تتر ERC20 بهتر است یا تتر TRC20‌؟

تتر ERC20 بهتر است یا تتر TRC20‌؟
  • 1401/8/22
  • گویا آی تی
  • 0

 

با فراگیری گسترده استفاده از ارزهای دیجیتال، گونه‌ای از رمزارزها با عنوان استیبل کوین (ارز دیجیتال پایدار) برای جلوگیری از نوسانات بازار تولید شدند که با استقبال خوب روبرو شد. تتر یکی از این نوع استیبل کوین‌ها است که ارزشی معادل یک دلار دارد، روی شبکه تتر متولد شده و اکنون به دلیل استفاده فراوان آن بلاک‌چین‌ها تلاش می‌کنند که یک گونه اختصاصی از آن را برای خود تولید کنند.

تتر

پیش از اینکه بخواهیم این ارز دیجیتال پایدار را معرفی کنیم، لازم است که به تعریف استیبل کوین بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یک نوع کریپتوکارنسی است که نوسان معمولِ قیمت رمزارزها را ندارد. این نوع از ارزهای دیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی هستند.

این رمزارزها به دلیل ثبات ارزش خود، در خرید و فروش‌های روزانه، قراردادهای مالی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این ارزهای دیجیتال پایدار به دلیل سرعت بخشیدن به انتقال‌های مالی، جایگزین راهکارهای کند سنتی شده‌اند.

تتر چیست؟

تتر یک استیبل کوین با پشتوانه دلار است. این ارز دیجیتال را با نماد USDT می‌شناسیم و همانطور که گفته شد برای اولین بار روی شبکه تتر متولد شده‌است. این رمزارز که برای تسهیل فرایند ترید رمزارزها معرفی شد، در میان فعالان حوزه کریپتوکارنسی از محبوب‌ترین رمزارزها به شمار می‌رود.

قیمت تتر معادل یک دلار آمریکا است و در این نوشته قصد داریم به مقایسه تتر ERC20 و تتر TRC20، به‌عنوان دو مورد از این ارز دیجیتال در بلاک‌چین‌های مختلف، بپردازیم.

تتر ERC20 چیست؟

ERC20 رایج‌ترین توکن بر بستر بلاک چین اتریوم است. تتر ERC20 جز توکن‌های بسیار کاربردی این شبکه است که از تمامی قوانین لازم برای فعالیت در اکوسیستم اتریوم تابعیت می‌کند. در واقع شبکه ERC20 پروتکل ایجاد توکن است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است و می‌تواند بستری برای ایجاد توکن‌های جدیدی باشد که از یک بلاکچین اختصاصی بهره نمی‌برند.

درکنار اتر (ETH)، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم، شبکه ERC20 این شرایط را ایجاد کرده است که ساخت توکن‌های قابل تعویض بر بستر اتریوم، طبق قوانینی مشخص و هماهنگ، امکان‌پذیر باشد.

این توکن قابلیت تعویض دارد و می‌توان آن را با توکن‌هایی با استاندارد مشابه تعویض کرد. همچنین انتقال آن امکان‌پذیر است و ERC20 را می‌توان از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل کرد.

تتر TRC20 چیست؟

مانند شبکه مربوط به اتریوم، TRC20 نیز یک استاندارد مشخص‌شده برای ایجاد توکن در بستر «بلاک‌چین ترون» می‌باشد. مدیران شبکه ترون با تبلیغی گسترده تلاش کردند که کاربران شبکه اتریوم را جذب TRC20 کنند.

یکی از ویژگی‌های اصلی TRC20، سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین (گاهی بدون کارمزد) است. دریافت و برداشت آن در بلاک چین ترون انجام می‌شود و آدرس دریافت آن با T آغاز می‌شود.

استانداردهای این توکن شباهت فراوانی به توکن‌های بلاک چین اتریوم دارد و می‌توان توکن ERC20 را به سادگی به شبکه TRC20 انتقاد داد.

تتر ERC20 یا تتر TRC20‌؟

اولین تفاوت میان توکن‌ها نحوه‌ی اجماع در بلاک چین‌های آن‌هاست. بلاک چین اتریوم از روش ماینینگ برای اجماع بهره می‌برد و در بلاک چین اتریوم این فرایند از طریق استیکینگ انجام می‌گیرد.

سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌ها نقطه‌ی تمایز دیگر تتر TRC20 و ERC20 است. در بلاک چین اتریوم در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که در بلاک چین ترون، کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین و مقرون به‌صرفه است.

از نظر سرعت در انجام تراکنش‌های مالی، شبکه ترون بسیار سریع‌تر از اتریوم عمل می‌کند. در بلاک چین اتریوم در هر ۲۵ ثانیه یک تراکنش انجام می‌شود؛ اما بلاک چین ترون در هر ثانیه قادر به انجام ۲۰۰۰ تراکنش است. از طرف دیگر تتر ERC20 از نظر پشتیبانی در کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف شرایط بسیار بهتری دارد. تتر Trc20 هنوز به این میزان شناخته شده نیست و والت‌ها و صرافی‌های محدودی از این کوین پشتیبانی می‌کنند.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

در بین ارزهای دیجیتال پایدار، تتر ERC20 و تتر TRC20 اکنون نسبت به سایر رقبا از محبوبیت بالاتری برخوردارد هستند. انتخاب هر شخص برای استفاده از تتر کاملا اختیاری است؛ اما برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت که اگر سرعت در تراکنش‌ها برای شما در اولویت است استفاده از ترون TRC20 می‌تواند مناسب‌تر باشد و اگر به دنبال رمزارزی با پوشش بیشتر در کیف پول‌ها و صرافی‌ها هستید احتمالا ترون ERC20 گزینه مد نظر شما خواهد بود.

اگر به دنبال خرید ترون هستید و قصد دارید یک صرافی معتبر را برای این کار انتخاب کنید، صرافی والکس هر دو ترون مورد بررسی در این نوشته را پشتیبانی می‌کند.

صرافی والکس

صرافی والکس از اولین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است. این صرافی با ارائه خدمات ۲۴ ساعته در حوزه کریپتوکارنسی، به یکی از پیشگامان و اثر‌گذاران بر بازار داخلی ارز‌های دیجیتال در ایران تبدیل شده‌است.

اگر قصد خرید تتر یا سایر رمزارزها را دارید، خرید و فروش در صرافی‌های خارجی همواره با ریسک تحریم کاربران، بلوکه شدن حساب و حتی از دست رفتن دارایی‌ آن‌ها همراه است؛ صرافی والکس به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال ایرانی با فراهم کردن بستری امن جهت تبادل دارایی‌های ارزی بر بستر بلاکچین، خطر تحریم یا از دست رفتن سرمایه‌ کاربران را از بین برده است و امنیت دارایی‌ آنها را تضمین می‌کند.

کلام آخر

تتر یک استیبل کوین (رمزارز باثبات) با ارزش بالا است. قیمت تتر معادل یک دلار آمریکا است و اکنون در بازار رمزارزها، تتر ERC20 و تتر TRC20 بیشترین محبوبیت را میان ارزهای دیجیتال پایدار به خود اختصاص داده اند.

ERC20 و TRC20 را به زبان ساده می‌توان به ترتیب پروتکل‌های استاندارد شبکه اتریوم و ترون معرفی کرد که ایجاد توکن‌های جدید و انتقال آن‌ها را از نظر زمان و هزینه (کارمزد) ساده‌تر کرده‌اند. به دلیل شباهت زیاد میان استانداردهای این دو شبکه، توکن‌های ERC20 و TRC20 قابل انتقال شبکه‌های یکدیگر را دارند.

تتر ERC20 برای کسانی که به میزانی پشتیبانی از رمزارز در کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف اهمیت بیشتری می‌دهند مناسب‌تر است و کسانی که به سرعت در انجام تراکنش‌ها توجه بیشتری می‌کنند احتمالا باید به سراغ تتر TRC20 بروند.

اگر قصد خرید تتر یا سایر ارزهای دیجیتال را دارید، می‌توانید به صرافی والکس مراجعه کنید. این صرافی از هر دو تتر مقایسه شده در این مقاله پشتیبانی می‌کند.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *