ماینر S9j و نحوه اتصال آن به استخر ViaBTC

ماینر S9j و نحوه اتصال آن به استخر ViaBTC
  • 1401/7/9
  • گویا آی تی
  • 0

ماینر S9j از شرکت Bitman یکی از پرطرفدارترین ماینرهای موجود در بازار استخراج ایران است. قیمت مناسب، کارآمد بودن نسبی مصرف برق، صدای به نسبت کمتر و خرابی پایین، از جمله دلایلی است که باعث شده تا این ماینر در ایران طرفداران زیادی داشته باشد. ما در این آموزش قصد داریم تا اطلاعات دقیق فنی در مورد این ماینر در اختیار شما قرار دهیم و گام به گام در کنار شما تا اتصال کامل این ماینر به استخر پیش برویم.

 

اطلاعات داخل این آموزش همگی از سایت خود شرکت بیتمین یا دیگر منابع معتبر خارجی استخراج شده است.

 

قبل از هر چیز لازم است نکات اولیه در مورد این ماینر را گوشزد کنیم.

 

۱- توصیه سایت بیتمین این است که از پاوری استفاده کنید که ۲۰ درصد بیشتر از توان مورد نیاز شما، توان داشته باشد. این بی شک به افزایش طول عمر پاور و ماینر شما منجر می شود.

 

۲- دمای ورودی ماینر باید بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سلسیوس باشد. بیشتر یا کمتر از این دما هم دستگاه کار میکند اما بازه استاندارد دستگاه همین بازه است.

 

۳- رطوبت نسبی هوا کمتر از ۶۵ درصد باشد. افزایش رطوبت منجر به آسیب به فلزات روی هشبردها می شود، خصوصا که شدت و حجم جریان باد در این دستگاهها بسیار بالاست.

 

۴- ماینر را از ذرات غبار و گرد و خاک عاری کنید تا از خوردگی و تجمع گرما در امان باشد و آسیب نبیند.

 

۵- پهنای باند ۱ Mbps (مگا بیت در ثانیه) پاسخگوی اتصال ۱۵۰ ماینر است. البته این را در نظر داشته باشید که در ایران آنچه مهمتر است اینکه اینترنت شرایط استیبل و بدون قطعی را تجربه کند. در بحث اتصال ماینر به استخر، هیچ چیز آسیب زننده تر از اینترنت ناپایدار نیست.

 

۶- مصرف هر ماینر در ماه حدود ۵۰۰ مگابایت یعنی نیم گیگابایت است.

 

۷- برای اتصال به پنل کاربری ماینر، بهتر است از مرورگرهای موزیلا فایرفاکس، یا گوگل کروم استفاده کنید.

 

⭕️ امکانات کنترل برد

 

در این قسمت به امکاناتی که کنترل برد ماینر S9j به ما می دهد می پردازیم. عکس از جلوی ماینر گرفته شده و تمام ورودی ها و خروجی های جلوی دستگاه را به ما نشان می دهد. مورد به مورد به بررسی هر کدام می پردازیم:

🔺 IP Report

 

دکمه آی پی ریپورت به ما کمک می کند تا آی پی دستگاه را تشخیص دهیم. برای این کار باید نرم افزار مربوطه را از سایت استخر دانلود کنیم و سپس با فشردن این دکمه، و چشمک خوردن چراغ قرمز، آی پی روی صفحه نشان داده می شود.

 

استفاده دیگر دکمه، ریست فکتوری کنترل برد در مواقع ضروری است.

 

🔺 ETH

 

اشتباه نکنید، این علامت ربطی به اتریوم ندارد! منظور اترنت هست، این ورودی کابل لن شماست که از مودم به این درگاه وارد می شود. بین کت ۵ و کت ۶ تفاوتی در کیفیت ارسال اطلاعات وجود ندارد.

 

🔺 Fault

 

این همان چراغ قرمز ماینر است که قبلا به آن اشاره کردیم. در شرایط نرمال خاموش است ولی ممتد روشن بودن یا چشمک زدن آن به معنی بروز یک خطاست.

 

🔺 Normal

 

چرا غ سبز رنگ ماینر است که در شرایط کارکرد طبیعی دستگاه، چشمک می زند.

 

🔺 Reset

 

یک سوراخ کوچک است که برای بازگرداندن کنترل برد ماینر به تنظیمات کارخانه، باید یک سوزن وارد آن کنید و ۳ ثانیه ممتد نگه دارید.

 

🔺 SD card

 

این ورودی مموری های اس دی است. برای دانگرید یا آپگرید کردن ماینر، و تغییر فرمور ماینر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در این تصویر ما از بالا یه ماینر نگاه می کنیم و جزییات را شرح می دهیم

 

🔺 A

 

فن جلوی ماینر هست که هوا را وارد قاب ماینر می کند.

 

🔺 B

 

فن عقب ماینر هست که هوای گرم را از ماینر خارج می کند. مواظب باشید، جا به جا بستن هر کدام از فنها منجر به توقف گردش هوا و در نتیجه از بین رفتن هشبردهای شما می شود.

 

🔺 C

 

مدل ماینر شما را نشان می دهد، در این تصویر ماینر S9i را مشاهده می کنیم.

 

🔺 D

 

شماره سریال دستگاه شماست. این شماره سریال در خارج از کشور برای ضمانت وارانتی دستگاه کاربرد دارد و در داخل ایران برای گرفتن مجوز و ثبت قانونی.

 

🔺 E

 

هشریت مورد انتظار دستگاه را نشان می دهد. در این تصویر ۱۳٫۵ تراهش را انتظار داریم.

 

🔺 F

 

این پورت معمولا برای فن جلو استفاده می شود.

 

🔺 G

 

این پورت معمولا برای فن خروجی استفاده می شود. جا به جا کردن این دو پورت هیچ تاثیری در عملکرد فنها ندارد.

 

در این تصویر ما از بالا یه ماینر نگاه می کنیم و جزییات را شرح می دهیم

 

🔺 H, I & J

 

کابل دیتا از طریق این ۳ پورت، بین هشبردها و کنترل برد اطلاعات محاسباتی و کنترلی را جا به جا می کند. پورت H مربوط به هشبرد شماره ۸ در پنل کاربری است، پورت I به هشبرد شماره ۷ و پورت J به هشبرد شماره ۶ اختصاص پیدا کرده است.

 

🔺 K

 

برای تامین برق کنترل برد، یکی از خروجی های پاور به این سوکت وارد می شود.

 

🔺 L

 

این پورت دیتا روی هشبرد است که توسط کابل دیتا به کنترل برد وصل می شود.

 

🔺 M

 

این سه سوکت کنار هم وظیفه تامین برق هر هشبرد را دارند.

 

⭕️ چک کردن فیزیکی موقع تحویل ماینر

 

ماینر باید ظاهر سالم و قابل قبولی داشته باشد. خصوصا گوشه های ماینر و فن ها در اثر ضربه زودتر آسیب می بینند، حتما چک کنید تا به مورد مشکوکی بر نخورید. همچنین از سلامت کابلها مطمئن شوید.

 

سایت بیتمین توصیه میکند بعد از خرید از فن جلو و عقب داخل ماینر را نگاه کلی بیندازید تا از محکم بودن هیت سینک ها اطمینان حاصل کنید. نباید هیت سینکی از هشبرد جدا شده باشد، این اتفاق البته در ماینرهای دسته دوم بیشتر شایع است.

تذکر اینکه در موقع جا به جایی شنیدن برخی صداهای حاشیه ای! از کنترل برد طبیعی است، زیرا کنترل برد برای جا به جا شدن موقع تعمیر، به صورت محکم و سفت به بدنه متصل نشده است.

 

⭕️ پیرامون اتصال کابلها

 

هر هشبرد ۳ سوکت کابل پاور دارد که جمعا ۹ سوکت برای ۳ هشبرد لازم است و یکی هم برای کنترل برد، پس پاور باید ۱۰ کانکتور داشته باشد. کانکتورها قابل تعویض با یکدیگر هستند. کانکتورها باید در جهت صحیح وصل شوند.

کابل ها و اتصالات را چک کنید که سالم و محکم باشند. از اتصال صحیح کابل فن و کابل شبکه اطمینان حاصل کنید.

 

⭕️ راه اندازی ماینر

 

۱️⃣ برق ماینر را وصل کنید و صبر کنید تا چراغ سبز شروع به چشمک زدن کند. حالا باید آی پی دستگاه را پیدا کنیم. برای پیدا کردن آی پی دستگاه یا از نرم افزارهایی که آی پی های شبکه داخلی را به شما نشان می دهند استفاده کنید و یا از IP reporter خود سایت بیتمین در این لینک (https://service.bitmain.com/support/download) استفاده کنید. نرم افزار را که باز کردید دکمه استارت را کلیک می کنید و بعد دکمه آی پی را به مدت ۳ ثانیه فشار می دهید. آی پی ماینر شما در یک پنجره به شما نشان داده می شود. بدیهی است که نرم افزار و ماینر باید در یک شبکه داخلی باشند.

 

۲️⃣ آی پی دستگاه را در مرورگر خود وارد کنید. صفحه ای باز می شود که از شما رمز و پسورد میخواهد. به جای هر دو root را وارد کنید. حالا شما وارد پنل کاربری دستگاه ماینر خود شده اید.

 

۳️⃣ اگر تعداد ماینرهای شما زیاد است بهتر است برای هر ماینر یک آی پی ثابت در نظر بگیرید تا برای ایراد یابی هر بار نیاز به پیدا کردن آی پی نباشد. برای این کار به قسمت Network بروید و پروتکل را روی استاتیک تنظیم کنید. آی پی دستگاه را در قسمت آی پی وارد کنید.

در ایران معمولا netmask همان ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ و DNS server نیز ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است. البته تنظیمات این قسمت کاملا به مودم شما مربوط می شود.

 

۴️⃣ حالا وارد سایت ViaBTC (http://www.viabtc.com/) می شوید. بعد از اینکه کد ارسالی به ای میل را وارد کردید ثبت نام می شوید.

حالا یک نام کاربری انتخاب می کنید که از طریق این نام، ماینر شما به استخر وصل می شود. بعد از تعیین رمز و فعال کردن گوگل آتنتیکیتور، استخر ۳ آدرس به شما پیشنهاد می دهد. این ۳ آدرس و اکانتی که ساختیم به ما کمک میکنند تا ماینر را به استخر وصل کنیم.

برای دریافت جزییات بیشتر در مورد اتصال به استخر می توانید به این لینک https://vrgl.ir/76Gjf مراجعه کنید.

۵️⃣ در قسمت miner configuration قسمت general را کلیک کنید. اینجا ۳ آدرسی که استخر به ما پیشنهاد داده را وارد می کنیم. در مقابل worker هم نام کاربری که ساخته بودیم را وارد میکنیم. اگر بلافاصله بعد از نام کاربری یک نقطه بگذاریم و بلافاصله کلمه ای را تایپ کنیم، آن کلمه به عنوان نام این ماینر در استخر انتخاب می شود و می توانیم اطلاعاتش را در استخر رصد کنیم.

۶️⃣ تنظیمات حالا کامل شده است. از ۵ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد تا در قسمت miner status اطلاعات کامل بارگذاری شود. در این قسمت همان طور که در تصویر هم مشاهده می کنید متوسط هشریت  دستگاه و میزان هشریت لحظه ای قابل مشاهده است. دمای چیپ ها، دور فن و جزییات هر هشبرد به تفکیک فرکانس و هشریت و تعداد ایسیک ها که باید ۶۳ باشد، جزییات مهمی است که در اختیار ما قرار می گیرد.

 

امیدواریم که از این مقاله استفاده‌ی کافی را برده باشید. برای اطلاع از آخرین اخبار و آموزش‌های ماینینگ حتما صفحات رسمی استخر در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *