چطور خطای Win32 error code مربوط به پرینتر در ویندوز ۱۰ را حل کنیم؟

چطور خطای Win32 error code مربوط به پرینتر در ویندوز ۱۰ را حل کنیم؟
  • 1396/10/11
  • بابک شالکونژاد
  • 0

باید توجه داشته باشید زمانی که این خطا رخ می دهد هیچ پنجره ای برای نمایش دادن این خطا ظاهر نمی شود و فقط از طریق لاگ های موجود در بخش Event Viewer می توانید به جزییات آن دسترسی پیدا کنید. در بخش زیر نمونه ای از این خطا نمایش داده شده است.

The document Untitled – Notepad, owned by blin, failed to print on printer 041hp4050 (redirected 4). Try to print the document again, or restart the print spooler.Data type: RAW. Size of the spool file in bytes: 23044. Number of bytes printed: 0. Total number of pages in the document: 1. Number of pages printed: 0. Client computer: \laptop. Win32 error code returned by the print processor: 5. Access is denied.

گویا آی تی – این خطا عموما در پلتفرم های ویندوز سرور رخ می دهد و علت آن می تواند درایور پرینتر، ناکافی بودن مقدار رم یا دریافت اطلاعات نادرست توسط اسپولر باشد که در این میان Windows printer spooler بیش از سایر موارد موجب بروز این مشکل می شود.

چطور مشکل Win32 error code را در کامپیوترهای ویندوزی برطرف کنیم؟

۱٫ استفاده از Printer Troubleshooter

ویژگی Printer Troubleshooter در ویندوز اولین گزینه ای است که باید برای حل مشکلات پرینتر به سراغ آن بروید. اگرچه این ابزار همیشه نمی تواند مشکلات را حل کند اما با این وجود تاکنون توانسته در حل بسیاری از موارد به یاری کاربران بیاید. Printer Spooler یکی از بخش هایی است که توسط این ابزار چک می شود. در ادامه فرا خواهید گرفت که چطور در ویندوز ۱۰ از printer troubleshooter استفاده کنید:

۱ – بر روی دکمه Cortana کلیک کنید و سپس در بخش جستجو عبارت troubleshoot را وارد نمایید.

۲ – حال بر روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید تا پنجره زیر نمایان شود.

۳ – گزینه Printer را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Press the Run troubleshooter کلیک کنید تا مستقیما پنجره زیر ظاهر شوذ.

۴ – در این مرحله اگر چند پرینتر دارید باید یکی از آن ها را برای شروع فرایند عیب یابی انتخاب کنید. سپس بر روی Next کلیک کنید.

۲٫اختصاص Permission به Printer Spooler

این روش مخصوص یک کامپیوتر ترمینال است. در این راه حل از ابزار Calcs.exe که یک ابزار خط فرمان (Command-line) است به منظور اختصاص دادن permission به spooler استفاده می شود. شما می توانید این کار را طبق روال زیر انجام دهید:

۱ – در ابتدا بر روی منوی استارت کلیک راست کنید و گزینه Command Prompt as an administrator را انتخاب نمایید.

۲ – عبارت “C:” w/o را در Command prompt وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.

۳ – سپس عبارت CDWindowsSystem32Spool وارد کنید و کلید اینتر را بزنید تا به فولدر Spool وارد شوید.

۴ –  اکنون عبارت Cacls.exe PRINTERS /e /g users:C را در پنجره command prompt وارد کرده و کلید اینتر را برنید.

۵ – حال در پایان ویندوز را ریست نمایید.

۳٫Print spooler را ریست کنید

لاگ موجود در Event Viewer در مورد Win32 error code به این موضوع اشاره می کند که شما باید Printer Spooler را ریست کنید. بنابراین این روش یکی دیگر از راه حل هایی است که می توانید از آن استفاده کنید.

۱ – کلیدهای Windows+R را بفشارید تا پنجره Run ظاهر شود.

۲ – در این پنجره عبارت Cmd را در تکست باکس وارد کرده و کلید Enter را بزنید.

۳ – حال در پنجره Command Prompt دستور net stop spooler را وارد نموده و کلید Enter را بفشارید تا سرویس Printer Spooler در حالت Off قرار بگیرد.

۴ – اینبار دستور net start spooler را به منظور اجرای مجدد این سرویس وارد نمایید و کلید اینتر را بزنید.

۴٫دایرکتوری Spooler را پاک کنید.

۱ – اگر راه حل های بالا در جهت رفع مشکل کمکی به شما نکردند، پیشنهاد می کنیم تا این بار دایرکتوری Spooler را پاک کنید. در ابتدا سرویس Printer Spooler را از طریق خط فرمان همان طور که در بالا توضیح داده شد غیرفعال کنید.

۲ – سپس عبارت del %systemroot%System32spoolprinters* /Q را در خط فرمان وارد نمایید و کلید اینتر را بزنید.

۳ – در نهایت با وارد کردن دستور net start spooler، این سرویس را ریست نمایید.

۵٫یک درایور جدید برای پرینتر نصب کنید

از آنجایی که یکی از دلایل بروز این مشکل می تواند مربوط به درایور پرینتر باشد، در نتیجه جایگزین نمودن آن با یک نسخه جدید و به روز می تواند این مشکل را حل نماید. شما می توانید درایور مربوطه به پرینتر خود را از سایت سازنده پرینتر دانلود نمایید. در ادامه نحوه نصب یک درایور جدید در ویندوز شرح داده شده است.

۱ – در ابتدا عبارت system info را در بخش جستجوی منوی استارت وارد کنید و سپس گزینه system information را انتخاب نمایید تا وارد این پنجره شوید.

۲ – از پنل سمت چپ بر روی گزینه System Summary در پنجره System information کلیک کنید. با این کار اطلاعات مختصری از کامپیوترتان در اختیار شما قرار می گیرد. چیزی که در این بخش شما به آن نیاز دارید نوع سیستم شما است. این که آیا سیستم شما ۲۳ بیتی است یا ۶۴ بیتی . شما به این اطلاعات برای دانلود درایور سازگار با سیستم خود نیاز دارید.

۳ – علاوه بر این شما باید اطلاعات مربوط به مدل پرینتر خود را نیز داشته باشید که معمولا بر روی خود دستگاه چاپ شده است. اگر چنین نبود، به دفترچه راهنمای پرینتر مراجعه کنید.

۴ – حال وارد وب سایت سازنده پرینتر خود شوید.

۵ – بخش مربوط به Download یا Drivers را در سایت باز کنید.

۶ – مدل پرینتر خود را در بخش جستجوی سایت وارد نمایید یا مدل دستگاه خود را از لیست کشویی انتخاب کنید.

۷ – پس از یافتن درایور مورد نظر آن را دانلود کنید. توجه داشته باشید که درایور شما (۶۴ بینتی یا ۳۲ بیتی) با پلتفرم شما همخوانی داشته باشد.

۸ – پس از دانلود درایور آن را اجرا کنید. ممکن است نیاز باشد که قبل شروع فرایند نصب فایل های آن را در داخل یک پوشه اکسترکت نمایید.

۹ – هم چنین شما می توانید درایور خود را از طریق Device Manager نیز نصب کنید. کلیدهای Windows+R را به صورت ترکیبی بفشارید تا پنجره Run ظاهر گردد، حال عبارت devmgmt.msc را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید تا به بخش Device Manager وارد شوید.

۱۰ – بر روی نام پرینتر خود راست کلیک نمایید و گزینه Update driver را انتخاب کنید تا پنجره زیر ظاهر شود.

۱۱ – از این قسمت گزینه Browse my computer for driver software را انتخاب نمایید و سپس گزینه Let me pick from a list of device drivers on my computer را برگزینید.

۱۲ – حال بر روی دکمه هارد دیسک کلیک کنید و گزینه Browse را انتخاب نمایید تا پوشه ای که فایل های درایور در آن اکسترکت شده اند را انتخاب کنید.

۱۳ – در پوشه مورد نظر بر روی فایل INI کلیک کنید و  سپس گزینه Open را انتخاب کنید. در نهایت بر روی دکمه Ok در پنجره Install From Disk کلیک نمایید.

شما با استفاده از پنج روش بالا می توانید خطای Win32 error code را برطرف کنید. البته باز هم یادآوری می کنیم که این مشکل ممکن است به دلیل کمبود حافظه RAM نیز رخ دهد. بنابراین از بسته بودن پنجره هایی که بی مورد در Taskbar باز باقی مانده اند و هم چنین نرم افزارهایی که در پس زمینه سیستم عامل در حال اجرا هستند (می توانید به آن ها از طریق Task manager دسترسی پیدا کنید) اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *