رفع مشکل به‌روز رسانی ویندوز ۱۰

رفع مشکل به‌روز رسانی ویندوز ۱۰
  • 1396/11/7
  • بابک شالکونژاد
  • 0

اگر در به‌روز رسانی ویندوز خود مشکل دارید، این آموزش را از دست ندهید.

گویا آی تی – در بیشتر مواقع به‌روز رسانی ویندوز بدون این‌که ما متوجه شویم در پس زمینه اجرا می‌شود و جدیدترین به‌روز رسانی‌ها را به طور خودکار دانلود می‌کند، آن بخش‌هایی را که قادر است نصب می‌کند و سایر بخش‌ها را ذخیره خواهد کرد تا بعد از راه‌اندازی مجدد ویندوز نصب شوند.

اما گاهی اوقات نصب به‌روز رسانی با مشکل مواجه می‌شود که این مسئله می‌تواند منجر به عدم نصب سایر قسمت‌ها نیز شود.

به‌روز رسانی ویندوز ۱۰ با به‌روز رسانی در سایر نسخه‌های ویندوز به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت است. چون در واقع ویندوز ۱۰ آخرین نسخه از ویندور محسوب می‌شود بنابراین بخش به‌روز رسانی ویندوز درباره اینکه کامپیوترها به‌روز باشند، پافشاری بیشتری دارد و به همین دلیل فعال‌تر و پویاتر نسبت به نسخه‌های قبلی عمل می‌کند. تمام به‌روز رسانی‌های موجود (نه فقط آن‌هایی که مهم و ضروری هستند) در ویندوز به صورت پیش فرض دانلود و نصب می‌شوند. خبر خوب این است که شما می‌توانید از دانلود خودکار به‌روز رسانی ویندوز ۱۰ جلوگیری کنید و اصولا باید بتوان یک به‌روز رسانی بد را که ارائه می‌شود ار سیستم پاک کرد. اما زمانی که یک به‌روز رسانی با مشکل مواجه می‌شود دیگر مسایل مطرح شده کمک چندانی نخواهد کرد. در ادامه این مطلب ما به این قضیه خواهیم پرداخت و به شما خواهیم آموخت که چطور مشکل به‌روز رسانی ویندوز را رفع کنید.

برطرف کردن مشکل به‌روز رسانی ویندوز با Troubleshooter

ویندوز دارای یک troubleshooter  است که در آن تعبیه شده است و ممکن است در رفع مشکل به‌روز رسانی به شما کمک کند. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این کار است. بنابراین سعی کنید در ابتدا این شیوه را آزمایش کنید. troubleshooter سه عمل را انجام می‌دهد:

۱ . troubleshooter سرویس های به‌روز رسانی ویندوز را غیرفعال می‌کند.

۲ . سپس پوشه WindowsSoftwareDistribution  را به نام WindowsSoftwareDistribution.old تغییر نام می‌دهد. در حقیقت کش مربوط به بخش دانلود به‌روز رسانی ویندوز را پاک می‌کند طوری که این عملیات دوباره می‌تواند از سر گرفته شود.

۳ . در نهایت سرویس‌های به‌روز رسانی ویندوز مجددا راه‌اندازی می‌شوند.

جهت اجرای troubleshooter، بر روی منوی استارت کلیک کنید، سپس گزینه troubleshooter را جستجو کنید و در نهایت اولین گزینه‌ از نتایج جستجو را انتخاب کنید.

در Control Panel در قسمت troubleshooter، در بخش System and Security گزینه Fix problems with Windows Update  را انتخاب کنید.

در پنجره Windows Update troubleshooting گزینه Advanced را انتخاب کنید.

در بخش تنظیمات پیشرفته (advanced settings) دقت کنید که گزینه Apply repairs automatically تیک خورده و فعال است. سپس گزینه Run as administrator را برگزینید و در نهایت بر روی Next کلیک کنید. این‌که به ابزار مدیریت ویندوز همچون troubleshooter اولویت داده می‌شود باعث می‌شود تا مطمئن شویم که فایل‌های دانلود شده و موجود در کش پاک خواهند شد.

troubleshooter طبق فرایندی خودکار پیش می‌رود و در نهایت اعلام می‌کند که آیا توانسته است مشکل را برطرف سازد یا خیر. در بیشتر موارد troubleshooter با موفقیت به‌روز رسانی ویندوز را که در هنگام اجرا با مشکل مواجه شده است، حل می‌کند. پس از اینکه فرایند troubleshooter به پایان رسید بار دیگر به‌روز رسانی ویندوز را اجرا کنید. اگر troubleshooter اعلام کرد که نمی‌تواند مشکل را بیابد، ممکن است که فرایند اجرا و متوقف کردن سرویس به‌روز رسانی و پاک‌سازی کش به درستی انجام نشده باشد.

برطرف مشکل به‌روز رسانی ویندوز با پاک کردن کش به طور دستی

اگر شما بعد از اجرای troubleshooter هنوز با مشکل مواجه هستید (یا جزو آن دسته از افراد هستید که دوست دارید خودتان کارها را انجام دهید) اجرای عملیات فوق به صورت دستی ممکن است به شما کمک کند. در این بخش ما قصد داریم یک گام اضافی را که آن در واقع راه اندازی ویندوز در حالت Safe Mode است انجام دهیم. این عمل را به این خاطر انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که ویندوز حتما به ما اجازه دسترسی به بخش کش به‌روز رسانی‌های دانلود شده ویندوز را خواهد داد.

کار را با راه‌اندازی ویندوز در حالت Safe Mode آغاز می‌کنیم. محیط ویندوز در این حالت مقداری با آن چیزی که ما به آن عادت داریم متفاوت است. اما با این وجود قابل قبول است.

وقتی که وارد محیط Safe Mode می‌شوید گامی بعدی متوقف کردن سرویس به‌روز رسانی ویندوز است که ساده‌ترین راه برای این کار استفاده از خط فرمان (Command Prompt) است. برای باز کردن خط فرمان بر روی منوی استارت کلیک راست کنید (یا کلید ترکیبی Windows+Xرا فشار دهید) ، گزینه command Prompt بخش Admin را انتخاب کنید و در نهایت بر روی گزینه Yes برای اجرای برنامه در حالت administrative کلیک کنید. در خط فرمان دستور زیر را تایپ کنید و کلید Enter را جهت متوقف کردن سرویس آپدیت ویندور بزنید. اجازه دهید پنجره خط فرمان هم‌چنان باز باقی بماند.

net stop wuauserv

سپس پنجره File Explorer را باز کنید و به مسیر C:WindowsSoftwareDistribution بروید. تمام فایل‌های موجود در پوشه جاری را پاک کنید. نگران نباشید. فایل‌های ضروری در این قسمت وجود ندارند. به‌روز رسانی ویندوز مجددا به صورت خودکار فایل‌هایی که مورد نیاز باشد را ایجاد خواهد کرد.

حالا سرویس به‌روز رسانی ویندوز را دوباره راه‌اندازی کنید. به پنجره Dos،  قسمت خط فرمان برگردید و دستور زیر را تایپ کنید و کلید Enter را برنید

net start wuauserv

زمانی که سرویس دوباره راه‌اندازی شد شما می‌توانید پنجره خط فرمان Dos را ببندید و ویندوز را مجدد در حالت عادی راه‌اندازی کنید. حالا یک بار دیگر به‌روز رسانی ویندوز را آزمایش کنید و ببینید که آیا مشکل شما حل شده است یا خیر.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *