واقعیت هایی در مورد اهمیت زمان در تغییر در رفتار و شخصیت

واقعیت هایی در مورد اهمیت زمان در تغییر در رفتار و شخصیت
  • 1397/9/24
  • زهرا معبودی
  • 0

راه حل‌های سریع در بهبود شخصیت موثر و کارآمد نیست. حتی برای تغییر سریع رفتار باید فکر خود را عوض کرد و به دنبال راه حل های موثر تر و واقعی تر و البته طولانی مدت تر بود.

شاید بسیاری از ما از شنیدن این حرف خوشحال نشوند ولی واقعیت این است که با راه حل‌های سریع نمی‌توانید شخصیت‌تان (و یا هر چیز ارزشمند دیگری) را بهبود ببخشید.

 

 

مسیر بهبود خودتان راهی است طولانی و ادامه دار که احتیاج به زمان، تعهد و منضبط بودن دارد.

البته این طبیعت هر انسانی است که به دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای به دست آوردن چیزهای مد نظرش است. همه ما بدنبال راهی هستیم که بتواند پاسخگوی تمامی نیازها و مشکلات ما باشد. ما می‌خواهیم یک DVD، کتاب و یا برنامه پیدا کنیم که ما و تمامی کم و کاستی‌هایی که داریم را رفع کند.

حقیقت این است که به غیر از موارد غیرقابل باور و غیر حقیقی دیگر موارد با این روش‌ها کار نمی‌کنند. یکی از دلایل این موضوع این است که راه حل‌های سریع پایدار نیستند. راه حل‌های سریع فقط این کاربرد را دارند که تا پیدا شدن یک راه حل طولانی مدت و مطمئن مشکل را بصورت موقت برطرف کنند.

تغییر سریع رفتار

همانطور که گفتیم ایجاد تغییرات مثبت در زندگی زمان‌بر هستند و دلایل زیر به شما کمک می‌کنند که این موضوع را بهتر درک کنید :

تغییر سریع رفتار حداقل ۲۱ روز است

یک عادت جدید حداقل ۲۱ روز زمان خواهد برد تا تاثیری دایمی بر روی ما داشته باشد. هنگامی که ما قصد داریم عادتی را کنار بگذاریم و یا عادتی جدید در خودمان شکل دهیم باید حداقل ۲۱ روز بصورت دائم و پشت سر هم در جهت آن فعالیت عمل کنیم. اگر این رفتار ما به نوعی ما را دچار اعتیاد کرده باشد شاید نیازی به عملکرد ۳۵ روزه و یا حتی بیشتر داشته باشیم. هیچ روش سریعی برای تغییر عادات وجود ندارد.

 

تغییر سریع رفتار نیاز به خو گرفتن دارد

هم ایستایی و خوگیری. منظور از خوگیری کارهایی است که ما در طول بدون اینکه نیاز باشد به آن‌ها فکر کنیم انجام‌شان می‌دهیم. نام دیگری که برای این عمل می‌توان بکار برد عادت کردن به کارهاست.

هم ایستایی که بیشتر در عبارات مربوط به بیولوژیک بکار می‌رود یکی ویژگی درونی است که شرایط را ثابت نگه می‌دارد. به عنوان مثال می‌توان دما را مثال زد که اگر دما در محیط بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یا کاهش می‌یابد بدن دمای درونی خود را ثابت نگه می‌دارد.

هم ایستایی روانی نیز عملکردی مشابه دارد که شما را در ذهنیت‌ها و عادات ثابت نگه می‌دارد فارق از اینکه در حال انجام آن کار باشید یا نه. این موارد است که سبب می‌شود تغییر یک عادت کاری دشوار باشد. هم ایستایی و خوگیری، با این وجود که عواملی بسیار مهم هستند و باعث می‌شوند برای انجام کارهای تکراری مجبور به تفکر مجدد در آن‌ها نباشیم، کار شما را برای تغییرهای سریع در عادات و رفتارها بسیار سخت می‌کنند.

تغییر رفتار همیشه با زمان فیکس می شود

برخی از تلاش‌ها برای اثر کردن باید دارای استراتژی بلند مدت باشند. اگر می‌خواهید وزن‌تان را برای همیشه کم کنید، یا اگر میخواهید روابطی موفق داشته باشید، برای یک برنامه‌ی بلند مدت برای آن‌ها ترتیب دهید.

به عنوان مثال، اگر میخواهید ورن‌تان را ۱۰ کیلو کم کنید نمی‌توانید با یک روز کم خوردن این کار را انجام دهید. به جای آن، باید یک برنامه برای خودتان تهیه کنید و در آن میزان کالری مورد مصرف‌تان در یک روز را حساب کرده و سعی کنید بیشتر از آن در طول روز کالری بسوزانید. با این کار وزن‌تان بطور آهسته و مداوم کاهش خواهد یافت.

به همین صورت برای بهبود روابط با دیگران، شما نمی‌توانید با یک یا دو روز داشتن رابطه‌ی خوب انتظار تغییری بزرگ در روابط‌‌تان داشته باشید. اینکار به روزها، ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها تلاش برای ساخت حس اعتماد و رضایت نیاز دارد. نمی‌توان یک شبه اینکار را انجام داد.

فقط با کار بر روی اهداف بطور آهسته و پیوسته می‌توانید به نتایج مطلوب و مناسب دست یافت. با رژیم‌های سفت و سخت، تلاش‌ برای انجام سریع کارها و اعمالی از این قبیل فقط تلاش خودتان را خراب خواهید کرد.

 

سخت کوشی به خو گرفتن کمک می کند

باید متعهد و سخت کوش باشید. چند بار تاکنون یک پروژه جدید، ورزش، و یا یک رژیم را با اشتیاق شروع کرده‌اید و سپس به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید ؟ حقیقت این است که متمرکز ماندن کار آسانی نیست و احتمالا دلیلش هم این است که ما بدنبال یک راه سریع و آسان هستیم. اگر بدانیم که انجام آن کار به زمان، کار سخت و مداومت احتیاج دارد مطممئنا در زمان صرفه جویی کرده و کمتر غصه خواهیم خورد.

مثال‌هایی که راه حل‌های سریع نتیجه معکوس داده‌اند :

چه کسی پول دوست ندارد ؟

در سال ۱۹۹۳ سوزان مالینز در بخت آزمایی ایالت ویرجینیا مبلغ ۴٫۲ میلیون دلار برنده شد. او این مبلغ را به عنوان وثیقه نزد یک شرکت قرار داد ولی در ادامه به شدت به این شرکت مقروض شد. چیزی که او متوجه شد این بود که در فرهنگ ما این علاقه وجود دارد که تمام مشکلات را با پول حل کنیم و اگر کسی پول داشته باشد مشکلاتش تمام خواهد شد. متاسفانه، وقتی فردی پولی را به آسانی و به سرعت بدست می‌آورد این مورد مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

اِولین آدامز دوبار در سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ روی هم برنده ۵٫۴ میلیون دلار در بخت آزمایی ایالت نیوجرسی شد. امروز تمام پول‌ها تمام شده و او در یک کانکس زندگی می‌کند.

ویلیام پست در سال ۱۹۸۸ در بخت آزمایی ایالت پنسیلوانیا مبلغ ۱۶٫۲ میلیون دلار برنده شد اما اکنون با کمک اداره تامین اجتماعی به زندگی ادامه می‌دهد. پست می‌گوید “آن اتفاق یک کابوس بود، ایکاش هیچوقت اتفاق نمی‌افتاد.”

سوزان بردلی، برنامه‌ریز مالی و نویسنده‌ی کتاب “پول‌های ناگهانی: مدیریت پول‌های بادآورده” می‌گوید : “مردم فکر می‌کند عبار بادآورده فقط برای پول است ولی در حقیقت تمام تغییرات را شامل می‌شود … و مردم در این مواقع نیاز به زمان دارند تا خودشان را با شرایط وفق دهند.” (راه حل‌های سریع دوام زیادی ندارند و در حقیقت مشکلی را حل نمی‌کنند)

 

چه اتفاقی می‌افتد وقتی با رژیم‌های خطرناک و سریع قصد دارید وزن خودتان را کم کنید ؟

با وجود اینکه مقالات و نوشته‌های زیادی در مورد رژیم‌های سخت، ناسالم و سریع هشدار داده‌اند هنوز هستند کسانی که به سراغ این نوع رژیم‌ها می‌روند. کاهش وزن سریع، همانند تمام تغییرات سریع در بدن، خطرناک است. یافته‌ها نشان می‌دهد که با وجود اینکه رژیم‌های زودگذر، قرص‌های لاغری و گرسنه ماندن منجر به کاهش وزن می‌شود ولی در حقیقت آن‌ها باعث مشکلاتی از جمله کاهش حجم عضلات شده و به قلب و سایر اندام حیاتی بدن آسیب می‌رساند. اما پاسخ ؟ به جای اینکه بدنیال معجزه باشید (راه حل سریع)، یک رژیم منطقی، مناسب و واقع‌گرایانه انتخاب کنید.

اما سخن آخر اینکه، بهبود شخصیت و پیشرفت نیازمند تلاش زیاد است. نتیجه‌ی مناسب نیاز به زمان، تلاش مداوم، تمرکز، نظم و صبر دارد. به یاد داشته باشید که کارهایی که روزانه، ماهانه و یا سالانه انجام می‌دهید منجر به یک نتیجه‌ی مناسب و موفقیت خواهد شد.

منبع کمکی:  essentiallifeskills

منبع عکس: credit.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *