آموزش تصویری و مرحله به مرحله تهیه نسخه پشتیبان در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰

آموزش تصویری و مرحله به مرحله تهیه نسخه پشتیبان در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰
  • 1396/9/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با وجودی که ابزار پشتیبان گیر ویندوز در میان بسیاری از کاربران چندان محبوب نیست، اما بسیار کاربردی و خوب است. در واقع با استفاده از ابزار پشتیبان گیر ویندوز، به گمان ام، دیگر نیازی به هیچ گونه نرم افزار پشتیبان گیر نیست، خصوصاً نرم افزارهایی که خیلی هم قوی و راضی کننده نیستند. مثلاً همین CrashPlan یک نرم افزار ضعیف است که جهت پشتیبان گیری از ویندوز تنها فایل ها را از یک جا به جایی دیگر انتقال می دهد و در این صورت همزمان با از دست دادن هارد، اطلاعات نیز از دست می روند. اما پشتیبان گیری ویندوز بدین گونه نیست. ابزار پشتیبان گیر ویندوز تماماً از هارد درایو پشتیبان تهیه می کند، پشتیبانی که امکان ذخیره ی آن در هر مکانی که بخواهیم هست، و این به معنای آن است که حتی در صورت از دست دادن هارد نیز اطلاعات کاربر از میان نمی روند. البته یک مشکل شاید بزرگ در ابزار پشتیبان گیر ویندوز وجود دارد و آن این است که امکان انتقال نسخه ی پشتیبان به یک سیستم دیگر وجود ندارد، و البته این هم به این دلیل است که ابزار پشتیبان گیر از تمامی اطلاعاتِ سیستم، یعنی تمامی نرم افزارهای نصب شده هم، پشتیبان گیری می کند. در واقع نسخه ی پشتیبانی که توسط ویندوز تهیه می شود تمامی اطلاعات روی یک سخت افزار خاص را با خود دارد و صرفاً بر روی آن سخت افزار خاص قادر به عمل است.

گویا آی تی – پس با این سخنان اینگونه می توان گفت که ابزار پشتیبان گیر ویندوز بسیار هم به درد بخور است و می توان به خوبی از آن استفاده کرد، هر چند که برخی نرم افزارهای غیر رایگانِ معدود وجود دارند که می توانند امکانات بیشتری به کاربر ارائه دهند، نرم افزارهایی همچون Macrium Reflect و Acronis True Image.
به هر حال، در صورتی که نمی خواهید هزینه ی زیادی برای پشتیبان گیری صرف کنید، می توانید از همین ابزار پشتیبان گیر ویندوز استفاده کنید. در این نوشتار، چگونگیِ استفاده از این ابزار را به شما نشان می دهیم.

تهیه نسخه پشتیبان در ویندوز

گام نخست: ورود به بخش پشتیبان گیری ویندوز

برای ورود به بخش پشتیبان گیری، اولین کار پیدا کردن بخش پشتیبان گیری است و از آن جا که این بخش در ویندوز های مختلف در مکان های متفاوتی وجود دارد، لذا ابتدا یک به یک به مکان های بخش پشتیبان گیری در نسخه های مختلف ویندوز می پردازیم و سپس گام های بعدی را نشان می دهیم.

– یافتن بخش پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰:

برای ورود به بخش پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰، ابتدا باید به کنترل پنل وارد شوید و در قسمت نوار جستجو، عبارت «Backup» را جستجو کنید و پس از این با ظاهر شدن گزینه ی Backup and Restore Windows 7 روی آن کلیک کنید.

در پنجره ای که پس از کلیک بر روی گزینه ی مذکور باز می شود، در قسمت کنار بر روی گزینه ی Create a system image کلیک کنید.

– یافتن بخش پشتیبان گیری در ویندوز ۸:

در قسمتِ استارت ویندوز ۸ در قسمت جستجو عبارت File History را تایپ کنید و سپس به اولین نتیجه ای که ظاهر می شود وارد شوید.


سپس در پنجره ی File History در گوشه ی سمت چپ بر روی گزینه ی System Image Backup کلیک کنید.

– یافتن بخش پشتیبان گیری در ویندوز ۷:

در منوی Getting Started در استارت ویندوز ۷ می توان گزینه ی Backup Your files را پیدا کنید.

این بار نیز در پنجره ی ظاهر شده، گزینه ی Create a system image در کنار صفحه را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.

 

گام دوم:تهیه ی یک نسخه ی پشتیبان از سیستم

در هر یک از نسخه های ویندوز با طی کردن مراحلی که در بالا گفته شد می توانید به بخش ابزار پشتیبان گیر ویندوز وارد شوید. با ورود به این بخش مشاهده می کنید که ابزار مورد نظر در حال بررسی درایوهای خارجی ای است که به سیستم متصل شده اند.
پس از بررسی، شما می توانید یک محل برای ذخیره ی نسخه ی پشتیبان خود انتخاب کنید. سه گزینه پیش روی شماست: نخست هارد اکسترنال، دوم دی وی دی و سوم شبکه. بسته به میل خود و امکاناتی که در دسترس دارید می توانید یکی از این گزینه ها را انتخاب نمایید.
پس از انتخاب یکی از گزینه ها، بر روی لینک Next کلیک کنید.

خود ویندوز به صورت پیشفرض صرفاً درصدد پشتیبان گیری از درایو سیستم بر می آید، اما می توان در قسمت بعد این فرض را تغییر داد و درایوهای دیگر را نیز اضافه کرد. اما، چنان که بدیهی است، با این کار حجم نسخه ی پشتیبان بسیار زیاد می شود. لذا بهتر است اگر خواهان پشتیبان گیری از درایوهای دیگر هستید، یک به یک از آن ها نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

 

پس از این مرحله، یعنی پس از مرحله ی انتخاب درایوهایی که قصد پشتیبان گرفتن ازشان را دارید، لیست درایوها و همچنین حجم کلی فایل پشتیبان برای شما نمایش داده می شود. چنانچه گمان می کنید حجم فایل پشتیبان به شدت زیاد است، می توانید در مرحله ی قبل از تعداد درایوهایی که انتخاب کرده اید بکاهید. دست آخر، می توانید با کلیک بر روی گزینه ی Start Backup فرآیند پشتیبان گیری را آغاز نمایید.

 

پس از کلیک بر روی گزینه ی Start Backup فرآیند پشتیبان گیری آغاز می شود. این فرآیند ممکن است طول بکشد لذا می بایست منتظر بمانید.

گام سوم: ایجاد یک دیسک بازیابی سیستم

بعد از پایان فرآیند پشتیبان گیری، ویندوز این امکان را برای شما فراهم می کند که یک دیسک بازیابی سیستم ایجاد کنید. این دیسک زمانی به کارتان می آید که قصد تعویض هارد سیستم خود را داشته باشید و درصدد برآیید که اطلاعاتتان را به واسطه ی نسخه ی پشتیبان بازگردانید. توصیه می شود که یک دیسک بازیابی سیستم بسازید چرا که می تواند بسیار کاربردی باشد.

در صورتی که قصد ساخت یک دیسک بازیابی کردید، می بایست بر روی گزینه ی Yes کلیک کنید تا فرآیند ساخت دیسک شروع گردد. در مرحله ی بعدی، باید درایوی که می خواهید از راه آن دیسک بازیابی را بسازید را انتخاب کنید. پس از انتخاب، بر روی گزینه ی Create Disk کلیک نمایید.

در این مرحله جهت بازیابی نسخه ی پشتیبان خود، باید کامپیوترتان را به واسطه ی دیسک بازیابی سیستم آماده به کار کنید. برای این کار، چند ابزار متفاوت برایتان نمایش داده می شود که پیشنهاد می شود از میان آن ها از System Image Recovery استفاده کنید.

 

در آخر ذکر این نکته لازم است که کار با ابزار پشتیبان گیر ویندوز، به زمان زیادی نیاز دارد. لذا سعی کنید زمانی که وقتتان از هر جهت آزاد است و همچنین قرار نیست با کامپیوترتان کاری انجام دهید، به این کار بپردازید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *