بررسی تفاوت های  دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

بررسی تفاوت های  دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال
  • 1400/12/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دوربین های مداربسته آنالوگ همیشه مهم ترین نسل دوربین های مداربسته بوده اند تا اینکه دوربین مداربسته تحت شبکه وارد بازار شد و پیمانکاران زیادی به دنبال نصب سیستم های مداربسته دیجیتال بودند.کیفیت و تجهیزات عالی دوربین های مداربسته دیجیتال هر صاحب کسب و کاری را متقاعد می کند که دوربین های مدار بسته در انواع مختلف نصب کند.

شاید شما هم در این دوراهی قرار داشته باشید، از یک سو با قیمت مناسب و هزینه پایین دوربین مداربسته آنالوگ مواجه شده اید، از سوی دیگر امکانات جدید دوربین مداربسته تحت شبکه با کیفیت ضبط تصویر دور از ذهن شما نیست. در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال آشنا کنیم و بدانید دوربین آنالوگ بهتر است یا دیجیتال تا بتوانید بر اساس نیاز و نیاز ساختمان خود دوربین مداربسته مناسبی را انتخاب کنید.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین های آنالوگ از کابلی به نام کابل کواکسیال استفاده می کنند که نوعی کابل با هسته مسی مرکزی است که به دلیل محافظ فلزی و عایق رسانایی از تداخل سیگنال جلوگیری می کند.کابل کواکسیال که به آن کابل آنتن نیز می گویند، به عنوان کابل تلویزیون برای اتصال به آنتن استفاده می شود. این کابل علاوه بر مصارف خانگی،کاربرد تجاری نیز دارد.

این کابل علاوه بر مصارف خانگی برای ارتباط اترنت نیز مورد استفاده قرار می گرفت که در حال حاضر کابل های جفت تابیده جایگزین آن شده است. کابل های آنتن با تکرار کننده ها می توانند اطلاعات از جمله داده صدا و تصویر را در فواصل طولانی انتقال دهند. کابل آنتن به طور کلی امواج را از آنتن به گیرنده منتقل می کند.

دوربین مدار بسته دیجیتال (IP)

دوربین های دیجیتال که دوربین های IP یا دوربین های تحت شبکه نیز نامیده می شوند،از کابل CAT و کانکتور RJ45 استفاده می کنند.

کابل CTA (مخفف کلمه Category به معنی دسته یا گروه) ستون فقرات هر شبکه است. Cat به طور کلی به سرعتی اطلاق می شود که کابل شبکه می تواند داده ها را انتقال دهد. امروزه انواع مختلفی از این نوع کابل در بازار شبکه ارائه شده و با شماره بعد از Cat نمایش داده می شود. شماره بعد از Cat مشخصه هر کابل است. به عنوان مثال CAT5، CAT4، CAT3، CAT2، CAT6 و…

کانکتور RJ45 (مخفف Registered Jack 45) یک نوع استاندارد از کانکتور برای کابل های شبکه Cat و پچ کوردها است که معمولا به عنوان کابل های اترنت و شبکه شناخته می شود.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در قیمت

برای بررسی تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال ، قیمت یک عنصر تاثیرگذار است. دوربین مداربسته آنالوگ، نسل قدیمی دوربین های مداربسته، قیمت کمتری نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه یا دوربین های مداربسته دیجیتال دارد. داده ها در هر دو نوع دوربین آنالوگ و دوربین IP از طریق کابل منتقل می شود اما در نوع IP به دلیل استفاده از سوئیچ از کابل کمتری استفاده می شود و از طرفی خود سوئیچ ها دستگاه های ارزان قیمتی نیستند. با در نظر گرفتن این موضوع، با وجود همه گزینه ها، قیمت دوربین مداربسته آنالوگ همچنان اندکی کمتر است.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در نحوه انتقال اطلاعات

تفاوت دوربین آنالوگ و دیجیتال در نحوه انتقال سیگنال های ویدئویی است. دوربین های آنالوگ تصویر را به صورت آنالوگ تولید می کنند و همچنین آن را با سیگنال آنالوگ ارسال می کنند. اما دوربین های تحت شبکه تصویر را به صورت دیجیتالی تولید و از طریق سیگنال دیجیتال ارسال می کنند. انتقال داده ها در دوربین های دیجیتال به دلیل پهنای باند نامحدود بسیار سریعتر است.

 

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در انعطاف پذیری

دوربین مدار بسته IP امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. داده ها در این نوع دوربین ها توسط کابل شبکه، فیبر نوری یا بی سیم و با استفاده از امواج وای فای منتقل می شود. این امر باعث انعطاف پذیری بالا در نصب و اجرا خواهد شد. به خصوص در دوربین های IP بی سیم که دوربین ها و کنترلرها را می توان به راحتی حتی بدون هزینه کابل نصب و جابجا کرد. اما در دوربین های آنالوگ، داده ها توسط یک کابل کواکسیال منتقل می شود که منجر به انعطاف پذیری کمتر در نصب و اجرا می شود.

تفاوت دوربین های آنالوگ و دوربین های مدار بسته دیجیتال در ویژگی های نرم افزاری

دوربین مداربسته تحت شبکه IP دارای امکانات نرم افزاری بسیار مفیدی می باشد که این یکی از نقاط تمایز مهم دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال می باشد. از دیگر امکانات دوربین دیجیتال IP می توان به سیستم تنظیم هشدار، ارسال ایمیل در صورت جابجایی جسم یا حرکت خاص و حرکت دوربین و سیستم شمارش افراد اشاره کرد.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در تجهیزات جانبی

تفاوت دیگر دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در این است که اکثر دوربین های مداربسته آنالوگ برای لوازم جانبی خود به سخت افزار و تجهیزات جداگانه نیاز دارند. به عنوان مثال، شما باید دو جفت کابل و یک میکروفون جانبی برای انتقال صدا نصب کنید، اما مدل هایی با این لوازم جانبی مانند میکروفون وجود دارند که نیازی به کابل جداگانه ندارند.

 

تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال در نوع انتقال اطلاعات

دوربین مداربسته تحت شبکه قابلیت انتقال برق از طریق کابل شبکه یا POE (Power Over Ethernet) را دارد. POE به دوربین اجازه می دهد تا از برق و انتقال سیگنال به طور همزمان روی یک کابل واحد استفاده کند، بنابراین نیازی به منبع تغذیه جداگانه و کابل برق اضافی نیست. انتقال داده های دوربین مداربسته تحت شبکه از پروتکل های شبکه استفاده می کند، اما دوربین های آنالوگ این را پشتیبانی نمی کنند.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در دستگاه های ضبط فیلم

دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر را به روش سنتی ضبط و ذخیره می کند. به این ترتیب سیگنال ویدئویی ارسالی می تواند توسط مانیتوری مانند تلویزیون دریافت شود. یک دوربین آنالوگ تصاویر ضبط شده را مستقیماً از طریق یک کابل کواکسیال به یک دستگاه ذخیره سازی به نام ضبط کننده ویدیوی دیجیتال (DVR) منتقل می کند. در نسل های جدید دوربین های آنالوگ، امکان انتقال تصاویر ارسالی به تصاویر دیجیتال (HD) در حین ذخیره سازی وجود دارد که بر روی DVD یا هارد دیسک ذخیره می شوند، اما ماهیت و کیفیت تصاویر تغییر چندانی نمی کند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یک سیگنال ویدئویی را از طریق یک رمزگذار به شبکه ارسال می کند. در دوربین مداربسته تحت شبکه IP، تصاویر توسط دوربین دیجیتال گرفته شده و به صورت خودکار توسط خود دوربین کدگذاری می شوند. یعنی اطلاعات قبل از انتقال پردازش می شود. سپس به صورت دیجیتالی از طریق پروتکل اینترنت (IP) به شبکه های کامپیوتری منتقل می شوند و در نهایت می توان اطلاعات را به دو صورت ذخیره کرد و تصاویر را در مرورگرها و همچنین در محیط شبکه مشاهده کرد. در ادامه فرق بین دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ به دو روش ذخیره اطلاعات در دوربین دیجیتال می پردازیم:

در روش اول، اطلاعات در NVR ذخیره می شود. NVR تصاویر دریافتی را فشرده و در هارد دیسک ذخیره می کند.

در روش دوم، اطلاعات با استفاده از برنامه و توسط سرور ذخیره می شود. در نحوه استفاده از نرم افزار به سخت افزار اضافی مانند سروری که نرم افزار روی آن نصب شده است نیاز دارد و عملیات ذخیره سازی را روی سرور انجام می دهد.

در هر دو حالت ذخیره سازی، سوئیچ مورد نیاز است و امکان مدیریت وجود دارد، اما بهترین راه برای ذخیره، کنترل و مدیریت تصاویر ارسال شده بر روی دوربین های مداربسته مبتنی بر IP استفاده از NVR است.

تفاوت بین DVR و NVR

 

برای درک تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در ذخیره سازی، باید تفاوت بین DVR و NVR را بررسی کنیم. دوربین های مدار بسته تحت شبکه از طریق شبکه به NVR متصل می شوند. ضبط کننده ویدیوی شبکه (NVR) به طور متمرکز و دقیق عملکرد تمام دوربین های تحت شبکه و همچنین RAID ها (پشتیبان دیسک‌ها) را هم از نظر سالم بودن را هنگام ذخیره تصاویر بررسی می کند.

کیفیت تصویر ذخیره شده در NVR بسیار بهتر از DVR است.زیرا در NVR برای هر دوربین یک قسمت مجزا در نظر گرفته شده است که قابل مشاهده، ضبط، کنترل و نظارت است و کاربر می تواند به راحتی هر کدام را حذف، ویرایش یا دستکاری کند.

دوربین های آنالوگ باید جداگانه به دستگاه DVR متصل شوند. به همین دلیل محدودیت های ارتباطی دارند. همچنین تصاویر در دستگاه DVR در یک مکان و در فضایی کوچک ذخیره می شوند که آزادی عمل بسیار کمی را در اختیار کاربر قرار می دهد. همچنین قابلیت کنترل از راه دور را ندارد.

امروزه نسل جدید HD-DVR که از دوربین های مداربسته آنالوگ با وضوح بالا پشتیبانی می کند به دلیل امکانات بهتر جایگزین DVR های قدیمی شده است.

فرق بین دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ در کیفیت تصویر

یکی دیگر از نکات مهم در تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال، کیفیت تصاویر است. در دوربین های مداربسته آنالوگ کیفیت تصویر با TV line نشان داده می شود. کیفیت تصویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته آنالوگ ۰٫۵ مگا پیکسل و وضوح پایین می باشد. به همین دلیل ظرفیت بزرگنمایی زیادی نخواهد داشت. از سال ۲۰۱۳ نسل جدیدی از دوربین های مداربسته آنالوگ با کیفیت HD (AHD یا Analog High Definition) به بازار عرضه شد که تا کیفیت ۴K را پشتیبانی می کند. اما کیفیت تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه IP به دلیل ساختار دیجیتالی آن تا ۲۴ مگاپیکسل می باشد.

دوربین های تحت شبکه به دلیل دیجیتال بودن نویز ندارند و در صورت بروز مشکل در کابل شبکه، تصویر تا رفع مشکل قطع می شود. اما در دوربین های آنالوگ اگر کابل کواکسیال آسیب ببیند، تصویر با نویز دریافت می شود.

دوربین های آنالوگ نیز در فواصل دور دارای مقدار زیادی رنگ سبز هستند که کیفیت تصاویر را کاهش می دهد و تشخیص چهره و پلاک افراد را بسیار دشوار می کند.در حین استفاده از دوربین های IP، فاصله زیاد روی کیفیت تصویر تاثیر نمی گذارد.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در حین ذخیره سازی

یکی از دلایل اصلی نصب دوربین مداربسته این است که در صورت بروز مشکل می توانیم به تصاویر محل مورد نظر دسترسی داشته باشیم. در دوربین مداربسته آنالوگ، اگر سرور به هر دلیلی موقتاً از کار بیفتد، برای آن مدت زمان تصاویر را از دست می دهیم. اما دوربین مداربسته تحت شبکه IP دارای پورت کارت حافظه خارجی است، در صورت مشکل سرور تصاویر از بین نمی روند.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در امنیت

نکته مهم دیگر در بحث تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه، میزان امنیت این دوربین ها است. در دوربین های مداربسته آنالوگ با توجه به مسیر انتقال کابل امکان سرقت، استراق سمع و قطع تصاویر وجود دارد و هر فردی که به دوربین مدار بسته دسترسی داشته باشد به تمامی اطلاعات دسترسی خواهد داشت. اما در دوربین مداربسته دیجیتال، تصاویر از طریق یک آدرس IP خصوصی که قابلیت رمزگذاری را دارد ارسال می شود. همچنین تمامی اطلاعات دوربین های مداربسته تحت شبکه از ضبط و انتقال تصاویر تا ذخیره سازی قابل رمزگذاری هستند. در نتیجه مطمئنا دوربین های مدار بسته IP از امنیت بیشتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ برخوردار هستند.

به طور کلی دوربین مداربسته دیجیتال به تخصص بیشتری نیاز دارد و زمان بیشتری می برد، اما کارایی بیشتری نیز خواهد داشت. بنابراین اگر می خواهید دوربین های مداربسته آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کنید، پیشنهاد می کنیم ابتدا انواع دوربین های مداربسته را بررسی کرده و تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال را بدانید.

این کار به شما تخمین خوبی از هزینه ها می دهد. آخرین نسل دوربین های دیجیتال نیز می تواند به افزایش امنیت و نظارت کمک کند.تمامی این مراحل توسط شرکت رادیس با استفاده از بهترین متخصصین در این زمینه با دقت و امنیت بالا انجام می شود و نتیجه آن رضایت صد در صدی مشتریان خود بوده است.

مشتریان گرامی جهت استعلام قیمت هر یک از بهترین برندهای دوربین مداربسته با کارشناسان رادیس تماس حاصل فرمایید. رادیس همچنین نماینده رسمی فروش برندهای معتبر دوربین های مداربسته در ایران می باشد که می توانید هر یک از آنها را خریداری نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *