پایتون و کاربرد پایتون را در دوره آموزشی پایتون بیاموزید

پایتون و کاربرد پایتون را در دوره آموزشی پایتون بیاموزید
  • 1401/2/31
  • فاطمه مرادخانی
  • 0

پایتون شناخته شده ترین زبان برنامه نویسی حال حاضر است و این موضوع به دلیل سادگی و پرکاربرد بودن این زبان برنامه نویسی است.

خیلی از افراد برای شروع برنامه نویسی خود به سراغ این زبان می روند، زیرا یکی از بهترین گزینه ها برای شروع است.

در ادامه به طور کامل با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا می شویم و از کاربردهای آن می گوییم.

چرا پایتون یاد بگیریم؟

دلایل متعددی برای یادگیری این زبان برنامه نویسی وجود دارد که در ادامه بعضی از اصلی ترین آنها را با هم میبینیم:

  •       یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون آسان است. هم ساختار آن ساده است و هم کدهای بسیار خوانایی دارد.
  •       کاربرد پایتون بسیار گسترده و متنوع است.  برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب (برنامه نویسی وب)، علم داده، توسعه سریع برنامه‌ها و غیره استفاده می‌شود.
  •       پایتون به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌ها را با تعداد کد کمتری بنویسید و به طور عمیق با مفهوم کد نویسی چیست آشنا شوید.
  •       محبوبیت پایتون به سرعت در حال افزایش است و نه تنها در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است، بلکه جزو ۱۰ زبان برنامه نویسی برتر آینده نیز به شمار می رود.

آیا یادگیری برنامه نویسی پایتون برای مبتدیان سخت است؟

پایتون را می‌توان یک زبان برنامه نویسی دوست داشتنی برای مبتدیان دانست، زیرا خوانایی را در اولویت قرار می‌دهد و درک و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.  این زبان از لحاظ درک آسان آن شباهت‌هایی با زبان انگلیسی دارد و این امر باعث می‌شود برنامه نویسان تازه کار به دنیای توسعه نرم افزار به راحتی وارد شوند.

پایتون همچنین یک زبان منعطف و پویا است، به این معنی که با قوانین سخت تنظیم نشده و بسیار بصری است. همچنین می‌تواند با سطحی از خطا‌ها همچنان عمل کند.

در واقع سهولت استفاده، یکی از اصول پایه‌گذاری پایتون بود که در سال ۱۹۸۹ توسط گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) خالق پایتون، ایجاد شد و بعداً در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. هدف اولیه پایتون این بود که برنامه‌نویسی را آسان کند، زیرا بر خوانایی کد تمرکز داشت. زبان برنامه نویسی پایتون همچنین انعطاف‌پذیر است و می‌تواند بر روی پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و سیستم عامل مک اجرا شود و منبع باز است.

از آنجایی که خوانایی و سایر عناصر ساختاری پایتون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل درک باشند، زبانی عالی برای مبتدیان است. با این حال، پایتون استفاده زیادی دارد و برخی از پیچیده‌ترین وب سایت‌ها و برنامه‌های موجود در جهان را پشتیبانی می‌کند.

پایتون از تمام ویژگی‌های یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا و همچنین یک زبان برنامه‌نویسی رویه گرا پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، تصادفی نیست که برنامه نویسی پایتون برای برنامه نویسان، دانشمندان داده و مهندسان نرم‌افزار بسیار محبوب است.

این زبان به همراه چندین زبان برنامه نویسی دیگر مثل جاوا (Java) گزینه های مناسبی برای شروع برنامه نویسی هستند. برای شروع یادگیری برنامه نویسی پایتون می توانید در یک بوت کمپ پایتون یا دوره آموزشی پایتون شرکت کنید. همچنین برای آموزش جاوا می توانید در بوت کمپ مربوط به آن ثبت نام کنید و یادگیری خود را شروع کنید.

اگر دوست داشته باشید که در رابطه با کلاس های آنلاین پایتون و کاربرد آن بیشتر بدانید به مقاله بهترین‌های دوره آموزشی پایتون آنلاین در ۲۰۲۲ + اهمیت و کاربرد پایتون سر بزنید.

آیا می‌توانم برنامه نویسی پایتون را خودم به تنهایی یاد بگیرم؟

بسته به شرایط می توان گفت بله! به خاطر سادگی نسبی آن، می‌توان به تنهایی شروع به یادگیری پایتون کرد. اما برای این کار باید زمان بسیار زیادی صرف کنید و سختی های مربوط به آن را تحمل کنید. باید به دنبال منابع آموزش رایگان برنامه نویسی پایتون، انواع کتاب برنامه نویسی پایتون، ویدئوهای آموزشی و … باشید و بهترین را از بین آنها انتخاب کنید.

درست است که نصب و اجرای پایتون در هر دستگاهی بسیار آسان است و اگر با مشکلی مواجه شدید، یافتن انجمنی که به سوالات شما در زمینه مشکلات زبان برنامه‌نویسی پاسخ می‌دهد می تواند مشکلات شما را تا حد زیادی حل کند، اما همانطور که گفتیم این پروسه بسیار زمان بر خواهد بود.

برای تسریع فرآیند یادگیری، تعداد زیادی از افراد مشتاق به برنامه نویسی پایتون در دوره‌های پایتون ثبت نام می‌کنند که به شما امکان می‌دهد اصول پایتون را از کارشناسان با تجربه صنعت بیاموزید و تجربه عملی در آموزش کد نویسی را هم کسب کنید.

آیا یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون در سال ۲۰۲۲ ارزشش را دارد؟

بله، یادگیری برنامه نویسی پایتون در سال ۲۰۲۲ ارزشش را دارد زیرا برخی از داغ‌ترین زمینه‌های فناوری از جمله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، به شدت به برنامه نویسانی با مهارت‌های پایتون متکی هستند.

به لطف کتابخانه‌های محبوب ماشین لرنینگ (ML) مانند Pandas و Scikit-learn، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی در زمینه‌هایی از جمله علم داده، تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین است.  این امر بسیار مهم است زیرا تقاضا از سوی متخصصان با دانش ML به طور مداوم در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که ارزش مشاغل ML تا سال ۲۰۲۴ به ۳۱ میلیارد دلار برسد.

به دلیل تطبیق‌پذیری پایتون و توابع آن و کاربرد‌های فراوانی که دارد؛ می‌تواند برای بسیاری از نقش‌های شغلی مختلف مفید باشد. در واقع، اگر حرفه شما به نرم‌افزار، وب، داده، محصول یا طراحی مربوط می‌شود، حداقل باید اصول اولیه آن را یاد بگیرید.

آیا می‌توانم بدون هیچ گونه تجربه برنامه نویسی پایتون را یاد بگیرم؟

بله، شما می‌توانید پایتون را بدون هیچ تجربه برنامه‌نویسی یاد بگیرید. در واقع، پایتون تا حدی به دلیل آسان بودن و ماهیت بصری آن بسیار محبوب برنامه نویسان مبتدی است.

برای افرادی که اصلاً تجربه برنامه‌نویسی ندارند، پایتون در واقع یک زبان برنامه‌نویسی عالی است. شیوه نوشتاری و سینتکس (syntax) آن بسیار ساده است و مانند دستورات انگلیسی است.

کاربرد پایتون – از پایتون در کجا استفاده میکنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم که پایتون به واسطه گستردگی قابلیت ها و سادگی یادگیری، یکی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی دنیا است و بسیاری از افراد در مشاغل مختلف به یادگیری آن روی آورده اند. اصلی ترین شاخه های کاربرد پایتون عبارت اند از:

۱-  هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI and machine learning)

از آنجایی که پایتون یک زبان پایدار، انعطاف پذیر و ساده است مورد توجه ویژه فعالان حوزه ی ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی قرار گرفته است.

امروزه کتابخانه های بسیاری برای این زبان و مخصوص این حوزه ها نوشته شده است که کاربرد پایتون را برای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ بسیار ساده کرده است.

۲-  تجسم داده (Data visualisation)

مورد بعدی، کاربرد پایتون در حوزه ی تجسم داده، یکی از حوزه های در حال توسعه ی این روزها، است. در این زمینه شما در واقع با استفاده از داده ها می توانید برنامه های گرافیکی تولید کنید، از پرزنتیشن های ساده گرفته تا پروژه های گرافیکی پیچیده.

برای هر نیازی که داشته باشید کتابخانه های مختلفی از پایتون وجود دارد که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته اند، مانند کتابخانه های plotly و pandas visualization، که کار را برای فعالان این حوزه بسیار ساده کرده اند.

۳-  کاربرد پایتون در تحلیل داده (Data analytics)

بیش از هر دوره ی دیگری در تاریخ، دنیا در حال تولید داده است و تحلیل این داده ها نیاز به یک زبان سریع، ساده و محبوب دارد که توسط بسیاری از سیستم ها به رسمیت شناخته شده باشد، تمام این ویژگی ها در پایتون خلاصه شده است!

اکثر دانشمندان برای تجزیه و تحلیل داده ها در ابعاد جهانی از این زبان استفاده میکنند و هنوز سر و کله ی رقیبی برای این زبان پیدا نشده است.

کاربرد پایتون در علم داده جواب خودش را به خوبی پس داده است.

۴-  کاربرد پایتون در ساخت اپلیکیشن

با پایتون می توانید هر اپلیکیشنی را بسازید. پایتون به شما امکان ایجاد دایرکتوری، رابط کاربری گرافیکی (GUI) و  API  و بسیاری موارد دیگر را می دهد.

چه اپلیکیشن های بلاکچین و چه برنامه های صوتی و تصویری، با پایتون دستتان در تولید اپلیکیشن ها بسیار باز است.

۵-  توسعه وب

پایتون یک انتخاب هوشمندانه برای توسعه دهندگان وب است. یکی از دلایل این موضوع فریم ورک های متنوعی مثل Django، Pyramid و Flask است که برای توسعه وب توسط این زبان ساخته شده است و سایت ها و سرویس های معروفی مثل اسپاتیفای (Spotify)، ردیت (reddit) و موزیلا (mozilla) بر پایه آنها ساخته شده اند.

به واسطه کتابخانه ها و ماژول هایی که در این فریم ورک ها ارائه می شوند، قابلیت هایی مثل دسترسی به دیتابیس، مدیریت محتوا و مدیریت دسترسی به دیتاها بسیار ساده شده است.

به دلیل همین تطابق پذیری بالای پایتون است که کاربرد پایتون به صورت گسترده در توسعه ی وب دیده می شود.

۶-  توسعه بازی

شاید برایتان دور از ذهن به نظر برسد که زبان پایتون را در توسعه بازی تصور کنید، ولی سادگی این زبان باعث شده است راه اندازی ایده های اولیه و نمونه های تستی بازی ها بسیار ساده تر شود و دلیل کاربرد پایتون در صنعت بازی نیز همین است.

شما به سادگی می توانید با استفاده از کتابخانه های پایتون نمونه های اولیه بازی ها را به سرعت تولید کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *