مدیریت استرس : ۱۰ روش برای مدیریت و کاهش استرس

مدیریت استرس : ۱۰ روش برای مدیریت و کاهش استرس
  • 1397/5/21
  • مهدی پیوندی
  • 1

این روزها بعید است که هر از چندگاهی استرس تمام وجودتان را فرا نگیرد و اعصاب شما را به هم نریزد. بین این همه کار، مسائل خانوادگی، تعهدات و مشکلات اجتماعی و اقتصادی، هیچ بعید نیست که استرس بیش از حد به شما فشار بیاورد و تحمل تان را از دست بدهید. اما لازم و ضروری است که برای مدیریت استرس و تمدد اعصاب خود وقت بگذارید، در غیر اینصورت سلامتی ذهنی و جسمی شما به خطر خواهد افتاد.

یاد گرفتن مهارت مدیریت استرس به تمرین و تلاش نیاز دارد، اما چیزی که اهمیت دارد این است که می توانید و باید انجامش بدهید. ما در این مقاله از مجموعه مطالب آموزشی مجله گویا آی تی به سراغ ۱۰ روش موثر برای کنترل و مدیریت استرس می رویم تا به کمک آنها بتوانید آرامش از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورید.

 

  1. ورزش کنید

یکی از بهترین روش ها برای آرامش بدن و ذهن، ورزش منظم است. به علاوه، ورزش می تواند حال و هوای شما را هم بهتر کند. در عین حال، برای اینکه بتوانید در مبحث مدیریت استرس به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید باید به طور مرتب ورزش کنید.

در هر هفته چقدر باید ورزش کنید؟

  • خوب: حداقل ۳ تا ۵ تایم ۳۰ دقیقه ای.
  • بهتر: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش نسبتاً پرفشار، مثل پیاده روی سریع.
  • بهترین: ۷۵ دقیقه دیگر از ورزش های سخت و نفس گیر، مانند شنا، دو یا سایر ورزش هایی که ضربان قلب تان را بالا می برند را به حالت بالا اضافه کنید.

اهدافی برای تناسب اندام خود تعیین کنید که رسیدن به آنها امکانپذیر باشد تا خیلی زود دلسرد نشوید. از همه مهم تر، به خاطر داشته باشید که انجام کمترین میزان ورزش هم از ورزش نکردن بهتر است.

 

  1. عضلات تان را شل کنید

هنگامی که استرس دارید، عضلات تان منقبض می شود. به کمک روش های زیر می توانید به شل شدن آنها و آرامش بدن تان کمک کنید:

  • بدن خود را بکشید؛
  • ماساژ را امتحان کنید؛
  • یک دوش یا حمام آب گرم بگیرید؛
  • شب خوب بخوابید.

 

  1. نفس عمیق بکشید

چند لحظه ای درنگ کردن و سپس چند نفس عمیق می تواند فوراً فشار را از روی بدن تان بردارد. هنگامی که در این کار مهارت پیدا کنید، از تاثیر چشمگیر آن بر حال و هوای خود تعجب خواهید کرد.

برای مدیریت استرس خود از طریق تنفس عمیق، این ۵ مرحله را دنبال کنید:

  1. بنشینید، کف پاها را کاملاً روی زمین قرار بدهید و دست ها روی روی پاهایتان بگذارید. یا اینکه می توانید دراز بکشید؛
  2. چشم ها را ببندید؛
  3. خودتان را در یک مکان آرامش بخش تصور کنید. این مکان می تواند ساحل، یک چمنزار زیبا، یا هر جایی باشد که به شما احساس آرامش می دهد؛
  4. به آرامی نفس عمیق بکشید؛
  5. هر بار این کار را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه بدهید.

 

  1. تغذیه خوب و سالمی داشته باشید

تغذیه منظم با یک رژیم سالم و متعادل به طور کلی به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و باعث بهبود حال و هوا و خلقیات شما نیز می شود. وعده های غذایی که میل می کنید باید مملو از سبزیجات، میوه، غلّات، و پروتئین باشد. ضمناً مصرف هیچ یک از وعده های غذایی را از دست ندهید. این کار نه تنها برای سلامتی شما مفید نیست، بلکه تاثیر بدی بر خلقیات شما خواهد گذاشت و در نهایت می تواند باعث افزایش استرس شما شود.

 

  1. آرام باشید

زندگی مدرن با شلوغی و درگیری در هم آمیخته است، و برای مدیریت استرس، گاهی فقط باید آرامتر باشیم، سعی کنیم که عصبانی نشویم و زندگی را راحت تر بگیریم. به زندگی خود نگاهی بیندازید و به دنبال روش های ساده ای برای نیل به این منظور باشید. به عنوان مثال:

  • ۵ تا ۱۰ دقیقه ساعت خود را جلو بکشید. از این طریق زودتر به مقصد می رسید و از استرس و نگرانی دیر رسیدن خلاص می شوید.
  • هنگامی که در بزرگراه رانندگی می کنید از خط سبقت خارج شوید تا از استرسی که به وسیله راننده های عجول و بی ملاحظه بر شما تحمیل می شود رهایی یابید.
  • وظایف و فعالیت های بزرگ را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر مجبور نیستید سعی نکنید که پاسخگویی به ۱۰۰ ایمیل را پشت سر هم و بدون وقفه انجام بدهید، در عوض مثلاً در هر بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای به ۵ مورد از آنها پاسخ بدهید.

مدیریت استرس

  1. استراحت کنید

برنامه ریزی برای استراحت دادن به بدن، برای کاهش و مدیریت استرس ذهنی ضروری است. اگر از آن افرادی هستید که دوست دارند که هر چه سریع تر به اهداف شان برسند، احتمالاً وقت گذاشتن برای استراحت می تواند در ابتدا برای شما مشکل به نظر برسد، اما باید به خاطر داشته باشید که بهره وری و کارآمدی شما با تعیین زمانهایی برای استراحت و پرداختن به فعالیت های آرامش بخش افزایش پیدا خواهد کرد. از جمله کارهای آرامش بخشی که می توانید انجام بدهید می توان به این گزینه ها اشاره کرد:

 

  1. برای سرگرمی و تفریح وقت بگذارید

برنامه ریزی و وقت گذاشتن برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید یکی از ملزومات مدیریت استرس است. هر روز سعی کنید کاری انجام بدهید که احساس خوبی به شما می دهد. همین به تسکین استرس شما کمک خواهد کرد. لزومی ندارد وقت زیادی را برای اینگونه فعالیت ها در نظر بگیرید؛ حتی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم می تواند کافی باشد. از جمله سرگرمی های آرامش بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطالعه
  • بافندگی
  • انجام یک کار هنری
  • گلف
  • تماشای یک فیلم
  • حل کردن چیستان و معما
  • بازی های تخته ای یا کارتی

 

  1. درباره مشکلات تان با دیگران صحبت کنید

اگر چیزی هست که شما را آزار می دهد، صحبت کردن درباره آن می تواند به کاهش و مدیریت استرس تان کمک کند. به این منظور می توانید با اعضای خانواده، دوستان، همسر خود یا یک روانشناس صحبت کنید.

به علاوه، می توانید با خودتان صحبت کنید. به این کار «خود بیانی» (Self Talk) می گوییم و همه ما هم انجامش می دهیم. اما برای اینکه خود بیانی بتواند به مدیریت استرس شما کمک کند، باید اطمینان پیدا کنید که مثبت است و نه منفی.

بنابراین به چیزهایی که در هنگام استرس به آنها فکر می کنید یا با خودتان می گویید دقت داشته باشید. اگر به خودتان پیام منفی می دهید، سعی کنید تا مکالمه ذهنی خود را به سمت و سوی مثبت ببرید. به عنوان نمونه، به خودتان نگویید که «نمی توانم»، بلکه در عوض با خودتان بگویید که «می توانم» یا «حداکثر تلاشم را می کنم.»

 

  1. به خودتان سخت نگیرید

این را بپذیرید که هر چقدر هم که تلاش کنید باز هم کارهایی هست که نمی توانید انجام بدهید. به علاوه، نمی توانید همه اتفاقات و ابعاد زندگی تان را کنترل کنید. بنابراین به خودتان لطف کنید و از این تصور که می توانید یا باید همه کارها را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانید دست بردارید. به علاوه، زنده نگه داشتن حس شوخ طبعی خود را نیز از یاد نبرید. خنده یکی از موثرترین داروهای کنترل و مدیریت استرس است.

 

  1. عوامل استرس زا را حذف کنید

بررسی کنید و ببینید که چه عواملی بیشترین استرس را در زندگی شما به وجود می آورند، مثلاً شغل تان، خواسته های غیرمنطقی دوستان، مسیر رفت و آمد به محل کار یا امور مرتبط با درس و دانشگاه و مواردی از این قبیل. اگر قادر به شناسایی این عوامل هستید بررسی کنید که آیا می توانید آنها را حذف کنید، یا لااقل تاثیر آنها را به حداقل برسانید یا خیر.

اگر نمی توانید عوامل اصلی استرس خود را پیدا کنید یک دفترچه بردارید و موقعیت هایی که بیشتر باعث اضطراب و استرس شما می شوند را یادداشت کنید و به دنبال الگوهای تکراری باشید. سپس در صدد حذف یا به حداقل رساندن این عوامل در زندگی خود برآیید.

 

حرف آخر

در دنیای مدرن، دچار نشدن به استرس بسیار بعید و حتی غیرممکن به نظر می رسد. در عین حال، با توجه به اثراتی که استرس بر ذهن و روان و همچنین جسم ما می گذارد، نمی توان و نباید آن را به حال خودش رها کرد، بلکه باید دست به کار شویم و در جهت مدیریت استرس قدم برداریم. خبر خوب این است که امکان مدیریت استرس وجود دارد. فقط کافی است که راهکارهای بالا را به کار ببندید و تا می توانید تمرین کنید تا بتوانید بر استرس چیره شوید.

همانطور که هانس سلیه به عنوان بنیانگذار پژوهش‌های علمی درباره‌ی پدیده‌ی استرس می گوید:

«این استرس نیست که ما را می کُشد، بلکه واکنش ما نسبت به آن است.»

 

شما چگونه استرس خود را مدیریت می کنید؟

نکات و تکنیک های بالا را امتحان کنید و ببینید که کدامیک برای شخص شما موثرتر است. اگر برای خودتان روشی دارید که در بالا به آن اشاره نشده، لطفاً تکنیک خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر همراهان مجله گویا آی تی در میان بگذارید.


منبع (با جرح و تعدیل)

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *