نحوه افزایش سرعت وی پی ان در ویندوز ۱۰

نحوه افزایش سرعت وی پی ان در ویندوز ۱۰
  • 1396/10/6
  • فرید دانشفر
  • 0

این روزها وی پی ان به یکی از ابزارهای ضروری برای کاربران (حداقل برای اکثر کاربران) تبدیل شده است. در میان راهکارهای موجود، پیدا کردن یک سرویس قابل اطمینان و پرسرعت کمی مشکل است. موضوع اصلی این است که وی پی ان باعث می شود که سرعت اینترنت شما کاهش پیدا کند. با این حال روش هایی برای افزایش سرعت وی پی ان در ویندوز ۱۰ وجود دارد که در گویا آی تی به آن ها می پردازیم.

نحوه افزایش سرعت وی پی ان در ویندوز ۱۰

۱- استفاده از Troubleshoot

۲- اتصال به سرورهای دیگر

۳- بررسی آنتی ویروس و فایروال

۴- کاهش سطح کدگذاری

۵- ارتقا وی پی ان

۱- استفاده از Troubleshoot

می خواهیم مطمئن شویم که آیا وی پی ان باعث کاهش سرعت می شود یا خیر. وی پی ان را به طور کامل غیرفعال کنید و سرعت را بررسی کنید. اگر پهنای باند شما همچنان سرعت مناسبی ندارد، یکی از مراحل زیر را انجام دهید:

  • به جای وای فای از اتصال با سیم استفاده کنید
  • روتر خود را ریستارت کنید
  • firmware روتر را به روزرسانی کنید
  • وی پی ان را به صورت جداگانه برای هر دستگاه استفاده کنید

می توانید به راحتی به وب سایت Speedtest بروید و از سرعت دانلود و آپلود (همچنین تاخیر) آگاه شوید. اطمینان پیدا کنید که Speedtest را یک بار با وی پی ان و یک بار بدون وی پی ان امتحان کنید تا متوجه شوید که سرعت چه مقدار کاهش می یابد.

Speedtest
Speedtest

۲- اتصال به سرورهای دیگر

در هنگام کاهش سرعت یا تاخیر به خاطر وی پی ان، باید سرورهای مختلف را چک کنید. تاخیر به علت مکان سرور است. هر چقدر که سرور از مکان جغرافیایی شما دورتر باشد، سرعت شما کندتر است. بسته های داده باید مسافت بیشتری را طی کنند و در نتیجه سرعت کاهش می یابد، همچنین تاخیر به طور جدی بروز می کند.

وی پی ان
وی پی ان

این تاخیر باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام بازی می شود، بنابراین توصیه می کنیم که از نزدیکترین سرور استفاده کنید. تغییر سرور کار راحتی است و می توانید با استفاده از Speedtest بهترین سرور را برای خود پیدا کنید. اگر قصد انجام بازی های آنلاین را دارید، از نزدیکترین سرور استفاده کنید.

۳- بررسی آنتی ویروس و فایروال

آنتی ویروس (دارای فایروال) و حتی فایروال ویندوز می توانند باعث اختلال در وی پی ان شوند. فایروال بسته های داده را چک می کند و از اتصال شما محافظت می کند. به همین دلیل، اسکن های متعدد می تواند سرعت وی پی ان را کاهش دهد. برخی توصیه می کنند که آنتی ویروس را به طور موقت غیرفعال کنید، اما راه بهتر این است که یک مورد استثنا (exception) تعریف کنید.

علاوه بر این، فایروال ویندوز نیز می تواند وی پی ان را به طور دائمی از کار بیندازد، بنابراین مطمئن شوید که یک مورد استثنا نیز برای این بخش تعریف کنید. برای این کار می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- در قسمت جستجوی ویندوز عبارت Allow app را تایپ کنید، سپس Allow an app through Windows Firewall را باز کنید.

Allow app در فایروال
Allow app در فایروال

۲- روی Change settings کلیک کنید.

۳- روی Allow another app کلیک کنید.

Allow app در فایروال
Allow app در فایروال

۴- در Program Files به دنبال وی پی ان و بگردید و فایل EXE را اضافه کنید.

۵- روی Add کلیک کنید.

اضافه کردن وی پی ان در فایروال
اضافه کردن وی پی ان در فایروال

۶- اجازه بدهید که وی پی ان با استفاده از شبکه های Public  و  Private کار کند.

۷- برای تایید روی OK کلیک کنید.

اضافه کردن وی پی ان در فایروال
اضافه کردن وی پی ان در فایروال

۴- کاهش سطح کدگذاری

کدگذاری در بخش وی پی ان برای بسیاری از کاربران مهم است. این ویژگی به شما امکان می دهد که اطلاعات فرستاده شده و دریافت شده را کدگذاری کنید. به همین دلیل، هرچه کدگذاری قوی تر باشد، سرعت شما پایین تر است. برخی از امن ترین پروتکل ها می توانند سرعت را تا ۱۰ برابر کندتر کنند.

با توجه به نیازهای امنیتی، می توانید پروتکل کدگذاری را طوری تنظیم کنید که تاثیر آن بر سرعت کاهش پیدا کند.

این ها پروتکل های کدگذاری هستند:

  • PPTP – سریع ترین اما قدیمی ترین استاندارد امنیتی
  • L2TP/IPSec – کند است اما امنیت نسبتاً بالایی دارد
  • OpenVPN – امنیت بالا به همراه سرعت نسبتاً بالا
  • SSTP – از PPTP کندتر و از بقیه سریع تر است. یک پروتکل متوسط به شمار می آید.

می توانید هر یک از این ها را به تنهایی امتحان کنید و پروتکل دلخواه خود را انتخاب کنید. همانطور که قبلاً گفتیم این به فعالیت های شما بستگی دارد. برای اجتناب از محدودیت های جغرافیایی، به پروتکل های کدگذاری پیشرفته احتیاجی ندارید. از طرف دیگر، کدگذاری برای اکثر فعالیت ها توصیه می شود.

۵- ارتقا وی پی ان

می توانید در مورد پلن های وی پی ان رایگان و پولی در اینترنت جستجو کنید. طبیعی است که سرویس های پولی سرعت بیشتری ارائه می دهند. بنابراین برای بهره مندی از بهترین سرویس، نیاز به صرف هزینه دارید. البته این گمان وجود دارد که شرکت ها برای مجبور کردن کاربران برای استفاده از سرویس های پولی، سرعت را در سرویس های رایگان کاهش می دهند.

اگر شما هم راه حلی برای افزایش سرعت وی پی ان در اختیار دارید، لطفاً با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *