بهترین دانشگاه های کسب و کار جهان

بهترین دانشگاه های کسب و کار جهان
  • 1397/4/15
  • مهدی پیوندی
  • 0

اگر قصد دارید که در حوزه کسب و کار تحصیل کنید، اتمام دانشگاه با مدرکی که در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد و بتوانید به کمک آن شغلی دست و پا کنید یا کسب و کاری به راه بیندازید یا وارد حوزه کارآفرینی و استارتاپ ها شوید باید جزو اولویت های شما باشد. اما قبل از آنکه مبحث دانشگاه های کسب و کار را ادامه بدهیم، بد نیست که نگاهی به تعریف دانشگاه کسب و کار یا به عبارت دیگر، «مدرسه» کسب و کار بیندازیم.

 

مدرسه یا دانشگاه کسب و کار چیست؟

بر اساس تعریف موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران، مدرسه کسب و کار و یا business school یک موسسه در سطح دانشگاهی است که مدرک مدیریت کسب و کار (Business Administration) را به دانشجویان ارائه می دهد. به چنین مدرسه ای عناوینی از قبیل مدرسه مدیریت، مدرسه مدیریت کسب و کار، و یا به اختصار b-school یا biz-school داده می شود. یک مدرسه کسب و کار معمولا دروسی از این قبیل ارائه می دهد: حسابداری، مدیریت، استراتژی، اقتصاد، کارآفرینی، امور مالی، مدیریت منابع انسانی، دانش مدیریت، سیستم های اطلاعات مدیریت، تجارت بین المللی، تدارکات، بازاریابی، روانشناسی سازمانی، رفتار سازمانی، روابط عمومی، روش تحقیق و مواردی از این قبیل.

 

انواع مدارس یا دانشگاه های کسب و کار

انواع مختلفی از مدرسه یا دانشگاه کسب و کار وجود دارد که از آن جمله می توان به مدرسه کسب و کار، مدرسه مدیریت کسب و کار و مدرسه مدیریت اشاره کرد. ضمناً باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اغلب مدارس کسب و کار به شکل دانشگاه و شامل دانشکده ها و محیط های اداری دانشگاهی هستند. لذا به همین دلیل و به این دلیل که کلمه «مدرسه» در زبان فارسی به محیط های آموزشی تحصیلات عالیه اطلاق نمی شود، ما در اینجا بیشتر از لفظ دانشکده یا دانشگاه کسب و کار استفاده می کنیم.

 

مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های کسب و کار

  • مقطع کاردانی: AA, AAB, ABA, AS
  • مقطع کارشناسی: Bachelor of Arts، Bachelor of Science، Bachelor of Business Administration، Bachelor of Business، Bachelor of Business Science و …
  • مقطع کارشناسی ارشد:MBA, MBM, Master of Management, MAcc, MMR, MSMR, MPA, MISM, MSM, MHA, MSF, MSc, MST, MMS, EMBA and MCom
  • مقطع دکتری:D., DBA, DHA, DM و …

 

تاثیر دانشگاه کسب و کار بر استخدام و کارآفرینی

البته پاسخ به این سوال که دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید یا می کنید چه تاثیری در استخدام، کسب و کار یا پیشرفت استارتاپ و کارآفرینی شما دارد کار دشواری نیست. طبیعتاً نام دانشگاه در فرم استخدام یا درخواست سرمایه می تواند توجه هر مسئولی را به متقاضی جلب کند، چرا که هر دانشگاهی امکانات و سطح آموزشی متفاوتی دارد که می تواند در پیشرفت اهداف شرکت استخدام کننده یا سرمایه گذار تاثیر به سزایی داشته باشد. به علاوه، رابطه هایی که در دانشگاه پیدا می کنید و شرایط و پیش زمینه هایی که چه از نظر مالی و چه از نظر فراهم آوردن بینش و دانش لازم در دانشگاه فراهم است، می تواند عامل موثری در تأمین توانمندی ها و مهارتها و همچنین سرمایه ها و منابع مورد نیاز باشد.

اما کدام دانشگاه های کسب و کار در جهان در صدر فهرست دانشگاه هایی قرار می گیرند که می توانند چنین امکانات و توانمندی هایی را در اختیار شما قرار بدهند؟ ما در ادامه این مطلب، ۱۰ دانشگاه برتر کسب و کار جهان با توجه به شهرتی که در نزد کارفرمایان دارند (بر اساس این گزارش) را فهرست کرده ایم که می تواند به شما در انتخاب گزینه های مناسب تر کمک کند.

پیش از آنکه به سراغ ۱۰ دانشگاه کسب و کار برتر برویم، باید نام دو دانشگاه را ذکر کنیم که اگرچه جزو ۱۰ دانشگاه برتر از نظر کارفرمایان قرار نگرفتند، اما شایسته تقدیر هستند. دانشگاه پنسیلوانیا با توجه به معیار ما رتبه سیزدهم و در مجموع در حوزه کسب و کار، رتبه پنجم را کسب کرده و مدرسه اقتصاد علوم سیاسی لندن نیز رتبه بیست و پنجم را به دست آورده و در مجموع حائز رتبه نهم شده است.

 

اکنون به سراغ معرفی ۱۰ دانشگاه کسب و کار برتر جهان (به ترتیب معکوس) می رویم:

 

۱۰ دانشگاه برتر کسب و کار جهان

 

  1. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)

دانشگاه ملی سنگاپوردانشکده کسب و کار دانشگاه ملی سنگاپور که در رتبه دهم قرار گرفته، درصد استخدام بالایی در سنگاپور دارد. بر اساس آماری که توسط وزارت علوم این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد، ۹۹ درصد از دارندگان مدرک کارشناسی این دانشگاه در رشته مدیریت کسب و کار (همان MBA)، شش ماه بعد از اتمام تحصیلات خود در یک شغل تمام وقت مشغول به کار شده اند و به طور متوسط، درآمدی برابر با ۲۶۰۰ دلار آمریکا را در ماه دریافت می کردند.

این دانشگاه کسب و کار، یک پرتال شغلی هم برای دانشجویان خود راه اندازی کرده که در آن می توانند پروفایل خود را شخصی سازی کنند، دوره های کارآموزی و نیازمندیهای شغلی انحصاری دانشگاه را مشاهده کنند، در رویدادهای خاص شرکت کنند، با مشاوران شغلی قرار ملاقات بگذارند و مواردی از این قبیل. این دانشکده در برگزاری رویدادهای استخدامی، از جمله مباحث تخصصی در حوزه های مختلف نیز ید طولایی دارد.

 

  1. دانشگاه پِکینگ (Peking)

دانشگاه پکینگدانشگاه پکینگ که در چین قرار دارد، رتبه نهم را در این رده بندی (در مجموع ۲۸) به خود اختصاص داده است. خودِ دانشگاه در پکن قرار دارد، اما دانشکده کسب و کار آن (PHBS) در در شِنزِن گوانگ دانگ قرار گرفته است. PHBS به زودی دانشکده ای را در آکسفورد مستقر خواهد کرد که به دانشجویانش اجازه خواهد داد تا یک سال در انگلستان و سال بعد را در چین تحصیل کنند.

دانشجویان با تحصیل در شنزن به مرکز اقتصاد جهانی هنگ کنگ نیز نزدیک خواهند بود. به علاوه، مرکز مشاغل این دانشکده، گردهمایی ها و کارگاه های مختلفی را با هدف تقویت مهارت های مصاحبه و شبکه سازی دانشجویان خود برگزار می کند.

 

  1. دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن

دانشکده کسب و کار این دانشگاه که رتبه ۱۴ در کسب و کار (۲۲ در سال قبل) و ۱۸ در شهرت استخدامی را یدک می کشد، بالاترین رتبه را در قاره اقیانوسیه کسب کرده است.

دانشکده کسب و کار ملبورن از طریق کوچینگ حرفه ای، رویدادهای تخصصی، کارگاه های شبکه سازی، مصاحبه های آزمایشی و مواردی از این قبیل، پشتیبانی و مشورت مورد نیاز را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد.

این دانشکده، برنامه ای تحت عنوان برنامه کارآمدی شخصی را نیز اجرا می کند که طی آن، دانشجویان MBA در کنار مشاوران حرفه ای مجرب قرار می گیرند تا با کسب مهارت هایی مانند رهبری، تفکر ساختارمند و همکاری، برای ورود به بازار آمادگی پیدا کنند.

 

  1. دانشکده کسب و کار لندن

دانشگاه کسب و کار لندن

دانشکده کسب و کار لندن (LBS) در رده بندی کلی برای کسب و کار رتبه سوم را در اختیار دارد و بهترین دانشکده کسب و کار بریتانیا (UK) است.

۹۶ درصد از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت این دانشگاه در سال ۲۰۱۷، تنها ۳ ماه بعد از فراغت از تحصیل در مشاغل مرتبط با حوزه امور مالی، مشاوره و فناوری مشغول به کار شده اند.

گروه مرکز شغلی این دانشکده به طور مستمر درگیر ایجاد رابطه با شرکتهای مطرح در جهان است که این می تواند هم در پیداکردن شغل و هم برای کارآفرینی برای افراد علاقمند سودمند باشد.

 

  1. دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد

دانشکده عالیه کسب و کار دانشگاه استنفورد در رتبه ششم رده بندی دانشگاه های کسب و کار قرار می گیرد و شهرت افتخار آمیزی را به خاطر تعداد زیاد دانشجویان موفقی که در حوزه کسب و کار داشته، از جمله موسسان گوگل، لینکدین، یوتیوب، نایکی، نت فلیکس و اسنپ چت، یدک می کشد.

دانشجویان این دانشگاه می توانند از منابع غنی مرکز مدیریت مشاغل (CMC) این دانشکده استفاده کنند. این مرکز، فرصتهایی از جمله کوچینگ حضوری، ملاقات با افراد کارکشته در حوزه های کاری مختلف و فارغ التحصیلان مجرب، و موارد مشابه را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

 

  1. دانشگاه کسب و کار INSEAD (فرانسه)

دانشگاه کسب و کار INSEAD

دانشگاه کسب و کار INSEAD که دانشکده هایی در اروپا (فونتن بلو در فرانسه)، آسیا (سنگاپور) و خاور میانه (ابوظبی) دارد، تلاش می کند تا خود را با عنوان «دانشگاه کسب و کار برای جهان» معرفی کند.

INSEAD هم فارغ التحصیلان فراوانی دارد که در حوزه های مختلف کسب و کار به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کرده اند.

فارغ التحصیلان دانشگاه می توانند از پلتفرم توسعه حرفه ای برای متخصصان فعال (CDWP) استفاده کنند و دانشجویان فعلی نیز ۷۵ درس اختیاری دارند که به تناسب علایق و اهداف حرفه ای خود می توانند موارد متناسب را انتخاب کنند.

 

  1. دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد

در دانشکده کسب و کار دانشگاه آکسفورد، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب و کار ارائه می شود و یکی از اهداف این دانشکده، در هم آمیختن سنت و مدرنیته است (این دانشکده در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده، در حالیکه قدمت دانشگاه آکسفورد به ۸۰۰ سال می رسد).

پشتوانه دانشجویان این دانشکده، مرکز توسعه حرفه ای آن است که برگزاری رویدادهای استخدامی مختلفی را با کارفرمایان هماهنگ می کند. به علاوه، برنامه رشد استعداد دانشکده کسب و کار آکسفورد که شامل کارگاه های حرفه ای است و همچنین بازدیدهای دانشجویی از مناطق خاص برای شناسایی نحوه انجام کسب و کار در آنها از جمله برنامه های این دانشکده است.

 

  1. دانشکده کمبریج

دانشکده کمبریج

دانشکده کسب و کار دانشگاه کمبریج به عنوان مطرح ترین دانشگاه در نزد کارفرمایان بریتانیا، با ارتباط نزدیکی که با منطقه موسوم به مرداب سیلیکون (منطقه ای که مملو از کسب و کارهای مرتبط با فناوری های پیشرفته، الکترونیک و بیوتکنولوژی است) دارد، فرصت مناسبی را برای کارآفرینی دانشجویان خود فراهم می آورد.

به علاوه، این دانشکده مرکزی برای سرعت بخشیدن به راه اندازی و رشد استارتاپ ها، به نام Accelerate Cambridge دارد که در واقع، برنامه سه ماهه ای است که آموزش کارآفرینی را با کوچینگ، آموزشهای لازم و دسترسی به یک محیط کار اشتراکی در هم می آمیزد.

 

  1. موسسه فناوری ماساچوست یا MIT

موسسه فناوری ماساچوست

دانشکده کسب و کار دانشگاه MIT، ۱۰ برنامه (با مدرک و بدون مدرک) ارائه می کند و یک شبکه عظیم از فارغ التحصیلان خود دارد که متشکل از چیزی بالغ بر ۱۲۰۰۰۰ نفر در بیش از ۹۰ کشور است. بیش از ۶۵۰ شرکت توسط فارغ التحصیلان این دانشگاه تاسیس شده اند که از آن جمله می توان به هاب اسپات اشاره کرد.

 

  1. دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد

مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد (HBS) در همه رتبه بندی های مربوط به کسب و کار، رتبه اول را کسب می کند.

اداره توسعه شغلی و حرفه ای مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد (CPD) روی فراهم آوردن فرصتی برای تأمل و خودارزیابی برای دانشجویان جدید تأکید دارد تا پیش از ورود به فرآیند استخدام و اطلاع از گزینه هایی که در پیش رو دارند بتوانند بنیان آکادمیک موفقیت آمیزی را پی ریزی کنند (دانشجویان پیش از ورود به دانشکده، سیستم ارزیابی آنلاین CareerLeader را تکمیل می کنند).

۸۹ درصد از فارغ التحصیلان سال ۲۰۱۷ در طول سه ماه از فراغت از تحصیل با متوسط حقوق ۱۳۵۰۰۰ دلار آمریکا مشغول به کار شده اند. این فارغ التحصیلان وارد مشاغلی در حوزه هایی همچون مشاوره، خدمات مالی، فناوری، بهداشت و سلامت و تولید شده اند.

 

حرف آخر

بدون شک، محیطی که انسان در آن قرار می گیرد نقش بسیار مهمی در زندگی وی و به ثمر نشستن و رشد توانمندی های او بازی می کند. یکی از این محیط ها که نقش بسیار مهمی در آینده شغلی ما دارد، دانشگاه است. ما در این مطلب به سراغ گزارشی رفتیم که دانشگاه های برتر جهان در زمینه کسب و کار را معرفی می کند. آگاهی از سطح کیفی دانشگاه های مختلف می تواند (در صورت امکان) به انتخاب های بهتری منجر شود، یا حداقل ما را در این دهکده جهانی با شرایط موجود در دنیای کسب و کار و دانشگاه های کسب و کار جهان آشنا کند.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *