iPhone XR ؛ گجتی با ویژگی های به روز و قیمتی منطقی

iPhone XR ؛ گجتی با ویژگی های به روز و قیمتی منطقی
  • 1397/6/25
  • سینا اشتری
  • 0

پس از ماه ها گمانه زنی و انتشار شایعات متعدد در مورد گوشی های هوشمند جدید شرکت اپل، نهایتا شاهد معرفی رسمی آخرین نسل از آیفونها هستیم. iPhone XR ارزان ترین آیفون سال ۲۰۱۸ معرفی شده توسط شرکت اپل است که در ادامه به بررسی ویژگی های آن می پردازیم.آیفون اکس آر با داشتن قیمتی معادل ۷۵۰ دلار ارزان ترین آیفون معرفی شده در سال میلادی جاری است که با بهره مندی از ظاهری زیبا، آخرین سطح سخت افزاری و ویژگی های به روز تفاوت چندانی با گران ترین و قدرتمند ترین گوشی های هوشمند موجود در بازار ندارد و از همه مهمتر که قیمت نسبتا ارزان تر آن برای قشر بزرگتری از کاربران گوشی های هوشمند مناسب است.

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس ارزان ترین آیفون های معرفی شده سال ۲۰۱۷ در کنار پرچمدار پارسال شرکت اپل و یا iPhone X بودند. با وجود داشتن قیمتی ارزان تر خرید این آیفون ها کمی غیر منطقی به نظر می رسید و دلیل این مسئله نیز استفاده اپل از همان سبک طراحی ظاهری قدیمی و از دور افتاده آیفون های قدیمی تر در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس بود؛ البته آیفون ۸ در بحث سخت افزار و کیفیت دوربین با به رسانی هایی نیز همراه بود.

در واقع علاقه مندان به خرید آیفون در سال گذشته برای بهره مندی از گجتی با ویژگی های جدید و ظاهری به روز و زیبا نیازمند صرف هزینه ای ۱۰۰ دلاری برای خرید آیفون اکس بودند؛  بدیهی است که هر کاربری نمی توانست ۱۰۰۰ دلار برای خرید یک گوشی هوشمند هزینه کند و همین عامل باعث شد تا عده بسیاری به خرید آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس رو بیاورند.

iPhone X تمامی سنت های پیشین شرکت اپل را از بین برد و تصویری از سبک طراحی سال های آینده آیفون ها را به نمایش گذاشت.

امسال شاهد معرفی سه آیفون بودیم که همگی با سبک طراحی دیده شده در iPhone X همخوانی کامل دارند و بسته به نحوه کاربری و بودجه ای که برای خرید یک گوشی هوشمند در نظر گرفته باشید می توانید در میان این سه گجت یکی را انتخاب کنید.

البته باید توجه داشته باشیم که این نکته که آیفون اکس آر ارزانترین مدل در دسترس در میان سه آیفون سال ۲۰۱۸ است دلیلی بر ضعیف بودن و یا میان رده بودن سطح قدرت و ویژگی های آن نیست؛ تفاوت های میان یک گوشی میان رده و نیز آخرین مدل در حدی است که برای تشخیص مدل ارزانتر به بیشتر از ۱۰ ثانیه نیازی نخواهید داشت.

سریع ترین روش برای تشخیص گوشی میان رده از یک گوشی پرچمدار و آخرین مدل بررسی کیفیت ساخت آن است؛ برای پی بردن به کیفیت ساخت یک گوشی هوشمند در بیشتر مواقع نیازی به لمس بدنه آن نخواهید داشت و تنها با نگاه کردن به آن می توانید به میزان زحمتی که برای ساخت آن کشیده شده است پی ببرید؛ با این حال لمس بدنه گوشی ها به سرعت سطح کیفی آنها را برای کاربران آشکار خواهد کرد.

به جرئت می توان گفت که کیفیت ساخت هر سه آیفون معرفی شده سال ۲۰۱۸ در یک سطح است و نمی توانید کیفیت ساخت مدل های iPhone XS و iPhone XS Max را بیشتر از کیفیت ساخت iPhone XR بدانید؛ تنها تفاوت های واضح ظاهری میان این سه آیفون در برخورداری iPhone XS و iPhone XS Max از دوربین اصلی دوگانه و استفاده از یک دوربین معمولی در تولید iPhone XR است و نیز تولید آیفون اکس آر در رنگ های متنوع و فانتزی است.

با اینکه دوربین های دوگانه برتری های انکار ناشدنی ای در مقایسه با دوربین های ساده دارند اما هیچکس نمی تواند از کیفیت بالای دوربین آیفون اکس آر چشم پوشی کند. دوربین iPhone XR نیز همانند دوربین های به کار رفته در تولید iPhone XS و iPhone XS Max دقتی ۱۲ مگاپیکسلی دارد و در مقایسه با دوربین به کار رفته در آیفون های نسل پیش نیز برتری قاطعی را نشان می دهد.

از جمله ویژگی های جدید دوربین اصلی iPhone XR می توان به پشتیبانی از حالت عکسبرداری پرتره و ویژگی Smart HDR اشاره کرد. با اینکه کیفیت عکس های پرتره ثبت شده توسط دوربین ساده iPhone XR به مراتب پایین تر از نمونه های ثبت شده توسط دوربین های دوگانه گوشی هایی مانند iPhone XS و یا iPhone XS Max است اما اگر کاربر یک عکاس حرفه ای نباشد هیچ گونه گله ای از آن نخواهد داشت.

دوربین جلویی آیفون اکس آر ۷ مگاپیکسلی بوده و کاربر علاوه بر استفاده از این دوربین به عنوان ابزاری برای احراز هویت تصویری و باز کردن قفل صفحه نمایش می تواند عکس های زیبایی با افکت پرتره را به ثبت برساند.

اگر از آن دسته از کاربرانی باشید که سایز بیشتر صفحه نمایش از اهمیت زیادی برایتان برخوردار باشد احتمالا دانستن این موضوع که صفحه نمایش آیفون اکس آر به طور ملموسی از نمونه به کار رفته در آیفون اکس اس بزرگتر است برایتان جالب خواهد بود.

آیفون اکس آر از صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی از نوع ال سی دی برخوردار است و این در حالی است که صفحه نمایش آیفون اکس اس ۵٫۸ اینچی و از نوع OLED است؛ البته کیفیت رنگ ها و وضوح صفحه نمایش آیفون اکس اس به مراتب بیشتر از صفحه نمایش آیفون اکس آر است.

پردازنده هر سه آیفون سال ۲۰۱۸ یکسان و از نوع A12 Bionic است؛ در نتیجه آیفون اکس آر در بحث سخت افزاری هیچ گونه تفاوتی با نمونه های گران قیمت تر ندارد و می توانید روی عملکرد بی نقص آن در اجرای سنگین ترین بازی ها و نرم افزار های موجود برای سیستم عامل iOS حساب کنید و در نهایت باید بدانید که iPhone XR بی شک قدرتمند ترین گوشی هوشمند تولید شده در بازه قیمتی خود است.

همانطور که از سابقه اپل در بحث طراحی ظاهری مشخص است ؛ به احتمال قریب به یقین تا چند سال آینده تغییر خاصی در سبک طراحی آیفون ها نخواهیم دید و به همین دلیل با صرف هزینه ۷۵۰ دلاری می توانید آیفونی در اختیار داشته باشید که علاوه بر قدرت سخت افزاری باور نکردنی در بحث طراحی ظاهری هم برای چندین سال به روز بماند.

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *