امتحان کرده و گره از مشکلی باز نشد بهتر است کامپیوتر را بازیابی (Restore) کنید. برای این منظور در کادر جستجوی منوی استارت عبارت System Restore را تایپ و از نتایج نشان داده شده گزینه‌ی هم نام عبارت جستجو را انتخاب کنید. حال در ویزارد نصب دستورالعمل‌ های داده شده را دنبال کنید، بعد از این یک نقطه بازیابی را انتخاب و سیستم را بازیابی کنید. البته بهتر است قبل از انجام این کار حتما از داده‌ های مهم پشتیبان تهیه نمایید.

حل مشکلات عدم پخش صدا از هدفون‌ ها و اسپیکرها در ویندوز ۱۰

در ادامه لیستی از مشکلات اضافی و پیام های خطا که ممکن است منجر به عدم پخش صدا در ویندوز ۱۰ شوند را مشاهده می کنید:

عدم نمایش هدفون های ویندوز ۱۰ در لیست ابزارهای پخش

عدم اتصال هدفون های ویندوز ۱۰

پخش همزمان صدا از هدفون ها و اسپیکرها در ویندوز ۱۰

وجود مشکل در راه انداز صدای Realtek

عدم شناسایی هدفون ها توسط سیستم عامل

از کار افتادن میکروفون هدست ها در ویندوز ۱۰

عدم سازگاری ویندوز ۱۰ با هدفون ها

این راهکارهای قبلی مربوط به ویندوهای ۸ و ۸٫۱ و همچنین نگارش Technical Preview ویندوز ۱۰ بودند و از آن جایی که چند صباحی است نگارش نهایی ویندوز ۱۰ عرضه شده است ما راهکارهای دیگری آماده کرد‌ه ایم که شما را در زمینه برگرداندن صدای هدفون ها و اسپیکرها در ویندوز ۱۰ یاری خواهند کرد.

راهکار اول: فرمت صدای پیش فرض را تغییر دهید

این مورد معمولا رایج ترین علت حذف صدای اسپیکرها و هدفون هاست. اگر فرمت صدای پیش فرض اشتباه انتخاب شده باشد قادر به پخش هیچ صدایی از کامپیوتر نخواهید بود. از این رو تمام کاری که برای حل مشکل باید انجام دهید تغییر فرمت صداست تا همه چیز به حالت عادی برگردد. اما این کار در ویندوز ۱۰ چگونه انجام می شود؟

۱- روی آیکن اسپیکر در نوار وظیفه کلیک راست کرده و گزینه Playback Devices را انتخاب کنید.

۲- ابزار پخش پیش فرض را با دو بار کلیک باز کنید (روی این ابزار یک علامت تیک سبز رنگ قرار دارد)

۳- به برگه Advanced  بروید.

۴- حال از منوی تعبیه شده در این قسمت اقدام به تغییر فرمت صدای پیش فرض کنید (بهتر است گزینه های این قسمت را آزمایش کنید چون تنظیمات این بخش برای همه یکسان نیستند)

راهکار دوم: راه انداز هدفون‌ها را به وضعیت های قبلی برگردانید

در ابتدای مطلب گفتیم که راه انداز صدا را به روزرسانی کنید اما شاید چاره شما انجام عکس این عمل باشد. اگر در حال استفاده از یک نگارش قدیمی از کارت صدا هستید ممکن است جدیدترین نگارش راه انداز آن با ویندوز ۱۰ سازگار نباشد؛ پس بهتر است نگارشی قدیمی از راه انداز که بدون هیچ مشکلی فعالیت می کرده را برگردانید. اما چگونه؟

۱- ابتدا گام یک و دو راهکار قبلی را انجام دهید.

۲- در برگه General و در قسمت Controller information به بخش Advanced بروید

۳- برگه Driver را باز کنید.

۴- نهایتا با استفاده از دکمه Roll Back Driver، وضعیت راه انداز را به نگارش قبلی برگردانید.

 

راهکار سوم: غیرفعال کردن تمام ویژگی‌ های تقویت صدا

راه حل دیگری که احتمالا گره از مشکل شما خواهد گشود و تعداد کمی از کاربران هم مفید بودن آن را تائید کرده اند، غیرفعال کردن همه بهبودهایی است که برای تقویت صدا می توان فعال کرد. اما نحوه غیرفعال سازی آنها در ویندوز ۱۰:

۱- کلیک راست روی آیکن صدا در نوار وظیفه

۲- کلیک روی گزینه Playback Devices

۳- دو بار کلیک روی ابزار پخش کنونی (هدفون ها یا اسپیکرها)

۴- رفتن به برگه Enhancements و کلیک روی گزینه Disable all sound effects

۵- راه اندازی مجدد کامپیوتر برای اعمال تغییرات

راهکار چهارم: غیرفعال کردن حالت انحصاری (Exclusive)

۱- ابتدا سه گام اول راهکار قبلی را انجام دهید

۲- رفتن به برگه Advanced

۳-در قسمت Exclusive Mode گزینه Allow applications to take exclusive control of this device. را غیرفعال کنید.

۴- گزینه Apply را زده و OK کنید تا تغییرات ذخیره شوند

راهکار پنجم: استفاده از ابزار مشکل گشای صدا

کاربران ویندوز ۱۰ می توانند از ابزار مشکل گشای جدیدی که برای حل مشکلات مختلف سیستم (از جمله خطاهای پخش صدا از هدفون) ارائه شده استفاده نمایند.

برای اجرای این ابزار در ویندوز ۱۰ مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا قسمت تنظیمات ویندوز را باز کنید.

۲- به بخش Update & Security رفته و از پنل سمت چپ گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

۳- در صفحه بعد گزینه Playing Audio را انتخاب و دکمه Run the Troubleshooter را بزنید.

۴- دستورالعمل‌ های ارائه شده را دنبال کنید.

۵- سیستم را از نو راه اندازی نمایید.

راهکار ششم: سرویس Windows Audio را از نو راه اندازی کنید

هیچ بعید نیست اشکالی در سرویس صدای پیش فرض ویندوز ایجاد شده باشد و همین امر باعث عدم پخش صدا از هدفون ها شده باشد. پس بهتر است این سرویس را از نو راه اندازی کنیم و ببینم آیا تاثیری در حل مشکل خواهد داشت یا نه.

۱- عبارت services.msc را در کادر جستجوی منوی استارت تایپ و از نتایج گزینه Services را انتخاب کنید.

۲- در پنجره باز شده سرویس Windows Audio را پیدا کنید.

۳- اگر این سرویس فعال نیست روی آن کلیک راست و گزینه Start را بزنید. در صورت فعال بودن از منوی کلیک راست گزینه Restart را انتخاب کنید.

۴- منتظر باشید تا پروسه مورد نظر به پایان برسد.

۵- کامپیوتر را از نو راه اندازی کنید.

راهکار هفتم: انجام اسکن SFC

اسکن SFC یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند حل مشکل ویندوز است. این ابزار قادر به حل بسیاری از مشکلات از جمله نواقص مربوط به صدای سیستم است. برای اجرای آن این گام ها را دنبال کنید:

۱- عبارت cmd را در کادر جستجوی منوی استارت تایپ و بعد از نمایش نتایج روی گزینه Command Prompt کلیک راست و گزینه Runs as administrator را انتخاب نمایید.

۲- این دستور را در خط فرمان تایپ و سپس کلید Enter را بزنید: sfc/scannow

۳- اجازه دهید پروسه به طور کامل انجام شود.

۴- کامپیوتر را از نو راه اندازی کنید.

احتمالا همان طور که توجه کرده اید تمام راهکارهای پیشنهادی ما مربوط به سیستم (یا به عبارتی راه حل هایی نرم افزاری) بودند؛ از این رو اگر قادر به پخش صدا از ابزارهایی غیر از دستگاه های کنونی خودتان هستید (مثلا با قرض گرفتن هدفون یا اسپیکر دوستان) احتمالا با مشکلی سخت افزاری مواجه هستید. در این صورت بهتر است به فکر تهیه هدفون و اسپیکری جدید باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 13 دیدگاه
  1. خیلی خیلی خیلی ممنون، مشکلم با راه حل شما برطرف شد، چند روز هست سرگردون تو نت میگردم، ولی هیچ تامین و سایتی نتونسته بود کمکم کنه، واقعا ممنونم

  2. حاجی هرکی اینو گفته ممنننووونننن خیلی کمکم کرد من اهنگسازم تو پروژه بودم که صدا قطع شد واقعا ممنون واقعا دستتتون درد نکنه🧡🧡🧡🧡😍😍😍😍😍

  3. حاجی دمتون گرم عالیییییییی کار کرد 😍😍😍😍😍😍🥰🥰🥰🥰🤩🤩🤩🤩❤❤❤❤❤❤❤💖💖💖💖💖💖💖

  4. سلام خسته نباشید من یه هدفون معمولی دارن ولی وقتی میزنم ب لبتاپ از ی طرفش صدا میاد از یطرف دیگش صدا نمیاد مشکل چیه ؟

  5. سلام اقا خوبی من یه مشکلی دارم صدا همه چید اوکیه ولی صدا توی هندزفری پخش میشه یعنی من وقتی حرف میزنم صدای خودم توی هندزفری خودم چخش میشه چیکار کنم؟ ممنون

  6. سلام وقت بخیر.بنده ویندوز ۱۰ نصب کردم در ابتدا صدا از دو خروجی هندزفری و اسپیکر پخش میشد که موقع اتصال هندزفری پنجره realtek HD باز میشه و من تیکی رو که زدم مشکل حل شد.اما یک مشکل با adobe connect دارم موقع استفاده از اون و همزمان ریکورد از دسکتاپ هم فعال میکنم اما صدا از اسپیکر لپتاپ هم پخش میشه و هندزفری بیفایده میشه.درصورتیکه حالت عادی استفاده همزمان هندزفری و ریکوردر مشکلی نداره و صدا از هندزفری میاد. در پنجره realtek HD یک بخشی به اسم recording device هم ظاهر میشه ایا باید این بخش رو بررسی کنم و چطوری؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *