حل مشکل عدم بازگشت ویندوز ۱۰ از Hibernation

حل مشکل عدم بازگشت ویندوز ۱۰ از Hibernation
  • 1396/10/19
  • رقیه کُرد
  • 0

 

بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ از عدم بازگشت ویندوز از حالت خواب زمستانی یا همان Hibernation شاکی هستند. این مشکل از زمان عرض اولین نگارش ویندوز ۱۰ وجود داشته است.

در زمان روشن شدن کامپیوتر بعد از خواب زمستانی کاربران شاهد بروز پیغام خطاهای مختلفی روی صفحه نمایش هم هستند از جمله کدهای خطای ۰XC000009A، ۰xc0000001، ۰xc0000411 یا ۰xc000007b.

در این مطلب روش های مختلفی که مشکل مذکور را حل کرده و سبب آماده شدن فوری ویندوز ۱۰ بعد از خواب زمستانی خواهند شد را بررسی خواهیم کرد. ذکر این نکته ضروری است که این مشکل برای کاربران به شکل های متفاوت ظاهر خواهد شد: ممکن است برخی از کاربران در پنجره بازگشت از خواب زمستانی متوقف شده و ویندوز هیچ فرمانی را اجرا نکند، حال آن که بعضی از کاربران با وجود مشاهده خطای اولیه امکان کار با سیستم را خواهند داشت.

و اما راهکارهای پیشنهادی:

۱- خاموش کردن اتصال اترنت

بسیاری از کاربران تائید  کرده اند که خاموش کردن تصال اترنت (شبکه LAN) در زمان بیدار شدن کامپیوتر سبب بروز کمتر این خطا خواهد شد.

علی رغم سادگی این پیشنهاد اما در کاربردی بودن آن نمی توان شک کرد.

۲- جدا کردن چند باره باتری و آداپتور AC (در لپ تاپ ها)

بهتر است باتری و آداپتور AC را از سیستم جدا کنید. مجددا باتری را متصل و بدون اتصال کابل برق دستگاه را بوت کنید. زمانی که که صفحه خواب زمستانی ظاهر شد، مجددا باتری را جدا کرده و این بار سیستم را صرفا با متصل کردن کابل برق، از نو راه اندازی کنید.

گام به گام این مراحل را دنبال کنید:

۱- کابل برق را جدا کرده و لپ تاپ را صرفا با باتری روشن کنید. صفحه خواب زمستانی بعد از چند لحظه ظاهر می شود.

۲- با نگه داشتن کلید خاموش/روشن، لپ تاپ را خاموش کنید.

۳-باتری را از دستگاه جدا کرده و این بار کابل برق را متصل کنید.

۴- سیستم را بوت کنید. صفحه خواب زمستانی مجددا ظاهر خواهد شد.

۵- کابل برق را از دستگاه جدا کنید. کلید خاموش/روشن را فشار ندهید. هدف فقط قطع جریان الکتریسیته لپ تاپ است.

۶- مجددا باتری را متصل و کلید خاموش/روشن را برای روشن کردن دستگاه فشار دهید.

۷- این بار صفحه ورود به ویندوز (login) ظاهر خواهد شد.

۳- بررسی دیسک برای پیدا کردن خطاهای احتمالی

خط فرمان را در حالت مدیر (Administrator) اجرا کرده و بعد از تایپ دستور chkdsk C: /f کلید Enter را فشار دهید. به جای حرف C می توان حرف درایوی که ویندوز در آن نصب شده (یا هر درایو دیگری) را بنویسید.

فراموش نکنید اگر از پارامتر /f در دستور فوق استفاده نکنید ابزار chkdsk پیامی مبنی بر نیاز به تعمیر فایل ها نشان خواهد داد اما اقدام به رفع مشکل آنها نخواهد کرد. دستور chkdsk D: /f اقدام به تشخیص و تعمیر مشکلات منطقی درایو خواهد کرد. اگر از پارامتر /r هم استفاده کنید ابزار سعی در رفع مشکلات فیزیکی درایو هم خواهد کرد.

۴- تعمیر رجیستری ویندوز

ساده ترین راه برای تعمیر رجیستری استفاده از ابزارهای مستقل مثل Ccleaner است. فراموش نکنید که قبلا از دستکاری رجیستری حتما از آن فایل پشتیبان تهیه نمایید تا در صورت بروز اتفاقات ناخواسته امکان بازگرداندن همه چیز به حالت عادی وجود داشته باشد.

ضمنا شما می توانید از ابزار System File Checker (SFC) مایکروسافت برای بررسی وجود اشکال در فایل های سیستمی ویندوز استفاده کنید. این ابزار بی عیب و نقص بودن تمام فایل های سیستم محافظت شده را بررسی کرده و در صورت امکان اقدام به تعمیر فایل های معیوب خواهد کرد. برای استفاده از ابزار SFC به این ترتیب عمل کنید:

۱- بعد از تایپ عبارت CMD در کادر جستجوی منوی استارت، از نتایج ظاهر شده روی گزینه Command Prompt کلیک راست کرده و از منو گزینه Run as administrator را بزنید.

۲- حال فرمان sfc /scannow را تایپ و Enter را فشار دهید تا پروسه بررسی و تعمیر فایل های سیستمی محافظت شده شروع شود.

۳- بعد از پایان پروسه اسکن کامپیوتر را از نو راه اندازی کنید. تمام فایل های معیوب طی پروسه راه اندازی مجدد با نسخه سالم جایگزین خواهند شد. حال قادر به بازیابی نشست خود خواهید بود.

۵- به روزرسانی راه اندازها یا ویندوز ۱۰

بعید نیست مشکل ویندوز ۱۰ در عدم بیدار شدن از خواب زمستانی مربوط به وجود اشکال در راه اندازها باشد. اطمینان حاصل نمایید جدیدترین نسخه راه اندازها و همچنین آخرین اصلاحیه های عرضه شده برای ویندوز ۱۰ نصب شده باشند.

سریع ترین و ساده ترین راه برای انجام این کار مراجعه به قسمت تنظیمات ویندوز، بخش Update & Security و کلیک روی دکمه Check for updates است. کامپیوتر به طور خودکار جدیدترین بسته های به روزرسانی ارائه شده برای ویندوز و همچنین آخرین نگارش راه اندازها را نصب خواهد کرد.

البته می توانید با مراجعه به بخش Device Manager و بررسی وجود علامت هشدار زرد رنگ مثلث شکل بر روی هر ابزار، از وجود اشکال در آن مطلع شوید. وجود این هشدار رنگ خبر از عدم کارکرد درست این راه انداز و نیاز آن به به روزرسانی می دهد. برای نصب جدیدترین راه اندازها، روی راه انداز مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Update driver را بزنید.

امیدواریم راهکارهای فوق مشکل شما را حل کرده باشند. در غیر این صورت می توانید مساله پیش آمده در این مورد را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا راه حلی برای برطرف کردن آن پیدا کنیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *