ویژگی‌های منحصر به فرد آلت کوین‌ها چیست؟

ویژگی‌های منحصر به فرد آلت کوین‌ها چیست؟
  • 1401/7/4
  • گویا آی تی
  • 0

اگر با اینترنت سروکار داشته باشید حداقل یک بار نام بیت کوین را شنیده‌اید. اما ممکن است تا کنون نام آلت کوین را نشنیده باشید. در این متن توضیح کوتاهی در مورد بیت کوین، چیستی و چرایی آلت کوین داده خواهد شد. سپس به بررسی ویژگی‌های آلت کوین‌ها خواهیم پرداخت.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین ارز دیجیتال اصلی است که توسط هکری به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است. بیت کوین اغلب به عنوان یک ارز دیجیتالی شناخته می‌شود. ارز دیجیتالی که در طول زمان با عرضه ثابت ۲۱ میلیون سکه استخراج می‌شود.

می‌توان با بیت کوین خریدهای بی‌شماری انجام داد. می‌توان بهاء خدمات بسیاری را با بیت کوین پرداخت. گرچه امروزه بسیاری از کشورها بیت کوین را به عنوان ارز رایج می‌شناسند. اما برخی کشورهای دیگر بیت کوین را به کل ممنوع کرده‌اند. به طور کلی با بررسی نصف شدن پاداش‌های ماینینگ (هاوینگ) به ۲۱ میلیون بیت کوین خواهیم رسید. بنابراین می‌توان به این موضوع پی برد که به دلیل پیچیدگی و سختی استخراج، سقف نهایی استخراج، پاداش‌های استخراج کم، تاثیرات هش و… علت گرانی قیمت بیت کوین است.

آلت کوین چیست؟

به طور کلی به تمام ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین (BTC) آلت کوین گفته می‌شود. چرا که اکثر ارزهای دیجیتال برای توسعه بیت کوین طراحی شده‌اند و به اصطلاح فورک هستند. در ادامه فورک را توضیح خواهیم داد. برخی آلت‌کوین‌ها از مکانیسم‌های متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و باز کردن بلاک‌های جدید استفاده می‌کنند. برخی دیگر تلاش می‌کنند تا با ارائه قابلیت‌ها یا اهداف جدید خود را از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال متمایز کنند.

چند نکته کلیدی آلت کوین‌ها

  • واژه آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین اشاره دارد.
  • ده‌ها هزار آلت کوین در بازار وجود دارد.
  • انواع آلت کوین‌ها برای هدف خاصی طراحی شده‌اند.
  • پیش‌بینی ارزش آتی آلت‌ کوین‌ها غیرممکن است. اما اگر بلاک چینی که برای آن طراحی شده باشد و طراحان آلت کوین به استفاده و توسعه ادامه دهد، آلت‌ک وین‌ها به وجود خود ادامه خواهند داد.
  • همیشه قیمت BTC بر قیمت آلت کوین‌ها تاثیر می‌گذارد. گرچه عوامل بسیاری در این تاثیرات دخیل هستند.

 

 

آشنایی بیشتر با آلت کوین‌ها

«آلت کوین» ترکیبی از دو کلمه «ALT» به معنای جایگزین و «COIN» به معنای سکه است. آلت کوین‌ها متعلق به بلاک چین‌هایی هستند که برای آلت کوین مورد نظر طراحی شده است. بسیاری از آنها فورک‌های بیت کوین و اتریوم هستند.

فورک چیست؟

فورک به زبان ساده یعنی تقسیم یک بلاک چین به یک چین (زنجیر) دیگر که با زنجیره اصلی سازگار نیست. معمولاً فورک‌ها بیش از یک دلیل برای به وجود آمدن دارند. اغلب اوقات، گروهی از توسعه‌دهندگان با دیگران مخالفت کرده و سکه خودشان را می‌سازند.

بسیاری از آلت کوین‌ها در بلاک چین‌های مربوطه خود برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. مانند اتر که در اتریوم برای پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود. برخی از توسعه دهندگان فورک‌های بیت کوین را ایجاد کرده‌اند. سپس وارد رقابت با بیت کوین شده و آلت کوینی مانند بیت کوین کش را پدید می‌آورند.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین‌ها پایگاه‌های داده غیر متمرکز هستند. به جای یک مدیر مرکزی (مانند یک بانک)، داده‌های یک بلاک چین بین تمام کاربران آن پخش می‌شود که همگی به عنوان «مدیران گره یا مدیران شبکه» در شبکه عمل می‌کنند. هر تراکنشی که روی یک بلاک چین انجام می‌شود به هر کپی از آن اضافه می‌شود. بنابراین در کل شبکه ذخیره می‌شود. حتی اگر این داده‌ها توسط مهاجمان مخرب دستکاری شده باشد باز هم در شبکه ذخیره خواهند شد.

 

۳ دلیل اصلی که قیمت بیت کوین بر بازار تاثیر می گذارد

اگر بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید. تا به حال متوجه شده‌اید با پایین آمدن قیمت BTC، قیمت آلت کوین‌ها کم شده‌اند. عکس آن نیز صادق است. زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، قیمت آلت کوین‌ها در مدت کوتاهی پس از آن افزایش پیدا کنند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چه چیزی بیت کوین را اینقدر مهم می‌کند که کل صنعت رمزارزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بیت کوین اولین رمز ارز بلاک چین

پیشگام بودن بیت کوین در صنعت جدید بلاک چین، در طول سال‌ها بیت کوین را خیلی معروف کرده است. این شهرت به ارز دیجیتال اصلی اجازه داد تا خود را به عنوان یک منبع مطمئن سرمایه گذاری تثبیت کند و محبوبیت آن را بسیار افزایش دهد. در واقع بیت کوین ارزهای دیجیتال را وارد بازی کرد. مفهوم به ظاهر ساده پشت بیت کوین مورد توجه عموم قرار گرفت و قیمت آن را به سطح مطلوب ۵۰ هزار دلاری که امروزی رساند. بیت کوین راه را برای صنعت بلاکچین کاملا هموار کرد و امروزه تقریباً هر کسی که درگیر رمزارز است حداقل اطلاعات در مورد بیت کوین را دارد.

بسیاری از آلت کوین‌ها فورک بیت کوین هستند

به عنوان یک نتیجه مستقیم از محبوبیت و ارزش روزافزون آن، ما شاهد افزایش کلون‌های بیت کوین در طول سال‌های پس از انتشار آن بودیم. به عنوان مثال، لایت کوین اولین آلت کوینی است که در جریان اصلی قرار گرفت. لایت کوین تلاش کرد تا به نسخه بهتری از بیت کوین تبدیل شود. بسیاری از آلت کوین‌های دیگر مانند بیت کوین کش، بیت کوین گلد و ده‌ها مورد دیگر وجود دارند که با همین روند در بلاک چین ظهور پیدا کرده‌اند.

بیت کوین امن ترین شبکه را دارد

بیت کوین مبتنی بر مکانیزم امنیت طراحی شده است. استخراج بیت کوین به وسیله‌ی بیش از ۱۸ میلیون ماینر شبکه غیر متمرکز در بلاک چین انجام می‌شود. این حجم از ماینرها تأثیر سطح بالای غیر متمرکز شبکه را نشان می دهد. این شبکه امنیت بالای سیستم پرداخت بیت کوین با قدرت حفظ کرده است. بسیاری از سرمایه گذاران آن را به عنوان یک ارز برای سرمایه گذاری می‌دانند. همچنین شما می‌توانید برای خرید BTC از صرافی‌های ایرانی مثل صرافی ارز دیجیتال والکس به جای coinbase و یا صرافی‌های خارجی دیگر اقدام نمایید. چرا که احتمال خطراتی مثل تحریم‌های مختلف و … برای شما کم‌تر خواهد بود.

کلام آخر

بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال به دلیل رعایت قوانین و مقررات کشورهایشان، ارزهای دیجیتال را با معاملات فیات انجام نمی‌دهند. به این ترتیب، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در ابتدا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده تا آن را با آلت‌کوین معامله کنند. اکثر معامله گران رمزارز حرفه‌ای هرگز قیمت آلت کوین‌ها را با ارزهای فیات مقایسه نمی‌کنند. بلکه ارزش آلت کوین را با بیت کوین می‌شناسند. چرا که بازار بیت کوین جدای از بازار آلت کوین اهمیت چندانی ندارد. پیشنهاد می‌شود به دلیل وجود تحریم‌های ضد ایرانی، فقط از صرافی‌های ایرانی اقدام به خرید بیت کوین یا سایر آلت کوین‌ها نمایید. چرا که در صورت شناسایی ایرانی بودن حساب کاربری شما بلاک شده و سرمایه شما تعلیق می‌گردد. در صرافی‌های ایرانی شما می‌توانید قیمت بیت کوین و تمام آلت کوین‌ها را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *