تمام چیزی که از متاورس باید بدانید، اینجاست!

تمام چیزی که از متاورس باید بدانید، اینجاست!
  • 1400/11/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

 در این مقاله سعی کرده‌ایم به شما توضیح دهیم که متاورس(Metaverse) چیست. دنیایی مجازی که غول‌های فناوری اطلاعات مانند فیس بوک، گوگل و مایکروسافت بر سر آن رقابت سنگینی را آغاز کرده‌اند. تا جایی که فیس بوک نام شرکت خود را به متا (Meta) تغییر داده است! البته ما با مفهوم جدیدی سروکار نداریم و قبلاً در دنیای ادبی و سینما، آثاری مرتبط را مشاهده کرده‌ایم. اما اکنون زمان آن رسیده است که قبول کنیم این مفهوم جذاب برای فیلم‌های تخیلی به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده و باید هر چه زودتر خود را برای استفاده از آن آماده کنیم! ما تلاش کرده‌ایم متاورس را به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم. بنابراین پس از خواندن این مقاله، تصوری تقریبی از چیستی متاورس خواهید داشت.

همچنین شما می‌توانید، برای خرید ارزهای دیجیتال متاورس از صرافی ارز دیجیتال پی سی ام استفاده کنید.

 

متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی است که شما با استفاده از یک سری وسایل مخصوص شامل عینک واقعیت مجازی و سایر لوازم جانبی به آن متصل خواهید شد و باعث میشود فکر کنید واقعاً درون آن یا به عبارتی عضوی از این دنیا هستید.

دنیای مجازی موضوع جدیدی نیست. تعداد زیادی نمونه به ویژه در صنعت بازی های ویدیویی وجود دارد. شما یک شخصیت مجازی یا آواتار برای خود می سازید و وارد این دنیاها می شوید تا از طریق کامپیوتر خود به ماجراجویی بپردازید. با این حال، متاورس به دنبال دنیایی فانتزی نیست، بلکه نوعی واقعیت جایگزین است که در آن می‌توانیم همان کارهایی که امروزه خارج از خانه انجام می‌دهیم را انجام دهیم، اما بدون خروج از خانه!

اصطلاح متاورس برگرفته از داستان رمانی به نام «سقوط برف» است. اصطلاحی است که برای توصیف فضاهای کاری مجازی به کار میرود. بنابراین، متاورس به معنای دنیایی مجازیست که در آن ما می‌توانیم تعامل داشته باشیم. دنیایی مجازی که سعی میکند شبیه به واقعیت خارجی تکامل یابد.

 

چرا فیسبوک به متاورس علاقه‌مند است؟

در مورد مفهوم دقیق متاورس که فیس بوک و سایر شرکت های فناوری به آن علاقه‌مند شده‌اند. ایده این خواهد بود که یک جهان موازی و کاملا مجازی ایجاد شود که بتوان با دستگاه‌های واقعیت مجازی به آن دسترسی داشت تا با یکدیگر در محیطی کاملا موازی دنیای روزمره, تعامل داشته باشیم.

نکته کلیدی متاورس این است که می تواند کاملاً  انعطاف‌پذیر و بسیار فراگیرتر از واقعیت مجازی فعلی باشد. بله، شما عینک هایی خواهید داشت که احتمالاً مشابه عینک های فعلی هستند تا به وسیله آنها دنیای مجازی را مشاهده کنید. اما همچنین حسگرهایی خواهید داشت که حرکات فیزیکیتان را ضبط کنند تا آواتار شما در متاورس دقیقاً همان کار را انجام دهد. این مسئله تا جایی پیش میرود که دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید می‌توانند زبان بدن و حالات چهره‌تان را تفسیر کنند به صورتی که آواتار شما در متاورس با بیشینه شباهت به شخص شما, ظاهر شود. به این ترتیب افرادی که با آنها تعامل دارید می‌توانند احساستان را بهتر درک کنند.

یکی دیگر از ایده‌های اصلی متاورس این است که شما آزادی کامل در طراحی محیط اطراف خود دارید، آواتار خود را شبیه شخصیت فیزیکی خود طراحی کنید یا ظاهری متفاوت به آن ببخشید, همچنین محیط, شغل و اتاق‌های خود را به دلخواه خود بسازید.

به این فکر کنید که اکنون اینترنت چگونه است. پر از جوامع مجازی و شبکه های اجتماعیست که از دستگاه های مختلف به آنها دسترسی دارید. با افراد بیشتری به صورت مجازی تعامل دارید تا فیزیکی! خب، متاورس یعنی این که یک گام دیگر برای گسترش دنیای مجازی بردارید و خود را در دنیای جدیدی که توسط شرکتی مدیریت می‌شود که موفق به تحمیل فراجهان خود خواهد شد، محک بزنید!

 

متاورس به چه سمتی میرود؟

متاورس در حالی که می تواند جهش بزرگ بعدی اینترنت را ارائه دهد, ممکن است به دلیل شکست خوردن به نتیجه نرسد. هنوز خیلی زود است که متاورس را یک زیربنای اساسی در آینده بنامیم. شرکت هایی مانند فیس بوک به تازگی شروع به ایجاد زیرساخت ها و مفاهیم ابتدایی کرده‌اند. بنابراین، متاورس اکنون  بیشتر یک بوم خالیست، تا واقعیتی که امروزه بتوانیم به آن متصل شویم.

فیسبوک در چشم انداز خود امیدوار است متاورس بتواند به اندازه دنیای واقعی, در ایجاد فرصت های شغلی موفق باشد. تصور کنید که بتوانید در خیابان های مجازی شهری خیالی قدم بزنید و بتوانید با آواتارهای مجازی افراد دیگر چت کنید، افرادی که برخی فروشگاه ها را تاسیس کرده اند و به ما پیشنهاد می دهند تا از محصولاتشان مانند لباس, خودرو, یا حتی آپارتمان مجازی خرید کنید.

همچنین می‌تواند کاربردهای عملی داشته باشد، مانند جلسات کاری که در آن همه افراد با اتصال از خانه شخصی خود، یک دفتر مجازی را به اشتراک می‌گذارند و حتی لازم نیست نگران آماده شدن برای جلسه باشند. فرقی نمی کند پیژامه پوشیده باشید یا ژولیده، آنچه دیگران خواهند دید آواتار شما خواهد بود، شخصیت مجازی شما!
متاورس همچنین می‌تواند اقتصاد خودش را داشته باشد. با نوعی ارز مجازی که می‌توانیم در ازای پرداخت پول واقعی خود آن را به دست آوریم، شغلی راه‌اندازی کنیم یا به طریقی در تعاملات مجازی، کسب درآمد کنیم. با قدرت گرفتن متاورس شنیدن چنین جملاتی دور از ذهن نخواهد بود. “شغل برادرزاده شما چیست؟ او مدیر یک فروشگاه مجازی در متاورس است.”

در نهایت، متاورس برای دستیابی به چیزی واقعی‌تر و انسانی‌تر، به شما این امکان را می‌دهد تا با افرادی که از نظر فیزیکی دور هستند به شیوه‌ای واقع‌بینانه‌تر تعامل داشته باشید، به چشم‌های مجازی خود و ژست‌هایتان که توسط حسگرهای کلاه واقعیت مجازی بازتولید شده‌اند نگاه کنید. شما می‌توانید با یکدیگر صحبت کنید، در دنیای مجازی قدم بزنید، و مهم نیست که از کجا متصل شده‌اید.

شرکت‌های بزرگ هر کدام دنیای مجازی خود را ارائه خواهند داد. دغدغه هر کدام از این شرکت‌ها این است که متاورس خود را به مردم غالب کنند. سپس میتوانند همه چیز شامل اقتصاد و مشاغلی را که در داخل این دنیای مجازی انجام می شود را کنترل کنند و از آن سود ببرند. این مسئله باعث خواهد شد شرکت‌ها برای جذب مردم به سمت متاورس خود, از هر راه و روش تبلیغاتی استفاده کنند و قابلیت‌هایی را به عنوان مزیت رقابتی به متاورس اضافه کنند. صرف نظر از اینکه عواقب این قابلیت‌ها بر زندگی انسان‌ها چه خواهد بود!

در هر صورت همه اینها فرضیات است. امروزه متاورس یک مفهوم و ایده خام است. امکانات زیادی خواهد داشت، اما همه چیز به اراده ایجاد آن، مسیری که برای انجام آن طی می شود و اینکه چقدر برای همه قابل دسترسی است بستگی دارد.

متاورس، مفهومی در حال توسعه

در حال حاضر، متاورس تنها مفهومی است که در حال توسعه است. شرکت متا که قبلاً با نام فیسبوک شناخته می شد، این ایده را ارائه کرده و سرمایه گذاری های سنگینی را برای به نتیجه رساندن آن اعلام کرده است. اما باید دید که آیا سایر شرکت‌ها به تلاش برای ایجاد فناوری‌هایی که این امکان را می‌دهد، خواهند پیوست یا خیر.

ما هنوز فناوری‌هایی نداریم که بتواند این مفهوم را واقعی کند. ما دستگاه‌های واقعیت مجازی نداریم که واقعاً طوری دنیا را شبیه‌سازی کنند که انگار به‌طور واقع‌بینانه در آن جهان هستیم. از تمام زیرساخت‌های دنیایی که قرار است ایجاد شود، فقط ایده آن طراحی شده است! هنوز این دنیای مجازی منطقه، خیابان یا چیز دیگری ندارد. طی چند سال آینده قرار است دستگاه های جدیدی راه اندازی شوند تا ما را با این جهان مجازی مرموز ارتباط دهند. برنامه این است که در آینده آنها بسیار کامل و مقرون به صرفه خواهند بود، اما تا زمانی که این مسئله به واقعیت بپیوندد، با دستگاه‌هایی محدود و احتمالا بسیار گران روبرو خواهیم بود.

بنابراین، ما هنوز راه درازی تا اینکه بتوانیم همه با یک فراجهان مجازی ارتباط برقرار کنیم، درپیش داریم. از شرایط ضروری دستیابی به متاورس این است که باید آن را توسعه دهیم، و همچنین فناوری ای را توسعه دهیم که اتصال به متاورس را برای ما ممکن می سازد. همچنین لازم است که چنین فناوری‌ای، در جایی که وجود دارد، برای همه مقرون به صرفه باشد.

با این حال، در چند سال آینده ممکن است اغلب در مورد متاورس بشنوید و بخوانید، زیرا انتظار می‌رود چندین شرکت شروع به توسعه موارد لازم برای اتصال به آن کنند. این یک مفهوم جذاب و پر از امکانات پولساز برای شرکت هاست، بنابراین کم کم خواهیم دید که چگونه رقابت برای ایجاد آن شکل خواهد گرفت.

 

متاورس، دنیایی جدید برای بهبود زندگی یا قفسی زیبا برای اسارت انسان‌ها؟

حال که به معرفی کامل متاورس پرداختیم. خالی از لطف نیست که کمی به اثرات و عواقب مخربی که ممکن هست با خود به همراه بیاورد نیز بپردازیم.
بحث خود را با پرسش زیر آغاز می‌کنیم:

ما که هنوز نمی‌توانیم با خطرات شبکه‌های اجتماعی کنار بیاییم، پس چگونه با متاورس روبه‌رو شویم؟

در اکثر مواقع ما از آسیبی که رسانه‌های اجتماعی به شکل تک بعدی به ما وارد می‌کند، بی‌خبریم. این رسانه‌ها مشکلاتی نظیر اختلالات غذایی و روحی متعددی را برای نوجوانان به همراه دارند. سوء استفاده‌گرهای مجازی مانند هکرهای سایبری هم در این رسانه‌ها بیداد می‌کنند. مشکلات روانی بسیار زیادی در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود که ما هنوز راه‌حل قطعی برای آن‌ها پیدا نکرده‌ایم. مشکلاتی از قبیل ترویج شدید مصرف گرایی, احساس کمال‌گرایی افراطی و تلقین پایین بودن کیفیت زندگی به مردم به ویژه جوانان. حال فرض کنید که رسانه‌های مجازی به واقعیتی گسترده تبدیل شوند. واقعیتی در دنیایی مجازی که شما آزاد به انجام هر کاری هستید. واکنش نوجوانان و جوانان به چنین دنیایی چیست؟ به احتمال خیلی زیاد آنان از دنیای واقعی دست میکشند و بیشتر وقت و انرژی خود را در محیطی که وجود ندارد میگذرانند! این پدیده قطعا به بروز مشکلاتی پیرامون سلامت جسمی و روحی می‌انجامد. مشکلاتی به مراتب بزرگتر از اثراتی مخرب شبکه‌های مجازی.

 

نویسنده: بهرام شیردل

منبع: پی سی ام بروکرز

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *